خانه / مجله / مجله چرا و چگونه؟ / تاریخ / چگونه اولین بازارها به وجود آمد؟

چگونه اولین بازارها به وجود آمد؟

در گذشته های بسیار دور، اکثر مردم در مزارع یا املاک وسیع زندگی می کردند. در آنجا مغازه ای وجود نداشت؛ چون مکان استقرار گروه های کوچکی از افراد، بسیار دور از یکدیگر بود و همچنین به مقدار کافی کالا و یا فروشنده جهت تجارت روزانه وجود نداشت.

مردم همیشه برای برگزاری آئین های مذهبی دور هم جمع می شدند. بازرگانان نیز منتظر زمانی بودند که مردم در گروه های بزرگی جمع شوند تا آنها بتوانند کالاهای خود را بفروشند. بدین ترتیب بازارهای اولیه ایجاد گردیدند.

مصریان قدیم، در هنگام تجمع در آرامگاه ها و قبرستان ها جهت انجام مراسم مذهبی، بازارهایی را برای خرید و فروش کالاها بر پا می کردند.

یونانیان بازارها و جشن هایی را به افتخار خدایان در Delphi ترتیب می دادند.

مدت ها قبل از ظهور حضرت محمد (ص) هزاران نفر به شهر مکه، که یک مرکز مذهبی و تجارت اعراب بود، سفر می کردند و تا یک هفته بعد از انجام مراسم و آئین های مذهبی، در آنجا مانده و به مبادله جواهرات گرانبها، روغن، پوست و چرم و دیگر کالاها می پرداختند. این نوع بازارها برای مبادله اجناس در هند، چین، ایران و در بین آزتک ها در مکزیک، نیز از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

در امپراطوری روم نیز بازارها ارتباط نزدیکی با جشن های مذهبی در هنگام برداشت محصول داشتند. روستائیان محصولات خود را در هنگام جشن به بازارها آورده و آنها را با پارچه و سایر کالاهای تولیدی معاوضه می کردند.

در آن زمان، این بازارها در شهرهای معینی که مکان آن توسط پادشاه تعیین می گردید، یا توسط مقامات پایین تر به حاکم شهر اجازه داده می شد، بر پا می شد. بازرگانانی که می خواستند کالاهای خود را در بازارها بفروشند، باید برای گرفتن اجازه به حاکم شهر پول می پرداختند. قواعد و قوانین مخصوصی برای این بازارها وضع شده بود. صداقت از اهمیت بسیاری برخوردار بود، بطوریکه افراد از معامله فریب نخورند.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «چگونه اولین بازارها به وجود آمد؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب به من بگو چرا و چگونه، نوشته ی آرکادی لئوکوم و ترجمه سعید درودی از انتشارات بهزاد، منتشر شده در ۱۳۹۱ با شابک ۸-۵۷-۵۹۵۹-۹۶۴ به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
از ریزش برج پلاسکو، چه درس تجاری باید آموخت؟

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. بخش های الزامی با * مشخص شده اند. *

*

x

پیشنهاد یو سی برای مطالعه

راه اندازی کسب و کار اینترنتی

راه اندازی کسب و کار اینترنتی

صرف نظر از اینکه برای دیگران یا خودتان کار می کنید، اگر ...