وقتی روبات ها همه کاره می شوند: از بانکداری روباتیک تا روبات ژورنالیست

به گزارش پورتال یو سی (شما می توانید)، اولین شعبه از یک بانک روباتیک بدون دخالت انسان در شانگهای چین افتتاح شد. این روبات که اژدهای کوچک (Little Dragon) نام دارد می تواند با مشتریان گفتگو کند، کارت ها و حساب های بانکی را بررسی و تایید کند. این روبات بانکدار جدیدترین نیرویی است که به ارتش رو به رشد کارمند – روبات ها در شهرهای چین پیوسته است.

شیائو لانگ (Xiao Long) که جدیدترین کارمند استخدام شده در شعبه جیوجیانگ (Jiujiang)، بانک ساخت و ساز چین است، همیشه به موقع سر کار حاضر می شود و هرگز تاخیر ندارد. او هر روز در محل کار خود با خوشرویی به مشتریانی که وارد شعبه شانگهای می شوند می گوید: «چطور می توانم کمک تان کنم؟»

شیائو لانگ یا اژدهای کوچک یک کارمند عادی نیست. او نخستین روبات تمام اتوماتیک چین در بانک کاملاً روباتیک چین است که بدون هرگونه دخالت انسان خدمات بانکداری به مشتریان خود عرضه می کند.

او با مهارت های گوناگونی که دارد به عنوان کارمند و نگهبان، خدمات گوناگونی را عرضه می کند. به عنوان مثال با مشتریان صحبت می کند، کارت های بانکی را دریافت می کند، حساب های بانکی را چک می کند و حتی قادر است به سوالات ساده مشتریان پاسخ بدهد.

تبلیغات کتاب کدینگ تصویری ۱۱۰۰ واژه انگلیسی که باید دانست

بعد از یک گفتگوی اولیه سریع با شیائو لانگ مشتریان از دروازه های الکترونیکی عبور می کنند که چهره و کارت شناسایی آنها را اسکن می کند. این کار فقط یکبار انجام می شود و در مراجعات بعدی، اسکن چهره مشتری برای احراز هویت او کافی است و دستگاه می تواند صرفاً با مشاهده چهره مشتری اطلاعاتی را که از قبل وارد شده، بازیابی کرده و به او اجازه ورود دهد.

پس از ورود مشتری به داخل بانک، این ماشین های گویا کاملاً خودکار هستند که با ارائه خدماتی همانند باز کردن حساب، نقل و انتقال پول و تبدیل ارزهای خارجی و دیگر خدمات بانکی، بانک را اداره می کنند. پس از ورود به داخل بانک، روبات دیگری هست که در اتاق واقعیت مجازی با کمک رابط های ویدئویی با مشتریان گفتگو می کند و به سوالات آنها پاسخ می دهد.

همچنین تعداد زیادی دوربین های امنیتی درون بانک وجود دارد که ۸ دوربین فقط در قسمت لابی نصب شده و تعدادی نیز کاملاً دور از دید، کار نگهبانان امنیتی انسانی را انجام می دهند.

البته تعداد مشتریانی که به این بانک مراجعه می کنند، زیاد نیست. زیرا بیشتر افراد در محدوده سنی ۳۰ سال بیشتر کارهای بانکی خود را به صورت آنلاین انجام می دهند و به هر حال از آمدن به شعبات بانک ها خودداری می کنند در نتیجه در این شعبه مشتریان مجبور نیستند در صف بایستند.

روبات نگهبان

در جامعه کنونی چین روبات ها در زندگی روزانه مردم بطور فزاینده ای اداره امور را بر عهده می گیرند. آنها به ویژه برای مقاصد امنیتی کاربردهای زیادی دارند. به عنوان مثال در بیشتر ایستگاه های قطار و مترو به عنوان نگهبان های امنیتی سعی در مراقبت از مسافران دارند. مثلاً گارد امنیتی در ایستگاه راه آهن شرق ژنگ ژو (Zhengzhou) به نحوی برنامه ریزی شده که صورت مسافران را اسکن کردن و به سوالات متداول مردم پاسخ بدهد.

مدیر عامل شرکت چینی تجارت الکترونیک jd.com اخیراً پیش بینی کرده است که روبات ها سرانجام در صنایع سبک جایگزین نیروی کار انسانی خواهند شد و با توجه به بررسی های انجام شده iResearch حجم تولیدات صنعتی در بخش صنایع سبک تا سال ۲۰۲۰ با سه برابر رشد نسبت به میزان کنونی از مرز ۷.۵ میلیارد پوند بگذرد.

روبات های آشپز، پیشخدمت

روبات ها در بخش آشپزی هم مهارت های رضایت بخشی دارند. این فعالیت هم در رستوران ها و هم در آشپزخانه های صنعتی با موفقیت همراه بوده است. سال گذشته ویدئویی از یک کارخانه اتوماتیک کباب پزی در رسانه های اجتماعی چین پخش شد که عملکرد این روبات را در آشپزی به نمایش گذاشت.

البته روبات پیشخدمت ها و روبات گارسون ها سال ها است که مد روز شده و در بیشتر رستوران ها رسم شده که مشتریان را با تجربه های جدید و منحصر به فرد و نو به خود جذب کنند. صرفه جویی در هزینه و دستمزد کارکنان نیز هدف دیگری بود که صاحبان رستوران ها را بسیار به این روبات ها علاقه مند کرد هر چند که عملکرد روبات گارسون ها برای یک مشتری گرسنه به گونه خسته کننده ای کند است. علاوه بر این حرکات این روبات گارسون ها از قبل برنامه ریزی شده و غیر منعطف است. در نتیجه عملکرد آنها برای بعضی رستوران ها بیش از آنکه مفید باشد، مشکل ساز شده است.

روبات ژورنالیست

در جدیدترین خبرها در حوزه روباتیک، چین موفق به تولید روبات ژورنالیست شد. این روبات با همکاری شرکت Xinhua با شرکت موتور جستجو sogou.com ایجاد شده است. سازندگان این روبات برای راه اندازی و عملکرد این روبات، فیلم های پخش زنده را بر الگوریتم دستگاه روباتیک قرار دادند تا به روبات یا هوش مصنوعی صحبت کردن را بیاموزد که نقش خبرنگار را ایفا می کند.

طبق مندرجات در وبلاگ Xinhua، هدف از بکارگیری AI در روباتی که نقش خبرخوان یا گوینده را ایفا می کند، کاهش هزینه های تولید خبر و بهبود کارآیی آن با کاهش خطاهای انسانی بوده است. این روبات زن که شین شیائومنگ (Xin Xiaomeng) نام دارد، قادر است حرکات و حالات چهره انسان را در هنگام قرائت خبر تقلید کند.

سفارش غذا با فناوری تشخیص چهره

در بین انواع استفاده ها از فناوری هوش مصنوعی در تشخیص هویت، در رستوران KFC شعبه هانگ ژو (Hangzhou) مشتریان می توانند فقط با نشان دادن چهره خود هزینه غذای سفارش داده شده را پرداخت کنند. بعضی خرده فروشان دیگر از جمله فروشگاه تن سنت (Tencent) در حال آزمایش فروشگاه های بدون صندوقدار هستند.

جفری دینگ (Jeffrey Ding) محقق موسسه آینده بشری در دانشگاه آکسفورد می گوید: «خطرناک است اگر کیفیت را قربانی کمیت کنید. از این رو در حال حاضر نگرانی هایی درباره نحوه استفاده از هوش مصنوعی و روباتیک و آثار آن بر طبقات اجتماعی، تقسیم ثروت و تشدید نابرابری ها وجود دارد.»

از دیگر سو مواردی از نقض حریم خصوصی در چین به سرعت در حال افزایش است. طبق یک نظرسنجی ملی که مقامات چین انجام داده اند، روشن شده است که ۹۰ درصد از مشتریان چینی احساس می کنند که توسعه هوش مصنوعی تهدیدی جدی برای حفظ حریم خصوصی آنها شده است.

پروفسور یو ژوو (Yu Zhou) از دپارتمان علوم زمین و جغرافیا در کالج ورسر می گوید: «در زمینه هوش مصنوعی و صنعت روباتیک چین به وضوح علاقه مند است که جایگاه برتر و پیشروی جهانی را از آن خود کند. در واقع در پشت همه تلاش های چین برای توسعه زنجیره ارزش حرکت به سوی صنایع روباتیک نهفته است.»

در واقع چین تلاش دارد با تحلیل و توسعه زنجیره ارزش که بر پایه اصل اقتصادی مزیت استوار است، در مقایسه با رقبای خود بهترین عملیات را در بخش هایی ارائه دهد که از مزیت تولید نسبی در مقایسه با شرکت های خارجی رقیب برخوردار است. در نتیجه تحلیل زنجیره ارزش، سیاستگذاران اقتصادی چین به این نتیجه رسیده اند که بطور همزمان، شرکت های تولیدکننده کالاهای الکترونیک می توانند بهترین ارزش را در بخش روباتیک و هوش مصنوعی به مشتریان شان برسانند. یک زنجیره ارزش طیف کاملی از فعالیت ها شامل طراحی، تولید، بازاریابی و توزیع را در بر می گیرد که کسب و کارها برای تبدیل یک محصول یا خدمات از «مفهوم» به «تحویل به مشتری» طی می کند.

کاهش ده ها هزار نفر از کارکنان شرکت فاکس کان

یو ژوو می افزاید: «با توجه به افزایش دستمزد کارکنان و کاهش نیروی کار سطح پایین، شما به عنوان یک شرکت تولیدکننده ناگزیر به جایگزینی سیستم اتوماسیون به جای نیروی کار هستید و روبات ها بطور طبیعی توجه صاحبان شرکت ها را به خود جلب می کنند. در نتیجه روبات ها واقعاً به عنوان روشی شناخته شده اند که سبب ارتقای عملکرد و نیز کاهش هزینه و در نهایت کالایی کارآمدتر و ارزان تر می شود.»

طبق آمارهای بدست آمده از سوی فدراسیون بین المللی روبات ها، چین با سهمی به ارزش خالص ۳۰ میلیارد دلار هم اکنون بزرگترین سهامدار در بازار جهانی روباتیک است. شرکت تایوانی فاکس کان (Foxconn) اخیراً با جایگزین کردن نیروی کار ماشینی، ده ها هزار نفر از کارکنان خود را کاهش داد. این شرکت اعلام کرده است که بیش از ۴۰ هزار روبات ویژه کار در کارخانجات راه اندازی کرده است. این شرکت در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ به هدف تعیین شده خود یعنی ماشینی کردن ۳۰ درصد از کل نیروی کارخانه دست یابد.

ظهور و برآمدن روبات ها همچنین ارتباط تنگاتنگی با سرمایه گذاری های سنگین بخش دولتی و خصوصی در زمینه فناوری های هوش مصنوعی برای تشخیص چهره دارد. در شنزن، شانگهای و پکن، مقامات محلی از این فناوری ها برای تشخیص هویت متخلفان از مقررات رانندگی در جاده ها و خیابان ها استفاده می کنند. با کمک این دستگاه های مجهز به هوش مصنوعی از افرادی که مقررات را رعایت نمی کنند و بطور خلاف تردد می کنند، عکسبرداری می شود و پس از تشخیص هویت، یا بلافاصله پیام های فوری به آنها تذکر داده می شود یا نام و مشخصات شان به عنوان فرد خاطی روی صفحه نمایش های بزرگ در خیابان ها به نمایش در می آید تا مایه شرمندگی آنها باشد.

در یکی از جشنواره های سالانه در شهر جینگدائو، پلیس محلی با استفاده از شبکه ای از دوربین ها و فناوری های تشخیص چهره، چهره ۲.۳ میلیون شرکت کننده در این جشنواره را اسکن کرد. از این بین افرادی که از قبل در پایگاه داده های پلیس دارای سابقه اعتیاد به مواد مخدر بودند، شناسایی و مورد آزمایش قرار گرفتند.

هنگامی که سخن از کارآیی روبات ها است، یکی از مزیت های روبات بر انسان این است که احساسات نمی تواند کارآیی او را کاهش دهد یا مختل کند. به بانک ساخت و ساز چین در شانگهای باز گردیم. شیائو لانگ روبات بانکدار، هیچ یک از مشکلات موجودات انسانی را ندارد. او هیچگاه خشمگین نمی شود، فریاد نمی کشد و نگران آینده نیست. پس اگر از او درباره آینده شغلی اش و چشم اندازش به وضعیت زندگی سوال کنید، او فقط لبخندزنان به شما نگاه می کند و پلک می زند!

منابع

خبر علمی «وقتی روبات ها همه کاره می شوند: از بانکداری روباتیک تا روبات ژورنالیست» توسط هیئت تحریریه خبر پورتال یو سی (شما می توانید) با استناد به The Guardian و Businesstimes و مجله دانستنیها، ترجمه، تدوین و نگارش شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر
تبلیغات میزبانی وب و ثبت دامنه - های یو کمپانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا