آنچه قبل از راه اندازی خشکشویی باید بدانید

تبلیغات

در منزل لباس ها با آب شسته می شوند اما لباس های روغنی و دارای لکه ممکن است به راحتی با آب شسته نشوند. برای همین از روش هایی غیر از شستشو با آب استفاده می شود که به آن خشکشویی گفته می شود. در این روش از برخی مواد شیمیایی بخصوص پرکلرواتیلن استفاده می شود که لکه ها را ابتدا نرم کرده و سپس در دستگاه با فشار جدا می شوند. پرکلرواتیلن یا پرکلروپلی اتیلن، یک ماده شیمیایی سنگین است که هر لیتر آن حدود سه کیلوگرم است. لباس ها بعد از شستشو به این روش در دستگاه مخصوص، به صورت کاملاً خشک خارج می شوند. در خشکشویی ها عمدتاً از این روش استفاده می شود.

در این مقاله شما می توانید با روش درآمدزایی خشکشویی ها آشنا شوید.

درآمد خشکشویی چقدر است؟

این کسب و کار نسبتاً فصلی است. شما در طول سال برخی مشتریان ثابت خودتان را پیدا خواهید کرد که بطور معمول شستشوی برخی لباس ها مثل کت و شلوار را به شما خواهند سپرد. اما در برخی دوره ها مثل نزدیک نوروز یا نزدیک اعیاد دیگر که معمولاً مراسم و عروسی ها زیاد است، کار خشکشویی بیشتر می شود.

برای تخمین درآمد در طرح کسب و کار خود، تخمینی منطقی از تعداد مشتریان ثابت و فصلی بزنید.

برای راه اندازی یک خشکشویی چه تجهیزاتی لازم است؟

بطورکلی برای راه اندازی یک خشکشویی نیازمند تجهیزاتی مثل ماشین لباسشویی صنعتی، خشک کننده، چوب لباس و کاور، اتوی صنعتی و مواد شوینده هستید. علاوه بر تجهیزات نیاز به فضای کافی در یک منطقه مناسب شهری هم دارید. این فضا با توجه به نوع کار باید مجهز به سیستم تهویه مناسب هم باشد. جدول زیر مظنه ای از این هزینه ها را بطور خلاصه و با نرخ زمستان ۱۳۹۶ ارائه می کند. چنانچه ملاحظه می شود برای شروع، بدون در نظر گرفتن هزینه رهن و اجاره یا خرید فضا، به حدود ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان (بسته به نوع تجهیزات) نیاز دارید تا تجهیزات لازم و همچنین برخی مواد اولیه را تهیه کنید و فضای موجود خود را تجهیز کنید.

نوع هزینه

اقلام هزینه ای

هزینه – میلیون تومان

توضیحات

هزینه اولیه

ماشین لباسشویی صنعتی
خشک کننده
اتوی صنعتی

۲۰ تا ۴۰

وابسته به برند و ظرفیت کاری است.

سیستم تهویه
آویز
چوب لباس
میز
دکوراسیون

۲ تا ۵

وابسته به سلیقه

فضای مناسب

بسته به شهر، نوع قرارداد (خرید – رهن – اجاره) و مساحت متفاوت است.

هزینه های جاری و ماهانه

مواد اولیه مثل شوینده ها

۱ تا ۲

با توجه به نوع تجهیزات و ظرفیت کاری، ممکن است بیشتر هم باشد.

هزینه های آب و انرژی

۱ تا ۲

حقوق کارگر

۱.۵

برای یک نفر

خشکشویی های آنلاین چه می کنند؟

استارت آپ های خشکشویی یا همان خشکشویی های آنلاین، فرآیند فوق را بر بستر اپلیکیشن های موبایلی انجام می دهند. یعنی مشتری سفارش خود را در اپلیکیشن ثبت کرده، همان جا جزئیات مربوط به هزینه و زمان تحویل گرفتن و دادن مشخص و در صورت تمایل نهایی می شود. بقیه کار چندان پیچیده نیست. پیک به آدرس مشتری می رود و لباس ها را تحویل می گیرد و بعد از شستشو تحویل می دهد.

البته استارت آپ ها معمولاً خودشان یک ظرفیت بزرگ خشکشویی دایر نمی کنند. بلکه از ظرفیت های موجود استفاده می کنند. به عنوان مثال با ۲۰ یا ۵۰ خشکشویی قرارداد می بندند و سفارش مشتریان را به آنها می سپارند. حتی پیک را هم خودشان استخدام نمی کنند و با شرکت های حمل و نقل یا تاکسی های آنلاین کار می کنند. در این حالت هزینه اولیه کاهش می یابد اما نیاز به انبوهی از مذاکرات، چانه زنی و البته هماهنگی مداوم وجود دارد تا هیچ اختلالی ایجاد نشود.

درآمد خشکشویی های آنلاین از کجا است؟

بخش بزرگی از درآمد به خشکشویی ها و پیک ها اختصاص خواهد یافت. عایدی گروه آنلاین، تنها به درصدی از درآمد کل محدود می شود که به نوعی بابت بازاریابی و تضمین کار دریافت می شود. درآمدی که باید طبق طرح کسب و کار، هزینه های برنامه نویسی اپلیکیشن و ارتقای آن، حسابداری و نیروی انسانی و… را پوشش دهد. البته این بدان معنا نیست که آنلاین ها فقط با دیگران کار می کنند. چرا که خودشان هم می توانند به مرور یک واحد خشکشویی دایر کنند و از برون سپاری بکاهند.

علاوه بر آن می توان در اپلیکیشن امکاناتی پیش بینی کرد که هم بر تعداد مشتریان بیفزاید و هم درآمد مازاد ایجاد کند. مثلاً برای افرادی که نیاز به شستشو و تحویل فوری دارند هزینه بیشتر و برای کسانی که محدودیت زمانی ندارند تخفیف قائل شد. این کار با توجه به تعداد زیاد خشکشویی های در ارتباط با استارت آپ ممکن است چرا که احتمال اینکه حداقل یکی بتواند کار را فوری تحویل دهد وجود دارد. کسانی هم که محدودیت زمانی ندارند به برخی خشکشویی ها تحویل می شود تا در اوقات بیکاری خود یا به صورت اضافه کار، آن را انجام بدهند.

خشکشویی های آنلاین معمولاً خدمات متنوعی برای انواع لباس، کارگران صنعتی، لباس کودک، لباس های ورزشی، بیمارستانی و… در نظر می گیرند که باعث می شود مشتریان آنها علاوه بر عامه مردم به شرکت ها، کارخانجات و… هم گسترش یافته و از این محل درآمدهای پایدار بیشتری کسب کنند.

اگر به دنبال پیاده کردن چنین ایده هایی هستید، به دو دلیل لازم است نمونه های مشابه را ببینید: اول اینکه از تجربه آنها بیاموزید و ثانیاً تعداد رقبا را شمرده و تصور درستی از آنها داشته باشید. کسب و کارهای آنلاین محدود به جغرافیا نیستند و با هزینه نه چندان زیاد، می توانند حوزه فعالیت خود را نه تنها از یک محله بلکه از شهر‌ها و استان ها هم فراتر ببرند. بطورکلی یکی از ویژگی های استارت آپ را گسترش پذیری می دانند. تعداد بسیار زیادی خشکشویی های آنلاین در جهان ایجاد شده است که برخی از آنها بسیار ارزشمند هم شده اند. با جستجوی عبارت Laundry Startups می توانید برخی از آنها را مشاهده کنید و از تجربه هایشان استفاده نمایید.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «آنچه قبل از راه اندازی خشکشویی باید بدانید»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد.

برچسب ها
تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط