مهم ترین دلیل موفقیت استارت آپ ها

بیل گراس (Bill Gross) استارت آپ های (شرکت های نو پا) زیادی را بنیانگذاری کرده و در رشد و پیشرفت بسیاری از آنها نیز نقش داشته است. حضور و فعالیت در این حوزه باعث شد کنجکاوی بیل نسبت به دلایل موفقیت و شکست استارت آپ ها برانگیخته شود و در همین راستا، او داده های فراوانی را از صدها شرکت متعلق به خود و دیگران گردآوری و این شرکت ها را بر اساس پنج عامل رده بندی کرد. وی در پژوهش های خود به شاخصی دست یافت که در مقایسه با سایر شاخص ها نقش بسیار چشمگیر در موفقیت استارت آپ ها ایفا می کرد. این یافته حتی بیل را شگفت زده کرده بود.

شما می توانید ابتدا فیلم سخنرانی بیل گراس را مشاهده و سپس اگر می خواهید کمی دقیق تر به صحبت های او توجه کنید، در ادامه، متن سخنرانی وی را مطالعه نمایید.

جهانی بهتر با استارت آپ ها
از اینکه می خواهم یافته هایی را که واقعاً شگفت زده ام کرده اند با شما به اشتراک بگذارم، هیجان زده شده ام. می خواهم درباره تاثیرگذارترین عامل موفقیت شرکت ها با شما صحبت کنم؛ در واقع می خواهم درباره عواملی صحبت کنم که بیشترین تاثیر را در موفقیت استارت آپ ها دارند. به باور من سازمان های استارت آپ یکی از بهترین عوامل تبدیل کردن جهان به مکان بهتری برای زندگی کردن هستند. گروهی از افراد را در نظر بگیرید که در قالب یک استارت آپ سازمان دهی شده اند و مشوق هایی در قالب واگذاری سهام مالکیت در اختیار آنها قرار گرفته است. این اقدام قفل توانایی ها و قابلیت های بالقوه این افراد و بشریت را به گونه ای باز می کند که هرگز امکان پذیر نبوده است. با در پیش گرفتن این روند می توانیم اهداف و دستاوردهای غیرممکن را هم محقق کنیم.

استارت آپ ها تا این میزان عالی و تاثیرگذار هستند. اما چرا بسیاری از همین استارت آپ ها شکست می خورند؟ من به دنبال یافتن پاسخ همین پرسش بودم. در واقع می خواستم تاثیرگذارترین عامل در موفقیت استارت آپ ها را پیدا کنم.

قصد داشتم تا در مطالعاتم نظامند عمل کنم و از غرایز و تصورات نادرست احتمالی ام که طی سال ها حضور در شرکت های مختلف بدست آورده بودم، اجتناب کنم.

از آب نبات فروشی تا راه اندازی 100 استارت آپ
اشتیاق من برای پیدا کردن این پاسخ به سابقه تاریخی ام در راه اندازی کسب و کار باز می گشت. اولین بار در 12 سالگی کسب و کارم را راه انداختم. آن زمان در ایستگاه اتوبوس مدرسه آب نبات می فروختم. بعدها در دبیرستان دستگاه هایی ساختم که با انرژی خورشیدی کار می کردند و بعدها در دوران کالج هم بلندگو می ساختم. بعد از فارغ التحصیلی از کالج چند شرکت نرم افزاری تاسیس کردم. حدود 20 سال پیش هم شرکت Idealab را راه انداختم. در 20 سال گذشته بیش از 100 شرکت را از طریق Idealab تاسیس کردیم. برخی از این شرکت ها موفق بودند و تعدادی هم شکست های سنگینی خوردند. طی این سال ها از شکست هایمان درس های فراوانی گرفته ایم.

پنج معیار ارزیابی
در فرآیند تحقیقاتم به دنبال یافتن عواملی بودم که بیشترین تاثیر را در موفقیت یا شکست شرکت ها داشتند و در همین راستا، پنج عامل را مورد بررسی قرار دادم. اولین عامل ایده بود. همیشه فکر می کردم ایده همه چیز یک استارت آپ است. حتی اسم شرکت خودم را هم Idealab (آزمایشگاه ایده) گذاشته بودم چون واقعاً لحظه فوق العاده ای که ایده ای به ذهنم می رسید و شگفت زده ام می کرد، می پرستیدم. اما با گذر زمان پی بردم که شاید تیم، اجرا و انطباق پذیری در این زمینه از ایده هم مهم تر باشند.

هرگز فکر نمی کردم روزی هنگام سخنرانی روی صحنه تد (TED) جمله ای از بوکسور معروف، مایک تایسون، را برای حضار نقل قول کنم. مایک تایسون یکبار جایی گفته بود: «همه برنامه دارند؛ البته تا زمانی که مشتی به صورت شان برخورد نکرده باشد.» فکر می کنم این نقل در حوزه کسب و کار هم کاملاً صدق می کند. انطباق پذیری تیم اجرایی پس از دریافت مشتی محکم از سوی مشتری از اهمیت فراوانی برخوردار است. مشتری واقعیت حقیقی است. همین باعث شد که به این فکر بیافتم که شاید تیم مهم ترین عامل موفقیت استارت آپ ها باشد.

در مرحله بعد، مدل کسب و کار را مطالعه و بررسی کردم. آیا شرکت مورد نظر از مسیر بسیار شفاف برای تولید درآمد عادی، مشتری دارد؟ این عامل به تدریج جایگاه بلند مرتبه تری در افکارم پیدا می کرد و به این می اندیشیدم که شاید تاثیرگذارترین عامل موفقیت استارت آپ ها مدل کسب و کار باشد. در ادامه عامل بودجه را بررسی کردم. در برخی موارد، شرکت ها مبالغ هنگفتی بودجه دریافت کرده بودند. شاید مهم ترین عامل موفقیت استارت آپ ها بودجه باشد؛ درست نیست؟

بالاخره نوبت به پنجمین عامل یعنی زمان بندی رسید. آیا هنوز برای تحقق این ایده زود نیست؟ آیا جهان آمادگی مواجهه با این ایده را دارد؟ آیا هنوز برای پیشبرد ایده زود نیست و نباید پیش از معرفی آن به عموم آموزش های مربوطه لازم را در اختیار جهانیان قرار داد؟ آیا اکنون زمان مناسب برای معرفی ایده مورد نظر است؟ آیا برای ارائه ایده دیر نشده است و با رقبای زیادی روبرو نیستیم؟

زمان بندی حرف اول را می زند.
تلاش کردم تا این پنج معیار را با دقت زیاد در شرکت های متعدد مورد مطالعه قرار بدهم. در این مطالعه 100 شرکت تحت حمایت Idealab و 100 شرکت مستقل از آن را بررسی کردم و تلاش خود را به کار بردم تا به نتیجه ای علمی دست یابم. پنج شرکت برتر وابسته به Idealab از این قرار بودند: NetZero – GoTo – CarsDirect – Citysearch و Tickets.com. این پنج شرکت استارت آپ های موفق چند میلیارد دلاری بودند. پنج شرکت قعر جدول از میان 100 شرکت وابسته به Idealab نیز عبارت بودند از: Desktop Factory – MyLife – Insider Pages – Z.com و PeopleLink. همه ما به موفقیت این پنج شرکت شکست خورده امیدوار بودیم.

در ادامه به هر یک از این شرکت ها در هر یک از پنج بُعد مورد نظر امتیاز دادم.

برای بررسی شرکت های مستقل از Idealab به سراغ پنج غول موفق رفتم: Youtube – Uber – Instagram – Airbnb و Linkedin. پنج شرکت شکست خورده این گروه هم از این قرار بودند: Flooz – Pets.com – Kozmo – Webvan و Friendster. این پنج شرکت از بودجه فراوانی برخوردار بودند و حتی برخی از آنها از وجود یک مدل کسب و کار نیز بهره می بردند؛ اما مسئله این بود که همه این پنج شرکت در پایان با شکست مواجه شده بودند. تلاش کردم تا معیارهایی که بیشترین تاثیر را در شکست یا موفقیت این شرکت ها داشتند، پیدا کنم. نتایج و یافته ها واقعاً شگفت زده ام کرد. زمان بندی با 42 درصد در صدر جدول قرار داشت. تیم و اجرا با 32 درصد مقام دوم را به دست آورد. ایده و منحصر به فرد بودن آن نیز رتبه سوم را از آن خود کرد. این نتایج مطلق نیستند و نمی توانم بگویم ایده در این زمینه هیچ اهمیتی ندارد؛ اما به هر حال من هم واقعاً شگفت زده شده بودم که ایده در این جدول رتبه نخست را کسب نکرده بود.

راستش را بخواهید قرار گرفتن بودجه و مدل کسب و کار در دو رده آخر کاملاً برایم قابل درک بود. شما می توانید استارت آپ خود را بدون مدل کسب و کار راه اندازی کنید و در ادامه و در صورتی که مشتریان متقاضی کالاها و خدمات شما بودند، نسبت به تدوین آن اقدام کنید. ممکن است در ابتدای راه بودجه کافی نداشته باشید، اما اگر بتوانید توجه سرمایه گذاران را به استارت آپ خود جلب کنید، به سرعت سرمایه کافی را بدست خواهید آورد.

پس اگر بخواهم صحبت هایم را خلاصه کنم باید بگویم که اجرا قطعاً در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد و ایده هم بسیار ارزشمند است. اما عاملی که می تواند از نظر اهمیت از سایر عوامل پیشی بگیرد، زمان بندی یا به عبارت دیگر، انتخاب زمان مناسب است. بهترین روش برای ارزیابی مناسب بودن زمان بندی بررسی دقیق آمادگی مصرف کنندگان برای پذیرش آن چیزی است که قصد ارائه اش را دارید. باید هنگام بررسی زمان بندی صادق باشید و تنها علاقه و اشتیاق خود را به عنوان عنصر تعیین کننده در نظر نگیرید.

همانطور که پیش از این هم اشاره داشتم، فکر می کنم استارت آپ ها می توانند جهان را تغییر بدهند و آن را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل کنند. امیدوارم نکاتی را که مطرح کردم، به شما کمک کنند تا به موفقیت بیشتری دست یابید و چیزی را به جهان عرضه کنید که در غیر این صورت میسر نمی شد. سپاسگزارم.

صادقانه و دوستانه به شما می گوییم: «به فکر ایجاد کسب و کار خودتان باشید.» شاید امروز وقت ایده شما باشد.

[toggle title=”برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.” state=”close” ]

فیلم علمی و آموزشی «مهم ترین دلیل موفقیت استارت آپ ها» در مارس 2015 با سخنرانی بیل گراس در صحنه استودیو TED ضبط شده است.

ترجمه فیلم سخنرانی «مهم ترین دلیل موفقیت استارت آپ ها» توسط لیلا عطایی، انجام شده و سهیلا جعفری آن را بازخوانی کرده است. همچنین هیئت تحریریه یو سی محتوای این فیلم را مورد بازنگری و ویراستاری ادبی قرار داده است.

[/toggle]

نمایش بیشتر

‫2 دیدگاه

  1. من هم با این طرز فکر مهم موافقم، هیچ وقت سرمایه برای راه اندازی شغل جایگاه اول را نداشته است.

  2. سلام.
    انتشار متن کاملِ سخنرانی یک کارِ ارزشمند و مفید برای ما و قطعاً پُرزحمت برای شماست. لذّت بخش است حمایت مالی از شما و فعّالیت علمی تان. متشکّرم و بسیار خوشحالم از آشنایی با پورتال یو سی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا