سوال و جواب های فنی مربوط به دینام اتومبیل

تبلیغات
راهنما و نیازمندی های رایگان خرید و فروش، استخدام و خدمات در ایران

دینام یا ژنراتور، تولیدکننده برق است. وقتی موتور روشن می شود آرمیچر دینام که یک سیم پیچ الکتریکی است در میدان مغناطیسی پوسته دینام و در حول محور خود به سرعت شروع به گردش نموده و تولید برق می نماید.

چون برق باتری برای موتور و سایر قسمت ها مثل چراغ ها، بخاری، استارتر، کولر و… کافی نیست و از طرفی برای اینکه باتری شارژ (پُر) شود از دینام استفاده می شود.

دینام از یک پوسته فلزی، دو عدد بالشتک، بوش، آرمیچر، کلکتور، فولی و چند عدد زغال تشکیل شده است. در جلوی داشبورد هر اتومبیل بوسیله آمپرمتر، جریان برق دینام که به باتری می رود برای راننده مشخص شده است، در صورت خرابی دینام لامپ قرمز رنگی کوچکی در بغل آمپر دینام روشن می شود.

خب تا حدودی با دینام آشنا شدید. الان شما می توانید سوال و جواب های فنی برای رفع عیب دینام اتومبیل خود را مطالعه نمایید.

۱) طرز کار دینام چگونه است؟
آرمیچر دینام بوسیله ی چرخیدن در حوزه مغناطیسی بالشتک ها، تولید برق می نماید که برق تولید شده به کلکتور منتقل شده و بوسیله زغال ها جمع آوری می گردد و بدین ترتیب برق تولید شده از دینام به قسمت لازم می رسد.

۲) کلکتور چیست؟
استوانه ای است که از تعدادی ورقه های نازک مسی تشکیل یافته و در بین آنها صفحات عایق از فیبر قرار گرفته است.

۳) کار بالشتک دینام چیست؟
ایجاد حوزه ی مغناطیسی در آرمیچر.

۴) علت سوختن بالشتک دینام چیست؟

  • در اثر اتصالی سیم های دینام و گرم شدن دینام، بالشتک ها می سوزند.
  • گیر کردن آرمیچر به بدنه بالشتک
  • چسبیدن پلاتین قطع و وصل در موقع خاموش بودن موتور

۵) علت سوختن دینام را شرح دهید؟

  • شارژ بیش از حد
  • خرابی بوش بلبرینگ
  • چسبیدن پلاتین شارژ آفتامات در موقع روشن بودن موتور
  • چسبیدن پلاتین قطع و وصل در موقع خاموش بودن موتور
  • گیر کردن آرمیچر به بدنه پوسته
  • اتصالی سیم های دینام

۶) علت کار نکردن دینام چیست؟

  • شل بودن تسمه پروانه
  • کوتاه شدن زغال
  • کثیف بودن کلکتور
  • نامیزان بودن پلاتین آفتامات
  • خرابی بوش بلبرینگ

۷) علت باز شدن لحیم کلکتور چیست؟
در اثر شارژ بیش از حد، دینام گرم شده و لحیم سیم کلکتور باز می شود.

۸) آفتامات چیست؟
آفتامات یا رگلاتور کلید خودکاری است که بین جریان دینام و باتری قرار گرفته و تنظیم کننده یا ناظم برق است. زمانی که باتری نیاز به شارژ داشته باشد، برق دینام را به باتری می دهد ولی مانع برگشت برق از باتری به دینام می باشد.

۹) انواع دینام را شرح دهید؟
دینام دو زغاله و سه زغاله داریم. همچنین آفتامات نیز دو نوع سه قرقره ای و یک قرقره ای دارد. دینام دو زغاله با آفتامات سه قرقره ای و دینام سه زغاله با آفتامات یک قرقره کار می کند.
دینام دو زغاله بوسیله آفتامات شارژ را تنظیم می نماید در صورتی که در دینام سه زغاله تنظیم شارژ بوسیله زغال متحرک می باشد.

۱۰) در دینام دو زغاله قرقره های آفتامات چه عملی انجام می دهند؟
قرقره اول برای قطع و وصل جریان، قرقره دوم برای تنظیم آمپر و قرقره سوم برای تنظیم ولت می باشد.

۱۱) علت گریپاژ دینام چیست؟

  • شکستن بلبرینگ و بوش
  • شل شدن و باز شدن پیچ های بالشتک

شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «سوال و جواب های فنی مربوط به دینام اتومبیل»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم، نوشته ی اعزازالدین مشکوتی از انتشارات کوروش، منتشر شده در ۱۳۷۸ با شابک ۴-۸۳-۶۰۴۹-۹۶۴ به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها
تبلیغات
HiU Company

‫82 دیدگاه

  1. سلام من پراید مدل ۸۸ دارم. هر یه رب تا نیم ساعت یهو کل آمپرای ماشین میفته و کیلومتر ریست میشه بعد یک ثانیه دوباره به حالت اولیه برمیگرده. تو این حالت یک ثانیه ای نه برق ضعیف میشه نه چراغ چک روشن میشه. تو روزهای بارونی این اتفاق بیشتر میفته. پیش چندتا باطریساز هم بردم هرکی یه چی گفته و جواب درست نداده. لطفا راهنماییم کنید

  2. سلام و عرض ادب. خودروی بنده روا مدل ۸۵. چند وقته که چراغه دینام بصورته کم نور روشن شده وقتی که گاز میدم خیلی کم نور تر میشه. بردمش پیشه باطری ساز گفت خوب شارژ میکنه و اینکه حتی خودم بلد بودم ذغالشو عوض کنم و اینکارم کردم اما هنوز همون جوره. کسی میتونه راهنماییم کنه مشکل از کجاس. سپاس

  3. سلام. دینام زانتیا در دور موتور زیر ۳۰۰۰ چراغ دینام کم نور روشن میشه و لامپها کم نور میشن و ولتاژ روی ۱۲ میمونه. با بالا بردن دور موتور به بالای ۳۰۰۰ مشکل حل میشه و ولتاژ میره رو استاندارد.
    زغال فابریکیش تقریبا تموم بود خودم فقط زغال رو عوض کردم و کلکتور رو با اسپری ناهید تمیز کردم. مشکل حل نشد. میشه کمکم کنید ایراد از کدوم قسمته که تعویض کنم؟

  4. سلام من ماشینم وقتی استارت میزنم چراغ دینامم روشن میشه و وقتی دور موتور ببرم روی دو هزار چراغ دینامم خاموش میشه دیگه مشکلی نداره ماشینمم سورن مواتی پلکسه. چند روز پیش افتاماتو عوض کردم درست شد ولی دوباره اومد

    1. سلام. دوست عزیز متاسفانه از وقتی قیمت قطعات یدکی گرون شده هرچی جنس آشغاله ریختن بازار و دو روز بیشتر کار نمیکنه. متاسفانه جنس خوب خیلی سخت گیر میاد. شک نکن که باز آفتاماتت خرابه… مخصوصا آفتامات الان جنس خوب بازتر نیست و همه چینی آشغالند

  5. سلام. دینام من مدام افتامات میسوزونه و باطریم رو خالی میکنه. به نظر شما باطریم مشکل داره که فشار رو دینام میاد یا لطفا راهنماییم کنید

    1. نه داداش ممد…
      آفتاماتها آشغال و بی کیفیت شدن…
      همین مشکل رو منم داشتم که رفتم آخرش یه استوک اصل سالم پیدا کردم درست شد.

  6. سلام وقت بخیر، ماشین من پراید هست، زمانی که خاموش میکنم بویی مثل بوی سیم که اب شده میده، همه جا بردم متوجه نشدن، ممکن هست از دینام باشه، هیچ مشکلی هم نداره فقط همین بو اذیتم میکنه

    1. سلام ممنون از سایت خوبتون…. ماشینم تیبا مدل ۸۹ هستش.. بعد از تعویض تسمه دینام در اوایل سال مدت دو سه ماهی است صدای جیرجیر از سمت دینام میاد… چراغهای داشبورد ضعیف و کم نور شدن و با دور بالا بخاری نیز چراغهای داشبورد خاموش میشوند و برف پاکن سرعتش کمتر شده و نور چراغ ها هم ضعیف شده است… یبار تو جاده بوی لاستیک سوخته اومد که دیدم از سمت دینام و تسمس بردم برقکار. دینام و باز کرد گفت ذغال داره دوباره بست و یه یه ماهی کار کرد تا امروز که باز دوباره همه اتفاقات بالا تکرار شد کسی هست راهنمایی کنه.. ممنون میشم…

      1. اول اینکه علائمی که ذکر کردید حاکی از خرابی یا ضعیف بودن باطریتان است چرا که اگر باطری سالم و پر باشد حتی اگر دینام هم ضعیف شارژ کنه حداقل تا باطری خالی نشده نباید این علائم رو داشته باشه و احتمال خرابی باطری وجود دارد که دینام قادر به شارژ مطلوب نباشد. البته با اندازه گیری ولتاژ باطری و دینام توسط اهم متر و متخصص این مسئله قابل تشخیص است… اما اگر از دینام باشه در ۷۰ درصد احتمال داره آفتاماتش سوخته و ۲۰ درصد دیود سوخته و ۱۰ درصد احتمال خرابی آرمیچر (روتور) و یا بالشتک وجود دارد… البته تعمیرکارتان اگر واقعا تخصص داشته باشه راحت تشخیص میده کدام قطعه مشکل داره…
        توصیه میشود حتما به یک متخصص خوب نشان دهید…

  7. سلام من پژو پارس ۹۰دارم چراغ استپ و باطری روشن شد ۲روزه بردم باطری سازی ذغالو بلبرینگای دینامو عوض کرد ولی الانم تو دور موتور بالا بازم همون چراغا روشن میشه لطفا راهنمایی کنین.

    1. سلام ماشین منم دقیقا پارس ۹۰ هست خیلی جاها بردم درست نشد زیاد پیگیرش نباش ماله من دوساله اینجوریه هیچیش نشده

    2. سلام تسمه دینام ماشینت عوض کن تسمه خشک شده در دور بالا رد میکنه و باعث میشه برق کافی تولید نکنه

    3. دوست عزیز دیودهای یکسو ساز دینام شما مشکل دارند و در ولتاژ بالا نمیتوانند مانع جریان شده و شورت میکنند. حتما بدید دینامتون رو باز کرده و عوض کنند

  8. سلام، پراید مدل ۹۰ دارم، دینامم یه صدایی میده انگار داره میخونه، گازش که میرم صداش با گاز ماشین بیشتر میشد، یک ساعت بعد از راننگی باین مشکل صدای مثله قرقر کردن (انگار یه چیزی داره تو دینام میکوبه) از دینام بلند شد، اولش با یه نیش گاز صداش قطع میشد بعد یکم گذشت صداش با گاز دادن به ماشین بیشترو تندتر میشه، یکم باتری هم ضعیف تر شده، ممنون میشم راهنمایی کنید، تشکر

    1. خب معلومه دیگه بلبرینگ های دینامت خراب شده و باید بدی باز کنن درستش کنن.. اگه همینجوری باهاش رانندگی کنی باید فکر یه دینام و باطری نو باشی…

    2. داداش مشخصه که بلبرینگهای دینامت خرابه و باید هرچه سریعتر بدی عوض کنن وگرنه مجبور میشی با این گرونیها یه دینام نو بخری…

  9. سلام وقت بخیر. مدتیه چراغ چک روشن میشه وقتی گاز نمیدم یا پشت چراغ هستم چراغ باطری و چراغ ترمز روشن میشن. جدیداً دیگه گاز هم نمیخوره ماشین و رو سلوو میمونه. یه خاموش روشن کنم یا بست باطری رو جدا کنم درست میشه… لطفاً اگه کسی اطلاعات داره راهنمایی کنه… ماشین ۲۰۶ مدل ۹۰
    ضمن اینکه کولر هم از کار میوفته و ماشین دپ میشه

    1. نسبت به تعویض آفتامات دینام اقدام کنید، از برقکار بخواهید، خروجی دینام و ولتاژ شارژ باتری را اندازه گیری کند و تمامی سیم پیچ های دینام را با برق ۱۱۰ولت چک نماید. دیودها هم از مدار جدا و با اهم متر چک شود.

  10. سلام. تورو خدا یکی منو راهنمایی کنه. آیا زمانیکه که دینام برق تولید میکند سفت است یا با دست هم میشود چرخاند و برق تولید کرد. اصلا یه جوری دیگه در حالت عادی میتوان با دست با یک بار تاباندن دو دور یا سه دور میچرخد آیا موقعی که دینام برای شارژ باطری به کار میآفتد بازهم شل هست یا به علت زغالها و عوامل دیگر سفت میشود. خواهش میکنم هر کی بلده به ایمیل من بفرسته

    1. عزیز دینام وقتی با چرخش تند می چرخه ۱۲ولت با ۵۰ آمپر تولید میکنه. به نوعی تولید شده که با سرعت بالا افتومات عمل کرده و روشن میشه.

    2. آره داداش من وقتی سویچت رو باز میکنی برای تحریک دینام ینی ایجاد میدان مغناطیسی به آرمیچر دینام ولتاژ اعمال میشه و همین میدان مغناطیسی باعث میشه که سفت بشه و به راحتی زمان آزاد نچرخه. البته با دست هم میشه چرخوند اما فشار میخواد و اینم بگم داداش با چرخاندن توسط دست نمیتونی برق تولید کنی و نیاز به دور بالا مثلا هزار دور در هر دقیقه داره.

  11. سلام. دینام پراید بنده حدود ۱۶ ولت شارژ میکنه یعنی زمانی که ماشین روشنه ولتاژ دوسر باتری به ۱۶ میرسه. در ضمن وقتی در حالت روشن بست باطری بر میدارم ماشین خاموش میشه. این مشکل از آفتاماته یا دیود؟!

    1. مشکل از آفتامات هست، هیچ وقت برای چک کردن آفتامات در حالت روشن قطب مثبت باتری را جدا نکنید، باعث آسیب های جدی می شود.

  12. متشکرم از اطلاعات خوب شما من یک نکته بسیار مهم را باید بگم اینکه ضعیف شدن باطری یک دلیل صدمه زدن به دینام میباشد وقتی باطری ضعیف بشه یعنی اینکه امپر دهی میاد پایین مثلا اگر وقتی ماشین خاموشه و لامپها را روشن کنید ولتاژ افت میکنه حال وقتی ماشین کار میکنه و شما از مصرف کننده ها استفاده میکنید دینام این کمبود جریان برق را تامین میکنه و دینام داغ میکنه یا اگر در حالت در جا ماشین از مصرف کننده استفاده کنید ماشین میلرز دور موتور ولی ثابته این یعنی درگیر شدن دینام بر اثر میدان مغناطیسی قویتر شده

  13. سلام مدتی مشکل دینام داشتم یعنی هنگام که دور موتور پایین میباشد چراغها کم نور و با بالا رفتن دور پر نور میشد رگلاتور و عوض کردم زغال و بالشتک تعویض شد دو سه روز بعد دوباره مشکل پا بر جا بود دوباره رگلاتور یا اصطلاحا افتامات عوض کردم درست نشد دینام عوض کردم بعد از دو سه روزی دوباره به همین مشکل خوردم لطفا راهنمایی کنید ماشین تویوتا کمری ٢٠٠۶ موتور ۶ سیلندر میباشد. امروز مشکل جدید که چراغ A/C چشمک میزند سیم اتصال بدنه باطری رو چک کردم و یک کمکی اضافه کردم اما همچنان ایراد پا بر جاست مرسی

  14. سلام. من میخام از دینام ماشین بصورت دستی (یعنی بیرون خودرو) برق بگیرم مثلا تو کارگاه صنعتی. چرخوندنش و تثبیتش باخودم – فقط
    اول اینکه سیم کشی اون چطوریه؟ ساده اش — باتری هم دارم ۱۲ ولت
    دوم اینکه همه میگند ولتاژ خروجی دینام ۱۴ یا ۱۳ یا ۱۲ولته. من میخام بدونم اقا جریان! جریانش چند امپره در حالت ایده الی که ولتاژ مثلا همون ۱۴ ولت رو داره؟
    سوم دینام من ۳ تا ترمینال داره که یکیش پایینش B مثبت داره. یکی کنارش و سومی که نوشته D مثبت (یعنی وسطی انگار وصله به همون مثبت B)! ی خازن هم داره که بدنه اش با بدنه دینام یکیه و مثبتش باز بی ترمینال مثبت جداگانه (جدا از ۳ تا بالایی) وصله
    حالا با این تفاسیر. ما ی برق میخایم بگیریم چطوره سیم بندیش؟

  15. سلام. بنده تیبا ۹۶ دارم. وقتی داخل دست انداز میوفتم چراغ ترمز دستی و abs یک لحظه روشن و خاموش میشن. البته شب ها هم که چراغ جلو را روشن می کنم همین دو چراغ abs و ترمز دستی به صورت کم نور روشن می شوند؟؟؟
    مشکل از چیه؟ دیاگ زدیم سیستم خودرو هیچ خطایی نداره.
    لطفا اگه میتونید کمکم کنید؟؟
    ممنون

    1. تسمه دینام و دسته موتور رو چک کن تیبا وقتی دینامش کم کار میشه چراغ ای بی اس و چراغ دستی و رادیو پخش خاموش روشن میشن

      1. سلام آقا منم پژو ۴۰۵ دارم وقتی توو دست انداز میفتم چراغ abs روشن میشه و بعدش برق ماشینم ضعیف میشه به طوری که وقتی نور بالا میزنم ماشین میخواد خاموش بشه. راهنمایی کنید لطفا

  16. سلام کسی میتونه راهنمایی کنه. هرچی به ذهنتون میرسه بگید. چیکار میشه کرد که شفت دینام یا همون رتورش زمانی که زیر بار میره روون باشه و یا بزار واضح بگم دینام کاری کرد که شفتش به سفتی الان نباشه. من خودم تمرکز کردم روی بالشتک ها. شما نظرتون چیه؟

  17. وقتی خودرو را روشن میکنم تا سر گاز ندم چراغ دینام خاموش نمیشه. تازه دینام نو عوض کردم، تو قبلی و این یکی که نو هست همین مشکل وجود داره!!! لطفاً یکی سریع جوابم رو بده که دینام پژو واقعاً گرونه.
    سپاسگذارم

  18. با سلام من تیبا ۹۰ دارم دینام باتری رو شارژ نمیکنه افتامات عوض کردم ولتاژ گرفتیم اوکی بود بعد از دو سه روز با دینام شارژ نمیکنه مشکل از چیه در ضمن باتری هم نو خریدم

  19. سلام
    دینام ها چه جریانی تولید می کنند
    دینام ماشین ها متفاوت هستند؟ امپر های متفاوت میدهند؟

    1. ماشین من ام وی ام ۳۱۵ است وقتی ماشین کار میکنه کل چراغهای پشت امپر خاموش و روشن میشود. و چراغهای ماشین کم و زیاد میشود و موتور میلرزد چه باید بکنم رفتم پیش باطری ساز میگه افتامات زیادی شارژ میکنه ایا درست است

  20. سلام دوستان اگر ممکنه راهنماییم کنید وقتی ماشینو روشن میکنم تا زمانی که گاز ندم و دور موتور به دو هزار نرسه دینام برقی تولید نمیکنه و بعد از اون درست کار میکنه یعنی فقط یه گاز اول لازمه تا دینام راه بیفته بعدش درست میشه افتامات هم عوص کردم درست نشو راهنمایی کنید ممنونم

  21. سلام من دو هفته پیش دینام ماشینم بعد از هشت سال خراب شد. ماشین من پراید مدل ۸۸ صبا هست. رفتم تعمیرگاه تست کرد گفت دینامه یه دینام نو شرکت سایپا انداختم روش بعد از پنج روز باز این دینام هم خراب شد بردم همون تعمیرگاه گفت زنگ میزنم یکی دیگه شرکتی بیارن عوض کرد الان باز امروز خراب شده بعد ۶ روز بردم طرف میگه نمی دونم مشکل چیه و مشکل از ماشین خودته و این ۳۰۰ تومنی ک پول دادم انگار ندادم. حالا گفته فردا صبح بیارش. به نظرتون مشکل از چیه؟ (هر دو دینام نو و شرکتی سایپا بودن) الان باز مثل دفه اول و دوم چراغ دینام روشن شده و دقیقا ماشین باتری خالی میکنه

  22. سلام. ماشین پژو پارس ال اکس هست . ی مدت هست وقتی گاز میدم به ماشین و یا در سرعت گرفتن و یا دنده عوض میکنم چراغ استپ و باطری با هم روشن میشه و ماشین یه حالت ریپ داره . قبلا در حد چشمک زدن بودن اما الان خیلی زیاد شده. باطری تازه عوض کردم مکانیکی و باطریسازم بردم نفهمیدن . میگن دینام خوب شارژ میکنه

    1. سلام ماشین منم همین مشکل داشت. سیمش قطع شده بود. برو باتری سازی بگو سیم کشی دینام و باتری رو یه نگاه بندازه حل میشه

    2. شمع ماشینتون خرابه موتور tu5 وقتی شمعش خراب بشه و عمر مفیدش بگذره یا حالا جرم گرفتن شمع، ماشین اینجور میشه شمع عوض کن درست میشه

  23. سلام. ماشین پژو پارس ال اکس هست . ی مدت هست وقتی گاز میخوره ماشین یا دنده عوض میکنم چراغ استپ و باطری با هم روشن میشه . باطری تازه عوض کردم مکانیکی و باطریسازم بردم نفهمیدن . میگن دینام خوب شارژ میکنه .

    1. استپر موتور خراب باشه میتونه چراغ باطری رو روشن کنه چون دور موتور بیش از حد میاد پایین

  24. سلام. وقتی ماشینم گاز میدم دورش به ۳ میرسه چراغ دینام روشن میشه. با کمترشدن دور چراغ دینام خاموش میشه. اگر دور بیشتر از ۳ هم بشه خاموش میشه چراغ. دقیقا وقتی به ۳ میرسه چراغ دینام میاد. یوقتا هم وقتی ماشین روشن میکنم چراغ روشن میشه. یه گازکه بدم چراغ دینام میره.
    اگر کسی اطلاع داره و راهنمایی کنه ممنون میشم. تشکر

  25. سلام وخسته نباشید
    ببخشید من سیستم قوی رو پرایدم دارم. به من گفتن باید باطری ۷۴ آمپر بندازی. میخواستم ببینم ضرر داره برای پراید؟؟ دینام ساپورت میکنه؟؟

    1. سلام
      من برای ۲۰۷ یه سیستم تقریبا ۱۰۰۰وات نصب کردم مدل ۹۷ هست اتصال بدنه را تقویت کردم به این شکل که کابل نمره ۱۶ جوش مسی گرفتم و با کابلشو از منفی باطری به گریبکس و دوباره از گریبکس به منفی یعنی دقیقا همون فابریکی رو من تقویت کردم و اونو باز نکردم سوال بنده اینه که میخوام یه حرکت دیگه بزنم ایا درست هست یا خیر میخوام از مثبت دینام یه کابل با عایق حرارتی بیارم تا مثبت باطری و از منفی دینام دوباره بگیرم واسه بدنه ممنون میشم اگه پاسخ بفرمایید

  26. سلام دوستان کسی اطلاع داره خروجی برق دینام تویوتا کمری ۲۰۱۶ چنده ممنون میشم اگه جوت بدین .

  27. با سلام خدمت اساتید محترم من پراید ۸۸ زیمنس دارم وقتی که ماشین درجا کار میکنه صدای زوزه مثل بلبرینگ میاد چراغهارو روشن میکنم زوزه بیشتر میشه هر باطری ساز بردم سر درنیاوردن دینام اکبند خریدم باز هم همون زوزه کلا واترپمپ تسمه تایم بلبرینگ تسمه تایم بلبرینگ سفت کن کولر همشو عوض کردم دیگه خسته شدم خواهشن راهنمایی کنید

    1. میتونه از بلبرینگ داخل دینام یا پولی دینام باشه که تنظیم نباشه جلو یا عقب بودن نسبت به تسمه
      و همچنین احتمال داره تسمه سفت باشه یا اصلا بلبرینگ دینام خشک کار کنه که باید باز بشه و گریس کاری بشه

    2. دوست عزیز زوزه از خود دینام هست چون دینام شما در حال شارژ باطری میباشد و با روشن کردن چراغ ها دینام شما شروع به تولید برق بیشتر میکند

      1. اگر همه رو عوض کردی پولی میلنگ رو چک کن. ممکنه عایق صدا از بین رفته باشه. اگر تعمیرکار ماهر ببری سریع متوجه میشه

  28. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما . می خواستم ببینم دینام با چه دوری باید بچرخه که برق تولید کنه ؟ یعنی این دوری که میزنه باید چقدر باشه تا کامل و سریع باطری رو شارژ کنه ؟
    چون میگن دور پایین باطری رو خوب شارژ نمی کنه: مثل موقعی که پشت چراغ قرمز یا ترافیک هستیم .

    ممنون میشم راهنمایی کنید .

    1. سلام. خیر دوست عزیز. ماشین طوری تنظیم هستش که حتی در زمان که ماشین ایستاده و هیچ گاز نمیخوره بازم مرتب برق تولید میکنه. شما میتونید ماشین روشن بذارید و بست باطری را بردارید. میبینید که ماشین خاموش نمیشه و کار میکنه. این یعنی دینام شما سالمه. اگرخاموش شد یعنی مشکل داره.

    2. وقتی از کولر تو ترافیک استفاده میکنی دینام نمیتونه برق مناسب برسونه باید دور موتور روی ۲۰۰۰باشه

  29. سلام من پارس ۹۱ دارم وقتی سرعت به صد یا صدده میرسد چراغ استپ با چراغ دینام روشن خاموش میشود تند تند قطع وصل میشود مشکل چیه

  30. با سلام لطفا اگه کسی در مورد این سوال من اطلاعاتی داره راهنمایی کند. من میخوام برای شارژ باطری که در یک خانه باغ کار روشنایی رو با یک دستگاه مبدل ۱۲ به ۲۲۰ ولت رو انجام میده از سیستم دینام خودرو استفاده کنم. فقط کار چرخاندن دینام رو با یک موتور فن خودرو یا موتور کولرهای کوچک استفاده کنم. میخواستم بدونم این کار جواب می دهد یا خیر؟ با تشکر

    1. سلام موتور کولر وقتی استارت میخوره برقی زیادی میکشه پس بنابراین ممکنه اینورتر برقت بسوزه پس یه خرج الکی گزاشتی رودست خودت

  31. سلام دینام ماشین من اتصال کرده و وقتی سیم برقی که دینام باطری را شارژ میکنه به دینام وصل می کنم چراغ باطری از رو صفحه کیلومتر خاموش میشه و اتصالی به وجود میاره دیودشم عوض کردم درست نشد دینام پژو ۴۰۵ هست به نظر شما مشکل کجاست

  32. سلام من پراید ۱۳۲ دارم باطری رو یک ماه است عوض کردم آفتامات دینام و تسمه رو هم تازه عوض کردم ولی شب وقتی چراغ هارو روشن میکنم و ترمز میگیرم کیلومتر ماشین صفر میشه و میخوابه

  33. با سلام یه دینام دارم زمانی که کار میکنه ولتاژ از ۱۰ بالاتر نمیره دورش بالاس زمانی که به باتری خالی وصل میشه دورش گرفته میشه و از ۱۰ بالاتر نمیره و کند کار میکنه
    مشکلش کجاس ممنون اگه راهنمایی کنید

  34. سلام وقتی خودرو روشنه دینام در حال شارژه بعد ۲۰ دقیقه شارژ قطع میشه و دینام داغه روش آب میریزم دوباره شارژ میکنه تا ۱۰ دقیقه دوباره باید آب بریزم مشکل از کدوم قطعه هست

    1. دیگه اینکارو نکن چون دینام وقتی به آب میخوره ممکنه گیرپاژ کنه. باید حتما ببریش پیش برقکار خودرو احتمالا دیوتش خرابه

  35. سلام میخوام به کمک دینام برق تولید کنم هر جور با سرعت به چرخش در میارمش برق تولید نمیشه لطفاً از اول که سیم هارو باید وصل کنم راهنمایی کنید

  36. با سلام، ماشین من یه ۴۰۵ مدل ۸۳ موقعی که سوییچ روشن میکنم برق میاد استارت که میزنم صدای تق میاد و روشن نمیشه، قبلا هم که روشن میشد تو گرما بعد از یه بیست دقیقه خاموش میشد بعد از یه پنج دقیقه روشن میشد، در ضمن باتریش هم نو، موقعی که کولر روشن میکنم زود ماشین خاموش میشه.

  37. سلام. من یک سال دنبال جوابم. هیچ جایی جوابم تو اینترنت و گوگل ندیدم. جواب بسیار راحتیه اما کسی از موضوع حرفی نزده نمیدونم چرا؟ سوالم اینه استاتور پراید خریدم بعد برای لحیم کردن به دیود که سه فاز هست به مشکل برخوردم پرایدم انژکتوره و رو فابریک به سه دیود لحیم شده بود یکی دیود سه تا سیم استاتور لحیم کردن دو تای دیگه هر کدوم یک سیم مسی استاور رو دیود لحیم شده بود. الان که جدید گرفتم سیم ها آزادن نمیدونم کجا وصل کنم. کدوم سیم ها باید دقیقا به دیود وصل بشه؟ وصلم میکنم چون میدونم اشتباهه دینام داغ میکنه ولت اندازه میگیرم درسته ولی داغ میکنه اگه سیم استاتور درست بزنم فکر کنم داغ کردنش حل بشه دینام. فقط ساده بگید کدوم سیم استاتور باید وصل کرد. چون توضیحات تخصصی میخوان همه بدن به اندازه کافی دیدم که برق دینام تولید میکنه میدونم. حالا اینکار مبتدیه بگید کجا وصل کنم سیم استاتور خیلی ساده فقط همین متاسفانه توضیح زیاده اما کارش دو دقیقه تموم میشه اگه بدونم و کسی حرفی ازش نمیزنه تا بخونم یاد بگیرم.

    1. سلام، گرم شدن بالشتک یا استاتور طبیعی هست و وقتی باتری شارژ کمتری دارد میزان حرارت استاتور بیشتر میشود ولی در کل گرم شدن طبیعی هست و لی نه زیاد به طور مثال اگر یه قطره آب روی هسته فلزی استاتور بریزید نباید سریع تبخیر بشه، یعنی بیشتر از دمای جوش آب نباشه، ولی اگر استاتور نیم سوز یا سوخته باشد حرارت بیشتر از صد درجه میشه، در ضمن اشتباه در اتصال دو سیم
      که با یک فیش به دینام وصل میشه باعث گرم شدن بیش از حد استاتور میشه، سیم چراغ دینام، سیم برق سوئیچ، که با یک فیش به دینام وصل میشه

    2. دوست عزیز استاتور شما سه سیم پیچ دارد که هر سیم دو سر. یعنی شما ۶ سر سیم دارید که باید یا به حالت ستاره ای یا مثلثی به هم متصل باشند و در نهایت ۳ سر سیم دوتایی خواهید داشت. دیودهای شما هم ۳ جای لحیم دارند که به ترتیب لحیم میکنید. البته باید بدونید که اینجا ترتیب لحیم کاری اصلا مهم نیست چون شما یه برق سه فاز داری که هر یک از سه سر سیم یک فاز است و تفاوتی باهم ندارند. تنها چیزی که مهم است اتصال مثلثی یا ستاره ای است که باید درست باشه. شما با سرچ کردن میتونید نقشه یا عکسش رو هم پیدا کنید… توصیه میشود اتصال مثلثی را انجام بدید چون هم ساده تر هست و هم بهتر

  38. با سلام من صبحها که میخوام ماشینو روشن کنم چراغ دینام روشن میشه ماشین خاموش میشه باید پنج دقیقه پام روی پدال گاز باشد تا خاموش نشه بعد از پنج دقیقه چراغ دینام خاموش میشه و ماشین به حالت عادی بر میگرده لطفاً راهنمایم کنید ماشینم روآ هست با تشکر

    1. سلام
      شما احتمالاً اگر در فاصله ی کوتاهی ماشین را خاموش و روشن کنید مشکلی در روشن شدن نخواهید داشت و در موضوعی که فرمودید یک شب تا صبح ماشین خاموش بوده و صبح سخت روشن می شود.
      در این صورت ابتدا یک کاری انجام بدهید. زمانی که شب می خواهید ماشین تان را خاموش کنید، قبل از خاموش کردن، ضبط و چراغ های خودرو و سایر بخش هایی که برق می کشند را خاموش کنید سپس بگذارید ماشین چند دقیقه روشن باشد و بعد خاموش کنید. اگر فردا صبح برای روشن شدن ماشین مشکل نداشتید، در این صورت ایراد از دینام تان است که نمی تواند باتری را شارژ کند. اما اگر باز هم ماشین به سختی روشن شد و این اتفاق تا قبل از سرد شدن هوا برای تان رخ نداده؛ ایراد از شمع هاست. البته شمع های تان سالم هستند تنها رطوبت گرفته اند.

  39. با سلام، میخواستم اطلاعات تخصصی در مورد مقدار دوری که باید دینام داشته باشد تا دینام برق تولید کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط