چه مواردی را در ارائه طرح کسب و کار به سرمایه گذاران رعایت کنیم؟

طرح کسب و کار، ابزاری برای پیش بینی و مدیریت بهتر کسب و کارهای موجود و یا جدید از طریق توجه به اولویت ها، نظارت و ارزیابی پیشرفت کار و کمک به دستیابی اهداف از پیش تعیین شده است. چنین طرحی شما را قادر می سازد تا در مراحل مختلف کسب و کار آمادگی های لازم را برای پیشبرد برنامه ها بدست آورید.

طرح کسب و کار باید توسط خود شما به عنوان یک کارآفرین یا فردی که قرار است یک کسب و کار را راه اندازی کند، نوشته شود. فقط شما هستید که می توانید ایده خود را در قالب طرح تنظیم کنید. با این وجود باید با بسیاری از سازمان ها و کارشناسان امر، مشورت کنید، وکیلان، حسابداران، مشاوران تجاری و مهندسان می توانند در آماده سازی طرح به شما کمک کنند.

البته تعداد افراد شرکت کننده در نوشتن طرح کسب و کار بستگی به نوع کسب و کار و ساختار و مقیاس (کوچکی و بزرگی) سازمان دارد. بطورکلی مشارکت تعداد بیشتری از مدیران و کارکنان در آماده سازی طرح کسب و کار احتمال طرح راه حل های غیر قابل اجرا را کاهش می دهد.

شما می توانید با توجه و رعایت نکات زیر، در جلب نظر سرمایه گذاران و اعتباردهندگان، موفقیت بیشتری کسب نمایید.

نکاتی وجود دارد که در بهتر شدن طرح کسب و کار شما اثر گذارند و بهتر است در نوشتن طرح تان به آنها توجه کنید:

  1. جلد و شیرازه بندی طرح تجاری باید مناسب باشد، به یاد داشته باشید که برداشت اولیه افراد از شما از طریق طرح تجاری ایجاد می شود. جلد گزارش باید شامل موضوعاتی از قبیل نام قانونی کسب و کار، نشان یا علامت تجاری شرکت، نام کارآفرین یا کارآفرینان و نشانی شرکت باشد.
  2. طرح باید عاری از هر گونه اشتباه تایپی و دستور زبانی باشد. نوع قلم به کار رفته باید ساده و خوانا باشد.
  3. در ابتدای طرح، فهرست بیاورید تا افراد بتوانند هر بخش دلخواه را به سرعت پیدا کرده و بررسی نمایند.
  4. گزارش را روی کاغذ با کیفیت خوب و به صورت یک رو بنویسید.
  5. حاشیه مناسب بگذارید. این موضوع برای آنکه خواننده بتواند سوالات یا پیشنهاداتی را بنویسد، مفید است.
  6. اگر کسب و کار مورد نظر شما عبارات ویژه و یا عباراتی که از حرف اول واژه های یک گروه کلمات مانند گاج (گروه آموزشی جوکار) ساخته می شود، بهتر است از این عبارات کمتر استفاده کنید و یا سعی کنید آن را بیشتر توضیح دهید.
  7. صفحات را شماره گذاری کنید و آن را با فهرست مندرجات تطبیق دهید.
  8. طرح را کوتاه و فشرده تهیه نمایید و از ارائه اطلاعات غیر مرتبط و فرعی اجتناب کنید. جزئیات لازم را می توانید در صورت ضرورت در ضمائم ارائه نمایید.
  9. نمونه های آگهی ها، موضوعات مربوط به بازاریابی و سایر اطلاعات و منابع و ماخذ اطلاعات را که به ارائه بهتر مطالب کمک می کنند، می توانید در ضمائم ارائه کنید.
  10. گزارش را به صورتی صحافی کنید که هنگام باز کردن، صفحات به راحتی و به صورت صاف و هموار در مقابل یکدیگر قرار گیرند.
  11. در هزینه صحافی گزارش زیاده روی نکنید. گزارشی که به جلد آن توجه زیادی شود ولی از محتوای لازم برخوردار نباشد بیشتر شک و تردید خواننده را بر می انگیزد.
  12. همیشه واقعیت ها را ذکر کنید و از دروغ بپرهیزید.

هنگام ارائه طرح کسب و کار به نکات زیر توجه کنید:

  • با حرارت و احساس، طرح خود را به مخاطب ارائه دهید ولی در بروز احساسات زیاده روی نکنید.
  • مخاطبان خود را بشناسید و طرح خود را مطابق با خواسته ی آنها ارائه کنید.
  • ابتدا سرفصل مطالب عمده را عنوان کنید و جزئیات را برای بعد بگذارید.
  • ارائه شما باید ساده و قابل فهم باشد. روی دو تا سه موضوع اصلی تمرکز کنید و از ذکر جزئیات فنی بپرهیزید.
  • از وسائل شنیداری و دیداری بهره بگیرید.
  • مطالب خودتان را با ذکر مجدد نقاط قوت پایان دهید.
  • خود را برای پاسخگویی به پرسش های احتمالی سرمایه گذاران آماده کنید.
  • بطور دقیق و روشن خواسته و معامله پیشنهادی را مشخص کنید.
  • از جملات مبهم، سر بسته و مسائل واهی دوری کنید.
  • مشکلات و مسائل بالقوه کار را مشخص و درباره آنها بحث کنید.

طرح کسب و کار را ممکن است کارمندان، سرمایه گذاران، بانکداران، سرمایه داران فعالیت های کارآفرینانه، اعضای هیئت مدیره، سهامداران شرکت، شرکای تجاری، خریداران و مشاوران بخوانند.

از آنجا که هر یک از گروه ها، طرح را برای مقاصد متفاوتی می خوانند، شما به عنوان نویسنده طرح باید مهیای جوابگویی به انواع مسائل و موارد مطرح شده باشید.

شما باید سعی کنید در طرح کسب و کار خود نیازهای تمام افراد و گروه های ذینفع را برآورده کنید، در حالی که در بازار واقعی محصول فقط نیاز گروه های مشخصی از خریداران را برآورده می کند.

[toggle title=”برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.” state=”close” ]

مقاله علمی و آموزشی «چه مواردی را در ارائه طرح کسب و کار به سرمایه گذاران رعایت کنیم؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب کارآفرینی گام به گام، نوشته ی محمد کیا – سعیده نساج – نسرین احمدزاده و عباس نورا از انتشارات جهاد دانشگاهی، منتشر شده در تابستان 1386 با شابک 7-12-2940-964-978 به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

[/toggle]

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا