آشنایی با موزه لوور

موزه لوور (Louvre Museum) در مرکز شهر پاریس در کشور فرانسه واقع شده است. بیش از 35 هزار اثر هنری در 8 بخش مختلف موزه لوور نگهداری می شود. موزه لوور با بیش از 9.5 میلیون بازدید کننده در سال، پُر بازدیدترین موزه جهان است. موزه لوور از سال 1793 میلادی تا امروز به عنوان موزه عمومی فعال بوده است. تمرکز موزه لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه ها در این موزه جای گرفته اند که از آن جمله می توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی اشاره کرد.

ساختمان این موزه قبل از انقلاب کبیر فرانسه یکی از کاخ های سلطنتی بود که در آن آثار با ارزش هنری نگهداری می شد (به عنوان موزه سلطنتی). پس از انقلاب کبیر، در سال 1789 موزه و آثار موجود به مردم فرانسه اهدا و در سال 1793 تبدیل به موزه ملی فرانسه شد.

در این مقاله شما می توانید با موزه لوور و گنجینه های آن آشنا شوید.

مجموعه ها

در مجموعه های مختلف این موزه آثاری از دوران پیش از تاریخ تاکنون نگهداری می شود. می توان گفت معروف ترین آثار هنری و تاریخی جهان را در این موزه نگهداری می کنند. این محل قبل از تبدیل به موزه یکی از کاخ های سلطنتی فرانسه بود. در پشت این کاخ باغ زیبایی به نام باغ تویلری وجود دارد و روبروی باغ نیز میدان کنکورد قرار گرفته است. این مکان نزدیک خیابان معروف شانزالیزه است.

معتبرترین آثار موزه لوور

  • مونالیزا (لئوناردو داوینچی)
  • بانوی صخره ها (لئوناردو داوینچی)
  • لوح حمورابی
  • گاو بالدار آشوری
  • لوح پیروزی نارام سین
  • نقش برجسته های آشوری
  • ظروف گلی آشوری
  • بخش های قابل توجهی از تخت جمشید
  • بز بالدار طلایی (هخامنشی)
  • کاتب نشسته (سقاره – مصر)
  • ونوس میلو

مجموعه هنر اسلامی

این بخش برای اولین بار در 10 تالار و در سال 1993 ایجاد شد و در سال 2002 ژاک شیراک، رئیس جمهور وقت فرانسه پس از بازدید از موزه لوور، تصمیم به ایجاد بخشی مجزا جهت نمایش هنر اسلامی گرفت. به دنبال این تصمیم، وی فرانسیس ریشار، رئیس بخش کتب فارسی در کتابخانه ملی فرانسه را مسئول ایجاد بخش هنر اسلامی در موزه کرد.

برای ساخت این بنا در یکی از حیاط های متروک موزه، یک مسابقه جهانی معماری برگزار شد، و این مجموعه در سال 2009 افتتاح گردید. آثار ایرانی در این مجموعه جایگاه مهمی دارد و بیش از نیمی از آثار را به خود اختصاص می دهد. یکی از هدف های این مجموعه پیدا کردن روشی است که بتواند این موضوع را برای مردم به سادگی روشن کند که هنر اسلامی، هنر دین اسلام نیست بلکه ترکیبی از مفاهیم اسلامی با فرهنگ و آداب و سنن اقوام پذیرنده این دین است.

آثار سرشناس ایران باستان

  • سنگ نگاره یادبود اونتاش ناپیریشا
  • سنگ نگاره زن عیلامی و ندیمه
  • سنگ نگاره بز با دم ماهی
  • تندیس فاخته لاجوردی
  • تندیس ناپیرآسو
  • تابلو مراسم نیایش راهبه های آفتاب
  • تخته بازی 58 خانه
  • نقش برجسته آجری شیر کاخ آپادانا شوش
  • سر ستون گاو دو سر کاخ آپادانا شوش
  • کتیبه داریوش بزرگ در کاخ آپادانای شوش
  • افسار برنزی لرستان
  • صدف نوشته اکدی
  • سنگ نگاره کمانداران

هرم شیشه ای موزه

اما نکته ای که در این موزه بسیار بحث برانگیز است هرم بزرگ موجود در آن است!

در سال 1981 رئیس جمهور فرانسه، فرانسوا میتران مسابقه ای برای طراحی بنایی درون محوطه موزه لوور به منظور سازماندهی محوطه لوور برگزار کرد. در سال 1983 بعد از سفر در دور اروپا و آمریکا معمار آمریکایی – چینی معروف I. M. Pei به عنوان طراح انتخاب شد. این برای اولین بار بود که یک معمار غیر فرانسوی در محوطه لوور برای طراحی انتخاب می شد. I. M. Pei در طول سه سفر به لوور به تنهایی چندین روز را در موزه سپری کرد و از این رو، امتیاز بزرگی را برای درک بهتر محیط یافت. در سال 1989 طراحی هرم لوور توسط I. M. Pei در حیاط لوور به نام حیاط ناپلئون به پایان رسید. هدف اصلی طراحی، کاهش جمعیت مراجعه کننده به لوور بود.

طرح I. M. Pei برای فضای الحاقی موزه در واقع یک هرم از ترکیب شیشه و فلز بود که در مجاورت سه مثلث طراحی شد. برای پی هرم شیشه یک ورودی سمبولیک را فراهم آورد که اهمیتی تاریخی برای ورودی اصلی تقویت کرد.

هرم لوور امروز نقطه عطفی در میان محوطه موزه لوور به حساب می آید. برای این تغییر، نیاز به بنایی بود تا بازدید کنندگان را به محض ورود، به سمت خود جلب کند و درگاهی درخور و مناسب برای موزه ای بزرگ مانند موزه لوور باشد. I. M. Pei برای اینکار معیارهایی را در نظر داشت. وی ورودیه جدید را مکانی می دید که بتواند تماشاگران را بطوری مطلوب وارد زیرزمینی کند تا از آنجا به موزه اصلی راه پیدا کنند؛ مکانی شفاف و روشن که از بیرون دید لازم را داشته باشد و در یک جمله، به قول خود معمار، بیننده با نگاه به آن بگوید: «Ah, This is the entrance». از خصوصیات هرم، طرح زیرزمینی هرم است که شامل انباری، لابی گالری ها و فضاهایی برای نگهداری از اشیاء و تعدادی آزمایشگاه است. این فضا به موزه لوور افزایش فضاهای نگهداری از اشیاء را فراهم کرد.

اما در این میان نکته تامل برانگیز در رابطه با هرم لوور تخلف میتران در انتخاب معمار قبل از شرکت در مسابقه بود. در واقع انجام مسابقه طراحی یک امر تشریفاتی بود و رئیس جمهور فرانسه از سال 81 میلادی I. M. Pei را به عنوان معمار انتخاب کرده بود. این موضوع پس از پایان ریاست جمهوری او فاش شد. فرانسوا میتران طولانی مدت ترین دوره ریاست جمهوری فرانسه (1981 – 1995) را داشته است. همانطور که در کتاب مبانی فراماسونری، تالیف گروه تحقیقات علمی ترکیه (هارون یحیی) نوشته شده، او یک فراماسون است.

از دیگر حاشیه هایی که پیرامون این بنا بود، مطالبی بود که در کتاب رمز داوینچی که توسط Dan Brown مطرح شد. مطالبی که البته این روزها دیگر برای ما ناآشنا نیست و در گوشه و کنار می بینیم هر کسی به شیوه ای بنایی را به مطالبی ربط می دهد که واقعاً ربطی با اصل بنا ندارد. البته این امر شاید بیشتر به علت ظاهر هرمی این بنا بوده ولی برای مثال، در فیلم ادعا می شود که در ساخت این هرم، 666 پنجره وجود دارد که توسط موزه لوور تکذیب شد. یا در جای دیگر داستان عنوان می شود که Mary Magdalene در زیر سنگی که در هرم زیرین قرار گرفته مدفون است، چیزی که البته برای داستان رمز داوینچی مورد جالبی بود، ولی این سنگ هر چند وقت یکبار برای نظافت قسمت پایینی کف هرم برداشته می شود و چیزی زیر آن وجود ندارد.

خود معمار در رابطه با طرح خود چنین گفته است: «به لحاظ فرم، هرم بهترین فرم برای سازگاری با معماری موزه لوور است. همچنین این فرم ایستاترین فرم هم هست که در صورت شفافیت اطمینان خاصی را هم القاء می کند. ساخت هرم از شیشه و فلز دلالت برای شکافتی است بین معماری سنتی و گذشته آن.»

منابع

مقاله علمی و آموزشی «آشنایی با موزه لوور»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا