نقش ظاهر در فروشندگی
فروشندگی یک شغل مهم و تعیین کننده موفقیت هر سازمان در بازار است. فروشندگی هنر است که تلفیق شده چندین مهارت مهم می باشد که شاید کمتر فروشنده ای این مهارت ها را به نام بشناسد. هنر مذاکره یکی از این مهارت ها است و حفظ ظاهر فروشندگی مهارت دیگری است که ارتباط نزدیکتری با مذاکره دارد و تضمین کننده فروش است.
در اغلب سازمان ها تیم فروش را جهت شغل فروشندگی به آموزشگاه هایی می فرستند تا مهارت های لازم را فرا گیرند. بیشتر افرادی که پس از گذراندن این دوره ها وارد بازار کار می شوند احساس می کنند که مهارت های فروشندگی را بطور کامل فرا گرفته اند، در صورتی که علاوه بر یادگیری تئوری، فروش ذاتی و تجربی است. در آموزشگاه ها نحوه برخورد با مشتری و یا تحلیل فروش بیشترین دروس ارائه شده می باشد اما چگونگی حفظ ظاهر و لباس فروشنده اغلب آموزش داده نمی شود. بسیاری از سازمان ها نمی دانند که چگونگی ظاهر یک فروشنده می تواند در تعیین جایگاه برند آن سازمان موثر باشد. بسیاری از فروشندگان نمی دانند که ظاهر آنها در برخورد مشتری تاثیرگذاری بسیار بالایی دارد.
در این مقاله شما می توانید با نقش ظاهر در فروشندگی آشنا شوید.
نقش رفتار سازمانی برای یک مدیر بسیار پُر اهمیت است. مدیر بازاریابی با تعیین فرم لباس ها با توجه به رنگ سازمان می تواند به فروش محصولات کمک زیادی کند. حتی داشتن یک فرم لباس برای هر بخش از سازمان نمایانگر انسجام درون سازمانی و محبوبیت سازمان میان کارمندان است.
علاوه بر این، داشتن یک لباس معین برای بازاریاب ها و ویزیتورها دید مشتری را عوض می کند و در رفتار آن بسیار موثر است چون حاکی از وجود یک مدیر بازاریابی و فروش قدرتمند و پیگیر است و مشتری در ابتدا خیال نمی کند که این ویزیتورها فقط برای تبلیغات و صرفاً جهت از سر باز کردن به فروشگاهش مراجعه کرده اند.
انتخاب رنگ لباس شاید در ابتدا خیلی نکته ساده ای به نظر آید ولی از لحاظ روانشناسی رنگ ها، رنگ های گرم باعث می شود تا در نظر مشتری مقبولیت بیشتری داشته باشیم بطوریکه بزرگان علم فروشندگی، فروشنده بدون تجربه را فردی با لباس آبی آسمانی معرفی می کنند.
ابتدا برای آنکه یک فروشنده جذاب به نظر برسید بر اساس رنگ پوست خود اقدام به انتخاب لباس کنید. بطور مثال اگر رنگ پوست تیره ای دارید بهتر است از لباس های رنگ روشن استفاده کنید تا چهره شما از یکنواختی خارج شود. اگر رنگ پوست گندمی دارید بهتر است رنگ لباس خود را همرنگ پوست خود انتخاب، از رنگ های سبز، کرم و قهوه ای دوری و از رنگ های زرشکی، سرمه ای و آبی بیشتر استفاده کنید.
اگر پوست شما خیلی روشن است بهتر است از رنگ های ملایم لباس های خود را انتخاب نمایید و هرگز رنگ سفید بر تن نکنید. افرادی که رنگ پوست معمولی (نه تیره و نه روشن) دارند می توانند از هر رنگ لباسی استفاده نمایند و بهتر است بر اساس رنگ چشمان خود به انتخاب رنگ لباس بپردازند. به این نکته باید دقت کرد که رنگ های گرم نسبت به رنگ های سرد تاثیری بهتری روی مشتری می گذارند.
توجه داشته باشید که در 4 ثانیه اول ملاقات با مشتری تاثیر زیادی روی او می گذارید پس بهتر است هنگام ملاقات مشتری چند نکته را رعایت کنید.
ابتدا باید نوع قرار ملاقات را مشخص کنیم. اگر ملاقات ما دوستانه و خودمانی باشد و با مشتری احساس راحتی کنیم لباس ما باید با لباسی که در ملاقات قبل به تن داشته ایم، تفاوت داشته باشد. ملاقات های رسمی مطمئناً با ملاقات های غیر رسمی تفاوت هایی دارند.
در ملاقات های رسمی باید به نکات زیر توجه شود:
موها حتماً باید مرتب و تازه کوتاه شده باشد. پیراهن رسمی سفید و ترجیحاً آبی به همراه کت و شلوار ساده و عاری از رنگ های تند انتخاب شود. اصولاً تن پوش تیره مناسب تر است. کت باید 2 و یا 3 دکمه باشد که حتماً اگر 2 دکمه باشد باید دکمه اول آن و اگر 3 دکمه باشد باید دو دکمه اول آن را بست. آستین باید حدود 2 سانتیمتر از کت بیرون بزند و آستین کت نباید بلندتر از مچ دست باشد. پایین شلوار برای افراد قد بلند بهتر است پاکتی باشد و برای افراد قد کوتاه بدون پاکت توصیه می شود. کفش بهتر است مدل انگلیسی (آکسفورد) واکس زده و بند آن محکم بسته شده باشد.
برای ملاقات های غیر رسمی:
برای آقایان باید صورت اصلاح شده، محاسن مرتب و ناخن ها حتماً کوتاه و مرتب باشد. پیراهن باید متناسب و دارای طراحی مقبول باشد. طرح کروات منطبق بر پیراهن و کت اسپرت مناسب تر است. به جای حمل کیف می توان از پوشه و یا یک کیف دستی چرم استفاده کرد. شلوار کتان مشکی یا خاکستری از همان برند کت بهتر است. کفش بوت یا کفش چرمی راحت که جوراب هم باید همرنگ آن انتخاب شود. انتخاب ادکلن مناسب نیز یکی از این موارد تاثیرگذار است. رایحه سرد برای فصول گرم سال و رایحه گرم برای فصول سرد بهترین هستند ولی باید در نظر داشت که ادکلن گرم تاثیر بیشتری روی فرد مقابل جهت مقبولیت می گذارد.
منابع
مقاله علمی و آموزشی «نقش ظاهر در فروشندگی»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله علی ثابت توسلی، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.