10 راز ایلان ماسک برای رسیدن به موفقیت

هنگامی که نام ایلان ماسک را می‌شنویم اولین کلماتی که به ذهن خطور می‌کند عبارتند از: نوآور و ویرانگر. برای توصیف شخصی که موسس تسلا، اسپیس ایکس و پی‌پال بوده است چه تعبیر بهتری می‌توان بکار برد؟ برای ماسک یک روز کاری یعنی پرتاب یک تسلا رودستر به مدار یا اتمام پروژه اسپیس ایکس. می‌خواهید یک کارمند ساده باشید یا یک نوآور خلاق؟ فرقی نمی‌کند چون هر کسی می‌تواند از این مرد چیزی بیاموزد.

در ادامه شما می‌توانید با 10 راز موفقیت ایلان ماسک آشنا شوید. این رازها به شما کمک می‌کنند تا بیشتر با شیوه کار ماسک در رسیدن به رویاهایش آشنا شوید.

1) قبل از اینکه روزمرگی‌ها مانع‌تان شوند، ریسک کنید.

جوانی بهترین زمان برای کارآفرینی است. ایلان ماسک در این زمینه می‌گوید: «وقتی که سن و سال‌تان بالاتر می‌رود مسئولیت‌هایتان نیز بیشتر می‌شود. بنابراین به شما توصیه می‌کنم که هم اکنون ریسک کنید، جسارت داشته باشید و دست به خلق کاری بزرگ بزنید، پشیمان نخواهید شد.»

وقتی مسن تر می‌شوید صرف نظر از محدودیت زمانی، ریسک شما بر خانواده و فرزندان‌تان نیز تاثیر خواهد گذاشت. نیازی به ذکر نیست که با گذر عمر، زمان کمتری نیز در اختیار خواهید داشت، اما اکنون که هیچ مسئولیت یا محدودیت زمانی ندارید می‌توانید با آسودگی خاطر بیشتری خطر کنید که این خود ما را به گام بعدی سوق می‌دهد.

2) بخوانید تا رهبری کنید.

شاید مدرسه و دانشگاه یک روز تمام شود ولی خودآموزی هرگز. به قول ایلان ماسک: «شما نمی‌دانید چه چیزی نمی‌دانید. فقط آرام آرام درخواهید یافت که آنها وجود دارند.» می‌گویند که ماسک در کودکی تمام دایرة المعارف بریتانیکا را خوانده است. او این خصلت‌هایش را هنوز هم با خود حفظ کرده است.

حال عادات مطالعه خود را به قضاوت بنشینیم. باید پذیرفت آنچه در رسانه‌های اجتماعی به خورد ما داده می‌شود با آنچه در مقالات می‌آموزیم یکسان نیست. برای دست یافتن به افق‌های دور اندیشه و پیدا کردن بینش و ایده‌های نو باید در بین کتاب‌ها غرق شد. عجیب نیست که سختکوش‌ترین افراد جامعه در امر یادگیری، همواره جزو موفق‌ترین‌ها در دنیای کسب و کار خواهند بود.

3) در هر کاری که انجام می‌دهید، خوبی‌ها را ببینید.

برای خوب بودن لازم نیست دنیا را کن‌فیکون کنید. کافی است همواره به دنبال ارزش‌های واقعی باشید. همانطور که ماسک می‌گوید: «اگر چیزی درست می‌کنید که ارزش بالایی برای مردم دارد … و صادقانه بگویم، اگر آن چیز مثل یک بازی کوچک یا تغییری مثبت در به اشتراک‌گذاری یک عکس یا چیزی شبیه به آن که در خود اثر مثبت کوچکی برای عده زیادی از مردم دارد من فکر می‌کنم خوب است. کارهای خوب حتماً نباید دنیا را تغییر دهند.»

در هر کاری که انجام می‌دهید به دنبال انگیزه‌های مثبت باشید. مهم نیست این انگیزه‌ها چقدر کوچک هستند. این کار به شما کمک خواهد کرد که همچنان پُرانگیزه بمانید. فرقی نمی‌کند که در زندگی چه هدفی را دنبال می‌کنید، یقین بدانید که بکارگیری منش و طرز فکر ایلان ماسک به شما کمک خواهد کرد سریع‌تر به اهداف خود دست یابید. تلاش بیشتری که امروز انجام می‌دهید فردا تاثیر مهمی خواهد داشت.

4) ذینفعان خود را چون خانواده‌تان دوست بدارید.

رهبران بزرگ با مشتریان و همکاران چون اعضای خانواده رفتار می‌کنند. برای مثال ماسک بطور مرتب در توییتر از مشتریان خود قدردانی می‌کند. شاید این، کار ناچیزی به نظر برسد ولی مشتریان آن را می‌بینند. مدیران بسیار همچون مالک پاریک، رئیس و مدیرعامل SPi CRM از این کار ماسک درس گرفته‌اند.

مالک توضیح می‌دهد: «با ارزش‌ترین سرمایه ما کارمندان ما هستند. اگر ما به آنها اهمیت بدهیم آنها هم به کسب و کار اهمیت خواهند داد. خدمت به کارمندان یعنی خدمت به مشتریان شما. پیروزی کارکنان‌تان، پیروزی مشتریان را به دنبال خواهد داشت.» پس شما هم چون ماسک، میز کار را رها کرده و از طریق ارتباط با کارمندان و مشتریان سنگ بنای کسب و کار خود را مستحکم‌تر کنید.

5) یک حلقه بازخورد برای خود بسازید.

همیشه جای پیشرفت هست. به نظر ماسک: «داشتن حلقه بازخورد بسیار مهم است. به کمک آن شما مدام به کاری که انجام داده‌اید و همچنین به اینکه چطور می‌توانید آن را بهتر انجام دهید، فکر خواهید کرد. من گمان می‌کنم این بهترین توصیه ممکن است: پیوسته به این بیندیشید که چگونه می‌توانستید بهتر انجام دهید و این سوال را از خود بپرسید.»

جیسون بلیس موسس شرکت هلثی لیوینگ نتورک می‌گوید که این توصیه ماسک را آویزه گوش کرده و چنین عقیده دارد: «از دریافت بازخورد منفی نهراسید چرا که اغلب بینشی به شما می‌دهد که به تنهایی هرگز قادر به درک آن نبودید.»

6) دود چراغ بخورید.

ایلان ماسک به خاطر اخلاق کاری خود شهره خاص و عام است. او در هفته اغلب بیش از 100 ساعت در شرکت‌های مختلف خود کار می‌کند. هیچکس توقع ندارد که شما هم همین کار را کنید. ولی دفعه بعد که احساس خستگی یا بی‌انگیزگی کردید ایلان را به خاطر آورید. او می‌تواند برای شما الگوی جدیدی باشد تا خود را به کار و تلاش وادار کنید و اگر شما این گونه نیستید باید بدانید که استعدادهای خود را به قربانگاه می‌برید.

7) همه پول خود را صرف تبلیغات نکنید.

ماسک منابع خود را برای تبلیغات هدر نمی‌دهد. او از خود می‌پرسد: «آیا این فعالیت به محصول یا خدمتی بهتر منجر خواهد شد؟ اگر جواب منفی باشد، این فعالیت یک تلاش بیهوده است و باید متوقف شود.» این طرز فکر برای یک بازاریاب آزاردهنده است.

یک محصول با کیفیت عالی به انبوهی از تبلیغات دهان به دهان مثبت خواهد انجامید. قبل از هر چیزی توجه خود را به این موضوع مهم، معطوف کنید و مطمئن باشید که موفقیت از پی آن خواهد آمد.

8) به جای شکوه و شکایت دست به کار شوید.

اکثر افراد از ترافیک گلایه می‌کنند ولی ایلان ماسک نه. ماسک به جای ناله و شکوه به دنبال راه چاره گشت و به این ترتیب بورینگ کمپانی شکل گرفت که هدفش کاهش ترافیک جاده‌ها از طریق ایجاد سیستمی از تونل‌ها است. بهترین راه برای دستیابی به اهداف مورد نظرتان این است که آینده‌ای را بسازید که متعلق به شما است.

این درسی بود که به کار مایک کوگان نیز آمد و توانست از آن برای توسعه شرکت خود یعنی ولفی استفاده کند. مایک کوگان می‌گوید: «وقتی شکایتی هست یعنی مشکلی نیز وجود دارد که باید حل شود. توجه به این گلایه‌ها راهی است عالی برای پیدا کردن ایده‌های نوآورانه‌ای که مردم واقعاً به آن نیاز دارند.»

9) برای پیروزی طرح و برنامه داشته باشید. در عین حال آماده شکست خوردن نیز باشید.

موفقیت را نمی‌توان در هیچ گوی بلورینی پیشگویی کرد. حتی ماسک هم نمی‌دانست که تسلا موتورز چگونه پیش خواهد رفت. اما همانگونه که خود می‌گوید: «اگر چیزی ارزش امتحان کردن را دارد، دست به کار شوید. حتی اگر نتیجه احتمالی این اقدام، شکست باشد.» اگر چیزی برایتان مهم است باید تمام تلاش خود را برای پیروی از رویاهایتان به کار گیرید. در این هنگام برای شکست نیز آماده باشید. زیرا با داشتن یک نقشه پشتیبان، راحت‌تر می‌توانید شکست را پشت سر گذاشته و به میدان نبرد بازگردید.

10) دنباله‌روی شیوه‌های مرسوم نباشید، سبک و سیاق خود را بیافرینید.

ماسک می‌گوید: «از شیوه‌های مرسوم پیروی نکنید.» موفق‌ترین شرکت‌ها آنهایی هستند که بر خلق نوآوری‌های تازه تمرکز دارند. آنها در بازی رقابت گرفتار نمی‌شوند. جانی ویدل مدیرعامل و موسس وایرال کانتست مارکتینگ در این زمینه چیزهای زیادی از ماسک آموخته است. او می‌گوید: «پُرمخاطب شدن به شانس و اقبال وابسته نیست. به جای دنباله‌روی از دیگران بر آنچه شما را از دیگران متمایز می‌کند، تمرکز کرده و به کانون توجهات تبدیل شوید.»

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا