10 رمز ورود به کمپین بازاریابی ویروسی در رسانه‌های اجتماعی

اگر شما در این عصر دیجیتال، یک کارآفرین هستید، باید در رسانه‌های اجتماعی حضور پُر رنگی داشته باشید. ایجاد یک کمپین بازاریابی ویروسی یک راه عالی برای معرفی و شناخت برند شما با استفاده از قدرت فوق‌العاده رسانه‌های اجتماعی است.

اگر دو نفر همزمان و به صورت مستقیم، محتوایی را درباره یک برند تجاری به اشتراک بگذارند؛ میزان خوانندگان افزایش پیدا می‌کنند و این یک واقعیت است. حال اگر این افراد 30 برابر شوند یعنی یک محتوا را در طول چند ساعت ممکن است میلیاردها نفر بخوانند؛ تصور کنید این حرکت چه بمبی در معرفی یک برند تجاری خواهند بود! کمتر از یک روز، برندی که تاکنون شناخته نمی‌شده، بر افراد زیادی خود را معرفی می‌کند.

بازاریابی ویروسی ابزاری قدرتمند برای کسب‌وکار است. این رمز موفقیت سازمان‌هایی مانند فیسبوک و… است که به سرعت توانسته‌اند مشتریان و مخاطبان زیادی را جذب کنند. شما می‌توانید با پیروی کردن از اصول بازاریابی ویروسی که توسط برخی از بهترین برندهای جهان استفاده شده و هنوز هم تازگی دارد، یک کمپین بازاریابی ویروسی ایجاد کنید.

1) مخاطبان هدف را شناسایی کنید.

برای ایجاد بهترین محتوای ویروسی، ابتدا باید مخاطبان خود را بشناسید. نیاز آنها را بشناسید و سبک مورد علاقه‌شان در نوشتار را بدانید. محتوای ویروسی وقتی موثر است که افراد قانع شوند که باید آن را به اشتراک بگذارند.

بازاریابان رسانه‌های اجتماعی می‌توانند با داشتن اطلاعات کاملی درباره روانشناسی، رفتار افراد در رسانه‌های اجتماعی، نگارش و تنظیم محتوا و آگاهی‌های کافی درباره کسب‌وکار مورد نظر، اقدام به ایجاد یک کمپین بازاریابی ویروسی کنند.

شما باید بتوانید بستری برای ارتباط مشتریان با هم و با خودتان ایجاد کنید. آنها باید بتوانند با محتوای شما ارتباط برقرار کنند تا شروع به اشتراک گذاری محتوا به صورت آنلاین در شبکه‌های اجتماعی کنند. واضح است اینکه بتوانید یک محتوای غنی ایجاد کنید تا کاربران آن را به اشتراک بگذارند؛ کار شما را هزار برابر ساده‌تر خواهد کرد.

2) پلفترم مناسبی را برای رسانه‌های اجتماعی برگزینید.

پلتفرم‌ها با هم متفاوت هستند. پیش از اینکه یک محتوا ایجاد کنید، پلتفرمی را انتخاب کنید که مختص آن باشد. اینستاگرام، توییتر، لینکدین و فیسبوک همه پلتفرم‌های خوبی هستند که شما می‌توانید بازاریابی ویروسی را با آنها آغاز کنید. اگرچه محتوا شما باید با توجه به انتخاب‌تان تغییر کند.

برای نمونه اگر بخواهید یک محتوا برای اینستاگرام بنویسید، نیازمند یک تصویر جذاب برای استوری هستید تا بتواند مثل جرقه‌ای برای جذب مخاطبان باشد. اما برای لینکدین نوشته اثربخش‌تر از عکس است و باید یک محتوای قدرتمند بنویسید، یا مطلبی را بروز کنید.

پلتفرم انتخابی شما باید مجموعه اطلاعاتی از کسب‌وکار شما باشد که توسط یک متخصص بازاریاب جمع‌آوری شده است.

3) محتوای درگیرکننده‌ای ایجاد کنید!

بیشتر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از یک الگوریتم استفاده می‌کنند که در آن رنک محتوا، بسته به میزان درگیر شدن کاربر با آن، تعیین و محاسبه می‌شود. محتوایی که انتظار می‌رود کاربران بیشتری را به چالش بکشد، در بالای صفحه قرار می‌گیرد و برعکس، محتوایی که جذابیت کمتری دارد به سمت پایین می‌رود.

محتوایی که بتواند سبب تعامل شود با حضور کاربران دیگر تقویت می‌شود، اما محتوایی که نتواند کاربران را به سمت خود بکشاند از دیده‌ها حذف می‌شود. بازاریابان ویروسی باید بتوانند تمرکز خود را بر نوشتن مطالبی با قدرت تعامل بالا، بگذارند تا بتوانند احتمال انتشار مجدد این محتوا را بالا ببرند.

4) زمان محتوا برای بهترین حصول نتیجه

زمان انتشار یک محتوا بسیار مهم است. شما باید محتوای مورد نظر خود را در زمانی انتشار دهید که احتمال حداکثر بازدید را از آن می‌دهید. در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی این زمان‌ها متفاوت است و شما باید با توجه به پلتفرم مدنظرتان و نیز ترجیحات و سلایق مخاطبان، زمان مناسب را پیدا کنید.

همانطور که پیش از این نیز گفتیم، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کنند که رتبه‌بندی مطلب را بر اساس میزان درگیر شدن کاربران تعیین می‌کنند. دقت داشته باشید که همین مسئله با توجه به بهترین زمان برای انتشار مطلب، می‌تواند تاثیر مثبت و مهمی در این موضوع نیز داشته باشد.

5) افزایش بازدید با تبلیغات

سرمایه‌گذاری برای افزایش بازدید یک محتوا و یک کمپین، می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در بالاتر رفتن نظرات و دیدگاه‌های مخاطبان داشته باشد. توجه داشته باشید که تبلیغات و آگهی‌هایی ایجاد کنید که هدف در آن، کشاندن مخاطب به سمت مطالب شما باشد. اگر این کاربران همان آگهی را مجدد به انتشار بگذارند و تبلیغات دست به دست شود، شما موفق شده‌اید با یک روش کارآمد و مقرون به صرفه، مخاطبان زیادی را به سمت مطالب کمپین خود جذب کنید.

6) با متخصصین شبکه‌های اجتماعی دوست شوید!

تقریباً 95 درصد بازاریابان اعتقاد دارند که نفوذ در شبکه‌های اجتماعی یک راه حل موثر در موفقیت کمپین‌های کسب‌وکار است. با همکاری با متخصصین رسانه‌های اجتماعی، توانایی معرفی برندتان بالا می‌رود. بطور قطع آنها می‌توانند میانبُرها و ترفندهایی را به شما ارائه دهند تا راه را برای موفقیت شما هموار کند. فعالان حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی ممکن است بسترهای از پیش تعیین شده‌ای را برای کمپین‌های بازاریابی ویروسی داشته باشند. پس می‌توانند شما را یک گام بزرگ جلو بیندازند.

7) بررسی کردن روند عملکرد کمپین برای ایجاد کمپین‌های بهتر در آینده

بازاریابان دنیای دیجیتال باید بتوانند از بهترین ابزار تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند تا بتوانند میزان عملکرد مخاطبان را آنالیز کنند. آنها می‌توانند نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنند و به مواردی برسند که در ایجاد کمپین آینده بتواند جلوی شکست یا مشکلات تکراری را بگیرد. این معیارها می‌توانند در تغییرات استراتژی کمک مفیدی به صاحبان کسب‌وکارها کنند.

8) مسیر ارتباطی شفافی را ارائه کنید.

مراقب باشید که هرگز ارتباط و مشارکت کاربران با رسانه‌های اجتماعی از بین نرود. سعی کنید تا متوجه شوید که کاربران به چه بخشی از محتوای ارائه شده توسط شما علاقه‌مند هستند یا از بین انواع محتوای درج شده، به کدام یک از محتواها برای انتشار، تمایل بیشتری نشان می‌دهند. برندهایی مانند فیسبوک، فقط با ایجاد محتوای مختص رسانه‌های اجتماعی رشد نمی‌کنند. آنها سعی کردند تا مخاطبان را به سوی هدف خود بکشانند تا اقدام خاصی مانند انتشار را انجام دهند. اینکه بتوانید یک مسیر و راه واضح را برای انتشار پیش روی مخاطب بگذارید می‌تواند یک برگ برنده برای شما باشد.

در بیشتر موارد، تشویق مخاطبان هدف برای ثبت نام جهت ورود به بحث یا خرید با تخفیف راهکار موثری برای استفاده از قدرت بازاریابی ویروسی به‌شمار می‌آید.

9) توجه رسانه‌ها را به کمپین خود جلب کنید.

اگر یک کمپین بازاریابی ویروسی با شکست روبرو شود و از بین برود، باید تمام تلاش‌تان را به کار بگیرید تا از طریق رسانه‌های مختلف، دوباره وارد بازار کار و تبلیغات شوید. وقتی بتوانید در محتوا این مفهوم را به مخاطب بقبولانید که برند تجاری شما ارزشمند است، سازمان‌ها و شبکه‌های خبری نیز به برند شما توجه نشان می‌دهند.

ورود به مقوله خبر، یک روش عالی برای اثبات ارزش برند شما است. چرا که هزاران یا میلیون‌ها نفر درگیر تبلیغات شما خواهند شد. هنگام برقراری ارتباط با یک سازمان خبری، اطمینان حاصل کنید که کلیه راه‌های ارتباطی شما در پیام‌تان برای مخاطبان، درج خواهد شد. همچنین تلاش کنید تا بهترین اطلاعات شامل برتری شما نسبت به برندهای دیگر و توضیحات لازم درباره کسب‌وکارتان را ارائه دهید.

10) مطالب جدید به اشتراک بگذارید.

محتوای اورجینال و غیرمعمول بیشتر انتشار پیدا کرده و تعامل بهتری را بین کاربران ایجاد می‌کند. کپی کردن یا تلفیق دو محتوا از سایت‌ها یا کمپین‌های دیگر با هم نتیجه خوبی نخواهد داشت و حتی ممکن است نتیجه منفی نیز بگیرید.

نتیجه‌گیری

ایجاد یک کمپین بازاریابی ویروسی که محصولات و خدماتی را ارائه دهد می‌تواند چالش برانگیز و جذاب باشد. مهم‌ترین نکته در این راه، ایجاد محتوایی است که بتواند مخاطبان را به شیوه‌ای منحصر به فرد به سمت هدف بکشاند. بازاریابان باید از پلتفرم‌های آنالیز رسانه‌های اجتماعی برای سنجش عملکرد کاربران استفاده کنند و زمان مناسبی را برای انتشار مطالب انتخاب کنند تا بهترین نتایج را دریافت کنند.

منابع

  1. Entrepreneur
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا