نقش بسته بندی در موفقیت یک برند

بسیاری از صاحبان کسب و کار، اهمیت بسته بندی محصولات شان را دست کم می گیرند. مسئله ای کوچک، مثل سخت باز شدن بسته بندی محصول، می تواند تاثیرات بسیار بدی روی کسب و کارتان داشته باشد.

چه بخواهید برای اولین بار طرحی برای بسته بندی محصولات تان پیدا کنید و چه پس از مدتی فعالیت در دنیای کسب و کار می خواهید بسته بندی جدیدی طراحی کنید، ممکن است به این فکر بیفتید که کیفیت محصولات تان بسیار مهم تر از بسته بندی آن است. اما فراموش نکنید که بسته بندی نقش بسیار مهمی در موفقیت یا شکست شما بازی خواهد کرد.

هدف اساسی بسته بندی چیست؟

هدف از بسته بندی محصول در وهله اول این است که از آسیب دیدن آن محصول جلوگیری کنید. بسته بندی نه تنها در هنگام عرضه محصول از عمده فروش به خرده فروش از آن محافظت خواهد کرد، بلکه در مدت زمانی که محصول باید روی قفسه های فروشگاه بماند نیز کیفیتش را حفظ خواهد کرد.

هدف دیگری که با بسته بندی محصولات بدست می آید، جلب توجه مصرف کننده است. در همین راستا بسیاری از شرکت ها تحقیقات گسترده ای را در زمینه الگوهای رنگی، طراحی و نوع بسته بندی انجام می دهند تا محصول خود را در تیررس نگاه مشتری قرار دهند. چه محصول تان در بطری عرضه شود و چه در جعبه های کاغذی، وظیفه اصلی شما این است که آن را به طریقی نسبت به سایر محصولات موجود در بازار متمایز کنید. اما اشتباه های بسیاری نیز در این زمینه وجود دارد که ممکن است تمام زحمات تان را بر باد دهد.

در این مقاله شما می توانید با 4 اشتباه رایج و مهم در بسته بندی محصولات آشنا شوید.

1) بسته بندی محصولات تان متمایز نیست.
همیشه باید نگاهی به فعالیت و محصولات رقبای خود بیندازید. اما هرگز نباید از کمپین تبلیغاتی آنها تقلید کنید. اینکه بسته بندی شما شبیه به بسته بندی محصولات رقیب باشد، نه تنها کاری از روی تنبلی است، بلکه می تواند مشتری را به اشتباه بیندازد.

هدف اولیه شما در طراحی بسته بندی محصولات تان باید متمایزسازی خود نسبت به دیگران باشد. اگر احساس می کنید بسته بندی فعلی محصولات تان شباهت خیلی زیادی به بسته بندی رقیب تان دارد، تغییرش دهید.

یک طراح حرفه ای بسته بندی محصول می تواند به سادگی بسته بندی منحصر به فردی را برایتان طراحی کند.

2) بسته بندی تان بیش از حد شلوغ و پیچیده است.
تفاوت ظریفی بین ارائه اطلاعات مورد نیاز مشتری و ارائه اطلاعات فنی و بیش از حد وجود دارد. مورد دوم به سر در گمی مشتری می انجامد. هیچ مصرف کننده ای دلش نمی خواهد اطلاعات پیچیده روی جلد محصولات را بخواند که حتی از آنها سر در نمی آورد. اطلاعات روی بسته بندی محصولات خود را ساده نگه دارید. همیشه جلدها و بسته بندی های مینی مال و ساده توجه مشتری را بیشتر جلب می کنند.

3) بسته بندی تان به راحتی باز نمی شود.
در پژوهشی که اخیراً انجام شده است، 62 درصد مصرف کنندگان گفته اند که اگر بسته بندی محصولی به آسانی باز نشود، احتمال زیادی وجود دارد که آنها دیگر آن محصول را خریداری نکنند. این آمار شگفت انگیز در واقع هشداری برای آن دسته از کسب و کارهایی است که بسته بندی محصولات شان به راحتی باز نمی شود. به جای اینکه چالشی برای مشتریان در باز کردن محصولات تان ایجاد کنید، تمرکزتان را بر این بگذارید که آسایش و راحتی را به مشتریان خود هدیه بدهید.

4) بسته بندی محصولات تان بیش از حد بزرگ است.
برخی از صاحبان کسب و کار این گونه فکر می کنند که هرچه بسته بندی محصولات شان بزرگتر باشد، بهتر است. اما حقیقت این است که بسته بندی های بیش از حد بزرگ می توانند مشکل ساز باشند، بخصوص برای خرده فروشانی که محصولات تان را برای مغازه هایشان تهیه می کنند. شاید به سختی بتوانید آنها را قانع کنید که قفسه بزرگی را به محصولات شما اختصاص دهند. در هنگام طراحی بسته بندی بر کاهش حجم بسته بندی متمرکز شوید. بسته های کوچکتر برایتان ارزان تر هم تمام خواهند شد.

آیا تا به حال بسته بزرگی چیپس خریده اید که پس از باز کردن متوجه شوید نیمی از آن حجم را هوا پُر کرده است؟ بسته بندی گمراه کننده به مشکلات عدیده ای می انجامد و اعتماد مشتری به برندتان را سلب می کند. وقتی می خواهید مشتریان خود را افزایش دهید، بهتر است با آنها صادق باشید.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «نقش بسته بندی در موفقیت یک برند»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا