6 نقش با ارزشی که هر مدیرعامل باید داشته باشد
مدیرعامل برای کسب بالاترین بهره وری در موقعیت شغلی خود، همزمان باید 6 نقش را ایفا کند. از دیگر سو، باید بتواند بین این 6 نقش با ارزش تعادل مطلوب نیز برقرار سازد.
6 نقش یا 6 کلاهی که مدیر عامل بر سر می گذارد، وابسته به فعالیت های متفاوتی است که مقتضی سازمان یا اداره او است.
مدیران اجرایی باید وقت خود را صرف چه کارهایی کنند؟ در این مقاله شما می توانید با 6 نقش مختلفی که یک مدیرعامل باید داشته باشد و میان آنها تعادل برقرار کند، آشنا شوید.
نقش معماری
مدیران زمانی این نقش را دارند که مدل کسب و کار، یعنی پایه و اساس کل کسب و کار سازمان را طراحی می کنند. آنها در این مرحله روی سوالات اساسی مانند اینکه مشتریان چه افرادی هستند، کار می کنند. اینکه شرکت در پی حل چه مشکلاتی است؟ این سازمان پول را از چه طریقی بدست می آورد؟ و…
اگر مدل کسب و کار را درست طراحی کنید، زندگی آسان می شود و به العکس اگر مدل کسب و کارتان اشتباه باشد، زندگی سخت خواهد بود.
نقش مهندسی
مدیرانی که نقش مهندسی را ایفا می کنند، سیستم ها و فرآیندهایی را ایجاد می کنند که به رشد کسب و کار کمک می کنند.
شرکت های تازه تاسیس می توانند عدم وجود این سیستم ها و فرآیندها را با کارکنان مناسب جبران کنند. اما با رشد و بزرگتر شدن شرکت نیاز به سرمایه گذاری وجود دارد تا عملکرد شرکت نیز کارآمدتر شود. عدم ایجاد سیستم ها و فرآیندهای مطلوب، مانع رشد و بالندگی خواهد شد.
نقش مربیگری
مدیران اجرایی نقش مربیگری را به منظور تشویق کارکنان برای دستیابی به بهترین نتایج بازی می کنند.
مدیران باید اطمینان حاصل کنند که بازیکنان (کارکنان) مناسب در موقعیت های مناسب قرار گرفته اند. کمیت و کیفیت کارکنان با استعداد خود را برای نیازهای آینده گسترش دهید.
همیشه با تیم اجرایی در مورد نیاز به کارکنان جدید در ارتباط نزدیک باشید.
نقش بازیکن
مدیران زمانی که در حال کمک برای تکمیل یک کار یا پروژه در یک نقطه ای گسسته هستند، نقش بازیکن را ایفا می کنند.
مدیران ممکن است در یک حوزه خاص از جمله فروش، بازاریابی، مهندسی و یا دیگر رشته ها تخصص داشته باشند. این طبیعی است که مدیران – بخصوص آنهایی که جدیدتر هستند – بخواهند که زمان بیشتری را صرف انجام آنچه با آن راحت تر هستند و در آن استعداد بیشتری دارند، کنند.
این می تواند به ویژه هنگامی که یک شرکت در مراحل اولیه رشد است، بسیار تاثیرگذار باشد. هر چند مدیرانی که بیش از حد نقش بازیکنی را داشته باشند در مقابل چالش های خاص رهبری شکست می خورند. در نتیجه استراتژی های سازمان قربانی منافع کوتاه مدت خواهد شد.
نقش یاد گیرنده
نقش یاد گیرنده، مدیر را در بالا نگه می دارد. مدیران به عنوان تنها افرادی که قادر هستند کل زمین بازی را ببینند، دیدگاهی منحصر به فرد دارند. بنابراین، این مسئولیت را همیشه دارند که در حال یادگیری باشند و دیدگاه های خود را در سازمان پیاده سازی کنند.
اختصاص چند روز در هر فصل به یادگیری در مورد کسب و کار (در مورد مشتریان، محصولات و رقبا) و خارج از آن (در مورد سایر صنایع و رشته های دانشگاهی) بسیار با ارزش خواهد بود.
نقش موعظه
مدیران این نقش را قبول می کنند تا روحیه بالا را در سازمان خود حفظ کنند. همراهی و توجه به کارکنان در کنار مدیریت، به آنها نشان می دهد که مدیر برای آنها ارزش و اهمیت قائل است.
برای کارکنان خود مدیری منطقی باشید که ایده ها، مشکلات و سرخوردگی های کارکنان را درک می کند، و در موقعیتی قرار دارد که می تواند آنها را در چهارچوب سازمانی برای حل یک مسئله کمک و راهنمایی کند. مدیران را باید به شکل ظریفی مربیگری کرد (مانند کشیشی که اعتراف می شنود، منبع را محرمانه نگه دارید). ایجاد روابط مبنی بر اعتماد با کارکنان خط مقدم برای مدیران بسیار ارزشمند است.
مدیران برای هر نقش چقدر زمان باید صرف کنند؟
پاسخ این سوال بستگی بسیار زیادی دارد به اینکه سازمان در چه مرحله ای از رشد قرار دارد، اما سه نقش بالاترین ارزش را دارند، زیرا در طول زمان همیشه سودمندی بیشتری داشته اند: نقش های معماری، مهندسی و مربیگری، زمینه را برای رشد مداوم کسب و کار ایجاد می کنند.
بهترین مدیران اجرایی بسته به مرحله تکاملی کسب و کار، حدود 35 تا 50 درصد از وقت خود را صرف این سه نقش می کنند. نباید بیش از 40 تا 50 درصد از زمان یک مدیر برای انجام وظایف خارج از این شش نقش صرف شود.
منابع
مقاله علمی و آموزشی «6 نقش با ارزشی که هر مدیرعامل باید داشته باشد»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله Joel Trammell، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.