VUCA چیست؟

این روزها VUCA به یک کلمه رایج مدیریتی تبدیل شده است؛ این کلمه مخفف چهار کلمه Volatility (نوسان و تغییر)، Uncertainty (عدم قطعیت)، Complexity (پیچیدگی) و Ambiguity (ابهام) است. این کلمه تلفیقی از چهار نوع چالش است که چهار نوع پاسخ متمایز را طلب می کند. این، آگاهی از چگونگی برخورد با یک موقعیت چالش برانگیز را دشوار و استفاده از VUCA را به عنوان عصای کمکی ساده می کند؛ راهی برای رهایی از کار دشوار مربوط به استراتژی و برنامه ریزی.

با همه اینها، نمی توانید برای دنیایی با VUCA آماده شوید، درست است؟

در این مقاله شما می توانید با کمک راهنمای زیر، آشنا شوید که در هر یک از چهار موقعیت VUCA، چگونه وقایع را شناسایی کنید، برای مواجهه با آنها آماده شوید و به آنها پاسخ دهید.

Volatility (نوسان و تغییر)

مشخصات

این چالش غیر منتظره و ناپایدار است و احتمالاً مدت زمان نامعلومی به طول می انجامد، اما درک آن الزاماً دشوار نیست؛ دانش درباره آن معمولاً در دسترس است. به عنوان مثال نوسان قیمت ها بعد از یک فاجعه طبیعی کنترل را از عهده تامین کننده خارج می کند.

رویکرد

تخصیص منابع به آماده سازی، برای مثال ذخیره فهرست اموال و موجودی یا خرید بیش از حد نیاز استعداد (منظور نیروی کار است). این گام ها هزینه زیادی دارند؛ سرمایه شما باید درخور ریسک احتمالی باشد.

Uncertainty (عدم قطعیت)

مشخصات

برخلاف فقدان دیگر اطلاعات، علت اصلی رویداد و اثر آن معلوم هستند. تغییر، ممکن است اما جزو داده های معلوم نیست. به عنوان مثال محصول در حال راه اندازی یک رقیب، آینده کسب و کار و بازار را تیره و تار می کند.

رویکرد

در اطلاعات سرمایه گذاری کنید؛ اطلاعات را گردآوری و تفسیر کنید و به اشتراک بگذارید. این، بهترین کارکرد را با تغییرات ساختاری دارد؛ تغییراتی مثل اضافه کردن شبکه های تحلیل اطلاعات، که بتواند عدم قطعیت جاری را کاهش دهد.

Complexity (پیچیدگی)

مشخصات

این موقعیت متغیرها و بخش های متعددی دارد که با هم در ارتباط هستند. بعضی اطلاعات در دسترس است یا قابل پیش بینی است، اما حجم یا ماهیت آن می تواند برای فرآیند زیاد باشد. به عنوان مثال با محیط، قوانین، تعرفه های گمرک و ارزش های فرهنگی منحصر به فردی در کشورهای بسیاری به کسب و کار خود مشغول هستید.

رویکرد

ساختاردهی مجدد، پیشرفت متخصصان و فراهم کردن منابع کافی برای رفع پیچیدگی.

Ambiguity (ابهام)

مشخصات

روابط علّی کاملاً مبهم است. هیچ نمونه قبلی وجود ندارد؛ با ناشناخته های ناشناخته مواجه هستید. به عنوان مثال تصمیم گرفته اید وارد بازارهای رشد نیافته یا نوظهور شوید یا محصولاتی خارج از شایستگی های کلیدی تان تولید کنید.

رویکرد

آزمایش کنید. درک علت و معلول، نیازمند ساخت فرضیات و آزمون آنها است. آزمایش های خود را طوری طراحی کنید که درس های آموخته شده بکار گرفته شوند.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «VUCA چیست؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله ناتان بنث و جیمز لمون از دانشکده کسب و کار رابینسون دانشگاه ایالتی جورجیا، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا