چگونه در ایران، فیلم بسازیم؟
فیلم پدیده ای اجتماعی – انسانی و یک ابزار مدرن و مهم بیان و القای طرز فکر است. تاثیر فیلم، پیامی می باشد که سازنده یا خالق اثر هنری، مخاطب خود را به سمت و سوی آن هدایت می کند.
برای تولید فیلم باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی کشور (معاونت سینمایی سابق)، مجوز تولید یا پروانه ی ساخت دریافت شود.
سازمان سینمایی کشور برای صدور پروانه ساخت فیلم، سه رکن عمده ی تهیه کننده (تامین کننده ی منابع مالی فیلم و صاحب اثر)، فیلمنامه (فرم نوشتاری فیلم) و کارگردان (برگرداننده ی فیلمنامه مکتوب به فیلم) را پیش شرط کار خود قرار داده است. به این ترتیب تهیه کننده، نامه ی درخواست تولید فیلم و فرم های مخصوص صدور پروانه ی ساخت فیلم را به این سازمان ارسال و منتظر ارزیابی مسئولان امور سینمایی کشور می ماند.
سازمان سینمایی هر سال دفترچه ای منتشر می کند که حاوی سیاست ها و دیدگاه های فرهنگی و سینمایی در سال جدید است. همچنین در این دفترچه یکسری باید و نبایدهایی نیز بیان می شود.
اگر سه رکن تهیه کننده، فیلمنامه و کارگردان منع قانونی برای تولید یا فعالیت نداشته باشند، پروانه ی ساخت فیلم صادر می شود.
تهیه کننده پس از دریافت پروانه ساخت، مقدمات یا پیش تولید فیلم را شروع می کند. از آنجایی که هر فیلمنامه، حاوی شخصیت های داستانی (پرسوناژ)، محل های فیلم برداری (لوکیشن) و ابزار ضروری صحنه (آکسسوار) است؛ بنابراین در ابتدا اقدام به استخدام نیروهای حرفه ای، تهیه جا و لوازم مورد نظر می نماید.
شما می توانید همین الان با مراحل ساخت فیلم سینمایی در ایران آشنا شوید.
عوامل اجرایی فیلم متشکل از گروه های متعددی است که هر کدام وظایف خاص خودشان را دارند. این گروه ها عبارتند از:
- گروه کارگردانی: این گروه از کارگردان، برنامه ریز، دستیاران کارگردان و منشی صحنه تشکیل می شود و نظارت بر نحوه انجام کار سایر گروه ها و همچنین مسئولیت تبدیل متن فیلمنامه به فیلم را بر عهده دارند.
- گروه فیلم برداری: این گروه شامل مدیر فیلم برداری، فیلم بردار و دستیاران آنها می باشد و وظیفه ی آنها ثبت و ضبط صحنه ها است.
- گروه صدابرداری: این گره شامل مدیر صدابرداری و دستیاران وی می باشد. این گروه صداهای تولید شده در صحنه ها (گفتگوی بازیگران و دیگر صداهای لازم در زمینه) را ضبط می کنند.
- گروه طراحی صحنه و لباس: این گروه مسئول آماده سازی لوکیشن های فیلم برداری، ساخت دکور، تهیه و دوخت لباس بازیگران است.
- گروه گریم و چهره پردازی: این گروه چهره پردازی و آرایش بازیگران را به نسبت شخصیت و خصوصیات صحنه ی فیلم برداری، طراحی و اجرا می کنند.
- گروه تولید و تدارکات: این گروه از مدیر تولید و چند مدیر تدارکات تشکیل شده و برنامه ریزی تولید فیلم و تدارکات آن را بر عهده دارند.
- گروه بازیگران: بازیگران به میزان تعداد و اهمیت شخصیت های اصلی یا فرعی انتخاب و مقدمات کار با آنان مانند دوره خوانی، تجزیه و تحلیل نقش، تست بازی، تست گریم و… انجام می گیرد.
- گروه های حمل و نقل، پذیرایی و خدمات نیز از سایر گروه های مهم در ساخت فیلم می باشند.
قبل از آغاز فیلم برداری باید درباره ی کلیات و جزئیات فیلم، صحبت و تبادل نظرهای ضروری صورت گیرد. این امر باعث می شود که گروه با وظایف خود در پروژه آشنا شوند.
پس از انتخاب نهایی بازیگران و عوامل اجرایی، عقد قرارداد و نامه نگاری به نهادهای ذیربط، فیلم برداری شروع می شود. هفته ها فیلم برداری ادامه می یابد. با ضبط آخرین نمای فیلم، فعالیت برخی گروه ها به پایان می رسد و مرحله ی فنی فیلم شروع می شود. در این مرحله تمامی صحنه هایی که یکجا ضبط شده اند، توسط تدوین گر از هم جدا و بر اساس فیلمنامه پشت سر هم قرار می گیرند. در این مرحله، ممکن است از موسیقی نیز برای دراماتیک کردن یا نمایشی ساختن صحنه های عاطفی یا دلهره آور نیز استفاده شود.
با پایان مرحله ی فنی، نوبت به دریافت پروانه ی نمایش برای پخش فیلم می رسد. تهیه کننده یک نسخه از فیلم را به شورای صدور پروانه ی نمایش در سازمان سینمایی کشور ارسال و منتظر جواب می ماند. اگر فیلم ساخته شده پس از بازبینی توسط اعضای شورا، شرایط لازم را داشته باشد، اجازه ی اکران (نمایش عمومی) داده می شود.
آخرین مرحله از چرخه ی تولید فیلم، اکران است. تهیه کننده، توزیع اثر را به دفاتر پخش فیلم می سپارد. این دفاتر در زمان پخش عمومی فیلم خدماتی مانند تکثیر، تبلیغ (تهیه پوستر، پلاکارد، عکس، آنونس، تیزر) و… فراهم کرده و در سود فروش فیلم نیز سهیم می شوند.
فیلم محصول نهایی و فرآیند هنری کار یک گروه با تخصص های ویژه است.
[toggle title=”برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.” state=”close” ]
مقاله آموزشی «چگونه در ایران، فیلم بسازیم؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب ساخت فیلم به زبان ساده، نوشته ی بهروز فرجی از انتشارات نظری، منتشر شده در اردیبهشت 1392 با شابک 4-089-289-600-978 به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.
[/toggle]