موفقیت در بازاریابی شبکه ای یک انتخاب است
همه چیز با باور شروع می شود. اگر فرد به بازاریابی شبکه ای و شرکتی که در آن کار می کند باور راسخی داشته باشد، رفتارهای مثبت فراوانی را از خودش نشان می دهد. این رفتارهای مثبت منجر به اقدامات ضروری می شود و نتایج خوبی به همراه خواهد داشت. وقتی نتایج خوبی بدست می آورید، چه می شود؟ باورهایتان قوی تر می شود و این چرخه تکرار شده و نتایج بهتر و بهتری خواهید داشت.
به این ترتیب همیشه به چرخه ای که در آن هستید، توجه کنید و اگر در مسیر اشتباه قرار دارید، سریع عکس العمل نشان دهید. مهم ترین موضوع، تقویت باورهایتان است. همچنین افراد موفق، چهار گام اساسی را برای موفقیت طی می کنند.
در این مقاله شما می توانید با چهار گام افراد موفق در بازاریابی شبکه ای که به موفقیت آنها کمک کرده است، آشنا شوید.
1) دستاوردهایتان را بشناسید.
برای کسب موفقیت باید بدانید به کجا می روید. دکتر استیون کوِی (Steven Covey) در کتابش می گوید: «در ذهن خود از پایان شروع کنید.»
اغلب افراد زمانی که وارد بازاریابی شبکه ای می شوند، نمی دانند که در طول سه ماه آینده کجا خواهند بود و سرنوشت شان چه می شود. آنها کار می کنند و امیدوار هستند که موفقیت از آسمان در دامن آنها بیفتد. افراد موفق اتفاقی و تصادفی به موفقیت نرسیدند، از قبل می دانستند که در آینده کجا خواهند بود.
امروز بهترین زمان است که جایگاه تان را در سه سال آینده کاری در بازاریابی شبکه ای رقم بزنید. اگر از قبل توانسته اید این کار را بکنید و از قبل می دانستید که چه می خواهید، به شما تبریک می گوییم.
2) تصمیم دائمی و جدی بگیرید تا اقدامات بزرگ و منسجمی انجام دهید.
دانستن هدف تان برای رسیدن به مقصد کافی نیست. یک کشتی را تصور کنید که در بندر لنگر انداخته است. ناخدای کشتی می داند که به مقصدی معین قرار است برود. اگرچه از جایی که در حال حاضر ایستاده است، مقصد را نمی بیند؛ می داند دانستن مسیر کافی نیست و این دانایی او را به آنجا نمی رساند. باید مسیر را طی کند و کشتی را راه بیندازد.
در بازاریابی شبکه ای نیز چنین است، شناخت دستاوردهایتان برای رسیدن به موفقیت کافی نیست. باید برای رسیدن به موفقیت، تصمیم جدی بگیرید و دست به کارهای بزرگی در زندگی بزنید. اقدامات بزرگ بخصوص در مراحل اولیه ضروری است. تصور کنید که هواپیمایی قصد بلند شدن از زمین را دارد، برای جدا شدن از زمین به انرژی زیاد احتیاج دارد. هواپیما با سرعت اولیه هیچگاه نمی تواند از زمین جدا شود. در بازاریابی شبکه ای هم نیازمند اقدامات بزرگ در شروع کار هستیم.
اگرچه انجام اقدامات بزرگ ضروری است؛ این اقدامات باید دائمی و منسجم باشد. با عقل جور در نمی آید که یک ماه اقدامات بزرگ انجام دهید و شش ماه بعد را استراحت کنید. شاید بتوانید دوباره ادامه دهید؛ اما شتاب حرکت تان را از دست داده اید. مثل فردی که به سختی با طناب از چاه آب می کشد؛ ولی لحظه ای که باید آب را از چاه بیرون بکشد، استراحت می کند و آب دوباره سر جایش بر می گردد. برای گرفتن آب باید دائم طناب را بکشید تا آب به بیرون از چاه بیاید.
3) نتایج را بازبینی کنید.
وقتی دستاوردهایتان را می شناسید و اقدامات بزرگ و دائمی انجام می دهید، آیا به نتایج دلخواه می رسید؟ در بیشتر مواقع نتایج با آنچه شما خواسته اید، فرق دارد. بنابراین، باید بدانید که چرا نتایج شما با زحمات تان همخوانی ندارد. به دنبال دلیل این موضوع باشید که چرا نتیجه نگرفته اید و راه های دیگر را امتحان کنید. به عنوان مثال اگر تلاش کرده اید نوع خاصی از محصولات را به فروش برسانید و موفق نشده اید، روش ها و راهکارهایی که بکار برده اید را بازبینی و بررسی کنید. آنقدر همه راه ها را امتحان کنید تا راه حلی را پیدا کنید که در بیشتر مواقع نتیجه بخش است. اگر می خواهید با سرعت روز افزون در این کسب و کار رقابت کنید و پیش بروید، باید برای بهتر شدن هر روز تغییر کنید.
4) منعطف باشید.
دلیل اینکه اکثر مردم از حداکثر ظرفیت شان استفاده نمی کنند، این است که در مقابل تغییرات جدید منعطف نیستند. این افراد دست از نظرهای پوسیده و راه های قدیمی بر نمی دارند و ترجیح می دهند بمیرند تا تغییر پذیر باشند.
جهان به سرعت در حال تغییر است. اگر با تغییرها هماهنگ نشوید، عقب می مانید. آنتونی رابینز در این باره می گوید: «حماقت یعنی کارهای یکسانی انجام دهید و منتظر نتایج متفاوتی باشید.» پس اگر به نتایجی که انتظار داشته اید نرسیده اید، تغییر کنید. اگر تغییر کرده اید و جواب نگرفته اید، آنقدر تغییر کنید تا موفق شوید. اجازه بدهید از شما بپرسیم که چند بار به کودک تان اجازه می دهید سعی کند و راه رفتن را یاد بگیرد؟ مطمئناً آنقدر او را تشویق می کنید تا موفق شود؛ در حالی که راه رفتن کار خیلی عجیبی نیست و همه ما راه می رویم.
این چهار گام را برای بازاریابی شبکه ای اجرا کنید. این فرمول شما را حمایت می کند تا راه موفقیت را کوتاه کنید و همچنین مقلدی را برای خودتان پیدا کنید.
پیروی از افراد مقلد بسیار مهم است؛ زیرا افراد موفق الگوی خوبی برای تقلید دارند. پس با انتخاب هوشمندانه ای این فرد را در نظر بگیرید و سعی کنید فردی را به عنوان الگو انتخاب کنید که در زمینه دلخواه شما موفق شده باشد. مرجع تقلید شما باید خصوصیت هایی داشته باشد.
- نظام باورمندی: درباره خودشان و دیگران چه باوری دارند؟ آیا به شرکتی که در آن کار می کنند، ایمان دارند؟ آیا به محصولات و نحوه پاداش دهی آنها ایمان دارند؟
- مشخصات ظاهری و جسمی: شخصیت شان چگونه است؟ چگونه راه می روند؟ لحن صدایشان چگونه است و چطور نفس می کشند؟ چگونه لباس می پوشند و ظاهرشان چطور است؟ از کارهایشان تقلید کنید، شما نیز مانند آنها موفق خواهید شد.
- وضعیت ذهنی: در بیشتر مواقع به چه موضوعی فکر می کنند؟ اگر می خواهید بدانید که به چه موضوعی فکر می کنند، دقت کنید بیشتر مواقع درباره چه مسائلی صحبت می کنند. به رفتار، شخصیت و آرزوهایشان توجه کنید.
اگر در انتخاب الگو و پیروی از او به درستی عمل کرده باشید، از او مسائل بسیاری یاد می گیرید و مسیر موفقیت را در زمان کمی طی خواهید کرد. به قول معروف: «فرد موفق کسی است که از اشتباه هایش درس بگیرد؛ اما فردی بسیار موفق است که از اشتباه های دیگران درس بگیرد.»
برای هر کسی که می خواهد موفق باشد، فرمول موفقیت نتیجه بخش است. تصمیم با شما است که می خواهید از آن استفاده کنید یا خیر. موفقیت یک انتخاب است. حالا انتخاب با شما است که می خواهید تغییر و پیشرفت کنید یا همینی باشید که الان هستید.
[toggle title=”برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.” state=”close” ]
مقاله علمی و آموزشی «موفقیت در بازاریابی شبکه ای یک انتخاب است»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب رموز موفقیت در بازاریابی شبکه ای، نوشته ی ریچارد کوک و ترجمه حمیدرضا زهره وند از انتشارات آتیسا، منتشر شده در 1395 با شابک 3-3-95732-600-978 به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.
[/toggle]