سوال و جواب های فنی مربوط به رادیاتور اتومبیل

کار رادیاتور شبیه نعلبکی می باشد! برای اینکه چای داخل استکان خنک شود مقداری از آن را در نعلبکی می ریزند، چون نعلبکی دارای سطح بزرگتر و در معرض هوای بیشتری می باشد و احتمالاً کمی فوت می کنند تا چای خنک شود. به همین شکل در اتومبیل نیز آب گرم موتور بوسیله واتر پمپ (تلمبه آب) به بالای رادیاتور هدایت می شود و در رادیاتور، آب در سطح بسیار زیاد و در جریان باد پروانه رادیاتور قرار می گیرد.

رادیاتور دارای دو مخزن بالا و پایین است. مخزن بالایی، آب گرم را از موتور به رادیاتور می آورد و در مخزن زیر رادیاتور، آب خنک شده به سمت موتور می رود.

خب تا حدودی با رادیاتور اتومبیل آشنا شدید. الان شما می توانید چند نکته فنی از رادیاتور را مطالعه نمایید.

درب رادیاتور
درب رادیاتور از یک سوپاپ و واشر لاستیکی تشکیل شده که از خروج بخار آب تا یک فشار معینی جلوگیری می نماید. بنابراین باید در تمام فصول سال درب رادیاتور محکم بسته شود، در غیر این صورت به تدریج بخار آب خارج شده و آب رادیاتور کم می شود. در زمان باز کردن درب رادیاتور و در مواقعی که موتور جوش آورده باید:

  • ابتدا موتور در جا کار کند تا از وضعیت جوش خارج شود. در غیر این صورت موتور گریپاژ می کند.
  • با پارچه ای روی درب رادیاتور گرفته شود تا با باز کردن آن از پاشیدن آب جلوگیری شود.
  • در چنین مواقعی باید سر و صورت را دور از رادیاتور نگه داشت و درب رادیاتور باید به تدریج باز شود تا از حالت جوش خارج شود. سپس با برداشتن درب در حالی که موتور کار می کند، به تدریج آب اضافه شود.

پروانه رادیاتور
پروانه در قسمت جلوی موتور و پشت رادیاتور روی محوری قرار گرفته و بوسیله تسمه پروانه که به فولی میل لنگ مرتبط است کار می کند و هوا را به شدت از لای لوله های رادیاتور به طرف موتور می کشد، و آب داخل رادیاتور را که در داخل لوله ها از بالا به پایین در حرکت است خنک می کند.

پروانه رادیاتور، واتر پمپ و دینام بوسیله فولی میل لنگ به حرکت در می آیند. برای اینکه جریان هوای خنک به اطراف پخش نشود پروانه را در یک قاب قرار داده و اطراف آن محدود شده است تا از هدر رفتن هوای خنک جلوگیری شود. جنس پروانه از فلز یا پلاستیک می باشد. پروانه فلزی اغلب تغییر حالت می دهد و پروانه پلاستیکی به علت خشک بودن، با کوچک ترین ضربه می شکند. به همین علت بازدید از آن ضروری است و در صورت خرابی باید نسبت به تعویض آن اقدام گردد.

هرچه تعداد پره های پروانه بیشتر باشد جریان هوا شدیدتر خواهد بود. به همین علت در فصل تابستان اغلب از پروانه با پره های بیشتر استفاده می گردد.

شستشوی رادیاتور
آبی که در داخل رادیاتور می ریزید غالباً آهک و نمک دارد که هنگام گرم شدن رسوب می دهد. این رسوب علاوه بر اینکه رادیاتور و لوله ها را خراب می کند، مانع هدایت آب می شود و ممکن است لوله ها و راه های باریک رادیاتور را بگیرند. بنابراین بهتر است آب جوشیده مصرف کرد و یا با استفاده از مواد حافظ رادیاتور (که در اغلب فروشگاه های لوازم اتومبیل موجود است) از رسوب آن جلوگیری کرد.

ساده ترین راه تمیز نگه داشتن رادیاتور تعویض آب آن است. برای این کار به محض اینکه رنگ آب تغییر کرد و یا آلودگی داشت باید نسبت به تعویض آب اقدام و رادیاتور شستشو داده شود. شیر تخلیه آب در زیر رادیاتور پیچ شده است که با باز کردن آن می توان آب را تعویض نمود. زمانی که شیر رادیاتور باز می شود بهتر است چند لحظه موتور کار کند که آب داخل شیلنگ ها و موتور تخلیه شود.

شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.

[toggle title=”برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.” state=”close” ]

مقاله علمی و آموزشی «سوال و جواب های فنی مربوط به رادیاتور اتومبیل»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم، نوشته ی اعزازالدین مشکوتی از انتشارات کوروش، منتشر شده در 1378 با شابک 4-83-6049-964 به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

[/toggle]

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا