منظور از استراتژی موقعیتی چیست؟
فرض کنید در یک نیمه شب زمستانی میخواهید تاکسی بگیرید. مسیری که میخواهید طی کنید همان مسیری است که هر روز با پرداخت 1,000 تومان به مقصد خود میرسیدید. حالا اگر راننده تاکسی به شما بگوید که کرایهاش 10,000 تومان میشود، به احتمال زیاد بهرغم میل باطنی خود این قیمت را میپذیرید، زیرا چارهای ندارید. مشابه این افزایش قیمت را در ساعات شلوغ تاکسیهای اینترنتی مشاهده میکنیم که در بازاریابی به آن استراتژی موقعیتی (Situation Strategy) گفته میشود.
در استراتژی موقعیتی اگر بازاریابان تلاش کنند تا تمام موقعیتها و شرایط ممکن را پیشبینی کرده و برای هر یک اقدامات مورد نظر را طراحی کنند، مشتری احساس نمیکند که بازاریاب و برند، قصد سوء استفاده از موقعیت او را دارد و به همین دلیل با احساس اعتماد و شادی بیشتری خرید خود را انجام میدهد.
سعی کنید به جای اینکه یک استراتژی کلی برای تمام شرایط داشته باشید، استراتژیهای مشخصی برای شرایط مختلف تعریف کنید. آنها را در اختیار مشتریان خود قرار دهید تا مصرف کننده احساس نکند به هر قیمتی میخواهید سود بیشتری از معامله با او بدست آورید.
به عنوان بازاریاب، شما وظیفه دارید تمام شرایط بالقوه را که ممکن است در آینده نزدیک و دور رخ دهد، پیشبینی کنید. برای هر کدام از این شرایط، استراتژی کاملاً روشنی طراحی کنید تا اقدامات بازاریابی شما از شفافیت لازم برای مصرف کنندگان برخوردار باشد.