چهارشنبه , ۱ شهریور ۱۳۹۶
خانه / آموزش / سبک زندگی / زندگی شخصی / با خریدهایتان به شخصیت خود پی ببرید
ایران مدرن
با خریدهایتان به شخصیت خود پی ببرید
با خریدهایتان به شخصیت خود پی ببرید

با خریدهایتان به شخصیت خود پی ببرید

حتماً افرادی را دیده اید که به خرید کالاهای خاصی علاقه بیشتری نشان می دهند و هزینه و انرژی خود را صرف خرید آنها می کنند.

حالا آیا می دانید با بررسی کالاهایی که افراد علاقه بیشتری به خریدشان دارند، می توان به ابعاد شخصیتی آنها پی بُرد؟

اگر شما هم جزو افرادی هستید که هزینه و انرژی زیادی را صرف خرید کالا یا فعالیتی خاص می کنید، شما می توانید در ادامه با شخصیت تان آشنا شوید.

طرفداران پوشاک، عطر، کفش و عینک
افراد برون گرا، نمایشی و کسانی که بیشتر به دیده شدن نیاز دارند، به خرید پوشاک علاقه مند هستند. توجه طلبی افراطی، آرایش ظاهری برای جلب توجه بیشتر و همچنین بروز رفتارهای هیجانی و نمایشی از خصوصیات بارز این افراد است. افرادی که ویژگی شخصیتی نمایشی در آنها غالب تر است، تمایل زیادی به خرید پوشاک، عطر، کفش و عینک نشان می دهند. آنها افرادی هیجانی و برون گرا می باشند که با خرید پوشاک و لباس، شاد و راضی می شوند. اما افرادی که بدون نیاز و بدون اینکه نوع، جنس، رنگ و مدل کالا برایشان مهم باشد، دست به خریدهای افراطی کالاهای تجملی و گران قیمت می زنند، تنها از این کار احساس رضایت و آرامش می کنند. در واقع، گران و لوکس بودن کالا از شکیل، زیبا و مناسب بودن آن برایشان اهمیت بیشتری دارد.

بطورکلی این دسته از افراد، شخصیت هیجانی و نمایشی دارند.

ماشین بازها
یکی از دلایلی که این افراد بیشتر و گاهی تمام دارایی شان را صرف خرید خودرو می کنند، تحرک آن است. برای مثال، اگر این افراد هزینه زیادی را صرف خرید مسکن کنند، این مسکن ثابت است و چندان به چشم نمی آید. عده ای هم معتقدند خانه مجلل فقط از بیرون دیده می شود و کسی صاحب آن را نمی بیند. اما خودرو متحرک است و صاحب آن هم همراه آن دیده می شود. در واقع وقتی ثروت تبدیل به خودرو می شود به جای اینکه آدم ها از کنار آن ثروت رد شوند، ثروت است که از جلوی چشم دیگران رد می شود و دارایی فرد تبدیل می شود به یک ویترین متحرک. معمولاً افرادی که شخصیت های نمایشی دارند و به توجه طلبی دیگران نیاز دارند، این نمایشگری حس بسیار مطلوبی در آنها ایجاد می کند، به همین دلیل در خرید خودرو بیشتر از این الگو پیروی می کنند. برای بعضی از افراد خرید و تعویض نوع، مدل و رنگ خودرو از پرداختن به سایر جنبه های رفاهی زندگی مهم تر است. افرادی که همه پولشان را صرف خرید خودرو می کنند، اعتماد به نفس اجتماعی پایینی دارند؛ یعنی دوست دارند از نظر موقعیت اقتصادی و شأن و اعتبار اجتماعی، خود را بالاتر از آنچه که هستند، نشان دهند. این افراد برای رسیدن به جایگاه ایده آل شان به جای اینکه با همت، جسارت، قابلیت و شجاعت سعی در رشد و پیشرفت داشته باشند، با ارتقای مدل خودرویی که سوار می شوند تلاش می کنند درجه و اعتبار اقتصادی و شأن اجتماعی بالاتری کسب و خود را به طبقات مرفه و دارای رتبه و مقام اجتماعی بالا منسوب کنند. آنها از خودرو به عنوان ابزاری برای حرکت در مسیر شأن اجتماعی استفاده می کنند غافل از اینکه برای رشد و حرکت در این مسیر به ابزارهای مهم تر و جدی تر مانند تحصیلات، ارتباطات اجتماعی وسیع تر، لیاقت ها و عرضه های اجرایی و… نیاز است.

بطورکلی این دسته از افراد، شخصیت خودنما و توجه طلب دارند.

اهل سفر و گشت و گذار
معاشرت و تعامل با دیگران معمولاً برای این افراد در اولویت قرار دارد. به همین دلیل سفر رفتن در زندگی لذت ویژه ای به آنها می دهد. از این رو تا پولی دست شان بیاید بلافاصله فکر رفتن به سفر و تفریح و خوشگذرانی به سرشان می زند.

آنها افرادی هستند سرزنده و فعال که تمایل خاصی به بودن در طبیعت دارند و از رفتن به جنگل، کوه و دریا انرژی می گیرند. افرادی هستند پر جنب و جوش، فعال و سرزنده که بیشتر زمان و انرژی شان را صرف طبیعت گردی می کنند. جسارت و شجاعت هم از ویژگی های بارز آنهاست، این افراد هزینه، وقت و انرژی زیادی را صرف سفر کردن می کنند تا به نوعی حس اعتماد به نفس را در خود تقویت کنند. ماجراجویی و کنجکاوی هم از دیگر ویژگی های افراد اهل سفر است.

بطورکلی این دسته از افراد، شخصیت جسور، سرزنده و برون گرا دارند.

گوشی بازها
حتماً افرادی را دیده اید که هر چند ماه یکبار گوشی، تبلت، لپ تاپ و کامپیوترشان را ارتقاء می دهند و تا پولی دست شان می آید آن را صرف خرید گوشی و ارتقای مدل آن می کنند. افرادی که اصرار دارند همیشه از بالاترین سطح ممکن و موجود وسایل دیجیتالی استفاده کنند، یا افرادی هستند که کنجکاوی های زیادی در این زمینه دارند یا برای نوعی رقابت اجتماعی دست به این کار می زنند. افرادی که در خرید و بهینه سازی گجت ها زیاده روی می کنند بدون اینکه نیازهای حرفه ای شان بطلبد، رگه هایی از خودنمایی اجتماعی در شخصیت شان دیده می شود. این افراد به این طریق می خواهند اعلام کنند از نظر تکنولوژی در بالاترین سطح قرار دارند. این افراد معمولاً از موقعیت اجتماعی و شغلی خود رضایت چندانی ندارند و با جامعه ای که در آن زندگی می کنند خیلی موافق نیستند. بنابراین برای ایجاد امتیاز برتری و ارزش افزوده در خرید گجت ها زیاده روی می کنند. این افراد بیشتر از اینکه به تکنولوژی نیاز داشته باشند به جلب توجه و تایید نیاز دارند. افرادی هستند که دوست دارند هر چند وقت یکبار گوشی همراه شان را تعویض کنند و همواره بروزترین و جدیدترین گوشی را داشته باشند. تنوع طلبی و بروز بودن شاخص ترین ویژگی شخصیتی این افراد است. آنها از ذات تکنولوژی و بروز بودن لذت می برند و نوطلبی، برون گرایی، انعطاف پذیری و کنجکاوی از ویژگی های شخصیتی این افراد است. این افراد دوست دارند بدانند در دنیای تکنولوژی چه می گذرد و از آن بهینه ترین و کارآمدترین استفاده را داشته باشند. اما جدا از این دسته، عده ای هم هستند که بطور افراطی این کار را انجام می دهند، بیشتر از اینکه گوشی همراه، قابلیت ها و کارآیی آن برایشان اهمیت داشته باشد قصد دارند بروز بودن شان را به نمایش بگذارند. این افراد سطحی نگرند و معمولاً زیربنای فکری قوی در سایر ابعاد زندگی ندارند.

بطورکلی این دسته از افراد، شخصیت کنجکاو و تنوع طلب دارند.

کتاب بازها
افرادی که به کتاب، کتابخوانی و خرید کتاب علاقه بیش از حد دارند و پول زیادی را صرف خریدن کتاب می کنند، معمولاً از ارتباطات اجتماعی به اندازه مطالعه کتاب خشنود نمی شوند. از این رو به جای اینکه پولشان را صرف گردش و تفریح یا خرید لباس، گوشی و مانند آن بکنند، آن را به خریدن کتاب اختصاص می دهند. تنهایی گزینی، درون گرایی و لذت بردن از تنهایی، مهم ترین ویژگی آنهاست و چون مطالعه کتاب فعالیتی است که نیاز به خلوت، تعمق و رهایی از هیاهوی دنیای بیرون دارد، علاقه زیاد به مطالعه و کتاب دارند و حتی خرید کتاب یکی از فعالیت هایی است که از آن لذت زیادی می برند و به آن علاقه مند هستند.

بطورکلی این دسته از افراد، شخصیت خجالتی، آرام و کم حرف، دقیق و جزئی نگر و درون گرا دارند.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «با خریدهایتان به شخصیت خود پی ببرید»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله کلینیک تندرستی و سلامت مجله زندگی ایده آل با قلم زینب رئوفی به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

کسب و کار شما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *