نورومارکتینگ چیست؟

نورومارکتینگ پیوند مطالعات عصب‌شناسی و بازاریابی، موضوع روز شرکت‌های برتر جهانی است.

  • چگونه نورومارکتینگ می‌تواند بسته‌بندی شما را تغییر دهد تا مشتریان را مجذوب محصول خود سازید؟
  • چگونه نورومارکتینگ می‌تواند اثربخشی آگهی‌های شما را افزون کند؟
  • و…

در گذشته، قبل از به وجود آمدن دانش بازاریابی، ممکن بود که رئیس شما بودجه‌تان را افزایش دهد و به شما بگوید که تبلیغات را بیشتر کن! رویدادهایی که باعث جذب حامیان مالی می‌شود را افزایش بده و یا لوگوی شرکت را در همه جا، از ایستگاه اتوبوس گرفته تا فروشگاه‌های کوچک و بزرگ پخش کن!

اما در دنیای امروز بزرگترین چالش بازاریابی، کسب نتایج بهتر با صرف هزینه کمتر است. ولی این چالش را چگونه می‌توان حل کرد؟ جواب اینجا است: نورومارکتینگ.

نورومارکتینگ پیوند مطالعات عصب‌شناسی و بازاریابی است.
نورومارکتینگ پیوند مطالعات عصب‌شناسی و بازاریابی است.

با استفاده از نورومارکتینگ شما می‌توانید به راهبردهای خود دوباره فکر کنید و کسب و کاری هوشمندانه بسازید که تاثیر تلاش‌های شما را شدت بخشد. هدف این دانش این است که شما بدانید واقعاً مغز مشتری شما چگونه کار می‌کند و اینکه تاثیر تجارت شما بر جمعیت مشتریان چگونه است؟

مشتری‌ها به صورت ناهوشیار بیان می‌کنند که چه چیزی می‌خواهند، چه مبلغی پرداخت می‌کنند و حتی شاید چه فعالیت‌های رو به جلویی برای آنان جذاب است. کلید کسب نتایج بیشتر با صرف هزینه کمتر، در همین جا نهفته است.

چگونه برندها از نورومارکتینگ استفاده می‌کنند؟

در صنعت حرفه‌ای بازاریابی فعلی دنیا، برندهای مطرح زیادی در حوزه‌های مختلف تجارت از دانش نورومارکتینگ بهره می‌برند. برندهایی مانند سوپ کمپل (Campbell’s Soup)، گربر (Gerber) و فریتو – لی (Frito-Lay) از دانش نورومارکتینگ برای بازشکل‌دهی به طرح‌های بسته‌بندی خود استفاده می‌کنند.

در این موارد مشتریان به صورت پله به پله با مراحل بسته‌بندی محصول مواجه شده و پاسخ‌های آنان به محصول به صورت مثبت، منفی و خنثی ثبت می‌شود. سپس این اطلاعات به همراه اطلاعات حاصل از مصاحبه جمع شده تا نکات مفید در تغییرات عواملی مانند رنگ، اندازه نوشته و تصویر مورد بررسی قرار گیرد.

به عنوان نمونه شرکت فریتو – لی با انجام تحقیقات نورومارکتینگ متوجه شده است که در بسته‌بندی چیپس، پاکت مات همراه با تصاویر سیب زمینی باعث ایجاد پاسخ منفی نمی‌شود، ولی پاکت براق همراه با تصاویر چیپس روی آن باعث ایجاد پاسخ منفی می‌شود.

پس از رسیدن به این یافته ارزشمند، در طول چند ماه پاکت‌های جدید مات طراحی شده و پاکت‌های براق جمع‌آوری شد.

در نمونه دیگر، در قسمت نورومارکتینگ شرکت هیوندای (Hyundai) به 30 نفر از شرکت‌کنندگان کلاه‌های EEG برای ثبت امواج مغزی داده شد و از آنان خواستند که برای یک ساعت به رانندگی با یک نمونه اولیه ماشین بپردازند. اطلاعات مغزی حاصل از این آزمایش باعث بهبود کارآیی خودرو و اصلاح ایرادهای آن، قبل از تولید انبوه و ورود به بازار می‌شود.

همچنین مطالعات شرکت پی‌پال (PayPal) نشان داده است که آگهی‌های بازرگانی که روی سرعت و آسایش تمرکز می‌کنند، پاسخ بهتری نسبت به آگهی‌هایی ایجاد می‌کنند که ایمنی و امنیت را نشان می‌دهند. بنابر همین یافته، آگهی‌ها و تبلیغات بر اساس همین نتایج توسعه یافتند.

3 نمونه از کاربردهای امروزی نورومارکتینگ

1) از نوشته‌های ساده استفاده کنید تا مشتریان را ترغیب به فعالیت کنید.

یکی از مباحث مورد بررسی در نورومارکتینگ، نوع فونت، اندازه و حتی وزن نوشته‌ها می‌باشد. برای سال‌ها این گفته را می‌شنویم که زیبایی در سادگی است! اکنون مطالعات دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که مشتریان بیشتر تحت تاثیر نوشته‌های ساده قرار می‌گیرند تا خطوط پیچیده.

اگر شما می‌خواهید که مشتری، مراجع یا فرد خیری را تشویق به انجام کاری کنید، باید آن کار را با نوشته‌ای که به راحتی خوانده می‌شود، توصیف کنید. همچنین موارد مرتبط با وب‌سایت‌ها، مانند فرم‌های پُر کردنی، تا حد امکان باید با فونتی ساده نوشته شود.

2) از توجه ناشی از زل زدن استفاده کنید.

اگر از تصویر انسان و یا حتی حیوان استفاده می‌کنید، نگاهی به چشم‌هایش بیندازید.

جیمز بریز، محقق استرالیایی نشان داده است که مردم به جایی نگاه می‌کنند که شخص موجود در آگهی، به آنجا می‌نگرد. بنابراین مطمئن باشید که مسیر نگاه چهره‌ای که در آگهی وجود دارد، خیره به همانجایی است که شما انتظارش را دارید.

3) با نشان دادن اعتماد به مشتریان، اعتمادشان را جلب کنید.

اعتماد در تشکیل کسب و کارهای معتبر، نقش مهمی را به عهده دارد. اگر شما از مشتریان خود انتظار دارید که به شما اعتماد کنند، شما هم به همان میزان باید کاری کنید که آنها احساس اعتماد کنند. چند تا از پیشنهادهای نورومارکتینگ برای افزایش اعتماد در مشتریان بدین صورت است:

  • استفاده از یک نسخه آزمایشی از محصول را پیشنهاد دهید.
  • فرم‌های ثبت نام خود را به صورت کوتاه و بدون فرآیندهای بلند پیچیده انجام دهید.
  • اطلاعات مشتریان را به صورت خصوصی نگه دارید.

امروزه گذر از شلوغی بازار و رسیدن به اوج، کاری بسیار مشکل شده است و افراد فعال در حیطه بازاریابی، به دنبال مزیتی برای رسیدن به این نقطه می‌باشند.

درک ریشه‌های عمده هیجان بشر نقشی حیاتی در فهم رفتار خرید مشتریان دارد. زیبایی نورومارکتینگ در این است که توانایی تجمیع راهبردهای بازاریابی درون‌سو و برون‌سو را به صورت توامان دارد. از تبلیغاتی مانند تکیه بر صندلی راحتی و نوشیدن یک آبمیوه گرفته تا استفاده از چهره یک کودک در آگهی‌ها، می‌توان از هنر نورومارکتینگ بهره برد. اینها همه تکنیک‌هایی است که قسمت ناهوشیار مغز ما بدان پاسخ می‌دهد.

آگاهی از تدابیری که می‌تواند روی تلاش‌های شما تاثیر بگذارد، بهترین روش برای گرفتن حداکثر نتیجه، از حداقل هزینه می‌باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا