از سیر تا پیاز ثبت دامنه وب سایت
اولین کار در طراحی و راهاندازی عملی وب سایت انتخاب و ثبت یک نام دامنه یا دامین (Domain) است. دامین، نشانی اینترنتی وب سایت میباشد. به عنوان مثال www.youc.ir نشانی اینترنتی پورتال یو سی (شما میتوانید) است. دامین، مجموعهای از کاراکترها میباشد که میتوان با وارد کردن آن در نوار آدرس مرورگر، به وب سایت مورد نظر دست یافت. پس برای راهاندازی وب سایتتان و حضور در شبکه جهانی وب، ابتدا به یک دامین نیاز دارید.
نام دامین باید موقعیت شما در اینترنت را به خوبی شرح دهد. انتخاب یک نام دامین مناسب، کار چندان سادهای نیست و نیاز به حساسیت خاصی دارد. شما میتوانید از سیر تا پیاز ثبت دامنه وب سایت آشنا شوید.
HTTP و WWW
به آدرسهای http://www.google.com و http://www.youc.ir توجه کنید.
قسمت .http://www بر اساس فلسفه اینترنت و وب در بین تمامی سایتها مشترک است.
به زبان ساده، HTTP که مخفف Hyper Text Transfer Protocol است یک پروتکل یا قرارداد میان تمام کامپیوترهای متصل به شبکه اینترنت میباشد که مجموعهای از قوانین برای انتقال فایلها از جمله متن، تصویر، فایلهای چند رسانهای و… در شبکه وب را مشخص میسازد. زمانی که ما مرورگر وب را باز میکنیم و نشانی وب سایت (URL) یا IP را در آن وارد میکنیم، در اصل فایلی را درخواست کردهایم. مرورگر وب درخواستی برای آن فایل با فرمت http برای سرور ارسال میکند و فایل پس از دریافت از سرور برای سیستم درخواست کننده ارسال میشود.
همچنین www یا World Wide Web یک سامانه اطلاعاتی از پروندههای ابرمتنی متصل به هم میباشد که از طریق شبکه جهانی اینترنت قابل دسترسی هستند. به کمک یک مرورگر وب میتوان صفحات وب که شامل متن، تصویر، ویدئو و سایر محتویات هستند را مشاهده و به کمک ابرپیوندها در میان آنها حرکت کرد.
پس قسمت .http://www به صورت پیش فرض در بین تمامی وب سایتها مشترک میباشند.
شما باید دو قسمت google.com یا youc.ir را انتخاب کنید. بخش اول (google یا youc) قسمت اصلی نام بوده و میتواند نام موسسه یا نام محصول و یا هر نام دلخواه دیگری باشد. (به شرط آنکه قبلاً توسط شخص دیگری ثبت نشده باشد.) بخش دوم (com. یا ir.) پسوند است و با توجه به موضوع وب سایت میتوان آن را انتخاب نمود.
نکته: اجزای دامنه با دات « . » از هم جدا میشوند.
نکات مهم در انتخاب یک نام مناسب و ثبت دامنه
1) اهمیت نام دامین
یک نام دامین خوب باعث میشود تا بیننده، دید واضحی نسبت به وب سایت شما پیدا کند. در نتیجه پشتوانه محکمی برای فعالیت اینترنتی شما باشد. نشانی وب سایت در اصل برند شما در اینترنت است که همانند نام شرکت، لوگو و علامت تجاری، نام دامین شما نیز باید نشاندهنده یکپارچگی فعالیت شما در سرتاسر جهان باشد.
2) قابلیت به خاطرسپاری
یک دامین مناسب باید قابلیت به خاطرسپاری در ذهن را داشته باشد. نام دامین باید به گونهای باشد که وقتی برای اولین بار به گوش میرسد، به سادگی توسط شنونده به خاطر سپرده شود و در ذهن او نقش ببندد. فرض کنید چند نفر در مورد سایتهای جالبی که دیدهاند، با یکدیگر صحبت میکنند. در این میان نام سایتی در ذهن افراد باقی میماند که سادهتر، واضحتر، تاثیرگذارتر و در نتیجه قابلیت به خاطرسپاری بهتری داشته باشد. هرچه نام دامین معنادارتر باشد، امکان به خاطر سپردن آن نیز بیشتر خواهد شد. بهتر است دامنه انتخابی شما در بردارنده موضوع فعالیت سایت و حوزهای باشد که در آن فعالیت میکنید.
- استفاده از واژههای فینگیلیش جنبه رسمی و حرفهای ندارند.
- افراد متخصص یا مشهور میتوانند نام و نام خانوادگی خود را به عنوان دامین انتخاب کنند.
3) دامین رایگان
امروزه سایتهای زیادی هستند که به شما امکان ثبت یک دامین رایگان را میدهند. استفاده از این دامینهای رایگان برای کسبوکار اینترنتی یکی از بزرگترین اشتباهات ممکن است و اعتبار کسبوکار را تا حد زیادی زیر سوال میبرد. زیرا این کار نشاندهنده این است که شما برای محصول، خدمات یا کسبوکار خود آن قدر ارزش قائل نیستید که یک نام دامین اختصاصی ثبت کنید.
4) کوتاه و ساده
زمانی که مشغول انتخاب یک نام دامین هستید، دقت کنید که آن نام باید آسان، واضح و غیرپیچیده باشد و تا حد امکان موضوع سایت شما را مشخص کند. کم بودن تعداد حروف باعث میشود تا افراد آن را به سادگی به خاطر بسپارند.
5) خط فاصله در نام دامین
در حد امکان از خط فاصله در نام دامین استفاده نکنید. زیرا به خاطرسپاری آن مشکل میشود و در صورتی که افراد فراموش کنند خط فاصله را بین کلمات نام دامین شما تایپ کنند، نتیجهای جز از دست رفتن مخاطب ندارد!
6) حروف اختصاری
در حد امکان از حروف اختصاری در نام دامین خود استفاده نکنید. زیرا به خاطرسپاری آن برای بسیاری از افراد دشوار است. بخصوص زمانی که نام پیچیدهای مانند icwbcn.com باشد!
7) استفاده از نامهای تجاری در دامین
ممکن است این فکر به ذهن شما برسد که برای جلب توجه بازدیدکنندگان، از نام شرکتها و وب سایتهای معروف در نام دامین وب سایت خود استفاده کنید. سوء استفاده از این روش نه تنها اعتبار وب سایت شما را کاهش خواهد داد بلکه احتمال درگیر شدن با مشکلات قانونی استفاده از نامهای تجاری را نیز به همراه دارد. پس برای جلب توجه افراد و جذب بازدیدکننده بیشتر از روشهای دیگری استفاده کنید.
نکات مهم در انتخاب یک پسوند مناسب
پسوندها از نظر فنی Top Level Domain یا به اختصار TLD به سه دسته کلی تقسیم میشوند:
- پسوندهای عمومی: پسوندهای عمومی مانند com. و net. و یا org. پسوندهایی هستند که استفاده از آنها برای هر نوع فعالیتی بدون محدودیت آزاد است.
- پسوندهای ویژه: پسوندهای ویژه مانند biz. و edu. و gov. و… پسوندهایی هستند که استفاده از آنها تابع رعایت قوانین و مقررات خاص یا داشتن مدارک و شرایط ویژهای است.
- پسوندهای کشوری: پسوندهایی نیز مختص کشورها هستند. به عنوان مثال پسوندهای ir. برای ایران، ch. برای چین، us. برای آمریکا، br. برای برزیل، ru. برای روسیه و… است. این پسوندها دو حرفی بوده و قوانین و مقررات آنها در اختیار دولتها میباشد. دولتها میتوانند ثبت پسوند ملی خود را برای سایر ملیتها آزاد بگذارند یا آن را محدود به کشور خود کنند.
مفهوم مهمترین پسوندهای دامنه وب سایت
جالب است بدانید که هر یک از پسوندها مفهوم خاصی دارد و بهتر است صاحبان وب سایتها، پسوند سایت خود را بر اساس این مفهوم انتخاب کنند. پس بیایید با این مورد هم آشنا شویم.
مفهوم مهمترین پسوندهای دامنه وب سایت | |
com. | مخفف واژه Commercial به معنی تجاری است. com. رایجترین دامنه اینترنتی میباشد و همین موضوع سبب شده است که بسیاری از وب سایتهای تجاری و غیرتجاری از این دامنه استفاده کنند. |
net. | مخفف واژه Network به معنی شبکه بوده و بهتر است وب سایتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی و ارتباطی و شبکههای اطلاعرسانی از این پسوند استفاده کنند. |
org. | مخفف واژه Organization به معنی سازمان بوده و بهتر است توسط وب سایتهای سازمانی که هدف تجاری ندارند، استفاده شود. |
ir. | پسوند ملی کشور ایران (Iran) میباشد و تنها سازمانها، شرکتها و همچنین اشخاص با تابعیت ایران میتوانند از این پسوند استفاده کنند. |
biz. | مخفف واژه Business به معنی تجاری بوده و تنها سازمانها و موسسات مرتبط با کسبوکار و تجارت الکترونیک میتوانند از این پسوند استفاده کنند. |
info. | مخفف واژه Information به معنی اطلاعات بوده و بهتر است وب سایتهای تولیدکننده محتوا و اطلاعرسانیها از این پسوند استفاده کنند. |
ws. | پسوند ملی کشور ساموا (Western Samoa) میباشد که به دلیل تشابه آن با مخفف واژه Web Site مورد توجه صاحبان وب سایتها قرار گرفته است. |
pro. | مخفف واژه Professional به معنی حرفهای بوده و معمولاً برای وب سایتهای متخصصان استفاده میشود. |
name. | به معنی نام، از اولین پسوندهایی است که برای استفاده وب سایتهای شخصی ایجاد شده است. |
us. | پسوند ملی کشور آمریکا (United States of America) میباشد که به دلیل تشابه با واژه Us به معنی ما، مورد توجه صاحبان وب سایتها قرار گرفته است. |
bz. | پسوند ملی کشور بلیز (Belize) میباشد که به دلیل تشابه با پسوند biz. مورد توجه سازمانها و موسسات مرتبط با کسبوکار و تجارت الکترونیک قرار گرفته است. |
tv. | پسوند ملی کشور تووالو (Tuvalu) میباشد که به دلیل تشابه با مخفف واژه Television به معنی تلویزیون، مورد توجه صاحبان وب سایتها قرار گرفته است. |
cc. | پسوند ملی کشور کوکوس (Cocos) میباشد که به دلیل تشابه با مخفف واژههای Commercial Companies و Consulting Center مورد توجه شرکتهای تجاری و مراکز مشاوره قرار گرفته است. |
me. | پسوند ملی کشور مونته نگرو (Montenegro) میباشد که به دلیل تشابه با واژه Me به معنی من، مورد توجه افراد حقیقی برای راهاندازی وب سایتهای شخصی قرار گرفته است. همچنین این پسوند به دلیل تشابه با مخفف واژه Middle East به معنی خاورمیانه، مورد توجه شرکتهای فعال در منطقه خاورمیانه نیز میباشد. |
co. | پسوند ملی کشور کلمبیا (Colombia) میباشد که به دلیل تشابه با پسوند com. مورد توجه صاحبان وب سایتها قرار گرفته است. |
in. | پسوند ملی کشور هندوستان (India) میباشد که به دلیل تشابه با مخفف واژه Internet مورد توجه صاحبان وب سایتها قرار گرفته است. |
asia. | پسوند مختص کشورهای آسیایی است. |
eu. | پسوند مختص کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. |
mobi. | مخفف واژه Mobile به معنی موبایل میباشد و پسوندی مناسب برای وب سایتهای مرتبط با خدمات و محصولات موبایل است. |
tel. | مخفف واژه Telephone به معنی تلفن میباشد و پسوندی مناسب برای وب سایتهای مرتبط با خدمات ارتباطی و اینترنتی است. |
company. | این پسوند به معنی شرکت بوده و برای وب سایتهای شرکتی مناسب است. |
center. | این پسوند به معنی مرکز بوده و برای وب سایتهای مراکز پژوهشی و مرجع میباشد. |
zone. | این پسوند به معنی منطقه بوده و برای وب سایتهایی که به منطقههای زمانی یا جغرافیایی خاصی اشاره دارند یا تاکید بر علائق مشترک دارند مناسب میباشد. |
gallery. | این پسوند به معنی گالری بوده و برای وب سایتهای هنری، صاحبان گالری، موزهها و… مناسب میباشد. |
travel. | این پسوند به معنی مسافرت بوده و تنها مختص شرکتها و سازمانهای ارائه دهنده خدمات مسافرتی میباشد. |
int. | مخفف واژه International به معنی بینالمللی میباشد و برای وب سایتهای بینالمللی میتواند مناسب باشد. |
edu. | مخفف واژه Education به معنی آموزش است و تنها مختص پایگاههای آموزشی میباشد. |
نکته: پس از انتخاب نام دامنه و ثبت آن، در صورت امکان دامینهای مشابهی با سایر پسوندها را نیز ثبت کنید. (البته منظور همه پسوندها نیست!) با این کار هم جلوی سوء استفاده از نام دامین خود را گرفتهاید و هم احتمال دسترسی به سایت خود را افزایش دادهاید.
آیا دامنه انتخابی شما آزاد است؟
بعد از اینکه چند نام مختلف برای دامنه مورد نظر خود انتخاب کردید، باید ببینید دامنه انتخابی شما آزاد است یا خیر. برای این کار وب سایتهای زیادی وجود دارند. میتوانید به وب سایت www.who.is بروید و نام مورد نظر را در کادر جستجوی آن تایپ کنید و دکمه Enter را بزنید. اگر با پیغام Unavailable یا Taken مواجه شُدید به این معنا است که دامنه انتخابی شما قبلاً ثبت شده و در حال حاضر قابل ثبت و استفاده نیست. اگر پیغام Available را مشاهده کردید، میتوانید دامین خود را ثبت کنید.
شرکتهای ایرانی بسیاری نیز برای ثبت دامنه در حال فعالیت هستند و شما میتوانید از آنها استفاده کنید. اما ثبت دامنه خود را (بخصوص برای پسوندهای بین المللی مانند com.) به شرکتی بسپارید که هم امن و هم معتبر باشد. اگر شرکت معتبری نباشد ممکن است پس از مطرح شدن وب سایتتان، حق مالکیت شما را رعایت نکند و دامنه را از دستتان درآورد.
ممنون اطلاعات ارزشمندی بود
توضیحات کامل و مفیدی بود