فرمول تضمینی ثروتمند شدن

اگر بتوانیم فرمول تضمین شده ی ثروتمند شدن را به شما بدهیم، آیا دوست دارید آن را بشنوید؟

اگر پاسخ شما به این پرسش یک «بله» پرطنین است، خوشحالیم که می توانیم به شما بگوییم: شما می توانید همین حالا خواندن درسنامه کوچک برایان تریسی را شروع کنید.

ما در جامعه ای زندگی می کنیم که بر پایه دانش و اطّلاعات استوار است. امروزه افراد موفّق آنهایی هستند که بیشتر از رقبای خود اطّلاعات دارند. یکی از مهم ترین مسئولیت های شما ادامه دادن کار خود و جلو بودن از سایرین با کسب مداوم اطّلاعات و ایده های جدید است.

امروزه، میزان دانش در هر زمینه ای، هر پنج تا هفت سال و گاه هر دو تا سه سال دو برابر می شود. این بدین معنی است که باید دانش خود را طبق یک برنامه منظّم دو برابر کنید تا بتوانید ادامه دهید. قانون اصلی این است: «برای داشتن درآمد بیشتر، باید بیشتر یاد بگیرید.» با دانسته های کنونی خود، میزان درآمدتان به اندازه ای است که می توانید داشته باشید.

  • اگر می خواهید در آینده درآمد بیشتری داشته باشید، باید دانش و مهارت های جدیدی را آموخته و طبق آن عمل کنید.
  • اگر می خواهید به اوج عملکرد دست یابید و این موقعیت را حفظ نمایید، باید به طور مداوم اطّلاعات جدید کسب کنید.
  • اگر می خواهید در زمینه کاری خود بهترین باشید، باید بهای آن را با خواندن، گوش دادن و یادگیری و رشد بپردازید.
  • زندگی خارجی شما همواره انعکاسی از زندگی درونی شماست. اگر می خواهید زندگی خارجی خود را بهبود بخشید، باید از خود شروع کنید و درون خود را بهبود دهید.

یک ایده جدید، تأثیرگذار است
یک ایده جدید یا بخشی از اطّلاعات می تواند مسیر زندگی شما را تغییر دهد. مثلاً، به جایزه نوبل فیزیک که در سال 1987 به تحقیقی در زمینه ابررسانایی اهدا شد، فکر کنید.

روزی روزگاری، گروهی از دانشمندان IBM که در آزمایشگاه های IBM در سوئیس کار می کردند، در تحقیق خود در رابطه با ابررسانایی به بن بست رسیدند. نمی توانستند فرمول مورد نیاز خود را پیدا کنند. سرانجام دست کشیده و کار را کنار گذاشتند تا بتوانند روی دیگر فعّالیت های خود با کاربرد تجاری سریع تر تمرکز کنند.

یکی از دانشمندان این پروژه تصمیم گرفت استراحتی کند و به کتابخانه آزمایشگاه رفت. وقتی بین مقالات و کتاب ها جستجو می کرد، به یک مجلّه فرانسوی در خصوص سفال های کاربردی برخورد. در این مجلّه، مقاله ای درباره تجربه های مختلف در زمینه رسانایی با سفال، به چاپ رسیده بود. این دانشمند ناگهان متوجه شد این همان چیزی است که به دنبالش می گشتند. این مقاله و اطّلاعات موجود در آن، از زاویه ای متفاوت به موضوع ابررسانایی پرداخته بود.

او فوراً مقاله را برداشت و به آزمایشگاه رفت و اطّلاعات آن را در آزمایشات خود به کار برد. ظرف یکسال، دانشمندان IBM راز ابررسانایی را کشف کردند و طولی نکشید که جایزه نوبل فیزیک را برنده شدند. جرج بدنورز (George Bednorz) و کارل الکساندر مولر (Karl Alexander Müller) اکنون به عنوان دو تن از مهم ترین دانشمندان قرن بیستم شناخته می شوند.

آنها با باز نگه داشتن ذهن خود و مطالعه و جمع آوری اطّلاعات از منابع مختلف، به اطّلاعات خاص مورد نظرشان دست یافتند و از تمام دانش و اطّلاعات خود برای رسیدن به یک هدف خاص استفاده کردند.

برخورد ذهن با یک ایده جدید
مشخص شده است که هر تغییری در زندگی، زمانی روی می دهد که ذهن با ایده ی جدیدی آشنا می شود. درست مثل یک توپ بیلیارد که به توپ دیگری برخورد می کند. به همین دلیل، افرادی که همواره اطّلاعات جدیدی به دست می آورند، سریع تر از دیگران پیشرفت می کنند.

بیشتر مسائل زندگی را می توان با قانون احتمالات توضیح داد. طبق این قانون، احتمال دارد هر چیزی اتّفاق بیافتد. در بسیاری از موارد، این احتمال می تواند با دقّت قابل توجهی محاسبه شود. بیشتر محاسبات در دنیای سرمایه گذاری، بیمه و امور مالی بر اساس تخمین های خاص احتمال استوار است.

احتمال موفّقیت خود را افزایش دهید
هدف شما باید افزایش این احتمال باشد که چیزهایی که دوست دارید، برایتان اتّفاق بیافتد و به هدفی برسید که برایش برنامه ریزی کرده اید. یکی از راه های افزایش احتمال موفّقیت در هر تلاشی، استفاده از زمان به بهترین شکل ممکن است. وقتی اهداف خود را مشخص می کنید، برنامه ریزی مفصّلی برای اقدامات خود انجام می دهید، اولویت ها را تعیین و روی ارزشمندترین کارها تمرکز می کنید، احتمال موفّقیت خود را تا حدّ زیادی افزایش می دهید.

هرچه ایده و اطّلاعات بیشتری کسب کنید، احتمال بیشتری دارد که دقیقاً در زمان مناسب، به همان بینشی برسید که به آن نیاز دارید. در نتیجه، احتمال موفّقیت خود را در تمام کارهایتان به شدّت افزایش خواهید داد.

ادامه دادن و پیش رفتن
یکی از سریع ترین راه های پیشرفت، یادگیری چگونگی استفاده بهینه از زمان است. در زیر مواردی را می بینید که می توانید برای ادامه دادن و برتری جستن در کار و حرفه خود از آنها استفاده کنید.

1) افراد کتابخوان، رهبر هستند:
حدّاقل روزی یک ساعت در زمینه کاری خود مطالعه کنید. یک ساعت در روز، برابر با هفته ای یک کتاب است. هفته ای یک کتاب برابر با حدود پنجاه کتاب در سال است. اگر روزی یک ساعت مطالعه کنید و هفته ای یک کتاب بخوانید، ظرف سه سال در رشته خود حرفه ای خواهید شد. طی پنج سال، یک مقام ملّی شده و در هفت سال به چهره ای جهانی تبدیل می شوید. تمام رهبران، مطالعه می کنند.

2) امتحان ماهانه:
این کار را امتحان کنید. یک ماه به خود فرصت دهید تا این عادت را امتحان کنید. اگر روزی یک ساعت در زمینه کاری خود مطالعه کنید، یک ماه بعد زندگی تان دچار تغییر خواهد شد. مطالعه، ورزش ذهن است. وقتی هر روز در زمینه کاری خود مطالعه کنید، آگاه تر و زیرک تر، مثبت اندیش تر و متمرکزتر می شوید. زرنگ تر و خلّاق تر شده و خواهید دید احتمالات و فرصت هایی بوده اند که به خاطر عدم مطالعه از دست داده اید.

متوسط مردم کمتر از یک کتاب در سال مطالعه می کنند. 80 درصد خانم های خانه دار در سال حتّی یک کتاب هم نخریده و نمی خوانند. اگر هر هفته یک کتاب بخوانید، در سال پنجاه کتاب و طی ده سال 500 کتاب خوانده اید.

3) مجلّه های تجاری بخوانید:
نشریات تجاری که مقالات و گزارش های مربوط به کار شما را چاپ می کنند، بخوانید. اشتراک آنها را بخرید. هزینه این کار فقط چند تومان در سال است امّا یک مقاله با ایده ای جالب که نوشته متخصّصی از رشته شما باشد، می تواند مسیر کاری تان را تغییر دهد. قانون احتمالات را فراموش نکنید. هرچه اطّلاعات بیشتری داشته باشید، احتمال بیشتری دارد که در زمان مناسب ایده مناسبی را به دست آورید.

تمام مجلّه های تخصّصی رشته خود را مطالعه کنید. یک ایده خوب همان چیزی است که می خواهید.

4) بیشتر عقب افتادن:
یکی از دوستانم، مشاور مدیریتی است. او برای ارائه مشاوره در خصوص اداره و مدیریت کار در شرکتی استخدام شد. فروش و سود شرکت در حال نزول بود. رقبا پیش می رفتند. مدیریت شرکت به شدّت به کمک احتیاج داشت.

دوستم از آنها چند سؤال درباره کارشان پرسید و گفت: «می توانید اسم مهم ترین مجلّه ها، کتاب ها و خبرنامه هایی که در زمینه این صنعت چاپ شده اند، بگویید؟» رئیس این شرکت با تعجّب به او نگاهی انداخت و گفت: «نمی دانم چه کتاب یا مجلّه ای را باید به شما پیشنهاد کنم. وقت خواندن این مطالب را ندارم. حتّی نمی توانم در همایش های سالانه این صنعت شرکت کنم. خیلی سرم شلوغ است.» دوستم بلند شد و گفت: «می توانم پول زیادی برای تان صرفه جویی کنم. بدون بررسی بیشتر، به شما می گویم در حال حاضر مشکل تان چیست. شما نمی دانید در این صنعت چه می گذرد. اگر مطالعه نکنید و با جریان تغییرات در این صنعت پیش نروید، هیچ آینده ای ندارید.»

این امر برای هر فردی در هر صنعت رو به رشد و رو به تغییر و رقابتی صدق می کند. اگر سرسختانه ادامه ندهید، هیچ آینده ای نخواهید داشت.

5) روی ارزشمندترین دارایی خود سرمایه گذاری کنید:
امروز تصمیم بگیرید که 3 درصد از درآمدتان را روی خود و ارتقای دانش و مهارت های خود سرمایه گذاری کنید. 3 درصد از درآمدتان را صرف توسعه حرفه ای و شخصی خود کنید. تمام مجلّه های تخصّصی رشته خود را بخرید؛ تمام کتاب هایی که در کار به شما کمک خواهند کرد، تهیه نمایید؛ در ماشین خود به برنامه های آموزشی گوش کنید؛ ویدئوهای آموزشی را به تنهایی یا همراه با همکاران تان ببینید و در تمام همایش ها و کلاس های آموزشی رشته خود شرکت کنید.

قول می دهم که اگر 3 درصد از درآمدتان را روی خودتان سرمایه گذاری کنید، طی چند سال، زمان کافی برای خرج کردن پول حاصل از این 3 درصد را نخواهید داشت. 3 درصد به نظر زیاد نیست امّا تأثیر سرمایه گذاری آن بر زندگی و کارتان به قدری شگفت آور است که شما را متعجّب خواهد کرد.

بهترین سرمایه گذاری آن است که بازگشت آن را در خود ببینید، طوری که بهتر از همیشه کار کنید تا درآمد بیشتری داشته باشید.

6) فرمول تضمینی برای ثروتمند شدن:
گاهی اوقات، طی صحبت با دیگران، این سؤال را می پرسم: «اگر بتوانم فرمول تضمین شده ثروتمند شدن را به شما بدهم، آیا دوست دارید آن را بشنوید؟» البته، همه می گویند بله و دست هایشان را بالا خواهند برد. سپس «فرمول تضمین شده» برای موفّقیت و ثروتمند شدن را به آنها می گویم. این فرمول به این شرح است: «هر سال همان قدر که روی ماشین تان سرمایه گذاری می کنید، روی ذهن خود نیز سرمایه گذاری کنید.» همین، ساده، تضمین شده، واضح و همیشه موفّقیت آمیز است.

هر فرد به طور متوسط، ماهانه 300 هزار تومان روی ماشین خود سرمایه گذاری می کند. این سرمایه گذاری شامل هزینه خرید، بیمه، سوخت، نگهداری و… است. اگر درآمد بالایی دارید، احتمالاً هزینه های بیشتری را نیز صرف می کنید. امّا این میزان هر چقدر که باشد، تصمیم بگیرید همان قدر نیز روی ذهن خود و بهبود در انجام کارهای تان سرمایه گذاری کنید. در سال اوّل اجرای این فرمول، درآمدتان 25 تا 50 درصد یا بیشتر افزایش خواهد یافت و کلّ کارتان توسعه می یابد.

7) دارایی های افزایشی در مقابل دارایی های تنزلی:
یک اتومبیل، دارایی تنزلی یا استهلاکی خوانده می شود. حسابداران آن را «استهلاک یا کاهش بهای مستقیم» می نامند. این بدین معنی است که از زمان خرید ماشین، هر سال میزان خاصی از ارزش آن کاهش می یابد تا به صفر می رسد. هر ماشینی سرانجام به آهن پاره تبدیل می شود که فقط باید آن را ذوب کرده و از آن ماشین جدیدی ساخت.

از سوی دیگر، مغز شما یک «دارایی افزایشی» است. هرچه با مطالعه و کسب دانش و مهارت های بیشتر، روی آن سرمایه گذاری کنید، ارزشمندتر می شوید. فرقی نمی کند که چقدر روی ماشین تان سرمایه گذاری کنید، خیلی زود از ارزش می افتد. امّا وقتی روی مغزتان سرمایه گذاری می کنید، «توانایی درآمدزایی» خود را با ایده و مفهوم جدیدی افزایش می دهید که بتوانید با استفاده از آن ارزش ایجاد کرده و نتایجی را حاصل کنید.

به این دلیل، درآمد افرادی که دانش و تجربه بیشتری نسبت به دیگر افراد دارند، بیشتر است. آنها مغز خود را به دارایی افزایشی تبدیل کرده اند که هر سال نتایج کمی و کیفی بیشتری حاصل می کند و با استفاده از ذهن خود در کار، به این نتایج می رسند. شما هم می توانید همین کار را انجام دهید.

8) تکنیک «پاره کن و بخوان»:
مهم است که از رویدادهای صنعت به ویژه صنعت خود، آگاهی داشته باشید. با این حال، سیلی از اطّلاعات هر روز و از هر سو به زندگی شما وارد می شود. نمی توانید همه آنها را درک کنید. تخمین زده می شود که مدیران به طور متوسط 300 تا 400 ساعت را در خانه و اداره به مطالعه اختصاص می دهند. باید راهی پیدا کنید که مطالب مربوط را از نامربوط جدا کنید و مهم ترین مطالب را بخوانید.

روشی که می توانید استفاده کنید، روش «پاره کن و بخوان» نام دارد. به جای مطالعه کلّ مجلّه، می توانید به فهرست مراجعه و مقالات مورد علاقه خود را شناسایی و مستقیماً به آنها مراجعه کنید. قسمت مورد نظر را جدا کرده و در پوشه ای قرار دهید تا بعداً آن را بخوانید.

9) مقالات را همراه خود ببرید:
بسیاری از افراد، پوشه «پاره کن و بخوان» را در کیف های خود نگه می دارند تا در زمان رفت و آمد یا در تاکسی، اتاق انتظار، فرودگاه و هواپیما آنها را مطالعه کنند. می توانید این پوشه را در دسترس خود قرار دهید و هر از گاهی یکی از آنها را در زمان آزاد خود بخوانید. خواهید دید که با استفاده از این روش، تا چه اندازه اطّلاعات مفید جمع آوری کرده و کارآمدتر می شوید.

به یاد داشته باشید که مجلّه ها و روزنامه ها برای چاپ تبلیغات، طرّاحی و نوشته می شوند. به این دلیل، باید با وسوسه خواندن مجلّه از ابتدا تا انتها مقابله کنید. باید فرض کنید بیشتر مطالب مجلّه ها و روزنامه ها هیچ ارزش و فایده ای برای شما ندارند. بهترین روش برای صرفه جویی زمان در خواندن مطالب، مشخص کردن این نکته است که آیا آن مطلب ارزش و فایده ای برای شما دارد یا خیر.

10) روش یادگیری بزرگسالان:
در این بخش به نکته مهمی درباره یادگیری خواهیم پرداخت. مغز بزرگسالان به گونه ای طرّاحی شده که تنها چیزهایی را به خاطر می سپارد که در موقعیت کنونی آنها مرتبط و کاربردی باشد. به همین دلیل، نباید زمان خود را صرف خواندن موضوعاتی کنید که ممکن است «روزی» برایتان جذّابیت داشته باشد. قانون گزینه مستثنی را فراموش نکنید که می گوید «انجام یک کار به معنی انجام ندادن کار دیگری است.» اگر مطلبی را می خوانید که به این زودی ها به کارتان ارتباط نیافته و کاربردی نمی شود، زمان را برای خواندن مطلبی از دست می دهید که می تواند فوراً به شما کمک کند. مخصوصاً وقتی مجلّه ها و روزنامه های خوب و جذّابی را می خوانید، باید سعی کنید تنها بر چیزی تمرکز داشته باشید که با کار کنونی تان مرتبط است.

11) از هدیه های زمان، استفاده کنید:
از مزیت هدایای زمان به خوبی استفاده کنید. این هدایا گاه دوره های زمانی کوتاه و گاه فقط چند دقیقه هستند که در طول روز آنها را دریافت می کنید. همیشه مطالب خواندنی را همراه داشته باشید تا وقتی با لحظات غیرمنتظره انتظار و بیکاری روبرو شدید، آنها را مطالعه کنید.

بسیاری از مردم دوست دارند آثار بزرگ و شاهکارهای ادبیات را مطالعه کنند. حتّی کتاب های حجیمی را خریداری کرده و در کتابخانه می گذارند، به این امید که روزی فرصت کنند و آنها را بخوانند. این فرصت به ندرت به وجود می آید.

ایده جالبی برای شما دارم: نسخه جلد کاغذی از یک اثر کلاسیک را که می خواهید بخوانید، خریداری کنید. بیست صفحه از آن را پاره کرده و در کیف تان بگذارید. هر دفعه که زمان اضافه داشتید می توانید چند صفحه بخوانید. وقتی خواندن صفحات جدا شده را تمام کردید، سری جدید صفحات را از کتاب جدا کنید و صفحات قبل را مرتب نگه دارید.

اگر با این روش بتوانید یک کتاب را ظرف یک ماه بخوانید، می توانید در سال دوازده کتاب و در ده سال 120 کتاب بخوانید. یا اگر روزی پانزده دقیقه به خواندن آثار کلاسیک مشغول شوید، طی چند سال می توانید تمام شاهکارهای ادبی را بخوانید.

12) از کارشناسان یاد بگیرید:
کتاب هایی را که کارشناسان رشته شما نوشته اند، مطالعه کنید. کتاب هایی را بخوانید که اطّلاعات کاربردی در خود دارند و می توانید آن اطّلاعات را برای بهبود کیفیت کار و زندگی خود مورد استفاده قرار دهید.

از کجا می دانید که چه کتاب هایی را باید بخوانید؟ در زیر با تکنیک ساده ای آشنا می شوید. با وجود چند استثناء، باید تنها کتاب هایی را بخوانید که نویسندگان آنها پیشگامان فعّال حرفه خود باشند. کتاب های اساتید دانشگاه معمولاً حقایق تئوری هستند، امّا در عمل و برای رسیدن به زندگی و کار موفّق، فایده و کاربردی ندارند.

وقتی مشخص شد که نویسنده منبع موثّق اطّلاعات است، به فهرست کتاب نگاهی بیاندازید تا ببینید مطالب آن به نیازهای شما مرتبط است یا خیر و آیا برای رفع آنها کاربرد دارد. تا حدّ امکان از تئوری پرهیز کنید. به دنبال ایده های کاربردی با راه حل های عملی برای مشکلات رایج باشید. یعنی اگر کتاب، مفاهیم کاربردی در خود ندارد، بهترین راه برای نجات خود این است که اصلاً آن کتاب را نخوانید.

راه دیگر برای تعیین اینکه کتابی را خریداری کنید یا خیر این است که به فروش آن توجه نمایید، به ویژه کتاب هایی با جلدهای کاغذی. هر کتابی که جلد کاغذی دارد معمولاً با جلد مقوایی فروش خوبی داشته است. این راهنمای مفیدی است، اگرچه تضمین کننده کیفیت کتاب نیست.

بعضی از کتاب های پرفروش در زمینه تجارت را اساتید دانشگاه نوشته اند. این کتاب ها سرشار از اطّلاعاتی است که به هیچ وجه کاربردی نیستند. هیچکس تاکنون با تکیه بر ایده های تئوری و دانشگاهی نتوانسته نتیجه کار تجاری خود را بهبود بخشد. این مطالب از نظر تئوری فوق العاده اند امّا با دنیای واقعی ارتباطی ندارند.

13) کتابخانه خود را بسازید:
ما همه مخلوق عادت هستیم. تا وقتی جوانیم، اغلب عادت داریم به کتابخانه رفته و کتاب هایی را جستجو کرده و آنها را بخوانیم و دوباره به کتابخانه بازگردانیم. بسیاری از بزرگسالان هنوز همین کار را ادامه می دهند.

زمان با ارزش ترین دارایی شماست. اگر سالانه 15 میلیون تومان درآمد داشته باشید، تقسیم بر حدود 2000 ساعت کاری یعنی هر ساعت کار شما 7500 تومان ارزش دارد. همواره باید به «نرخ ساعتی» خود با توجه به نحوه استفاده از زمان فکر کنید. چرا دو یا سه ساعت را به کتابخانه رفته و جستجو می کنید و کتاب به خانه می آورید و دوباره به کتابخانه پس می دهید؟ روش بهتر و ارزان تر این است که کتاب را خریده، به خانه برده و برای همیشه داشته باشید.

هنگام مطالعه، آنچه را که در مدرسه آموخته اید یعنی ننوشتن در کتاب را فراموش کنید. از یک خودکار آبی یا قرمز استفاده کرده و زیر نکته ها و مفاهیم مهم خط بکشید. گوشه برگه ها را تا کنید. از ستاره و علامت تعجّب در حاشیه کتاب استفاده کنید. به هرچه که می خوانید، جنبه شخصی دهید طوری که بتوانید فوراً به مهم ترین ایده ها دسترسی یابید.

بسیاری از افراد کتابی را می خوانند و یادداشت هایی درباره نکات مهم آن می نویسند. سپس تمام آن یادداشت ها را تایپ می کنند. از منشی خود می خواهند این خلاصه را تایپ و منگنه کرده و در پوشه ای قرار دهد. اگر از این روش استفاده می کنید، می توانید به آن پوشه مراجعه و فوراً تمام نکات مهمی را که حین مطالعه کشف کرده اید، مرور کنید. سپس هر مرتبه که این موارد را مرور می کنید، ایده ها و بینش جدیدی درباره چگونگی استفاده از آنها در کار خود خواهید یافت.

14) در کلاس آموزش تندخوانی شرکت کنید:
یکی از ارزشمندترین کارهایی که در بزرگسالی می توانید انجام دهید، شرکت در کلاس های تندخوانی و یادگیری مهارت افزایش میزان مطالعه است. بیشتر کلاس های تندخوانی اصول یکسانی دارند. می توانید سرعت خواندن خود را در جلسه اوّل کلاس، سه برابر کنید.

با شرکت در کلاس تندخوانی خیلی زود یاد خواهید گرفت چطور 1000 کلمه را در یک دقیقه بخوانید و تا 80 درصد در حافظه خود ثبت کنید. یاد خواهید گرفت چطور حجم زیادی از مجلّه، کتاب و روزنامه را مطالعه نمایید. خواهید آموخت چطور ظرف دو ساعت مطالبی را که سایر افراد در یک هفته مطالعه می کنند، بخوانید.

15) یادگیری مطالعه مؤثّر:
یاد بگیرید که چطور یک کتاب غیرتخیّلی را به طور صحیح بخوانید. بهترین روشی که یافته ام روش OPIR نام دارد. این سرواژه از کلمات زیر تشکیل شده است:

Overview به معنی نظر اجمالی، Preview به معنی پیش نما (پیش خوانی)، Inview به معنی عمیق خوانی، Review به معنی بازبینی است.

  • با نظر اجمالی شروع کنید: وقتی کتابی را برای اوّلین بار بر می دارید، به جای اینکه مثل همیشه از ابتدا تا انتها آن را بخوانید، با یک «نظر اجمالی» شروع کنید. رو و پشت جلد را بخوانید. نگاهی به زبانه های هر طرف جلد بیاندازید که حاوی اطّلاعات مهمّی درباره کتاب و نویسنده آن است. فهرست را از اوّل تا آخر بخوانید و به دنبال موضوعات جذّاب و مورد علاقه خود باشید. در روش OPIR خیلی زود نگاهی به صفحات کتاب می اندازید تا ببینید ساختار کتاب چگونه است.
    به هر سرفصل و طرّاحی هر صفحه نگاهی بیاندازید. عنوان ها را بخوانید و به نمودارها و جدول ها یا عناصر تصویری کتاب توجه کنید. در خصوص نحوه بیان مطالب و قرارگیری آنها آگاهی یابید. در نتیجه، اکنون می توانید به صورت هدفمند مطالعه کنید. با تصمیم گیری درباره اینکه چرا می خواهید این کتاب را بخوانید، می توانید هدف مشخصی برای خواندن در نظر بگیرید.
  • قبل از خواندن کتاب، آن را پیش خوانی کنید: در بخش دوم، به صفحات مختلف کتاب نگاهی بیاندازید تا درک بهتری از ساختار و مفهوم آن به دست آورید. در این مرحله، جملات یا پاراگراف هایی را بخوانید، به ویژه اوّلین جمله یا پاراگراف هر بخش. اگر در آخر هر فصل، سؤالات یا خلاصه ای نوشته شده، آنها را با دقّت بخوانید تا بدانید چطور باید خواندن کتاب را شروع کنید.
  • کتاب را دقیق و عمیق بخوانید: در بخش سوم، بنشینید و کتاب را ورق به ورق و به سرعت بخوانید. دو قسمت قبل، علاقه و کنجکاوی شما را برانگیخته اند. در بخش سوم، به دنبال پرکردن شکاف هایی در دانسته های خود از کتاب هستید. در واقع در فرآیند یادگیری در حال انتظار شرکت کرده اید. اطّلاعات و ایده هایی را جستجو می کنید که در متن درج شده اند.
    طی این فرآیند، از انگشت تان خود برای دنبال کردن جمله هایی که می خوانید، استفاده کنید. ضمن مطالعه، یک خودکار رنگی در دست داشته باشید و وقتی به نکته مهم و جالبی برخوردید، یادداشت هایی بردارید. اگر موضوع مهمّی در صفحه ای نوشته شده بود و خواستید دوباره به آن رجوع کنید، گوشه صفحه را برگردانید.
  • آنچه را که خوانده اید بازبینی کنید: در مرحله پایانی، مجدّداً کتاب را از جلد رو تا پشت، صفحه به صفحه بازبینی کنید و بخش های مهم آن را دوباره بخوانید. به یاد داشته باشید که تکرار، مادر یادگیری است.

این روش چهار مرحله ای، میزان زمانی که صرف خواندن یک کتاب 300 صفحه ای می کنید از شش تا هشت ساعت به دو تا سه ساعت کاهش می دهد. هرچه بیشتر این روش را اجرا کنید، سریع تر و کارآمدتر شده و مطالب بیشتری از هر کتاب را به ذهن خواهید سپرد. استفاده مداوم از روش OPIR شما را قادر می سازد در هفته، دو تا سه کتاب بخوانید. اگر کتاب را خوانده و نکات مهم آن را یادداشت کنید، با دست نوشته های خود از هر کتاب می توانید یک کتابخانه شخصی تشکیل دهید و یادداشت ها را در ماه ها و سال های بعد فقط طی چند دقیقه مرور کنید.

16) هوش و توانایی یادگیری خود را افزایش دهید:
هرچه بیشتر یاد بگیرید، توانایی یادگیری تان بیشتر می شود. ظرفیت ذهنی شما رشد می کند و گسترش می یابد، طوری که گویی ریزپردازنده های بیشتری را به کامپیوتر ذهنی شما می افزاید. هرچه سریع تر بخوانید، بیشتر حفظ می کنید. هرچه سریع تر بخوانید، ذهن تان تمرکز بیشتری خواهد داشت و شما را باهوش تر و زیرک تر می کند. تمرکز شدید حاصل از تندخوانی، خون بیشتری را به مغز می رساند و نورن ها (یاخته های عصبی) و غدّه های عصبی قشر تازه مخ را فعّال تر می کند و باعث می شود بهتر فکر کنید.

بین تعداد کلماتی که معنی آنها را می دانید و نحوه فکر کردن شما رابطه مستقیمی وجود دارد. دایره لغات شما و میزان درآمدتان رابطه مستقیمی دارند. رابطه مستقیمی بین درک شما از تفاوت در معنی لغات مشابه و زیرکی و هوش تان وجود دارد.

می توانید کیفیت تفکّر و کمیت درآمد خود را با مطالعه بر حسب یک اساس منظّم افزایش دهید. همانطور که با ورزش از نظر فیزیکی متناسب تر می شوید، با استفاده از مغزتان برای خواندن مطالبی که دانش و مهارت شما را افزایش می دهند، از نظر ذهنی نیز متناسب تر می شوید.

17) اشتراک های بی فایده را لغو کنید:
طی سال ها، درخواست های فراوانی برای اشتراک در هر مجلّه، روزنامه، خبرنامه و ژورنالی را دریافت کرده ام. اگر برای زندگی و کارم مفید و جالب باشد اشتراک آن نشریه را گرفته و مطالعه می کنم. در این سال ها، اشتراک حدود پنجاه تا شصت نشریه هفتگی و ماهانه را داشته ام.

سرانجام به جایی رسیدم که از خود پرسیدم: آیا این نشریه در دستیابی من به هدفم، تأثیری دارد؟ آیا این نشریه بیشتر از دیگر نشریه ها به من کمک می کند تا به هدفم برسم؟

فراموش نکنید، شما وقت خواندن هر چیزی که در روز، هفته یا ماه دریافت می کنید، ندارید. اگر یک نشریه به شما کمک نمی کند که به اهداف تان نزدیک شوید، یا بر دیگر بخش های زندگی نیز تأثیری ندارد، آن اشتراک را لغو کنید.

18) توده کاغذهای انباشته شده را حذف کنید:
یکی از مشکلاتی که امروزه با آن رو در رو هستید، «ترس از انباشتگی» نام دارد. این مشکل زمانی بروز می کند که حجم زیادی از مطالب و نشریاتی را دریافت می کنید که نمی خواهید از آنها بگذرید. کم کم توده های کاغذ را در دفتر کار و خانه تان جمع می کنید. گاهی وقتی توده جدیدی می سازید، آن را نشانه پیشرفت می دانید زیرا خیلی انبوه و زیاد است. اغلب وقت زیادی را صرف مرتّب کردن محلّ کار و خانه تان می کنید، طوری که توده های بزرگتری ایجاد می کنید.

سالی یکبار، قانون مهمّی را روی این مجموعه ها اعمال می کنم. این سؤال را از خود می پرسم «آیا بیش از شش ماه است که این توده کاغذ را نگه داشته ام؟» به عبارت دیگر، آیا شش ماه است که این حجم کاغذ اینجا مانده بدون اینکه بتوانم آن را مطالعه کنم؟ قانون این است: «اگر طی شش ماه آنها را نخوانده اید، بدانید به درد نخور و آشغال هستند.»

برای باز نگه داشتن ذهن و رسیدن به حدّاکثر کارآیی، باید عادت کنید این انبوه کاغذها را بررسی کرده و بعضی چیزها را دور بریزید. وقتی تردید دارید، آن را بیرون بریزید! اگر ظرف شش ماه آن را نخوانده اید، مطمئناً هرگز آن را نخواهید خواند. مندرجات آن هرچه که باشد، دیگر منسوخ شده است. به مجلّه های تجاری یا مالی که درباره شرایط و موقعیت های تجاری و صنعتی می نویسند، فکر کنید. گاهی تمام اطّلاعات این نشریات ظرف یک ماه منسوخ می شود. آنها را دور بریزید.

19) نگران از دست دادن چیزی نباشید:
اکنون نکته دیگری را مطرح می کنیم. اگر مقاله ای درباره موضوع مهمّی است، فرد دیگری آن را به نحو متفاوت در یک نشریه دیگر به چاپ خواهد رساند. نگران از دست دادن ایده ها و اطّلاعات مهم نباشید. هرچه آن مطلب مهم تر باشد، احتمال اینکه آن را در منبع دیگری بیابید، بیشتر است. آن مقاله را دور بیاندازید.

همیشه از خود بپرسید: «اگر این اطّلاعات را نداشته باشم، و به آن نیاز پیدا کنم، می توانم از جای دیگر آن را به دست آورم؟» واقعیت این است که همیشه اطّلاعات مورد نیاز شما با جستجویی کوتاه در اینترنت در دسترس است. می توانید به آرشیو مقالات مجلّه های برجسته تجاری بروید و مقالاتی را که سال ها پیش نوشته شده اند، به دست آورید و ظرف چند دقیقه آنها را برای خود چاپ کنید.

20) در ماشین تان به برنامه های شنیداری گوش دهید:
عادت کنید هنگام رانندگی، به برنامه های شنیداری گوش دهید. از زمان اختراع ماشین چاپ، شاید یکی از بزرگترین پیشرفت ها در آموزش، گوش دادن باشد. با این روش و صرفاً از طریق استفاده از زمان رانندگی به عنوان زمان آموزشی، می توانید یکی از فرهیخته ترین افراد در جهان شوید.

حدود 500 تا 1000 ساعت در سال را پشت فرمان ماشین تان هستید. این زمان برابر با دوازده و نیم تا بیست و پنج هفته کاری (بر اساس ساعت) یا سه تا شش ماه بر اساس هفته هایی با 40 ساعت کار است. این زمان معادل یک یا دو ترم دانشگاهی است.

21) شرکت در دانشگاه تمام وقت اتومبیل:
با گوش کردن به برنامه های آموزشی هنگام رانندگی می توانید مزایای آموزشی برابر با شرکت در یک ترم کامل دانشگاهی به دست آورید.

قانون این است: هرگز بدون گوش دادن به این نوع برنامه ها رانندگی نکنید. نمی توانید به این برنامه ها گوش ندهید. اتومبیل خود را به دانشگاهی پشت فرمان و کلاسی سیّار تبدیل کنید.

22) دانش و اطّلاعات فشرده و خلاصه:
اطّلاعات فراوانی در برنامه های شنیداری موجود است. معمولاً برنامه ها شامل بهترین ایده های برگرفته از سی تا پنجاه کتاب هستند. نویسنده برنامه های شنیداری صدها ساعت مطالعه و تحقیق کرده و آموزش مطالب را در این سی دی ها و نوارها جای داده است. می توانید این کارشناس را «استخدام» کنید. می توانید هنگام رانندگی، توقّف و شروع تعطیلات با او همراه شوید و اطّلاعاتی را که او طی سال ها کسب کرده، به دست آورید.

برای کسب اطّلاعاتی برابر با اطّلاعات موجود در این برنامه ها، باید سی تا پنجاه کتاب خریده و آنها را بخوانید. این کار بالغ بر 300 تا 600 هزار تومان و به 300 تا 500 ساعت وقت نیاز دارد. با این وجود، در مقایسه با برنامه های شنیداری، نمی توانید ایده ها و اطّلاعات سازمان یافته ای کسب کنید.

23) از اوّلین روز، درآمد خود را افزایش دهید:
طبق تجربه، برنامه های شنیداری اعتیادآورند. وقتی شروع به گوش کردن در اتومبیل می کنید، با حجم زیادی از اطّلاعات که می توانید به آسانی یاد گرفته و از آن استفاده کنید، مواجه می شوید. به خاطر قانون جاذبه، که فرد را یک آهن ربای زنده می داند، کمی بعد از یادگیری این اطّلاعات به طور اجتناب ناپذیری فرصتی خواهید یافت که از آنها استفاده کنید و بلافاصله نتایج و تأثیر آن را در بهبود زندگی خود می بینید.

این امر به شما انگیزه می دهد تا بیشتر گوش دهید. در نتیجه، به نتایج بهتری نیز دست خواهید یافت. برنامه های شنیداری بخش های خاصی از مغز شما را تحت تأثیر قرار می دهد. بی شک باهوش تر می شوید. امتحان کنید و تأثیر آن را ببینید.

24) به طور مرتّب در همایش ها و کلاس ها شرکت کنید:
در همایش ها و کلاس های افراد باتجربه و موفّق شرکت کنید. در همایش یا کارگاه یک کارشناس، می توانید حجم زیادی از اطّلاعات کاربردی را در مدّت زمان کوتاهی کسب کنید. این امر به خاطر نحوه برگزاری همایش ها و کارگاه هاست.

وقتی یک همایش یک روزه برگزار می کنم که حدود شش تا هفت ساعت به طول می انجامد، معمولاً صدها ساعت مطالعه، تحقیق، مشورت و تمرین برای آن سرمایه گذاری می کنم تا اطّلاعات مرتبط به موضوع را جمع آوری کنم. از بیست تا صد کتاب را خوانده و یادداشت هایی تهیه می کنم. وقتی همایش را طرّاحی می کنم، بهترین ایده هایی که درباره آن موضوع و از منابع مختلف آموخته ام، انتخاب می کنم. همایش را در رابطه با آن دسته از مفاهیم کلیدی که بتوان به سرعت به کار برد و به نتایج بهتری رسید، سامان دهی می کنم.

بیشتر افرادی که در رشته تخصّصی خود به تدریس می پردازند، فرآیند یکسانی را در طرّاحی همایش ها دنبال می کنند. آنچه که ضمن شرکت در یک همایش سه تا شش ساعته می آموزید، ده تا بیست سال، کار دشوار یادگیری و خلاصه سازی را تسهیل می نماید، و این فشار همواره روی سخنران است تا ارزش بیشتر و ایده های مفیدتری را در همایش خود بگنجاند.

بنابراین، به هر قیمتی در هر همایشی شرکت کنید. اگر لازم است که ساعت های زیادی را با یک کارشناس بگذرانید، وقت صرف کرده و سفر کنید. حضور شما در یک همایش مناسب، شما را از سال ها کار دشوار نجات می دهد.

25) به انجمن های حرفه ای رشته خود بپیوندید:
به عضویت انجمن های حرفه ای درآیید تا بتوانید با دیگر افراد رشته خود ارتباط داشته باشید. عضو سازمان یا انجمن هایی شوید که کار و رشته شما را ارائه می کنند یا افراد موفّق در زمینه کاری شما عضو آنها هستند.

افراد، عضو این انجمن ها می شوند چون به دنبال راه ها و فرصت هایی هستند تا کار و نتایج خود را بهبود بخشند. آنها به عضویت انجمن های حرفه ای در می آیند زیرا می دانند بهترین راه برای کمک به خود، جستجوی راه هایی برای کمک به دیگران است.

در هر جلسه انجمن، با افرادی ملاقات می کنید که می توانند به شما کمک کنند و شما نیز می توانید به آنها کمک کنید تا به اهداف تجاری خود دست یابید. طی سال ها تجربه و سخنرانی در صدها جلسه تجاری در انجمن ها، متوجه شده ام که افراد موفّق و ممتاز در هر صنعتی عضو این گروه ها بوده و به طور منظّم در جلسات آنها حضور می یابند.

26) مشارکت و ارائه کمک:
وقتی عضو یک انجمن می شوید، با وسوسه حضور صرف در جلسات مقابله کنید. تصمیم بگیرید به نوعی در انجمن مشارکت داشته باشید. کمک کنید. کاری که باید به صورت داوطلبانه انجام شود، بر عهده بگیرید. مهم ترین و محترم ترین افراد در هر انجمن کسانی هستند که فعّالانه به موفّقیت و پیشرفت سازمان کمک می کنند.

افرادی که می شناسید و آنها نیز شما را می شناسند، تقریباً هر کاری که در زندگی انجام می دهید، تعیین می کنند. وقتی در انجمن حرفه ای خود فعالیت نمّایید، فرصت ملاقات و همکاری با بهترین افراد صنعت خود را به دست می آورید. آنها نیز فرصت دیدار و همکاری با شما را دارند. به مرور زمان، تمایل شما به فعّالیت داوطلبانه اجازه می دهد شبکه وسیع تری از ارتباطاتی داشته باشید که به شما امکان می دهد به اهداف شخصی و کاری خود دست یابید. گفته می شود: «هرچه بیشتر بدون انتظار بازگشت فداکاری کنید، منافع بیشتری از منابعی که انتظارش را هم ندارید، دریافت می کنید.»

27) ارتباط با افراد موفّق رشته خود:
عادت کنید با افراد موفّق رشته خود ارتباط مداوم داشته باشید. خود را به افرادی معرّفی کنید که می توانند به شما کمک کنند و شما نیز می توانید آنها را یاری کنید. موفّق ترین افراد در هر تجارت و سازمان آنهایی هستند که هر روز، هفته به هفته یا به صورت ماهانه با دیگران ارتباط دارند. موفّقیت شما در زندگی همیشه با کیفیت و کمیت افرادی که شما را می شناسند و نظر مثبت و مساعدی درباره شما دارند، تعیین می شود.

هرچه با افراد بیشتری آشنا باشید، موفّق تر خواهید بود. مردم دوست دارند با کسی که می شناسند ارتباط داشته باشند.

28) قانون مقابله به مثل را اجرا کنید:
راه ارتباط داشتن با دیگران و ایجاد گستره وسیعی از ارتباطات، قانون مقابله به مثل نام دارد. طبق این قانون، افراد همیشه به دنبال فرصت هایی هستند تا به کسانی که به آنها لطفی کرده اند، خدمتی کنند. بنابراین، همیشه باید به دنبال کمک به افرادی باشید که ممکن است در آینده برای شما مفید باشند.

بیشتر مدیران موفّق، یعنی کسانی که به طور منظّم ترفیع می یابند، حدود 50 درصد از وقت خود را در داخل و خارج از محیط کاری و صنعت، صرف ارتباط با دیگران می کنند. بسیاری از مردم آنها را می شناسند و در نتیجه درهای بسیاری به روی آنها باز است.

29) فرمول شکت ناپذیر موفّقیت:
در این بخش، فرمولی را به شما معرفی می کنم که می توانید برای صرفه جویی میزان زیادی از زمان خود در دستیابی به اهداف به کار برید:

T × R = P

در این فرمول، T به معنی استعداد (Talent) است. استعدادها، توانایی ها، مهارت ها، دانش و تجربه شما را در کار به موفّقیت می رساند. R حرف اوّل کلمه Relationships به معنی ارتباطات است. یعنی تعداد افرادی که می شناسید و افرادی که به نحوی بر شما تأثیر می گذارند. P به جای Productivity به معنی بازدهی به کار رفته است. بازدهی شما، کیفیت و کمیت نتایج، تولیدات و حاصل کارتان است. استعداد ضرب در روابط، بازدهی را حاصل می کند.

به عبارت دیگر، به طور مداوم کار کنید تا نتایج بهتری به دست آورید. به طور مداوم جهت گسترش روابط با تعداد افراد بیشتری ارتباط داشته باشید تا بازدهی و ارزش کارتان افزایش یابد.

30) در کلاس های سخنرانی عمومی شرکت کنید:
یکی از مفیدترین تصمیمات کاری که می توانید بگیرید، شرکت در کلاس سخنرانی است. بیاموزید چطور در سخنرانی ها روی پای خود بایستید. روش غلبه بر ترس از سخنرانی، یادگیری، آماده کردن و انتقال مطلب است. وقتی یاد بگیرید چطور سخنی را انتقال دهید، فرصت هایی را در زندگی خود خواهید داشت که در جمع های کوچک و حتّی بزرگتر صحبت کنید. وقتی تکالیف خود را انجام داده و دانش خود را درباره یک موضوع افزایش می دهید و آن را به طور واضح و کارآمد به دیگران منتقل می کنید، توجه افرادی را که می توانند به شما کمک کنند، جلب می نمایید.

یکی از بهترین مهارت های کاری، توانایی خوب حرف زدن است. با ایجاد این مهارت در خود، درهای جدیدی به روی شما باز می شوند. جسارت و اعتماد به نفس بیشتری را احساس می کنید. به عزّت نفس بالاتری دست خواهید یافت. مردم به شما احترام گذاشته و شما را تحسین می کنند. فرصت هایی خواهید داشت تا مهارت های خود را بیشتر بهبود دهید.

31) ساعت طلایی را روی خود سرمایه گذاری کنید:
یکی از بهترین روش های پیشرفت، زود از خواب بیدار شدن مثلاً ساعت 5:30 یا 6:00، و صرف اوّلین ساعات روز برای خود است. اغلب به این زمان، «ساعت طلایی» می گویند. اینکار، حال و هوای کلّ روز را تعیین می کند. اگر هر روز بیدار شوید و یک ساعت مطلبی آموزشی بخوانید، روز خود را با ذهنی آماده برای انجام کارها به بهترین شکل آغاز کرده اید. هر روز یک ساعت مطالعه در زمینه کاری تخصّصی، یا آموزش، انگیزه دهی و الهام بخشی به خود، عملکرد شما را در هر کاری بهبود می بخشد.

32) سه راه به سوی آینده:
سه نکته دیگر درباره ادامه دادن و پیشرفت در کارها باقیمانده است. نخست، از قبل برای هر روز خود برنامه ریزی کنید. روزتان را با یک برنامه مکتوب و سامان دهی کارها، فعّالیت ها و اولویت ها شروع کنید. همیشه کارتان را از مهم ترین مورد آغاز نمایید.

دوم، در اتومبیل خود به برنامه های آموزشی گوش کنید. همیشه هنگام رانندگی، دستگاه پخش را روشن بگذارید. از هر فرصتی برای یادگیری ایده های جدید که به موفّقیت زندگی کاری و شخصی شما کمک می کنند، استفاده نمایید.

سوم، خود را متعهّد به بهبود و پیشرفت زندگی شخصی و حرفه ای کنید. خواندن، گوش دادن، یاد گرفتن و رشد کردن می تواند شما را از سال ها کار دشوار برای رسیدن به اهداف و درآمد مطلوب نجات دهد. گاهی اوقات، کسب اطّلاعات جدید در زمان مناسب می تواند مسیر کاری شما را تغییر دهد.

33) فرد بدون محدودیتی شوید:
هیچ محدودیتی سر راه شما نیست مگر محدودیت هایی که خودتان ایجاد می کنید. اگر با صرف زمان و کار کافی آماده شوید، کاری نیست که نتوانید انجام دهید.

تصمیم شما در ادامه دادن و تقدّم یافتن بر آنچه که در زمینه کاری شما روی می دهد، تضمین می کند که به پتانسیل کامل خود دست یابید. این یکی از مهم ترین تصمیماتی است که می توانید بگیرید. با تبدیل شدن به بهترین فرد در رشته خود، می توانید به هر جایی که توانایی رسیدن به آن را دارید، برسید. یادگیری و رشد را هرگز متوقّف نکنید.

تمرین عملی

  1. امروز تصمیم بگیرید خود را به یادگیری مادام العمر مشغول کنید. تصمیم بگیرید هر بهایی را بپردازید و هر میزان زمان که برای بهترین شدن لازم است، صرف کنید.
  2. با کتاب هایی که به شما کمک خواهند کرد تا کارآمدتر شوید، یک کتابخانه شخصی بسازید. هر روز وقت بگذارید تا چیزهای جدیدی یاد بگیرید.
  3. از این پس به برنامه های شنیداری گوش دهید. این عادت، به تنهایی، شما را به یکی از فرهیخته ترین و پردرآمدترین افراد در رشته خود تبدیل می کند.
  4. در کلاس های آموزش سخنرانی شرکت کرده و یاد بگیرید چطور تأثیرگذار و متقاعدکننده شوید. این مهارت می تواند درهای بی شماری را به روی شما باز کند.
  5. تندخوانی را بیاموزید و همچنین یاد بگیرید چطور مؤثّر مطالعه کنید. این دو مهارت اساسی را به دست آورده و تا پایان عمر از آنها استفاده کنید.
  6. به گروه ها و انجمن های تجاری که از اعضای حرفه شما استقبال می کنند، بپیوندید؛ با این گروه ها مشارکت و به آنها کمک کنید.
  7. حدّاقل یک ساعت قبل از «ساعت طلایی» بیدار شوید و از این فرصت استفاده کنید. مطلبی آموزشی بخوانید که شما را برای تمام روز آماده کند.

زندگی درست مثل سلف سرویس است، همه کاره خود تویی!

[toggle title=”برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.” state=”close” ]

مقاله علمی و آموزشی «فرمول تضمینی ثروتمند شدن»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب مدیریت زمان (انجام بیشترین کار در کمترین زمان ممکن)، نوشته ی برایان تریسی و ترجمه یلدا بلارک از انتشارات اشکذر، منتشر شده در مرداد 1388 با شابک 5-18-5454-600-978 به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

[/toggle]

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا