آزمون آیا زبان و بیان فروشندگی دارید؟

تبلیغات
HiU Company

آزمون «آیا زبان و بیان فروشندگی دارید؟» به دنبال سنجش توانایی های زبان و بیان شما است و حاوی ۱۰ سوال می باشد. هر عبارت را بخوانید و سعی کنید نظر خود را بر اساس یکی از گزینه ها اظهار کنید.

پس قلم و کاغذ بر دارید و پاسخ هایتان به پرسش های زیر را یادداشت کنید. فقط به یاد داشته باشید نباید خودتان را فریب بدهید.

۱) اگر من شنونده بودم، به حرف خودم گوش می کردم.

  • همیشه
  • اغلب
  • گاهی
  • بندرت
  • هرگز

۲) اگر کسی منظور مرا اشتباه بفهمد، از یاد نمی برم که وظیفه من است تا به دیگران کمک کنم منظور مرا بفهمند.

  • همیشه
  • اغلب
  • گاهی
  • بندرت
  • هرگز

۳) ساختار بحث را کوتاه، خوشایند و مربوط به موضوع حفظ می کنم.

  • همیشه
  • اغلب
  • گاهی
  • بندرت
  • هرگز

۴) می فهمم که شنونده کی با من ناهماهنگ است.

  • همیشه
  • اغلب
  • گاهی
  • بندرت
  • هرگز

۵) اطمینان حاصل می کنم شنونده می داند از او چه می خواهم.

  • همیشه
  • اغلب
  • گاهی
  • بندرت
  • هرگز

۶) وقتی بحثی را مطرح می کنم تقاضای بازخورد و تعبیر می کنم تا مطمئن شوم حرف مرا فهیمده اند.

  • همیشه
  • اغلب
  • گاهی
  • بندرت
  • هرگز

۷) اطمینان حاصل می کنم که زبان غیر کلامی من (زبان بدن و لحن) با کلامم هماهنگ است.

  • همیشه
  • اغلب
  • گاهی
  • بندرت
  • هرگز

۸) مطمئن می شوم که شنونده را با صدای بلند، ظاهر تهاجمی، یا نگاه احساساتی یا طولانی، نیش و کنایه و مانند اینها تهدید نکنم.

  • همیشه
  • اغلب
  • گاهی
  • بندرت
  • هرگز

۹) بی پرده سخن می گویم.

  • همیشه
  • اغلب
  • گاهی
  • بندرت
  • هرگز

۱۰) سعی می کنم از زبانی استفاده کنم که برای شنونده قابل فهم باشد.

  • همیشه
  • اغلب
  • گاهی
  • بندرت
  • هرگز

حالا پاسخ های خود را با بررسی های زیر مقایسه کنید:

برای محاسبه نمره تان به پاسخ های «همیشه» ۵ امتیاز، به پاسخ های «اغلب» ۴ امتیاز، به پاسخ های «گاهی» ۳ امتیاز، به پاسخ های «بندرت» ۲ امتیاز و به پاسخ های «هرگز» ۱ امتیاز بدهید.

اگر امتیاز شما ۲۴ یا کمتر است: گوینده کارآمدی نیستید. نیاز به تمرین دارید.

اگر امتیاز شما بین ۲۵ تا ۳۱ است: آماده پیشرفت محسوب می شوید.

اگر امتیاز شما بین ۳۲ تا ۳۹ است: گوینده ای بهتر از متوسط هستید.

اگر امتیاز شما ۴۰ یا بیشتر است: گوینده بسیار خوبی هستید.

تفسیر و تحلیل نتایج

گویندگی متفاوت از شنوندگی است. در شنوندگی، شما به دو گوش سالم نیاز دارید همراه با شکیبایی در شنیدن. شما باید بتوانید بدون شتاب، سرا پا گوش باشید تا مشتری حرف هایش را تمام و کمال ادا کند. اما در گویندگی شما به چه چیزهایی نیاز دارید؟

قبل و پیش از همه، «صدا» عامل تعیین کننده ای است. پس لازم است هم صدای خوبی داشته باشید و هم از دندان های خوبی برخوردار باشید!

حتماً دیده اید برخی از افراد، با موضوعات دهان و دندان دست به گریبان هستند. دندان ها در اینجا نقش ویژه ای دارند. افرادی که ملاقات حضوری با مشتری دارند، لازم است به لحاظ سیما به ویژه سلامت دندان ها آزمون هایی را به لحاظ دندانپزشکی بگذرانند. دقت در همین نکات است که عملاً تمایز کارکنان شما را در بخش ارتباط با مشتریان به خوبی نشان می دهد.

فراتر از این، شما باید انسانی خوش صدا و ادیب باشید و واژه ها را به خوبی بیان کنید. گزینش واژه ها و بکارگیری عبارات سنجیده به بسیاری از اطلاعات و معلومات و البته تجربه ها وابسته است. ادبیات فارسی با واژگان فاخر از بزرگان فرهنگ و ادب و شعر فارسی، گنجینه کم نظیری است که کارکنان می توانند در پرتو آن به بیانی شیوا دست یابند.

آیا شما به عنوان نیروی بخش فروش علاقه مند به ادبیات، رمان و داستان هستید؟ آیا برای مطالعه از این دست، وقت می گذارید یا مطالعه را کاری پُر اتلاف می دانید؟

گوینده و سخنور خوب چگونه عمل می کند؟

تصور کنید یک مشتری ناراضی با گلایه های فراوان که سخت ترین آزمون برای یک نیروی فروش است، تصمیم دارد اعتراض خود را در جمع به گونه ای بیان کند تا توجه دیگران را به خود جلب کند؟ برای ارتباط با مشتریانی که با هیاهو، جوسازی می کنند، چه کسانی می توانند این فضا را تلطیف کنند؟

پاسخ آنهایی هستند که توانایی خوبی دارند تا گلایه های مشتری را بشنوند. این افراد در چنین شرایطی می توانند توان شان را برای آرام سازی فضا بکار بندند. اگر مشتریان دیگری نیز در این موقعیت حاضر باشند، از رفتار کارکنان و اعتراض مشتری به این نتیجه می رسند که موضوع به رفتار و شخص مشتری باز می گردد و نه به کیفیت محصول و خدمات آن. از دیگر سو، گوینده موثر می تواند در عین آرام سازی و تلطیف فضای نامساعد، با کلام و واژگان سنجیده در پرتو رفتاری متناسب از کارآمدی محصول، قیمت مناسب، یا خدمات پس از فروش چنان دفاع جانانه ای کند که سایر مشتریان با اطمینان بیش از پیش، ارتباط خوب خود را با شرکت و سازمان تداوم بخشند.

شایسته یادآوری است برخی از مشتریان در اجرای اعتراضات پُر هیاهو، ید طولایی دارند. از این رو، برای نیروهای فروش گویندگی موثر یک الزام است.

همانگونه که سیاستمداران قدیمی اطمینان دارند که می توانند در منازعات بین المللی، تنها با بکارگیری دیپلماسی و واژگان سنجیده، به اندازه توان چندین لشگر امکانات و تجهیزات عمل کنند، نیروهایی با توان گویندگی موثر نیز می توانند صحنه های پُر کشاکش را به آرامشی همراه با اقتدار به سود شرکت تبدیل سازند.

بار دیگر به نتایج بدست آمده بازگردید. شما جزو کدام یک از گویندگان هستید.

اگر نمره ۳۴ یا کمتر دارید، مستلزم مهارت ها و تمرین های بیشتری هستید. اگر امتیاز عالی بدست آورده اید، یعنی ۴۰ و بالاتر، باز هم هر روز بر مهارت ها و تمرین های خود همراه با کسب دانش بیشتر بکوشید.

مهارت گویندگی فارغ از صدا که بخشی از آن ذاتی و بخش های دیگر آن وابسته به پرورش است، نیازمند تقویت سازی است. یک ورزشکار حرفه ای نمی تواند به دلیل بدست آوردن مدال های المپیک یا مدال های جهانی، روزی را بدون تمرین بگذراند. تنها با تمرین است که ورزشکار می تواند موقعیت پیشین را تثبیت کند، و موقعیت اکنون را پلکانی برای ترقی آتی بنا نهد.

آموزش حین خدمت برای یک نیروی فروش از نان شب واجب تر است. این آموزش ها شامل حضور در کلاس های آزاد ادبیات، رمان، داستان نویسی، و البته گویندگی است. فراموش نکنید که زوال شغلی شما را تهدید می کند و به تجهیز خود دست بزنید تا دوام بیاورید.

منابع

آزمون «آیا زبان و بیان فروشندگی دارید؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر
تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا