استراتژی هایی برای استخدام بازاریابان با استعداد

در دنیای امروز، رقابت تنها در دنیای تکنولوژی دیده نمی شود، بلکه در جذب افراد با استعداد نیز به وفور دیده می شود. چالش جذب و حفظ افراد با استعداد برای بازاریابان کار دشواری است. عملکرد بازاریابان در نتیجه فناوری دیجیتال، کارکنان توانمند و مشتریان کاملاً زیر و رو شده است. در دنیای جدید، بهترین بازاریابان باید 5 توانایی برتر خود را در این زمینه بروز دهند. هر کدام از این توانایی ها نیازمند بکارگیری استعداد خاص و جدیدی است. این 5 مهارت بطور خلاصه در زیر شرح داده شده است:

  1. شنیدن چیزی که بقیه نمی شنوند.
  2. شرکت کردن در جلسه، حتی زمانی که در سازمان حضور ندارند.
  3. اطلاعات بازار را خلاصه کنند.
  4. جلوی جزیره ای کار کردن بخش های مختلف را بگیرند.
  5. توانایی کشف دیگران را داشته باشند.

چگونه می توان افرادی را که دارای این سوپر مهارت ها هستند، جذب کرد و آنها را در سازمان نگه داشت؟ چه جاذبه ای در سازمان می تواند این افراد را به خود جلب کرده و آنها را حفظ کند؟

یکی از سازمان های حاضر در سیلیکون ولی به نام The Sage Group متوجه شده است که سازمان های نوآور و تاثیرگذار الگوی ثابتی در استراتژی های استعدادیابی و حفظ افراد با استعداد دارند. به کار گرفتن این استراتژی ها به شما در استخدام و حفظ افراد با استعداد کمک خواهد کرد. در این مقاله شما می توانید با چند راهکار جهت جذب و استخدام بازاریابان با استعداد آشنا شوید.

چه کسی را استخدام کنیم؟ به دنبال افرادی با سوپر مهارت های دوگانه باشید.

قبلاً این گونه تصور می شد که افرادی که دارای استعداد بالایی هستند، تنها در یک مهارت خاص عملکرد خوبی دارند. اما امروزه تقاضاهای بازاریابی نشان می دهد که افراد با استعداد قادر به ترکیب مهارت های ناهمخوان و حتی متضاد و یا برعکس هم هستند. در اکثر تقاضاهایی که مورد بررسی قرار گرفت، افرادی با مهارت های ترکیبی زیر مشاهده شد:

خلاق + تحلیلگر

این افراد از هر دو نیمکره مغزشان استفاده می کنند تا بتوانند به ذهن و قلب مشتری نفوذ پیدا کنند. با بزرگتر شدن داده ها باید بدانید که چه سوال هایی بپرسید تا اطلاعات را تبدیل به بصیرت کنید.

رهبری + هوش دیجیتال

بسیاری از اهالی دیجیتال فاقد تجربه رهبری هستند و بسیاری از رهبران با تجربه فاقد تخصص های دیجیتالی هستند. در واقع افراد با استعداد، مهارت کافی برای رهبری تیم های داخلی در یک چشم انداز مشترک و همچنین ساخت محصولات و یا جوامع دیجیتال را دارا هستند.

ایجاد محتوا + کارشناسی محصول

بازاریابان بیش از گذشته شبیه به ناشران شده اند. برخی افراد می توانند مخاطب را درگیر محتوای خود کنند، اما محصول را خوب نمی شناسند، از طرفی دیگر برخی کارشناسان محصول هم مهارت کافی برای نقل یک داستان ساده را ندارند. در نتیجه، توانایی برقراری ارتباط و جلب توجه همکاران و مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است.

نوآوری + اجرا

نمی توان تیم بازاریابی را به دو گروه (یک گروه متشکل از افرادی که ایده خلق می کنند و گروه دوم متشکل از افرادی که ایده های گروه اول را اجرا می کنند) تقسیم کرد. افراد با استعداد توانایی پیش بینی اتفاقات احتمالی را دارند و به دنبال راهی برای رخ دادن آن اتفاق های خوشایند هستند.

چگونه استخدام کنیم؟

بسیاری از بازاریابان به استخدام با دید چالش بازاریابی فکر نمی کنند، بلکه به آن با نگرش منابع انسانی نگاه می کنند. جذب و حفظ افراد با استعداد تقریباً هیچ تفاوتی با جذب و حفظ مشتریان ندارد. اکثر بازاریابان اصلاً به این موضوع فکر نمی کنند که استراتژی جذب مشتری را بدون پیشنهاد یا طرح ارزش مشخص، تقسیم بندی، قیمت گذاری، توانایی فروش، معیارهای عملکرد و برند اجرا کنند. با این حال زمانی که حرف جذب افراد با استعداد می شود، اغلب اصول بازاریابی را فراموش می کنند.

در اینجا شیوه هایی را برایتان ذکر کرده ایم که با رعایت آنها، آنچه که می دانید (یعنی بازاریابی) را اعمال خواهید کرد تا آن کسی را که می خواهید (یعنی افراد با استعداد) را جذب و استخدام کنید.

  • پیشنهاد ارزش: وجه تمایز شما چیست؟ آیا در ارتباطات خود از تکنیک های جالب و گیرا و پیام های ثابت استفاده می کنید؟
  • تحقیقات بازار: از کجا می توانید افراد با استعدادی را که به دنبال شان هستید، پیدا کنید؟ چه چیزی درباره شغل، حرفه، تیم کاری و کارفرما برای آنها اهمیت دارد؟
  • قیمت گذاری: فاکتورهای مهم در مبلغ پاداش به آنها چیست؟ (حقوق، پاداش، مزایا، نقدینگی) و چگونه آنها را با رقیبانشان مقایسه می کنید؟
  • فروش: آیا قصد دارید وقتی مناسب ترین فرد را برای کار انتخاب کردید، به سرعت فرآیند استخدام را به انجام برسانید؟
  • معیارهای عملکرد: شاخص های عملکرد کلیدی بازاریابی برای جذب بهترین افراد با استعداد کدامند؟
  • برند: آیا سازمان شما در بازار مشهور به نوآوری و برتری است؟ آیا شما را به خاطر بازاریابی خوب تان در سطح بازار می شناسند؟

چه چیزی مهم است؟ محتوا یا پول

حفظ افرادی که استعداد بالایی دارند، کار دشواری است. به عنوان مثال یک بازاریاب اجرایی از یک برند سطح بالا گردش مالی 30 درصدی را در سال گذشته تجربه کرد. این میزان گردش مالی برای پرداخت حقوق افراد کافی نیست. امروزه باید به افراد با استعداد علاوه بر پول، محتوای خوبی نیز ارائه داد. سازمان هایی که عملکرد خوبی در حفظ افراد با استعداد دارند، در بخش های زیر تلاش فراوانی می کنند:

  • هدف مشترک: چشم اندازی را خلق کنید که افراد تیم را با یکدیگر متحد کنند و به آنها الهام ببخشد. SAP شرکت نرم افزار آلمانی با 1200 بازاریاب در 50 کشور در سراسر دنیا بر پایه ایده ارتباط با مردم (به جای ارتباط با شرکت ها یا خریداران) کار کرد و به بازاریابی به عنوان یک توانمندساز رشد نگاه کرد.
  • گسترده کردن مهارت ها: افراد را با انجام کارهایی فراتر از منطقه آسایش توانمند کنید. کارمندان پس از کار کردن در یک زمینه خاص، به آن کار عادت کرده و شغل شان تبدیل به منطقه آسایش می شود. کارفرمایان باید آنها را درگیر کارهای دیگری کنند تا از مهارت هایشان نهایت استفاده را ببرند. به عنوان مثال Visa در حال جذب متخصصان فناوری بومی است و آنها را در حوزه بازاریابی برند استخدام می کند نه در زمینه بازاریابی دیجیتال.
  • از بین بردن موانع: اجازه ندهید سیاست، بوروکراسی و موانع سر راه شما را سد کرده و مانع از ادامه راه تان شود. ویلیامز سونوما، شرکت خرده فروشی آمریکایی، تجارت الکترونیک، بازاریابی و رهبری برند را با یکدیگر هم تراز کرد تا به توافق سریع برسد و تصمیم گیری در اولویت های اصلی را تسهیل کند.
  • مربی گری فوق العاده: از نقش مهم ارتباطات کارکنان با مدیران غافل نشوید. به عنوان مثال گوگل از نقش بسیار مهم مدیران در تعامل کارکنان با یکدیگر و افزایش بهره وری آنها استقبال می کند.
  • پاداش های درون سازمانی: به دنبال راه هایی به غیر از پول برای دادن پاداش به کارمندان باشید. گوگل پاداش نقدی را با همنشینی یک هفته ای با افراد موفق و رهبران ارشد جایگزین کرد.

بکار گرفتن استراتژی هایی که ذکر شد به برقراری یک ارتباط متحد و هم پیمان بین کارمند و کارفرما کمک می کند.

در دنیای رسانه ای، موفقیت بازاریابان بیشتر به استخدام یک نیروی فعال بستگی دارد تا استخدام یک فرد با استعداد. اما در دنیای دیجیتالی امروزی، مدیران به افراد با استعداد نیاز دارند تا محتوا تولید کنند، گروه بسازند، و به امور مربوط به درآمد رسیدگی کنند. وقت آن است که ماموریت بازاریابی را به بهترین نحو ممکن به انجام برسانیم. همه ما می دانیم که چگونه مشتریان را جذب و حفظ کنیم، پس حالا بیایید همان کارها و استراتژی ها را برای جذب و حفظ افراد با استعداد بکار بگیریم.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «استراتژی هایی برای استخدام بازاریابان با استعداد»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله حسین بخشایی، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا