چگونه دزدگیر اتومبیل کار می کند؟

امروزه، اتومبیل ها به هدفی عادی برای سارقین تبدیل شده اند. اتومبیل ها با ارزش هستند، به آسانی به فروش می رسند و حتی خود آنها هم وسیله ای برای فرار می باشند! امروزه تنها در کشور ایالات متحده آمریکا هر 20 ثانیه یک ماشین به سرقت می رود. این آمار تکان دهنده باعث شد تا برخی شرکت ها به فکر یافتن سیستم هشدار دهنده سرقت اتومبیل بیفتند.

امروزه، بیشتر اتومبیل ها به حسگرهای الکترونیکی پیچیده، آژیرهای هشدار دهنده و سیستم کنترل از راه دور مجهز هستند. با تمام این تجهیزات، اغلب، سارقین راهی برای دزدیدن ماشین می یابند!

شما می توانید در این مقاله، با سیستم پیشرفته دزدگیر اتومبیل آشنا شوید.

مغز سیستم

سیستم های هشدار دهنده ساده، از تعدادی حسگر که به یکسری آژیر متصل هستند، تشکیل شده اند. به عنوان مثال اگر درب یک اتومبیل را بخواهید بدون کلید باز کنید یا بشکنید، آژیر گوش خراشی شما را لو خواهد داد.

اغلب دزدگیرهای مدرن شامل بخش های زیر می باشند:

  • یکسری حسگر شامل حسگر سوئیچ اتومبیل، حسگر ضربه و حسگر حرکت اتومبیل
  • یک آژیر که توانایی پخش صداهای مختلف را دارد.
  • یک گیرنده رادیویی که قادر است با سیستم کنترل از راه دور کار کند.
  • یک باتری کمکی تا اگر باتری اصلی از کار افتاد، برق سیستم را تامین کند.
  • بخش کنترل کامپیوتری که همه چیز را کنترل می کند و آژیرهای متفاوت را پخش می کند.

مغز سیستم دزدگیر در اصل یک کامپیوتر کوچک است که وظیفه قفل سوئیچ، چرخ ها و فعال کردن سیستم های هشدار دهنده (آژیر) را بر عهده دارد. سیستم کنترل و هشدار دهنده دزدگیر از برق اتومبیل استفاده می کنند، ولی اگر کسی باتری اتومبیل را از کار بیندازد، سیستم از یک باتری کمکی که جایی پنهان شده برای هشدار دادن استفاده می کند.

حسگر روی درب ها

اغلب دزدگیرها شامل سیستم هشدار دهنده درب ها هستند. اگر کسی بخواهد درهای طرفین یا کاپوت جلو و عقب را باز کند، مغز دزدگیر فعال می شود و آژیر را به صدا در می آورد. درهای اتومبیل های مدرن، با مکانیزمی به یکسری چراغ متصل هستند. بطوریکه اگر در اتومبیل باز باشد، چراغ باز بودن در روشن می شود. (همانند مکانیزمی که در چراغ یخچال ها دیده اید.) در این شیوه، کلیدی به صورت توکار داخل در تعبیه شده که هرگاه در باز شد، مداری فعال می شود و چراغ هشدار دهنده روشن می شود.

حال اگر یک حسگر به این مدار اضافه شود و به بخش کنترل دزدگیر وصل شود، با باز شدن در آژیر اتومبیل به صدا در می آید. در ضمن این سیستم هشدار دهنده، مدام برق اتومبیل را کنترل می کند، هرگاه تغییری در ولتاژ مدار برق ایجاد شود، باز هم سیستم هشدار دهنده فعال می شود.

حسگر درهای اتومبیل بسیار فعال هستند، ولی باید سیستم های کنترلی دیگری برای هشدار دادن شکسته شدن پنجره ها و بکسل شدن آن وجود داشته باشد.

حسگرهای ضربه

اغلب سیستم های هشدار دهنده به سیستم حسگر ضربه هم مجهز هستند. اگر کسی به ماشین شما ضربه بزند یا بخواهد آن را هل دهد، یکسری علائم به مرکز کنترل فرستاده می شود و بسته به شدت ضربه، آژیر مخصوص را به صدا در می آورد. یک پیشنهاد این است که بر سطح ماشین یک سیستم تماس فلزی نصب شود که هرگاه وسیله ای هادی به آن برخورد کرد، آژیر به صدا در آید، ولی مشکل این شیوه آن است که شدت ضربه را نمی توان اندازه گیری کرد و با کوچکترین تماسی آژیر بلندی به صدا در می آید.

برای حل این مشکل سیستم کارآمدی طراحی شده که دارای سه بخش مختلف است:

  1. یک اتصال الکتریکی مرکزی که در سیلندر تعبیه شده است.
  2. چندین اتصال الکتریکی کوچکتر که در زیر سیستم تعبیه شده است.
  3. یک توپ فلزی که آزادانه می تواند در سیلندر حرکت کند.

هرگاه توپی فلزی به هر دو اتصال کوچک و بزرگ متصل شود، مدار الکتریکی تعبیه شده کامل می شود و جریانی به مغز سیستم ارسال می شود. با برخورد ضربه به اتومبیل، توپ داخل استوانه حرکت می کند و مدار الکتریکی قطع و وصل می شود. مغز سیستم با توجه به شدت قطع و وصل شدن، مدار آژیر ضربه را به صدا در می آورد تا توپ از حرکت بایستد.

سیستم های مختلف، روش های متفاوتی برگزیده اند ولی اساس کار همه آنها یکی است.

حسگر تغییر فشار

حسگری که برای شکسته شدن پنجره ها به کار می رود، در داخل اتاق تعبیه شده و بر اساس تغییر فشار هوای داخل اتاق اتومبیل کار می کند. هرگاه شیشه اتومبیل شکسته شود، هوای بیرون به داخل می آید و فشار هوای داخل اتاق اتومبیل تغییر می کند. این تغییر فشار باعث می شود که حسگر تغییر فشار، یک سیگنال به مغز دزدگیر بفرستد و آژیر خطر به صدا در آید.

نحوه کار این حسگر بر عکس کار بلندگو است. برای فهم بهتر ابتدا نگاهی به ساختار بلندگو بیندازیم.

هر بلندگو از یک سیم پیچ که آزادانه می تواند داخل یک حلقه آهنربا جلو و عقب برود و یک پرده ضخیم دیافراگم که به سیم پیچ و بست محافظ بسته شده، تشکیل شده است. با ورود سیگنال های الکتریکی متناوب به سیم پیچ، خاصیت مغناطیسی در سیم پیچ به وجود می آید و تبدیل به یک آهنربا می شود. به خاطر خاصیت دفع قطب های همنام و جذب قطب های غیر همنام در آهنرباها، با تغییر جهت جریان، سیم پیچ داخل حلقه آهنربا دائماً جلو و عقب می رود و دیافراگم متصل را می لرزاند. بسته به شدت جریان الکتریکی، لرزش دیافراگم هم کم و زیاد می شود و صداهای متفاوتی تولید می گردد.

نحوه عمل حسگر تغییر فشار بر عکس بلندگو به این صورت است که با تغییر فشار هوا، دیافراگم متصل به سیم پیچ می لرزد و سیم پیچ داخل حلقه آهنربا جلو و عقب می رود. با حرکت سیم پیچ در داخل حلقه آهنربا، میدان مغناطیسی حول سیم پیچ تغییر می کند و این تغییر میدان باعث ایجاد جریان الکتریکی القایی می شود. هنگامی که حسگر متوجه این تغییر جریان شد، یک سیگنال به مرکز کنترل می فرستند تا آژیر به صدا در آید.

حسگر حرکت و کج شدن

برخی از دزدان و سارقان اتومبیل های گران قیمت نمی خواهند به ماشین آسیبی برسانند، آنها مایلند تا با یک جرثقیل ماشین را یکجا بلند کنند و ببرند!

حسگری روی برخی اتومبیل ها نصب شده که به هنگام حرکت یا کج شدن اتومبیل صدای آژیرشان در می آید. نحوه کار این حسگر نیز بسیار ساده است. استوانه ای وجود دارد که حاوی مقداری هادی مایع به نام جیوه است و دو سیم از داخل آن به مرکز کنترل وصل می باشد. در انتهای سیم B یک توپ فلزی وصل است که توسط جیوه هادی با سیم A یک مدار را تشکیل می دهند. زمانی که اتومبیل کج می شود یا تکان می خورد، جیوه داخل آن هم کج و راست می شود و جریان مدار، قطع و وصل می گردد. به این ترتیب مرکز کنترل اتومبیل متوجه حرکت ماشین می شود و آژیر خطر را به صدا در می آورد.

زمانی که سارقی می خواهد اتومبیل شما را سرقت کند، ممکن است چند حسگر با هم تشخیص دهند و علائمی را به مرکز کنترل ارسال کنند. در این صورت مرکز کنترل آژیر اطلاع می دهد تا آژیر ترکیبی به صدا در آید. همچنین مرکز کنترل های پیشرفته می توانند به جای آژیر، صدای ضبط شده را پخش کنند. به عنوان مثال اگر کسی به ماشین نزدیک شد، صدایی پخش شود که فرد را مجبور کند از اتومبیل دور شود و حتی توسط فرستنده ای به صاحب ماشین اطلاع دهد که کسی قصد باز کردن درها را دارد. سیستم های کنترلی پیشرفته قادرند توسط کنترل از راه دور با شما ارتباط برقرار کنند و اعلام خطر نمایند.

از یک دهه قبل تاکنون سیستم های هشدار دهنده، تکامل بسیاری یافته اند. ما مطمئن هستیم که در ده سال آینده به کمک سیستم GPS پیشرفته (سیستم ردیابی توسط ماهواره) امنیت اتومبیل ها به حداکثر خواهد رسید و حتی اگر سارقان حرفه ای اتومبیل شما را بدزدند، مدت زمان زیادی مهمان آنها نخواهد بود و پلیس به سرعت آنها را ردیابی و دستگیر خواهد کرد.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «چگونه دزدگیر اتومبیل کار می کند؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله وب سایت HowStuffWorks ترجمه شده توسط بهنام زاده به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا