۳ ویژگی مشترک کارخانه های آینده

تبلیغات
HiU Company

مدت های مدیدی است که کارخانه ها نه به عنوان یک منبع درآمد و رفاه اجتماعی، بلکه به عنوان یک منبع آلودگی و سر و صدا با استخدام هزاران نفر در سطوح پایین در اذهان مردم جای گرفته اند؛ اما امروزه کارخانه ها در حال تغییر و تحولات ژرفی هستند. پیشرفت های چشمگیر در تکنولوژی، اتوماسیون و جهانی شدن، در بطن این تحول قرار دارند که تولیدکنندگان چگونه و کجا به طراحی، ساخت، اجرا و ادغام شبکه های کارخانه خود می پردازند.

همچنین آنها در تغییرات قابل توجه عملیاتی، سیاسی و اجتماعی پیشگام هستند. از منطقه ای در آمریکا گرفته تا روستاهای هند و چین، سوال های بسیاری مطرح می شود و به گوش می رسد که تکنولوژی چگونه در نحوه تولید و توزیع محصولات ما تحول ایجاد می کند؟ آیا اتوماسیون و تجارت آزاد مشاغل با ارزش، کارخانه ها را از بین می برند؟ کدامین مهارت ها مورد نیاز هستند؟ جوامع چگونه در مواجهه با فناوری های جدید تولید، پیروزمندانه عمل کنند؟ تولیدکنندگان چگونه و چه زمانی باید تجهیزات قدیمی خود را برای پذیرفتن فناوری های جدید ارتقاء دهند تا باعث افزایش بازده و بهره وری برای دریافت مزایا شوند یا صرفاً به حفظ رقابت بپردازند؟

اینها مجموعه سوالاتی هستند که در مجمع جهانی اقتصاد در مورد تولیدات آینده مطرح شده بودند. شرکت ها، دولت ها و جوامع مختلف باید بطور یکسان و هماهنگ به درک این تکنولوژی بپردازند و با همکاری یکدیگر موفقیت کارخانه ها را در آینده تضمین کنند. در این مقاله شما می توانید با تاثیر تکنولوژی بر تولید و توزیع محصولات کارخانه ها آشنا شوید.

آینده کارخانه ها به چه صورتی خواهد بود؟

پاسخ این گونه سوالات در کارخانه هایی خواهد بود که فناوری هایی نظیر پرینترهای سه بعدی، روباتیک پیشرفته، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، دستگاه های پوششی و واقعیت مجازی و افزوده را همگرا می کنند تا به ایجاد ارزش های جدید و توانمند ساختن کارخانه هایی با انعطاف و کارآیی بیشتر در آینده بپردازند. ارزش ایجاد شده حقیقی است؛ تولید کنندگان بزرگ جهان با افزایش بهره وری و کاهش ۳۰ درصدی هزینه ها باعث پیشرفت در بهره وری عملیاتی، کم کردن موجودی و نیز پایین آوردن هزینه های انرژی و آب و کاهش وقایع مربوط به ایمنی شده اند.

در حالی که سرعت نحوه تغییر در میان شبکه ها توسط صنعت و کشور متفاوت خواهد بود، کارخانه های آینده به یک فضای دیجیتال تر، مجازی و دارای منابع با صرفه تر تبدیل می شوند. این محیط هم در زمینه دسترسی به اطلاعات و هم در زمینه سخنگو بودن دستگاه ها و هدایت یکدیگر، مرتبط تر از گذشته خواهد بود. این مکان جایی است که در آن اتوماسیون، شبیه سازی، تجسم و تجزیه و تحلیل بطور گسترده ای برای حذف ضایعات و افزایش بهره وری از لحاظ تولید مواد، مصرف انرژی، تلاش و زمان، بیشتر بکار گرفته می شود. بطورکلی کارخانه های آینده دارای سه ویژگی مشترک هستند:

۱) پروسه متصل، اتوماتیک و منعطف فروشگاه های دیجیتال

اینترنت اشیاء و قابلیت اتصال ترکیب شده با تجزیه و تحلیل و هوش مصنوعی باعث افزایش بهره وری دارایی، کاهش مدت زمان خاموشی های برنامه ریزی نشده و تعمیر و نگهداری می شود و به تولیدکنندگان این اجازه را می دهد تا منابع جدیدتری را کشف کنند. طراحان و اپراتورها با بکارگیری دوقلوهای دیجیتال، شبیه سازی و واقعیت مجازی، به منظور بهینه سازی طراحی، فرآیندهای تولید و جریان های مواد، عملاً در رسانه های تعاملی غوطه ور می شوند. چاپگرهای سه بعدی پتانسیل بالایی را برای محصولات طرح جدید و با قابلیت های عملکردی همچون امکان سفارشی سازی عرضه می کنند.

۲) ارتباط جدید میان اپراتورها و دستگاه ها

فناوری های نوین در حال تغییر ماهیت کار و مهارت های مورد نیاز اپراتورها هستند. عمده وظایف روبات ها را انجام کارهای دشوار، خطرناک و کثیف تشکیل می دهد و همچنین روبات های همکار بطور فزاینده ای پا به پای اپراتورها فعالیت می کنند. همچنین واقعیت افزوده و دستگاه های پوششی نیز در حال تغییر چگونگی تعلیم، جمع آوری و تصمیم گیری در فروشگاه ها هستند که موجب افزایش کیفیت، بهره وری و انعطاف می شود. در واقع همانگونه که تکنولوژی این امکان را برای کارکنان فراهم کرده است تا بتوانند بهره وری خود را افزایش دهند، کار سنگین نیز در بسیاری از عرصه ها مقرون به صرفه تر خواهد بود. احتمالاً بسیاری از ترکیبات انسانی – سایبری در کارخانجات در سال های آینده مخصوصاً در دهه پیشروی باقی خواهند ماند. تکنولوژی هم در بازارهای توسعه یافته که افراد از سختی کار رنج می برند و هم در بازارهای سطح پایین تر که کارکنان آن نیازمند افزایش مهارت های خود هستند، به عنوان یک گام ارزشمند به شمار می آید که موجب به ثمر رساندن بازدهی بهره وری و ایجاد استراتژی کارهای شروع نشده، می شود.

۳) ساختار، مکان و مقیاس کارخانه ها

کارخانه ها در آینده بسیار کارآمدتر و پایدارتر خواهند بود. همچنین بطور فزاینده ای از خطوط قابل تغییر تشکیل شده اند که مجدداً می توانند به راحتی برای چندین دسته تولید تنظیم شوند. فناوری های تولید دیجیتال این امکان را برای توسعه دهندگان نرم افزار، طراحان محصول و نیز تکنیسین های تولید فراهم می آورد تا در محیط های باز به فعالیت خود بپردازند. از آنجایی که تکنولوژی، نقش کار کم هزینه را کم رنگ می کند و اقتصاد مقیاس را کاهش می دهد، تولیدات توزیع شده به یک معیار اصلی تبدیل می شوند. علاوه بر این، تولیدکنندگان قادر خواهند بود تا آثار تولیدات سنتی خود را با واحدهای کوچکتر و انعطاف پذیرتری که در کنار نقاط مصرف قرار دارند، تقویت کنند و این اجازه را دارند تا نیازهای محلی خود را با یک زنجیره تامین پاسخگوتر فراهم سازند. این کارخانه های مجهزتر، کارآمدتر و کم زباله تر به پیشرفت در چرخه اقتصاد کمک چشمگیری می کنند.

در حالی که تمام این روندها احتمالی است، کارخانه ها در آینده دنباله رو یک پارادایم واحد نمی روند. از آنجایی که بخش های صنعتی و در حال توسعه در مقایسه با اقتصاد توسعه یافته در مسیر خود حرکت می کنند، در برخی مکان ها نیز تغییرات به صورت خیلی سریع اتفاق می افتد یا در بعضی موارد کاملاً متفاوت به نظر می رسند. در عین حال و با توجه به قابلیت های در حال تغییر، تولیدکنندگان ملزم هستند در مورد استراتژی های سرمایه گذاری خود تجدیدنظر کنند تا افق های سرمایه گذاری تاریخی را منسوخ کنند که برخی از آنها در حال حاضر وجود دارند و برخی نمی توانند این مدت طولانی را تحمل کنند.

همانگونه که تکنولوژی جریان کار را تغییر می دهد و به حذف مشاغل مقیاس گرا، کم هزینه و بر پایه کار سخت می پردازد و مشاغلی را که بر پایه مهارت های بالا استوار هستند، به مراکز بازارهای منطقه ای توزیع می کند، جوامع نیز می توانند با پیشبرد مهارت های لازم و زیر ساخت ها به موفقیت دست یابند. اینجا دقیقاً نقطه ای است که سیاستگذاران باید رهبری مشارکت در کسب و کار، دانشگاه ها و سازمان های اجتماعی را برای آماده سازی جوامع خود بر عهده گیرند. در حالی که انقلاب های صنعتی گذشته از چندین نسل عبور کرده اند، اگر جوامع قصد عبور از چهارمین انقلاب صنعتی را ندارند، باید سریعاً پاسخگو باشند.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «۳ ویژگی مشترک کارخانه های آینده»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله سین موناهان در وب سایت مجمع جهانی اقتصاد، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها
تبلیغات
HiU Company

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط