چگونه میتوانم یک ایده بازاریابی چریکی داشته باشم؟
بازاریابی چریکی یک استراتژی تبلیغاتی نامتعارف است که سعی میکند با حداقل هزینه مالی، بیشترین بازخورد را داشته باشد. اما چقدر کم هزینه؟ خب، آنقدری کم هزینه که در ادبیات مدیریت بازاریابی، از بازاریابی چریکی به عنوان بازاریابی بدون هزینه (ارزان) نیز نام برده میشود. چرا؟ چون از شما دعوت میکند که وقت، انرژی و بخصوص تخیل خود را صرف تبلیغات کنید و فقط با پول به دنبال جذب مخاطب نباشید.
سرقت تلفن همراه یکی از مشکلات اصلی در رومانی است. در حقیقت، آمار نشان میدهد که هر 2 دقیقه، یک گوشی موبایل در این کشور دزدیده میشود. البته، مردم این کشور میتوانند گوشیهای خود را در مقابل سرقت بیمه کنند، اما بسیاری فکر میکنند که نیازی به این کار ندارند. برای حل این مسئله، یکی از این شرکتهای بیمه به نام وودافون، کیفقاپهایی را استخدام کرد تا اهمیت بیمه شدن گوشی را جدیتر به مردم نشان دهد، البته نه با دزدیدن گوشی آنها، بلکه با انداختن تراکتهایی در کیف و جیبشان که روی آنها نوشته بود: «دزدیدن گوشی شما ساده است. تلفن خود را در وودافون بیمه کنید.»
هر چند این، یک تاکتیک غیرمتعارف تبلیغاتی بود، اما مطمئناً توانست توجه مخاطبان خود را بدست آورد و شرکت وودافون را شناختهتر کند. چرا؟ چون مخاطبان از این روش تبلیغاتی وودافون غافلگیر میشدند و احتمال اینکه گوشی خود را بیمه کنند افزایش مییافت. به علاوه، به احتمال زیاد این داستان را برای دوستان خود نقل میکردند. این اساس بازاریابی چریکی است. استراتژیهایی که از مدلهای سنتی بازاریابی پیروی نمیکنند و مخاطبان را به روشهای غیرعادیتر تحت تاثیر قرار میدهند.
اساس بازاریابی چریکی، همانگونه که از نام آن پیدا است، مشابه تاکتیک جنگ چریکی یا Guerrilla Warfare است. سربازها در جنگهای چریکی یا نامنظم، از حرکات غیرقابل پیشبینی و غافلگیرکننده برای شکست دشمن استفاده میکنند. برای مثال، در مسیر حرکت نیروهای دشمن، کمین مینشینند یا در نیمه شب، به اردوگاه دشمن شبیخون میزنند.
البته شکی نیست که شرایط فعلی، اقتصاد جهانی نیز در محبوبیت بازاریابی چریکی نقشی موثر داشته است. هزینههای تکنولوژی روز به روز کاسته میشود و محبوبیت آن، افزوده میگردد. دولتها نیز در حال ارائه تسهیلات بیشتر به کسبوکارهای کوچک هستند تا فرصت رشد آنها را فراهم کنند و از آن طرف، قوانین بیشتری برای کسبوکارهای بزرگ وضع میکنند. همچنین آگاهی مردم در حال رشد است و دیگر کمتر از قبل گول نام برندها را میخورند.
کسبوکارهای کوچک چگونه از بازاریابی چریکی استفاده میکنند؟
بازاریابی چریکی شاید انتخاب درستی برای تجارت کوچک باشد. میپرسید چرا؟ وقتی که این روش بازاریابی به درستی پیاده شود معمولاً با هزینه کم و دسترسی بالا به مخاطبان مورد نظر همراه است. این روش همچنین راهی مناسب برای متفاوت جلوه دادن شرکت شما در میان رقبا است چرا که به عنوان شرکتی خلاق و متفاوت در ذهن مخاطبان خود جای میگیرید و این به اعتبار تجاری شما کمک بسزایی میکند.
یکی از نمونههای معروف بازاریابی چریکی در کسبوکارهای کوچک پروژه ویچ بلایر (The Witch Blair Project) میباشد که توسط چند فارغالتحصیل فیلمسازی از دانشگاه فلوریدا با بودجهای کم و یک دوربین انجام شد.
آنها وبسایتی را طراحی کردند و این داستان را در آن نوشتند: «در اکتبر سال 1994، سه دانشجوی فیلمسازی که برای ساختن یک فیلم مستند به جنگلهای حوالی مریلند آمریکا رفته بودند ناپدید شدند. یکسال بعد، دوربین آنها پیدا شد.»
پیشنمایشی که در شبکه براوو پخش شد توجه همه را به خود جلب کرد. تهیه کننده این برنامه از سازندگان این فیلم درخواست کرد که وبسایت جدیدی برای این فیلم طراحی کنند زیرا که تمرکز بازدیدکنندگان سایت براوو از صفحه این فیلم باعث شده بود که برنامههای دیگر این شبکه کمتر به چشم بیایند.
استفاده از بازاریابی چریکی برای کسبوکارهای بزرگ دارای ریسک زیادی است. در مواردی تبلیغات چریکی آنها میتواند شکست بخورد و به یک کابوس برای روابط عمومی این شرکتها تبدیل شود. تجارتهای کوچکتر میتوانند با خیال راحتتر به بازاریابی چریکی بپردازند چرا که مردم زودتر شکست تبلیغاتی آنها را فراموش میکنند.