نکات مهم استفاده از اینفوگرافیکها در بازاریابی محتوا
یکی از انواع محتوا که این روزها بسیار هم رایج شده است، اینفوگرافیکها (Infographics) هستند. هنر اصلی اینفوگرافیکها، به تصویر کشیدن اطلاعات است. برای تعریف اینفوگرافیکها میتوان بیان کرد که: «هر نوع نمایش گرافیکی اطلاعات، با هدف کمک کردن به سیستم بینایی برای درک سریعتر اطلاعات (اعم از طبقهبندی دادهها، نمایش روند تغییرات، ساختار و الگوی توزیع اطلاعات).»
در این مقاله شما میتوانید با نکات مهم استفاده از اینفوگرافیکها به عنوان نوعی از بازاریابی محتوا آشنا شوید.
1) توجه داشته باشید که اینفوگرافیکها، لازم نیست که به حتم در فضای دیجیتال تولید شده و منتشر شوند. اگر کارگاههای فنی را دیده باشید، از زمانهای دور استفاده از اینفوگرافیک در این کارگاهها رواج داشته است. شرکتهای تولیدکننده موتور یا پمپ هیدرولیک، نقشه مربوط به قطعاتشان را با لوگو و آرم خودشان، طراحی و در ابعاد بزرگ چاپ میکردند و افرادی هم که در کارگاهها کار میکردند، این تصاویر را با شوق و علاقه به دیوارها میآویزند که هم جنبه زیبایی دارد و هم میتواند برای بحث و گفتگوها مورد استفاده قرار بگیرد.
2) اینفوگرافیک، صرفاً تبدیل متن به تصویر و نمایش مصور یک جمله نیست. بلکه نمایش تصویری اطلاعات به شکل ساختار یافته است.
3) اگر در فضای دیجیتال از اینفوگرافیک استفاده میکنید، دقت داشته باشید که اینفوگرافیکها به هویت وبسایت یا صفحههای اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام شما مرتبط باشند. گردآوری اینفوگرافیکها از جاهای مختلف و کنار هم قرار دادن آنها (جزء در صفحاتی که قرار است مرجع اینفوگرافیکها باشند) به خواننده احساس خوبی نمیدهد. به عبارتی اینفوگرافیک بیشترین تاثیر را زمانی دارد که به عنوان یک محتوای مکمل مورد استفاده قرار بگیرد.
4) همیشه در اینفوگرافیکهای خود، از مراجع مورد استفاده نام ببرید. استفاده از مراجع، ضمن اینکه کاری حرفهای و ضروری است، به مخاطب شما این اطمینان را میدهد که دقت اطلاعات قربانی زیبایی بصری نشده است و اعداد و ارقام و جملاتی که مطرح کردهاید، قابل پذیرش و قابل نقل هستند.
5) بسیاری از اینفوگرافیکهای دیجیتال میتوانند از طریق موبایل و نرمافزارهای OTT مانند تلگرام و وایبر منتقل شوند. توجه به اینکه این محتوا به احتمال روی تلفنهای همراه هم دیده خواهد شد، میتواند روی انتخاب فونت و ابعاد و رنگ و سایر موارد تاثیرگذار باشد. همیشه اینفوگرافیک خودتان را یکبار روی تلفن همراه نگاه کنید.
6) در فرهنگ بسیاری از مردم یا مشاغل یا کاربران، هنوز متن اعتباری به مراتب بالاتر از اینفوگرافیک دارد. به عبارتی برای بسیاری از مخاطبان شما از لحاظ روانی، اینفوگرافیک به اندازه متن معتبر محسوب نمیشود. بنابراین اینفوگرافیک را جایگزین متن نکنید.
ارزشمندترین اینفوگرافیک برای مخاطب شما زمانی است که در انتهای یک متن، به عنوان جمعبندی ارائه شود.
منابع
- کتاب بازاریابی محتوا. علیرضا امیدوند و ثریا بخشایی. انتشارات بهپویش. 1396.