چگونه با افراد فضول برخورد کنیم؟

کنجکاوی یکی از اولین رفتارهایی است که انسان ها از زمان کودکی آن را نشان می دهند. کودک با کنجکاوی به کشف دنیای پیرامون می پردازد و یاد می گیرد. افراد در بزرگسالی هم با استفاده از حس کنجکاوی است که به کشف های بزرگ و پیشرفت علم می رسند، اما همین کنجکاوی می تواند مخل آرامش دیگران شود و به فضولی بیانجامد. کسی که مدام از دیگران راجع به مسائل خصوصی آنها می پرسد، کنجکاو نیست و اینجا است که مرز بین فضولی و کنجکاوی خود را نشان می دهد. هر سوالی که حاصلی جزء ارضای نیازهای شخصی فرد و منفعت های شخصی نداشته باشد در حیطه فضولی قرار می گیرد.

اگر جزو افرادی هستید که علاقه دارید از زندگی دیگران بدانید و می خواهید بدانید نیاز شَدید به دانستن در شما کنجکاوی است یا فضولی، باید به این سوالات فکر کنید:

  • هدف من از پرسیدن این سوال چیست؟
  • دانستن جواب چه کمکی به زندگی من یا دیگران می کند؟
  • آیا آنقدر او را می شناسم و با او صمیمی هستم که این سوالات را بپرسم؟
  • احساس او نسبت به سوالات من، تا چه حد برایم مهم است؟
  • آیا می پسندم که کسی با من همین رفتار را داشته باشد؟

پاسخ به این سوالات می تواند نشان دهد سوالی که در ذهن دارید از کنجکاوی است یا فضولی؟

در این مقاله شما می توانید با خصوصیات، نحوه برخورد و خلاص شدن از تجسس افراد فضول دور و بَرتان آشنا شوید.

چه افرادی فضول می شوند؟
انسان ها به دلایل مختلفی ممکن است در زندگی دیگران سرک بکشند و یکی از مهم ترین دلایل این موضوع، سیستم تربیتی خانواده است. در خانواده ای که اعضای آن در موضوعات خصوصی یکدیگر سرک می کشند، صحبت درباره زندگی دیگران یک تفریح به حساب می آید و هر کسی به خود اجازه می دهد در موضوعاتی که به او ارتباط ندارد دخالت کند، کودکان می آموزند که همین رویه را در زندگی آینده خود هم بکار بگیرند. چنین کودکی نیاموخته که صمیمیت و رعایت حریم خصوصی دیگران دو موضع متفاوت هستند و حدودی برای کنجکاوی های خود نمی شناسد.

فضول ها سراغ چه افرادی می روند؟
گاهی اوقات خود فرد به دیگران اجازه سرک کشیدن در زندگی اش را می دهد. معمولاً افرادی که کنجکاوی بیش از حد دارند، باهوش هستند و سراغ کسانی می روند که ضعیف تر بوده و در برابر سوالات آنها خود را ملزم به پاسخ دادن می دانند. اگر بتوانید اعتماد به نفس خود را قوی تر کنید افراد فضول کمتری در اطراف تان خواهند ماند. در این صورت می توانید با اعتماد به نفس و ادب، به سوالات بی مورد دیگران پاسخ ندهید و مسائل زندگی تان را برای خود نگه دارید.

در این مسیر، می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

با او کمتر در تماس باشید.
علت فضولی هرچه که باشد، بهتر است شما به فکر راهی برای رهایی از این سرک کشیدن ها باشید و برای مشکل خودتان راه حل بیابید. شاید یکی از اولین راهکارها این باشد که ارتباط خود را با افراد فضول کم کنید. مسلماً این افراد هرچه بیشتر با شما در تماس باشند سوالات بیشتری خواهند داشت. پس تا آنجا که می توانید آنان را به زندگی و روابط دوستانه خود راه ندهید. اما اگر فرد فضول کسی است که به ناچار باید با او در تماس باشید، ناامید نشوید و به سراغ راهکار بعدی بروید.

آیا از روی تنهایی است؟
اگر احساس می کنید کسی از روی تنهایی، بیکاری و برای پیدا کردن سرگرمی از شما سوال می پرسد، سرک کشیدن او را به روابط دوستانه تبدیل کنید. شاید برقرار کردن یک رابطه دوستانه خصوصاً درباره افراد پیر و تنها بتواند سرک کشیدن آنها را به صمیمیت و دوستی تبدیل کند. بعد از برقراری روابط دوستانه اگر سوالات فرد ادامه داشت، می توانید بگویید که از دوستی با او لذت می برید اما سوالات بی شمار او شما را ناراحت می کند.

طفره بروید.
از جواب دادن طفره بروید؛ به همین سادگی. وقتی از شما سوالاتی پرسیده می شود که دوست ندارید به آنها پاسخ بدهید، با عوض کردن موضوع از پاسخ دادن امتناع کنید. مثلاً اگر از شما پرسیده می شود که درآمدتان چقدر است، می توانید با صحبت درباره اخبار و اتفاقات روز، بحث را عوض کنید. به این ترتیب به او نشان می دهید که تمایلی به پاسخ دادن ندارید.

جواب سر بالا بدهید.
ویژگی افراد فضول این است که خستگی ناپذیر هستند و ممکن است بارها یک سوال را بپرسند، اما شما هم خسته نشوید و پاسخ ندهید. این بار می توانید از تکنیک دیگری استفاده کنید و پاسخ سر بالا بدهید. مثلاً اگر درباره اینکه چرا بچه نمی آورید از شما می پرسند، لازم نیست تمام دلایل و مشکلات تان را بگویید. فقط کافی است بگویید: «هرچه خدا بخواهد.»

انتخاب هایی برای پاسخ ندادن
از اصطلاحی به نام «کری، کوری و لالی انتخابی» بهره بگیرید؛ به این معنا که وقتی از شما سوالی می پرسند که دوست ندارید پاسخ بدهید، خود را به نشنیدن بزنید. وانمود کنید او را ندیده اید و حواس تان به او نبوده است. به علاوه گاهی اوقات سکوت بهترین پاسخ است، یعنی از سکوت انتخابی استفاده کنید. یا با استفاده از راهکار زمان خریدن می توانید از پاسخ دادن به افراد فضول پیشگیری کنید. دستور کار این است که وقتی یک فرد فضول از شما سوالی می پرسد که دلتان نمی خواهد به آن پاسخ بدهید، تظاهر کنید که سوال را متوجه نشده اید. به این ترتیب می توانید برای خود زمان بخرید.

نیازی به گفتن جزئیات نیست.
در برخی مواقع ممکن است مجبور شوید به دلیل شرایط یا موقعیتی به فرد سوال کننده پاسخ بدهید. زمانی که در چنین شرایطی قرار می گیرد و مجبور هستید که پاسخ بدهید، کمترین میزان جزئیات را بگویید. یک پاسخ کلی و حتی تا حد امکان مبهم می تواند شما را از مخمصه برهاند.

نوبت تیرهای آخر است.
وقتی به اندازه کافی توانا شُدید که به پرسش های بی مورد دیگران پاسخ ندهید، حالا امکانات و تجهیزات بیشتری دارید تا بتوانید فرد فضول را برای همیشه از سوال کردن از خودتان منصرف کنید. بعد از اینکه توانستید چند باری با استفاده از عوض کردن بحث، پاسخ های مبهم، پرت کردن حواس خود و… از پاسخ دادن سرباز بزنید، می توانید تیرهای آخر را رها کنید. این بار می توانید در برابر سوال فرد فضول، مستقیم از او بپرسید که «چرا این سوال را می پرسی؟» یا «دانستن جواب این سوال چه کمکی به تو می کند؟» از آنجا که فرد فضول جزء ارضای حس فضولی خود هدف دیگری ندارد، از سوالات شما جا می خورد و احتمالاً پاسخی برایتان نخواهد داشت. احتمالاً بار بعدی برای سوال پرسیدن از شما خیلی احتیاط خواهد کرد و رفته رفته ممکن است حداقل درباره شما رفتار خود را تغییر بدهد.

علت فضولی هرچه که باشد، این مشکلی است که به خود شخص فضول بر می گردد و خودش باید به دنبال رفع آن باشد. شما بهتر است به فکر راهی برای رهایی از این سرک کشیدن ها باشید.

[toggle title=”برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.” state=”close” ]

مقاله علمی و آموزشی «چگونه با افراد فضول برخورد کنیم؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مصاحبه با دکتر حسن عسگری فر – روانشناس – توسط بهاره کاشانی از مجله سیب سبز، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

[/toggle]

نمایش بیشتر

‫11 دیدگاه

  1. من تازه کنکور دادم ولی رتبم عالی نیست
    جالبه بدونید خانواده ام از من نمی پرسن که رتبه ات چیه اونایی هم که میپرسن معلومه که سطح سوادشون و فرهنگشون کمه اگه خوب بود به تو هم میگفتیم فضولی نکنی سنگین تری چون وقتی میپرسن یا مجبوری تند برخورد کنی یا بگی به خودم مربوطه تو ته پیازی یا سر پیاز یا هم بگی خوب بود شرایط سختیه
    ولی جالبه بدونید همسایه پایینی ما که دوسال پیش رفته اون خیلی پیگیره دوست بابام که اصلا شناختی ازش نداریم و بابام هم فقط به عنوان یه همکار اونو میشناسه خیلی پیگیره
    کلا فضولی کردن کار خوبی نیست چون از چشم همه میوفتی و همه ازت دوری میکنن و نمیتونن بهت اعتماد کنن

  2. ما بنا به دلایلی مجبور شدیم منزلمان را عوض کنیم. محبور بودم به دلیل بعد مسافت به رییس ام بگم که این تغییر رخ داده است اما گفتم به کسی نگو. ایشان هم به هر کسی شد گفت خصوصا یک شخص فضول. آن شخص همه جا جار زد و به خصوص به کسانی که دوست نداشتم هم اطلاع داد و حالا هر روز باید برای یک نفر جواب پس بدم. از مردمی که میان می خونن این نظرات رو خواهش می کنم که راز مردم رو حفظ کنند. من مجبور بودم به رییس ام بگم که ازم ایراد نگیره چرا دیر میرسی.
    خواهش می کنم با گفتن راز مردم باعث نشید دیگران در زندگی دوست یا همکارتان فضولی کنند.

  3. من اعتماد به نفس پایینی دارم، و دقیقا همونی ام که فضولا خیلی دوسش دارن، خیلیا هم دستم میندازن؛ و هر وقت خواستم بلند شم و گرد و خاکمو بتکونم و با قدرت ادامه بدم یه حسی بهم گفت بشین، گفت تو که به فلان دلیل و فلان دلیل اصلا حق زندگی نداری و باید بمیری، گفت تو که فلان تاریخ میخوای خودتو بکشی پس چه اهمیتی داره که خودتو اصلاح کنی؛ راست هم میگفت؛ دلایلی هست که قانع کنندس و فکرشون منو آزار میده، دلایلی که میگن نباید زنده باشی؛ این دلایلو کسی نمیدونه، فقط خودم میدونم، شاید اگه شما این دلایلو بشنوید حال منو درک کنید و بگید زودتر از اون تاریخ خودتو بکش، شاید هم لبخند بزنید و بگید این بچه واسه این چیزا خودشو اذیت میکرد؟ بلند شو مرد خجالت بکش!!؛ به هر حال؛ اینارو همین طوری گفتم، خواستم یکم درد و دل کنم؛ میدونم ممکنه براتون خنده دار باشه اما برا من مهمه، واسه منم پیش اومده که یه چیزی واسه طرف مقابل مهم باشه اما واسه من خنده دار باشه؛ به هرحال، ممنون که وقت گذاشتید و اینا رو خوندید :))))

    1. پسر گل گاهی اوقات سکوت ارزشمند تر این کسی میگه که با زبانش یه ملت سر کار میزاره اما منم مثل شما بعد خیلی فکر می کنم چرا این گفتم چرا اونو نگفتم??یا چرا!!! ولی اگه بتونی از حق خودت دفاع کنی از نظر من هیچ نیازی به مرگ یا هر فکر دیگی نداری. خیلی اداما حرفی برا گفتن ندارند ولی خیلی حرف می زنن

    2. با ورزش کردن می تونی به اعتماد به نفس برسی منم یه مدت مشکل کمبود اعتماد به نفس داشتم که با ورزش برطرف شد

    3. ما یه مشتری داریم که وقتی برای کار (حسابداری)میریم شرکتشون از صبح تا غروب یا باچشم دنبال میکنه دارم چکار میکنم یا میپرسه اونم چندین بار . یا از حقوقم میپرسه یا از ساعت اصلی کار شرکتم و هر چی که به عقل جن هم نمیرسه. منم چون بیش از حد کاریم بهم بر میخوره که با وجود مسئولیت پذیر بودن اینقدر میپرسه. انواع روش ها ازجمله شدید ترینش که موقع سوال پرسیدن بلند شدم و از اتاق زدم بیرون رو پیاده کردم. اما فایده ای نداره و از رو نمیره. جالبه یکی از همکارای خجالتی ام میگفت کار بدی کردی ینی ایشون انتظار دارن من فقط توی خودم بریزم. یه آدم فضول به اعصاب همه اطرافیان اش لطمه میزنه. امیدوارم اگه فردی تا امروز موفق شده تست فضولی بده و به خودشناسی رسیده روی خودش کار کنه . تا هم خودش هم اطافیانش آرامش داشته باشن

  4. مادرشوهر من فوق العاده فضوله و تو جزییات ما سرک میکشه تمام روش ها رو پیاده کردم ولی اون ک دست بردار نیست و ادامه میده به فضولیش

    تیر اخرتون رو همسرم بهش میزنه و بهش میگه چرا این چیزا رو میپرسی؟ میگه چون بچمی و باید بدونم؟
    همیشه همین اش و همین کاسه هست چیکارش کنیم؟؟

    1. من اصلا اجازه نميدم مادرم كوچكترين دخالتي در زندگيم بكنه
      حتي حقوقم رو هم كسي نميدونه
      شما بهتره باهاش رك و راست برخورد كني

    2. رک و صریح بگو
      مادر اینقدر نگران مسائل ما نباش، سوالای شما نشون میده که شما بی جهت نگرانید هر چیا ( اسم پسرش مثلاً علی ) لازم بدونه در جریانتون میذاره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا