تحلیل ابرداده ها، برگ برنده کسب و کارها

تبلیغات

زندگی روزمره ما در عصری می گذرد که همه چیز در آن رنگ و بوی فناوری به خود گرفته است؛ از موتورهای جستجوی آنلاین استفاده می کنیم، مسیرهایمان را از روی نقشه پیدا می کنیم، از فروشگاه های آنلاین خرید می کنیم و تمام تلاش مان را می کنیم که برای همه نیازهایمان راه حلی آنلاین بیابیم؛ راه حلی که در ظاهر به سود ما است و سریع نیاز ما را رفع می کند. اما نمی دانیم در پس گشت و گذارهای ما در دنیای اینترنت، ابرداده هایی تولید می شود که توسط شرکت ها تحلیل می شوند و پس از آن در بخش های دیگر، گاهی به سود و گاهی به ضرر ما مورد استفاده قرار می گیرند.

به گزارش پورتال یو سی (شما می توانید)، بررسی رفتار کاربران و بدست آوردن داده هایی از علایق و خواسته های آنها همان چیزی است که کسب و کارها نیاز دارند تا بتوانند محصول مورد نیاز کاربران شان را ارائه کنند. داده هایی که ممکن است ساعت ها وقت صرف تجزیه و تحلیل آنها شود و در نهایت به اطلاعاتی مفید برای برداشتن قدم های استوار برای کسب و کارها تبدیل می شود. همین موضوعات است که کسب و کارهای کوچک و بزرگ را ترغیب به جمع آوری داده ها از کاربران شان می کند.

جمع آوری داده ها؛ اولین قدم

شاید فکر می کنید جمع آوری داده ها یعنی همان فرم های ثبت نامی که در هر سایت، اپلیکیشن و… پُر می کنید؛ اگرچه این هم بخشی از داده ها است، اما باید بدانید که بخش بسیار کوچکی از آن است. داده ها معمولاً از روش های متفاوتی جمع آوری می شوند و گاهی دسته بندی شده هستند و گاهی هم نه. بخش قابل توجهی از داده ها معمولاً زمانی جمع آوری می شود که شما اطلاعی از آن ندارید؛ هنگامی که در حال گشت و گذار در اینترنت هستید یا با موبایل تان و اپلیکیشن هایی که نصب کرده اید، سرگرم شده اید، در واقع در حال تولید این داده های ارزشمند هستید.

دنبال کردن رفتار کاربران در فضای مجازی، توسط شرکت های بزرگ یا حتی کسب و کارهای کوچک داده هایی را در اختیار آنها می گذارد که بر اساس آن به تحلیل رفتار کاربران می پردازند. شاید فکر کنید که شرکت ها اطلاعات شما را می دزدند. اما در واقع اینطور نیست و این خود شما هستید که با استفاده از سرویس های مختلف داده های فراوانی تولید می کنید و در اختیار صاحبان سرویس ها قرار می دهید؛ تصور کنید زمانی که اپلیکیشن نقشه روی موبایل شما باز است، در حال پیدا کردن مسیر هستید، یا زمانی که در حال جستجوی عبارتی خاص در گوگل هستید یا هنگامی که در حال خرید از فروشگاهی مجازی و بالا و پایین کردن کالاهای آن و مشخصات شان هستید؛ در همه این موارد این شما هستید که در حال تولید داده ها می باشید؛ ابرداده های که اگرچه به کار خودتان نمی آیند، اما تحلیل آنها برای کسب و کارها بسیار ارزشمند است.

ابرداده کجا به کار می آید؟

داده هایی که توسط شرکت ها جمع آوری می شوند برای اهداف مختلفی استفاده می شوند؛ اهدافی که گاهی برای کاربران سودمند است و گاهی به شکلی آزار دهنده پیش روی آنها ظاهر می شود. حتماً برای شما هم پیش آمده که در حال گشت و گذار در اینترنت بوده اید و در گوشه صفحه تصویری از کالایی که روز گذشته جستجو کرده اید، به چشم تان خورده است یا در شبکه های مجازی، پیشنهادی در گوشه صفحه دیده اید که روز قبل در جستجویش بوده اید؛ بله درست است هیچکدام از این پیشنهادها تصادفی نیست و حاصل جمع آوری داده های شما و اعمال الگوریتم ها روی آنها است. اما برخلاف آنچه به نظر می رسد، جمع آوری داده توسط شرکت ها همیشه هم اتفاق بدی برای کاربران نیست؛ اگرچه این باور وجود دارد که رفتار کاربر رصد می شود، اما در واقع شرکت ها با جمع آوری داده ها و آنالیز ابرداده ها با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی، فرآیندها را بر اساس نیاز کاربران، خودکار و هوشمندتر می کنند و نه تنها خدمات جدیدی در دسترس کاربران خواهد بود، بلکه اطلاعات مورد نیاز آنها دقیق تر و نزدیکتر به نیاز آنها فراهم می شود.

چرا ابرداده ها می تواند تجارت ها را تغییر دهد؟

اگرچه بیش از یک دهه است که اهمیت داده ها، بخصوص ابرداده ها برای کسب و کارها مشخص شده است، اما هنوز هم بسیاری از کنار داده های کاربران خود به سادگی می گذرند. تجزیه و تحلیل داده ها تنها نیاز کسب و کارهای بزرگ نیست و کسب و کارهای کوچک نیز با تحلیل داده ها و شناخت بازار، به خوبی می توانند بر رقبای خود پیروز شوند و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند؛ اتفاقی که در نهایت به فروش بیشتر برای آنها منجر می شود. در این میان شرکت های بزرگ همچون گوگل، آمازون، مایکروسافت و… به خوبی قدر داده های عظیم را می دانند و توسعه کسب و کارشان را بر پایه داده و کاملاً هوشمندانه بنا کرده اند؛ داده هایی که بخش عمده ای از سود آنها را به دنبال دارد.

منابع

خبر علمی «تحلیل ابرداده ها، برگ برنده کسب و کارها» توسط هیئت تحریریه خبر پورتال یو سی (شما می توانید)، ترجمه، تدوین و نگارش شده است.

برچسب ها
تبلیغات
HiU Company

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط