چگونه تبلیغات آنلاین و آفلاین را با هم ادغام کنیم؟
شاید فکر میکنید که عمر تبلیغات آفلاین مانند بیلبوردها، رادیو، تلویزیون و… به اتمام رسیده است و تمرکز روی آنها به دلیل هزینههای هنگفت و محدودیتهایی که دارند خیلی درست نیست. اما در حقیقت امروز در دورهای از تبلیغات هستیم که تبلیغات آفلاین با یک رویکرد جدید در جریان است. بطوریکه نقش بسیار مهمی را در بازاریابی مدرن بازی میکنند. اما این بازتعریف از تبلیغات سنتی، مدیون یک ادغام است. آن هم ادغام تبلیغات آنلاین و تبلیغات آفلاین که در شیوههای متنوعی در جامعه و فرآیندهای بازاریابی نمود پیدا میکند.
ادغام رسانههای اجتماعی و تبلیغات آفلاین
این روزها شبکههای اجتماعی به عنوان یک رسانه، در دنیای بازاریابی در حال رشد هستند و مهمترین عامل تاثیرگذار در روابط عمومی را بازی میکنند. به نحوی به تکمیل تبلیغات آفلاین میپردازند. بدین ترتیب ما با جنبههای مختلفی از ترکیب فضای آنلاین و آفلاین مواجه هستیم و با توجه به نیاز موجود در فضای حاکم نیازمند تسلط بر این ادغام در فرآیند تبلیغات میباشیم. اما نکته بسیار مهم، فهم کاربر از تبلیغات است که محقق نمیشود مگر با تاکید، توضیح و ارتباطی بیشتر حول محور تبلیغات مورد نظر در شبکههای اجتماعی.
در این زمان کاربران برای کسب اطلاعات بیشتر به جستجو در صفحات وب و شبکههای اجتماعی میپردازند. تا در رابطه با آنچه که در تبلیغات محیطی، بیلبوردها و دیگر تبلیغات آفلاین میبینند جزئیات بیشتری بدانند. آن چیزی که بدیهی است این جستجوها به یک امر طبیعی و مسلم تبدیل شده است. شما به عنوان یک آگهیدهنده در فضای آفلاین باید بدانید، تعداد زیادی از مخاطبان امروزه نسبت به تبلیغات آفلاین کم توجهتر هستند و یا تبلیغات شما را فقط با توضیحات بیشتر در دنیای آنلاین میپذیرند و درک میکنند.
همچنین تعدادی از مخاطبانِ هدف شما، افرادی هستند که به دلیل علاقه یا سبک زندگیشان کلاً با فضای آفلاین برخوردی ندارند. اما باید بدانید که این موضوع دلیل نمیشود این افراد را که به هر دلیلی با رادیو، بیلبورد یا تلویزیون و… برخورد ندارند، از وجود محصولات یا خدمات خود بیاطلاع بگذارید. زیرا که همه این موقعیتها پتانسیلهای خوبی برای جذب مخاطب هستند و نیاز به شناخت دارند. قبل از شناسایی این پتانسیلها فهم یک جمله در وصف این ادغام بسیار مهم است و آن هم «تبلیغات آنلاین حکم یک تکمیل کننده را برای تبلیغات آفلاین دارند». این بدین معنی است که شما ادامه هر داستانی در دنیای واقعی را باید در دنیای مجازی پیگیری کنید.
درک یک حرکت رفت و برگشتی بین تبلیغات آنلاین و آفلاین بسیار مهم است. این یعنی هم رسانه سنتی قابلیت این را دارد که مخاطبان را به دنیای آنلاین یا رسانه اجتماعی هدایت کند و هم برعکس دنیای آنلاین میتوانند مخاطبان را نسبت به آنچه که در دنیای آفلاین تحت عنوان یک تبلیغ محبوب در حال اتفاق است، کنجکاو کند. برای ایجاد این حرکت رفت و برگشتی به موقعیتهای زیر توجه کنید.
وجود آیکونهای شبکههای اجتماعی در تبلیغات آفلاین
شما میتوانید به عنوان یک کسبوکار حضور خود را در شبکههای اجتماعی اعلام کنید. تا به دلیل محدودیت زمانی تلویزیون یا رادیو و محدودیتهای بصری بیلبوردها و هرگونه تبلیغات محیطی، بتوانید جزئیات بیشتری را در اختیار مخاطبانتان قرار دهید.
هشتگها و بازاریابی محتوایی در تبلیغات محیطی
شاید شما به عنوان مجری یک تبلیغات محیطی به کلمات کلیدیای که یک کسبوکار در دنیای آنلاین با آن شناخته یا جستجو میشود، اهمیت ندهید. اما در بازاریابی مدرن که از همپوشانی تبلیغات آنلاین و آفلاین صحبت میکند ماجرا متفاوت است. یک طراح باید کمی در بحث استراتژی و بازاریابی محتوایی و همچنین تاثیر کلیدواژهها در بهینهسازی کسبوکارها وارد شود. تا با کسب تسلط لازم، کلیدواژه یا هشتگ خاصی را درون تبلیغات بیلبوردی، آگهیهای بازرگانی، مجلات، تبلیغات اتوبوسی و… بکار برد تا مخاطب را به جستجو در صفحات وب وا دارد و او را از حضور کسبوکار مورد نظر در فضای آنلاین آگاه کند.
گاهی اوقات این ادغام و همپوشانی آنقدر پیچیده میشود که شما از تلویزیون از وجود یک هشتگ یا کلیدواژه با خبر میشوید. برای مثال در تصویر زیر شاهد یک تاکتیک مدرن بازاریابی هستیم که با توجه به نفوذ گسترده توئیتر در بینندگان تلویزیون، یک هشتگ بزرگ روی زمین نوشته شده است. تا مردمی را که در حال تماشای بازی فوتبال در تلویزیون هستند به توئیت کردن تشویق کند. آنها با به اشتراکگذاری اطلاعاتی در رابطه با بازی در شبکههای اجتماعی بطور ناخودآگاه به ترویج تبلیغاتی رایگان مشغول شوند.
استراتژی ادامه داستان در شبکههای اجتماعی
رسانههای سنتی ممکن است به توده جمعیتی برسند، اما محدودیت زمانی و بصری دارند. شما به عنوان یک آگهیدهنده به هر طریقی باید به توده مخاطبان، جزئیات مفیدی بدهید. اما باید به خاطر داشته باشید که این جزئیات به دلیل حجم زیاد، کسلکننده هستند. تصور کنید شما مسابقه یا برنامهای تبلیغاتی در تلویزیون ترتیب میدهید. اگر کمی هوشمندانه به این قضیه نگاه کنید میتوانید اعلام نتایج، رایگیری یا ادامه بازی را به فضای رسانههای اجتماعی بکشانید.
اگر شما رویدادی را در محیط واقعی برگزار میکنید بهترین شکل همپوشانی این است که علاوه بر تبلیغات چاپیِ هدایت کننده نظیر پوسترها، کارتهای دعوت، بروشورها و… تمام اخبار و حواشی رویداد یا کنفرانس مورد نظر را به شبکههای اجتماعی بکشانید. بدینترتیب تبلیغات آفلاین خود را با امکانات دنیای آنلاین بسط و گسترش میدهید.
ادغام تکنولوژی دیجیتال و تبلیغات آفلاین
از دیگر عواملی که تبلیغات آفلاین را با رویکرد جدید تعریف میکند و در آن دریچههایی برای تبلیغات آنلاین باز میکند میتوان به کدهای QR، بیلبوردهای دیجیتال، روشهای نوینی تحت عنوان واقعیت افزوده (Augmented Reality) و… اشاره کرد.
کدهای QR تکمیل کننده تبلیغات آفلاین
یک کد QR خیلی ساده با اسکن کد توسط یک دستگاه تلفن همراه کار میکند. فقط باید دستگاه شما به یک دوربین و برنامه کدخوان مجهز شده باشد. کدهای QR را میتوان برای بازاریابی و تبلیغات در انواع مختلف از تنظیمات استفاده کرد و آنها را در مواردی مانند رویدادها، کارت ویزیت، بروشور، پوستر، آگهی، کارت پستال و… استفاده کرد.
میتوان اطلاعاتی را روی این کدها کدگذاری کرد تا هنگامی که یک کد QR اسکن شود، کاربر را به مواردی که در زیر به آنها اشاره میکنیم هدایت کند:
- مشاهده یک وب سایت یا صفحه فرود
- مشاهده مشخصات رسانههای اجتماعی
- شمارهگیری شماره تلفن
- ارسال پیام متنی و یا پیشنهاد ویژه
- ارسال ایمیل
- امکان دانلود اطلاعات تماس (کارت ویزیت)
- مشاهده نقشههای گوگل
واقعیت افزوده پل ارتباطی بین دنیای واقعی و دنیای مجازی
امروزه تکنولوژی دیگری تحت عنوان واقعیت افزوده (Augmented Reality) در راستای ادغام تبلیغات آفلاین و آنلاین در بازاریابی مدرن مورد استفاده قرار میگیرد و در حقیقت به روشهایی گفته میشود که به اجزای موجود در واقعیت، امکانات و ویژگیهای بیشتری اضافه میکند و یک پل ارتباطی بین دنیای واقعی و دنیای مجازی را به وجود میآورد. در دنیای امروز واقعیت افزوده را میتوان در دو نوع گوشیهای هوشمند و عینکهای پوشیدنی معرفی کرد.
هنگامی که گوشیهای هوشمند خود را در نزدیکی یک کالا، بیلبورد و یا مکان میبریم اگر گوشیهای شما مجهز باشد به نرمافزاری که برای این کار طراحی شده است، میتوانید در آن محیط، دادههایی مانند ویدئو، گالری تصاویر، وبسایت ، صفحه html، فرم، نمای سه بُعدی، تصاویر 360 درجه، خرید آنلاین و دیگر ماژولها را دریافت کنید. بدین ترتیب یک آگهیدهنده برای فرار از محدودیت زمانی یا بصری به راحتی میتواند اطلاعات بیشتری در اختیار مخاطبان خود قرار دهد و زمینهای را برای گفتگو ایجاد کند. زیرا عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه میکند.
نتیجهگیری
برای ایجاد یک همپوشانی تاثیرگذار بین تبلیغات آنلاین و آفلاین و ایجاد یک بستر کامل گفتگو بین صاحبان کسبوکار و مشتریان باید نگاه چند جانبه به تبلیغات داشته باشیم. باید مجریان تبلیغات محیطی به دنیای آنلاین روی بیاورند و بالعکس آژانسهای دیجیتال به تبلیغات آفلاین فکر کنند. زیرا رویکرد جدیدی که در جریان است یک اتفاق کامل است. برای ایجاد رابطه با مخاطب و همه کانالهای ارتباطی اطراف یک فرد را در نظر میگیرد.