افتتاح طولانی ترین مسیر تونلی راه آهن در جهان

تبلیغات

سوئیس افتتاح طولانی ترین مسیر تونلی راه آهن در جهان را جشن گرفت. هزینه ساخت تونل گوتهارد (Gotthard Base Tunnel) که ساخت آن ۱۷ سال طول کشیده است، بالغ بر ۱۲.۲ میلیارد فرانک سوئیس معادل ۱۲ میلیارد دلار بوده است. مراسم افتتاح این تونل ۵۷ کیلومتری که از میان کوه های آلپ می گذرد در ۱ ژوئن با حضور رهبران فرانسه، آلمان و ایتالیا برگزار شد.

به گزارش پورتال یو سی (شما می توانید)، هدف از ساخت این تونل طویل، کاهش زمان سفر، سهولت رفت و آمد جاده ای و کاهش آلودگی هوا به دلیل تردد کامیون های باری بین شمال و جنوب اروپا عنوان شده است. پیش بینی می شود که پس از راه اندازی، روزانه ۲۶۰ قطار باربری و ۶۵ قطار مسافربری بتوانند از آن رفت و آمد کنند که مسیر تونل را در ۱۷ دقیقه طی خواهند کرد.

رکورد طولانی ترین تونل جهان پیش از این متعلق به تونل سیکن با طول ۵۳.۹ کیلومتر در ژاپن بود؛ تونل مانش هم که فرانسه را به انگلیس وصل می کند با ۵۰.۵ کیلومتر در جایگاه سوم قرار دارد.

طرح اولیه این تونل در سال ۱۹۴۷ ارائه شده بود اما تا سال ۱۹۹۲ تایید نشد. در طول مدت هفده سال از شروع عملیات حفر این تونل، کارگران بیش از ۲۸ میلیون تن سنگ از دل کوه کندند و از همان سنگ برای تولید سیمان و بتن مورد استفاده برای استحکام بخشیدن به تونل استفاده کردند. در جریان ساخت آن ۹ کارگر جان خود را از دست دادند. در ساخت تونل گوتهارد حدود ۴ میلیون متر مکعب بتن مصرف شده که ۸۴ برابر بتن بکار رفته در ساختمان امپایر استیت در نیویورک است.

تبلیغات

هزینه ساخت این تونل از محل عوارض جاده ای برای خودروهای سنگین و وام دولتی تامین شده است. این تونل مسیر ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه ای زوریخ تا میلان را یک ساعت کاهش می دهد.

منابع

خبر علمی «افتتاح طولانی ترین مسیر تونلی راه آهن در جهان» توسط هیئت تحریریه خبر پورتال یو سی (شما می توانید) با استناد به گزارش رقیه خدابنده، ترجمه، تدوین و نگارش شده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا