راهنمای استخدام نیروی تولید محتوا
شرکتهایی که تاکنون در زمینه تولید محتوا کاری انجام ندادهاند، باید بدانند، مسئول تولید محتوا در خط مقدم کسب و کار آنها قرار دارد. وقتی از نیروی تولید محتوا حرف میزنیم در واقع از فردی صحبت میشود که توانایی تبدیل همه فعالیتهای شرکتتان به محتوای قابل انتشار و همهگیر را دارا است. این فرد باید توانایی تولید محتوا بطور پیوسته داشته باشد، قواعد نگارش را بلد باشد، دارای توانایی درک و تجزیه تحلیل باشد و فقط یک مترجم نباشد! از همه مهمتر دارای ایده باشد یعنی منتظر کسی در مجموعه نباشد تا او را در زمینه تولید محتوا راه بیاندازد.
فرد مسئول محتوا در شرکت باید پویا و خلاق باشد و همچون شکارچی، ایدهها را بتواند از مجموعه کسب کند و آنها را به محتوا تبدیل کند. این شکارچی همچنین باید یک پزشک نیز باشد و همه نواقص و کم کاریهای مجموعه را در زمینه محتوا شناسایی کند و آنها را رفع و رجوع کند.
فردی که در زمینه تولید محتوا میخواهید استخدام کنید شدیداً باید درک بصری بالایی داشته باشد. این درک بصری بالا در کنار موارد اساسی گفته شده، باید در زمینه ui و ux خود را نشان بدهد. در کنار این موارد این فرد باید از نظر مسائل مهمی چون سئو و انواع روشهای بازاریابی محتوا و صد البته تبلیغات همگن سر در بیاورد و سابقهای در آنها داشته باشد. مواردی که تاکنون گفته شد را باید بتوانید در نمونه کارهایی که فرد داشته ببینید. در غیر این صورت شما یک کارآموز محتوا را استخدام میکنید و نه یک مسئول تولید محتوا!
چند سوال شایع در زمینه استخدام مسئول تولید محتوا
آیا باید طراحی بلد باشد؟
این سوال بستگی به اندازه شرکتتان دارد. اگر شرکتی هستید که آرزوهای کوچک دارید، اکنون در حال شروع هستید نمی دانید در آینده چه اتفاقی ممکن است بیافتد، چرختان نمی چرخد! حقوق خودتان را ندارید بدهید و… بله باید طراحی نیز بلد باشد. ولی اگر به دنبال تخصص محوری در مجموعه هستید سعی کنید تخصصها را با هم خلط نکنید. مسئول تولید محتوایی که استخدام میکنید باید در زمینه طراحی نیز صاحب ایده و نظر باشد. باید از طراحی به خوبی سر دربیاورد و بتواند با طراح مجموعه به خوبی تعامل کند. ولی همانطور که گفته شد سعی نکنید تخصصها را با یکدیگر مخلوط کنید. برای یک نیروی مسئول محتوای شرکت شما، اولویت دانستن انواع بازاریابی محتوا و دانستن گوگل آنالتیکس است.
افراد رزومه داده، مسائل فنی کسب و کارم را نمی دانند! ماندم چه کنم؟!
قطعاً افرادی که در زمینه تولید محتوا برای تصدی سمت مسئول محتوا رزومه میدهند، به اندازه افراد شاغل در آن کسب و کار دانش فنی ندارند. تصورتان از مسئول تولید محتوا، نیروی اجرایی و یا فنی نباشد. فردی که قرار است تولید محتوای شرکتتان را انجام بدهد وظیفه تبدیل فعالیت شرکت به محتوا را دارد. به سابقه این فرد نگاه کنید و ببیند آیا سریع یاد میگیرد یا خیر. ببینید مفهومها را چطور منتقل کرده است. البته اگر مفاهیم و ادبیات زمینه فعالیت شما خیلی سنگین و پیچیده است سعی کنید تا جایی که میشود از افراد مطلع استفاده کنید.
قلم خوبی دارد چرا استخدامش نکنم؟
همه میتوانند بنویسند ولی هر کس که یک متن را جلوی شما گذاشت یک نویسنده و یا یک مسئول محتوا به حساب نمیآید. این فرد باید تمامی راههای بازاریابی محتوا را به خوبی آزموده باشد و به انواع آنها مسلط باشد. از طرف دیگر سابقه این فرد باید نشان بدهد که وی نوشتن را همچون تولید میداند و نه شبیه خلق اثر هنری! در غیر این صورت فردی که استخدام میکنید، یک نویسنده دمدمی خواهد بود که فرق فعالیت در زمینه بازاریابی محتوا و نوشتن کتاب ادبی را نمیداند و یک روز فیلش یاد هندوستان میکند!
دوره کارآموزی بگذاریم؟
اگر شما به عنوان مسئول کسب و کارتان، درکی نسبت به پروسه تولید محتوا ندارید و میخواهید با کیفیت تولید محتوا آشنا شوید و چرخی در حوزه تولید محتوا بزنید، کارآموز بهترین گزینه برای کسب و کار شما خواهد بود. در غیر این صورت وقت خود و مجموعهتان را با دوره کارآموزی در حوزه تولید محتوا نگیرید. در زمینه تولید محتوا تخصص با یکی دو ماه به وجود نمیآید و یک پروسه زمانبَر است. پس فکر نکنید که با یکی دو ماه فرصت، فرد هم جهت با کسب و کارتان شروع به تولید محتوا میکند. از طرف دیگر محتوا میماند، منتشر میشود و نمیتوان جلوی یک محتوای منتشر شده را گرفت. پس اعتبار خود را با یک فرد نابلد به خطر نیاندازید. لازم به ذکر است که افراد مجرب در زمینه تولید محتوا کمتر میپذیرند که کارآموز باشند.
با این رزومهها نیرو بگیریم یا با یک آژانس همکاری کنیم؟
استخدام یک نیروی درون مجموعهای برای سمت مسئول محتوا از نظر هزینه نسبت به قرارداد با یک کانون یا آژانس تبلیغاتی بسیار کم صرفهتر است. همچنین مجموعهتان را پویاتر نشان میدهد. اما نیروی کار مرتبط با کسب و کاری که دارید بسیار کم پیدا میشود. نیرویی که برای کسب و کار شما ایده داشته باشد، بازار کار شما را آنالیز کند و از سابقه خوبی در امر نوشتن برخوردار باشد بسیار کم در بازار کار ایران موجود است. مورد دیگری که مطرح است این است که نیروهای فعال در تولید محتوا چند کاره نیستند. اگر مجموعهای دارید که سایر بخشهای تبلیغات را به خوبی انجام میدهد حضور یک نفر تولید محتوا در کنارتان قطعاً خوب است ولی اگر هیچ نیرویی برای تبلیغات در مجموعه ندارید بهتر است محتوا را برونسپاری کنید چرا که یک نیرو محتوایی کار چندانی برایتان نمیکند.
مسائل مربوط به استخدام مسئول محتوا به این موارد محدود نمیشود اما موارد گفته شده به مسائل ابتدایی برای استخدام یک مسئول تولید محتوا برمیگردند.