اثرات شفاف سازی در سازمان ها
به نظر می رسد اکثر افراد با واژه شفاف سازی در سازمان مشکل داشته باشند، اما اگر آن را صداقت یا به اشتراک گذاشتن اطلاعات بنامیم، آیا می تواند در اولویت لیست کارهایمان قرار بگیرد؟ جدی گرفتن شفافیت در سطح فرهنگی، یک مزیت و تمایز در دنیای رقابتی محسوب می شود، همچنین موجب می شود دنیایی سرشار از صمیمیت و صداقت داشته باشیم.
در این مقاله شما می توانید با اثرات شفاف سازی و شیشه ای نمودن کسب و کارها آشنا شوید.
1) ترویج شادی در میان کارمندان
طبق مطالعات انجام شده، کارمندان اولین عامل تعیین کننده شادی در محل کار را شفافیت می دانند. شفافیت موجب افزایش اعتماد می شود؛ همچنین برای سلامت ارتباط و افزایش اعتماد، عامل مهمی به شمار می رود. به وجود آمدن شادی و تعامل از طریق شفافیت، یعنی استراتژی ها و اتفاقات در شرکت بطور منظم بروز شود. در میان گذاشتن نظریات کارمندان درباره آینده شرکت این احساس را به آنها می دهد که علاوه بر اینکه بخش اساسی تر از تیم به شمار می روند، ارتباط عمیق تری هم با کار دارند.
2) انتخاب ساده داوطلبان مناسب تر
به هنگام استخدام، علاوه بر در نظر گرفتن مهارت های مرتبط، به تطبیق فرهنگی قوی افراد هم توجه کنید. شفافیت یک مزیت به شمار می رود که باید به شکل آزادی در فرهنگ سازمان، زندگی روزمره اعضای تیم، انتظارات حقوق و دستمزد، ارزش ها، اولویت ها و حتی نظریه های مالی وجود داشته باشد. متقاضیانی را استخدام نکنید که فقط برای مصاحبه حاضر می شوند و دیگر خبری از آنها نمی شود. اولویت استخدام را برای افرادی در نظر بگیرید که مطمئن باشند مناسب شغل مورد نظر هستند.
3) کمک به استفاده از ایده های عالی
شفافیت فقط استفاده از استعدادهای مناسب نیست، بلکه تشویق افراد به تفکر خلاقانه و نوآورانه پس از آغاز کار و کسب درآمد است. وظیفه تمام مشتریان، کارکنان و مدیران ایجاد شفافیت در محیط کار است تا فضایی متفکرتر و نوآورانه تر به وجود آید و کارکنان احساس کنند زمانی که صحبت از حل مشکلات به صورت خلاقانه است، بدون هیچ محدودیتی هر کاری امکانپذیر است.
4) کمک به ایجاد رتبه بندی یکسان تر
بر اساس تفکرات سنتی، تصمیمات در راس و توسط مدیران گرفته می شود و سپس مسئولان در مراتب پایین تر قوانین را تصویب می کنند. ایجاد سلسله مراتب یکسان تر از طریق شفافیت و در میان گذاشتن اطلاعات با دیگران مزایای فراوانی خواهد داشت که مطلوب تر کردن فضای آموزش در رشته های مختلف برای کارکنان یکی از آن مزیت ها به شمار می رود؛ همچنین به استمرار کار شرکت و داشتن روحیه یکسان در میان کارکنان کمک می کند. یکسانی در ساختار مدیریت و امکانات موجود در شرکت باعث توافق آسان تر تمام افراد نیز می شود.
5) ایجاد اهداف ساده تر و واقع بینانه
زمانی که خلوص و در میان گذاشتن اطلاعات در تمام شرکت رواج پیدا کند، زمینه برای درک یکسان تر اهداف شرکت فراهم می شود. در این حین، اگر کارمندان درباره اهداف و آرمان های شرکت صادق باشند، کارها به بهترین نحو صورت می گیرد و موفقیت بیشتری حاصل خواهد شد.
6) تشویق به حضور آنلاین بیشتر
امروزه اکثر شرکت ها برای بازاریابی از شبکه های اجتماعی کمک می گیرند. چه کارهایی می توان برای آشنایی افراد با برندهای تجاری کرد تا تبلیغاتی از برند در شبکه های مختلف انجام دهند؟ ابتدا سعی کنید اطلاعاتی را در اختیار دیگران قرار دهید که قابل اشتراک گذاری باشد. برای مثال از چگونگی ساخت محصولات، درباره کارکنان و نحوه زندگی شهری در جامعه صحبت کنید. مردم از اخبار لذت می برند؛ بنابراین مخاطبان را درگیر مهم ترین بخش محتوای جذاب فرهنگی کنید.
7) عملکرد آسان تر
به جز موارد استثنایی و مهمانی های غافلگیر کننده، هیچ فردی دوست ندارد غافلگیر شود. در محیط شرکت، موارد غافلگیر کننده بطور خاص پیامدهای ناگواری به همراه خواهد داشت. در میان گذاشتن اطلاعات با دیگران در سازمان ها باعث عملکرد باثبات تر کارکنان می شود. شاید مشکلات کم اهمیت باشند، اما اگر در محیط کار شرایطی فراهم نشود تا کارمندان نگرانی ها و اشتباهات خود را به راحتی بیان کنند، مشکلات کوچک شدت یافته و حتی موجب از بین رفتن سود خواهد شد.
8) سازگاری آسان تر
سعی کنید شفاف سازی را در تمام کارهای خود لحاظ کنید. شرکت هایی که چنین رویکردی ندارند یا نحوه عملکرد شرکت را بطور مرتب پنهان می کنند، زمانی که دیگران متوجه اطلاعات شوند، به شهرت آنها آسیب وارد خواهد شد.
9) ایجاد روابط بهتر با مشتریان
ارتباط دائمی مشتریان با شرکت یکی از آرزوهای کارآفرینان است؛ بنابراین باید درباره نحوه ارتباط با مشتریان بطور اساسی تجدیدنظر کرد. بطورکلی شرکت ها هنگامی که گزارشات عملکرد خود را به صورت نمودار، فصلی یا سالیانه ارائه می کنند، موفق تر از زمانی هستند که این گزارشات ارائه نمی شود یا اینکه به صورتی مبهم در اختیار مشتریان قرار گیرد. به عنوان مثال، شرکت هایی را در نظر بگیرید که با وجود اینکه به صورت کامل قوانین محیط زیست را رعایت نمی کنند، اما بطور منظم گزارشات خود را در اختیار عموم قرار می دهند. امکان دارد نتیجه کار چنین شرکت هایی در نهایت با مشکلاتی همراه باشد و ناموفق، اما با وجود حسن نیت در کسب و کار هیچ گامی در مسیر صحیح، اشتباه نیست.
10) کسب سود بیشتر
طبق آمار سال اخیر، حداقل دو سوم مشتریان از شرکت هایی که عملکرد شفاف تری دارند، بیشتر خرید می کنند و اکثر مشتریان هم شفافیت را مهم ترین اصل وفاداری می دانند. به این ترتیب عامل شفافیت در درآمدزایی شرکت ها هم تاثیر مستقیمی می گذارد.
منابع
مقاله علمی و آموزشی «اثرات شفاف سازی در سازمان ها»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله هوتسا عسکری نسب در مجله موفقیت، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.