کلماتی که روی پیام های تبلیغاتی تاثیرگذار هستند

اگر پیام های تبلیغاتی تان قدرتمند نباشند و بدست مخاطبان مناسب خود نرسند، نمی توانید به نتایجی دست پیدا کنید که انتظارش را داشته اید. به عبارت دیگر، هزینه ای را که صرف بازاریابی کرده اید، از دست خواهید داد و هیچ فروشی نخواهید داشت.

هیچ صاحب کسب و کاری دلش نمی خواهد این اتفاق برایش بیفتد. کلمات قدرت بسیاری دارند، بنابراین باید به شکل هوشمندانه ای از آنها در تبلیغات تان استفاده کنید. افرادی که بطور حرفه ای در زمینه تبلیغات کار می کنند، متون تاثیرگذاری را برای پیام های تبلیغاتی می نویسند که مشتری به خوبی با آنها ارتباط برقرار می کند و انگیزه می گیرد که دست بکار شود.

خوشبختانه نظریات و ابزارهایی وجود دارند که شما می توانید بیاموزید و از آنها استفاده کنید تا خودتان پیام های تبلیغاتی حرفه ای بنویسید.

1) از کلمات بسیاری استفاده کرده اید؟

پژوهش ها نشان داده اند که بازه توجه مردم چیزی حدود 8 ثانیه است! پس مطمئن شوید که پیام تبلیغاتی تان وقت زیادی را از مردم نمی گیرد و این موضوع برای مخاطبان جوان تر اهمیت بیشتری نیز دارد. بازه توجه جوانان به پیام های تبلیغاتی فقط و فقط 5 ثانیه است!

نکته مهم این است که تک تک کلماتی را که حضورشان در پیام تبلیغاتی ضروری نیست، حذف کنید، وگرنه ممکن است زمان و هزینه ای که صرف بازاریابی کرده اید، نتیجه بخش نباشد و مردم حتی پیام تان را نخوانند و از آن رد شوند. (بروید سر اصل مطلب.) کلمات اضافی مانند «واقعاً» یا «خیلی» را حذف کنید تا متن ساده باقی بماند. داستان طولانی تعریف نکنید. فراموش نکنید که فقط 5 تا 8 ثانیه فرصت دارید. این فرصت را از دست ندهید. یک تکنیک حذف لغات اضافه این است که وقتی پیام تبلیغاتی تان را نوشتید، یک خودکار قرمز بردارید و سعی کنید 30 درصد متن را کاهش دهید. در این روش شما باید غیر ضروری ترین کلماتی را که می بینید، خط بزنید تا لغات باقی مانده تاثیرگذاری بیشتری پیدا کنند.

2) از لغات تخصصی استفاده کرده اید؟

کلمات سخت و تخصصی جایی در پیام های تبلیغاتی ندارند، مگر اینکه در حیطه بسیار خاص و منحصر به فردی مشغول به فعالیت باشید. البته حتی در چنین شرایطی نیز مشتریان ترجیح می دهند ساده تر صحبت کنند و خود را خیلی درگیر اصطلاحات پیچیده نکنند.

یکی از مهم ترین مولفه ها در هنگام نوشتن پیام های تبلیغاتی این است که مخاطب خود را درک کنید و پیامی بنویسید که به خوبی توجهش را جلب کند. مهم نیست که شما عاشق پیچیده حرف زدن هستید! اگر مشتریان تان نتوانند پیام تان را درک کنند، هیچ نتیجه ای نخواهید گرفت.

نوشته تان را بازبینی کنید و کلمات و اصطلاحات سخت و تخصصی را پیدا کنید. آیا این لغات، درک پیام را برای مشتریان ساده کرده یا فقط حواس شان را از منظور اصلی شما پرت می کند؟ این لغات را با مترادف های ساده تری جایگزین کنید، مگر اینکه معنای خاصی برای مشتری تان داشته باشند.

3) از ضمایر اشتباهی استفاده کرده اید؟

پیام های تبلیغاتی عالی، مخاطب را مد نظر قرار می دهند، نه اینکه بخواهند در مورد شرکت، محصولات یا خدماتی که ارائه می شود، حرف بزنند. بنابراین پیام شما به جای ضمایر اول شخص (من – ما)، باید از ضمایر دوم شخص (تو – شما) استفاده کند.

واقعیت این است که کسی به شما اهمیت نمی دهد. نکته مهم برای مشتری این است که محصولات یا خدمات تان بتواند کمکی به آنها کرده یا زندگی شان را ساده تر کند. این در واقع قاعده اصلی بازاریابی است که می گوید: «محصول یا خدمات شما مهم نیستند؛ بلکه توانایی آنها در برطرف کردن نیازهای مشتریان است که اهمیت دارد.» اگر پیام هایتان حول محور شما نوشته شوند، به موفقیت چشمگیری دست نخواهید یافت.

برای حل کردن این مشکل نگاهی به پیام تبلیغاتی تان بیندازید و دور ضمایر اول شخص استفاده شده و مواردی که در مورد خودتان یا کسب و کارتان گفته اید، خط بکشید. حالا ببینید که چگونه می توانید این اطلاعات را طوری تغییر دهید که به مشتری و رفع نیازهای او بپردازد.

4) از کلمات احساسی استفاده کرده اید؟

آیا پیام تبلیغاتی شما مشتریان را بطور احساسی درگیر می کنند؟ اگر اینطور نیست، بهتر است آن را طوری بازنویسی کنید که احساس خاصی به مشتریان بدهد. پیامی که بتواند واکنش احساسی مردم را برانگیزد، کارآمدترین نوع پیام تبلیغاتی است. چون حداقل بخشی از دلیل مشتریان برای خرید یا استفاده از محصول یا خدمات شما به احساسات شان بستگی دارد.

5) از جملات مجهول استفاده کرده اید؟

پیام تبلیغاتی تان باید شامل فراخوانی باشد که به مردم انگیزه کافی را برای خرید بدهد. با این حال، اشتباهات کوچکی مانند استفاده از لحن مجهول در ساختار جملات می تواند تاثیر منفی بر نتایج بگذارد.

در جملات مجهول عملی روی فاعل انجام می شود (توپ شوت شد)، اما در جملات معلوم، این فاعل است که کاری را انجام می دهد (فرهاد توپ را شوت کرد). آیا می خواهید مردم واقعاً دست بکار شوند یا فقط به اقدام کردن فکر کنند؟ تکلیف شان را معلوم کنید و ساختار جملات را به شکل معلوم بنویسید.

درست کردن این اشتباه نیازمند این است که کمی ساختار جملات را تغییر دهید. پیام تان را بخوانید و جملاتی را که با لحن مجهول نوشته شده اند، با جملات معلوم جایگزین کنید.

در نظر داشته باشید که ایجاد حس ضرورت و محدود بودن بازه زمانی می تواند بازدهی نتایج تان را بالاتر هم ببرد.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «کلماتی که روی پیام های تبلیغاتی تاثیرگذار هستند»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله سوزان گانلیس ترجمه شده توسط شادی حسن پور از مجله خلاقیت، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا