عادت های مثبت افراد موفق در زمان گفتگو
زبان شما بر نحوه درک دیگران و ارتباط آنها با شما تاثیر می گذارد. اگر شما اغلب احساس می کنید نادیده گرفته می شوید یا مورد توجه قرار نمی گیرید الگوهای گفتاری خود را بررسی کنید. اگر به نحوه صحبت کردن افراد موفق گوش دهید، متوجه خواهید شد آنها از زبانی استفاده می کنند که مثبت، دقیق و بر مبنای اقدام است و پیوسته به روابط آنها اعتماد می بخشد.
در این مقاله شما می توانید با 8 عادت مثبت افراد موفق در زمان گفتگو آشنا شوید.
1) خودتان را محکم نشان دهید.
از نظر فیزیکی، حالت ایستادن و چهره شما تعیین می کند که شما از نظر عاطفی چه حسی داشته باشید و چه کلماتی از دهان شما بیرون بیاید. بنابراین اول از همه صاف بایستید یا بنشینید، شانه ها را به عقب بکشید، یک لبخند ملیح در چهره و تماس چشمی زیاد با آدم های اطراف تان داشته باشید. این کارها به شما قدرت و اطمینان می دهند که کلماتی که به زبان می آورید تاثیر مطلوبی بر مخاطبین تان می گذارد.
2) کلمات را متفاوت بیان کنید.
به جای اینکه نشان دهید نمی توانید یک کار را انجام دهید، زبان تان را تغییر دهید. به عنوان مثال به جای: «من نمی توانم، من انجام نمی دهم، من نمی خواهم، من می خواهم، من باید و…» بگویید: «من می توانم، من هستم، من مایلم، من تصمیم دارم، من دارم، من مشتاقم، من خلق می کنم، من لذت می برم و…».
3) مطلق نباشید.
به جای اینکه بگویید: «آنها آدم های کاملاً احمقی هستند» بگویید: «آنها چیزها را متفاوت از من می بینند. این برای من سوال است که آنها چه چیزی می بینند که من نمی بینم». به جای: «هیچکس به حرف های من در اینجا گوش نمی دهد» بگویید: «به نظر می رسد بعضی ها به من گوش نمی دهند. من به این فکر می کنم که چگونه باید صحبت کنم که دیگران توجه بیشتری به صحبت هایم داشته باشند».
4) برای اعتقادتان عذرخواهی نکنید.
بسیاری افراد خصوصاً خانم ها عقیده شان را با یک عذرخواهی مقدمه چینی می کنند. اگر شما هم این گونه هستید دیگر اینکار را نکنید. شما نباید بابت عقیده تان عذرخواهی کنید. فقط آن را با احترام بیان کنید.
5) بایدها را کنار بگذارید.
کلمه «باید» به اندازه کافی مضر به نظر می رسد. بنابراین به جای استفاده از کلمه «باید» که یک قضاوت بهتر یا بدتر را در بر دارد، از کلمه «می توانید» استفاده کنید و یک کلمه جایگزین انتخاب کنید که با خواسته های شخصی شما هماهنگ باشد. برای مثال، به جای گفتن: «من باید همه را برای چهارم جولای دعوت کنم» بگویید: «من می توانم همه را به اینجا دعوت کنم، یا به جای آن می توانیم بیرون برویم.»
6) سعی نکنید انجام دهید.
من به تازگی این پیام صوتی را از دخترم دریافت کردم: «لطفاً پیام بگذار، من سعی می کنم به محض اینکه بتوانم جواب بدهم.» سپس برای او این پیام را گذاشتم: «عزیزم صدایت را دوباره ضبط کن و کلمه «سعی» را حذف کن. اینکه تو می گویی سعی می کنم بهانه ای را برای انجام ندادن آن فراهم می کنی. بنابراین سعی نکن، انجام بده.»
7) برچسب ها را محدود کنید.
برچسب ها شما را با یک مرز ذهنی ناخودآگاه محدود می کنند. برچسب زدن به خودتان مانند تنبل یا بی نظم و انضباط یا پول دوست، شما را به همین سمت می کشاند و تنها یک حالت نامطلوب را تقویت می کند. چون شما تنبل و بی نظم بوده اید بدین معنی نیست که دیگر نمی توانید متفاوت باشید. بهتر است بگوییم: «من در این باره خیلی با انگیزه نبوده ام، اما با انگیزه خواهم شد» یا «من هرگز کارهایم را مطابق با اولویتم سازماندهی نکرده ام اما اکنون تصمیم دارم این کار را بکنم و زمانم را بهتر مدیریت کنم».
8) مشکلات را به فرصت ها تبدیل کنید.
همه ما مشکلاتی داریم، چیزی که موفق ترین افراد را از بقیه متمایز می کند نحوه نگرش آنها است. آیا یک رئیس بد دارید؟ این یک فرصت فوق العاده در پرورش توانمندی مدیریت شما است. آیا سرتان شلوغ است؟ این یک فرصت عالی برای بهبود توانایی در واگذاری، اولویت بندی و توسعه بهره وری شما است. وقتی شما به شکلی دیگر مشکلات خود را توصیف می کنید، راه های جدیدی را برای برخورد با آنها پیدا می کنید. به جای گفتن: «این یک کابوس است» بگویید: «این یک چالش جالب است» و به این شکل شما به راحتی با آنها کنار خواهید آمد.
ما با زبان مان زندگی می کنیم. به بهترین شکل صحبت کنید، بهترین ها را بر زبان بیاورید و حس مثبت تری به توانایی خود داشته باشید تا به شما القا کند که می توانید بهترین کار را انجام دهید. من اطمینان دارم که شما توانایی بسیار بیشتری از آنچه تصور می کنید دارید.
منابع
مقاله علمی و آموزشی «عادت های مثبت افراد موفق در زمان گفتگو»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله مارجی وارل ترجمه مریم ولی پور نورعلی در مجله پنجره خلاقیت، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.