چرا بازارهای خاورمیانه برای شرکت های تولید کننده وسائل خانگی اهمیت دارد؟

تبلیغات

دو شرکت ال جی (LG) و سامسونگ (Samsung)، بزرگترین تولید کنندگان لوازم خانگی از یخچال و جاروبرقی گرفته تا مایکروفر و تصفیه هوا در بسیاری از کشورها از جمله ایران هستند. شواهد نشان می دهد ال جی به دلیل تنوع محصولات خانگی سهم بیشتری از بازار لوازم خانگی ایران را در اختیار دارد. هر چند شاید ما این شرکت ها را فقط با گوشی ها و لوازم خانگی می شناسیم، اما دایره فعالیت آنها بسیار بزرگتر است.

کن هونگ (Ken Hong) مدیر روابط عمومی شرکت ال جی به تازگی در جمع خبرنگاران درباره شرکت مادر ال جی گفته: «شرکت مادر ال جی سه بخش بزرگ شامل ال جی الکترونیکس، ال جی Chemical و ال جی تلکام و سرویس دارد و ۷۱ شرکت در زیرمجموعه آن فعالیت می کنند که بالغ بر ۸۰ درصد آنها فقط در کره جنوبی فعال هستند و ممکن است بعضی از آنها در آینده وارد ایران نیز بشوند. کل فروش این بخش ها در ال جی، بیش از ۱۲۹.۸ میلیارد دلار در سال گذشته بوده است.» استراتژی شرکت سامسونگ نیز مشابه ال جی است و تعداد زیادی شرکت زیرمجموعه تحت رهبری شرکت مادر فعالیت می کند.

به گزارش پورتال یو سی (شما می توانید)، نکته جالب درباره این دو شرکت کره ای تولید کننده لوازم خانگی این است که برخلاف تصور بسیاری از افراد که چین بازار بزرگ و پُر سودی برای این برندها است، آنها به بازارهایی مانند ایران و هند اهمیت بیشتری می دهند، زیرا در چین تولید کنندگان فراوانی وجود دارند که رقابت با محصولات داخلی این کشور را سخت می کند، اما در ایران به دلیل نبود رقبای داخلی، شرکت ها می توانند سرمایه گذاری های بزرگی روی این بازار انجام دهند.

لوازم هوشمند خانگی

از سال گذشته، شرکت ال جی عرضه و فروش محصولات سری سیگنچر خود را که محصولاتی رده بالا محسوب می شوند، آغاز کرده است. ابتدا کشور چین و قاره اروپا میزبان این محصولات بودند، ولی به نظر می رسد ال جی این محصولات گران و خاص را به خاورمیانه نیز وارد کند و احتمال زیاد از بازار پُر سودی مانند ایران شروع خواهد کرد.

این سری از محصولات بسیار هوشمندتر از گذشته شده اند، به عنوان مثال در یخچال سیگنچر اگر دو بار روی درب یخچال ضربه بزنید، نور داخل یخچال روشن شده و می توانید محتوای داخل را از درب شیشه ای یخچال ببینید که این کار باعث می شود از هدر رفتن انرژی به علت باز کردن درب یخچال تنها برای نگاه کردن محتویات داخل آن جلوگیری شود. برای اهمیت این فناوری بد نیست بدانید که به صورت متوسط مشتریان روزی ۶۶ بار درب یخچال را باز می کنند و ۳۲ بار آن هیچ دلیل خاصی ندارد! برای باز کردن درب ساید نیز کافی است پای خود را حرکت دهید. همچنین تکنولوژی به کار رفته در این یخچال باعث می شود، مواد غذایی سالم تر بمانند.

ماشین لباسشویی جدید سری سیگنچر نیز طراحی مخصوص به خود را دارد. این لباسشویی از دو بخش برای شستشو تشکیل شده، یعنی علاوه بر قسمت اصلی، یک ورودی به نام مینی واش برای لباس های کوچکتر قرار دارد. به گفته جون یوپ لی (Jun Yeop Lee)، مدیر فروش و مارکتینگ خاورمیانه ال جی، آنها برای ساخت محصولات خود شرایط محیطی را نیز در نظر می گیرند. به عنوان مثال آنها می دانند در ایران بیشتر خانه ها آشپزخانه اُپن دارند، به همین دلیل یخچال جدید اینستا ویو طوری طراحی شده که زیبا باشد و ایرانی ها نیز از آن استقبال کنند. البته این محصولات هنور وارد ایران نشده و با توجه به قیمت بالایی که دارند، همه توانایی خرید آنها را نخواهند داشت.

اینترنت اشیاء

اشیاء اطراف ما روز به روز هوشمندتر می شود. صبح که از خواب بیدار می شویم، قهوه ساز هوشمند می تواند قبل از بیدار شدن ما نوشیدنی مورد علاقه مان را آماده کند، با یک فرمان صوتی می توانیم گرما و نور خانه یا محل کارمان را تنظیم کنیم، یخچال هوشمند می تواند از طریق تلفن همراه به ما پیام دهد که کدام مواد خوراکی تمام شده و باید آن را بخریم و این روند تا شب ادامه دارد.

تاکنون محصولات هوشمند زیادی تولید شده اند که بعضی از آنها در ایران نیز یافت می شوند، اما هنوز با هوشمند شدن کامل خانه ها فاصله داریم. جوزف چو (Joseph Cho) مدیر راه حل های بخش هوشمند ال جی درباره استراتژی این شرکت می گوید: «کار ما بر سه بخش متمرکز می شود: ارتباطات آزاد، پلتفرم آزاد و همکاری آزاد. داشتن پلتفرم آزاد سبب می شود دیگر برندها نیز بتوانند از این سیستم استفاده کنند و به کالاهای ال جی منحصر نشود. همکاری آزاد هم به معنای همکاری با شرکت های دیگر از جمله گوگل و آمازون در زمینه اینترنت اشیاء است.» به عنوان مثال دستیار گوگل روی محصولات شرکت های مختلف از جمله ال جی نصب می شود و شما می توانید با لوازم منزل مانند لباسشویی یا یخچال به صورت صوتی ارتباط برقرار کنید.

تولید در کشور مصرف کننده

شرکت های تولید کننده لوازم خانگی در کشورهایی که بازار بزرگی دارند، معمولاً برای سرهم کردن محصولات خود کارخانه راه اندازی می کنند. دلیل این کار نیز مشخص است، محصولی مانند تلفن هوشمند به دلیل ابعاد کوچک به راحتی می تواند وارد کشورهای دیگر شود، ولی فرستادن تعداد زیادی یخچال و لباسشویی به یک کشور دیگر دشوار است. به همین دلیل شرکتی مانند ال جی قطعات این لوازم را وارد کشور ما می کند و سپس در کارخانه ای در داخل کشور، محصول نهایی را تولید می کند.

به گفته اسکات چانگ (Scott Jung) مدیر ارشد لوازم خانگی ال جی، آنها اطلاعات خود درباره بازار کشورها را از یک شرکت آلمانی به نام JFK می خرند تا بتوانند برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند. طبق این اطلاعات، رقابت بین سامسونگ و ال جی در بازار ایران حسابی داغ است، در محصولی مانند لباسشویی، ال جی نه تنها در ایران که در دنیا اول است، ولی در محصولات دیگر گاهی ال جی در صدر است و گاهی سامسونگ. برای مثال در بازار یخچال ساید بای ساید، ال جی رتبه اول را دارد، ولی در دیگر مدل ها گاهی سامسونگ از رقیب هموطن خود پیشی می گیرد.

منابع

خبر علمی «چرا بازارهای خاورمیانه برای شرکت های تولید کننده وسائل خانگی اهمیت دارد؟» توسط هیئت تحریریه خبر پورتال یو سی (شما می توانید) با استناد به گزارش هفته نامه کلیک روزنامه جام جم، ترجمه، تدوین و نگارش شده است.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه