همکلاسی سلام 4 آذر 1396
همکلاسی و همراه خوب یو سی؛ سلام
چند سالی است که فروشگاه های آنلاین داخلی همزمان با جمعه سیاه یا حراج جمعه در آمریکا و کشورهای اروپایی دست به اقدام مشابهی می زنند و با تبلیغات گسترده خبر از یک حراجی بزرگ می دهند. شاید از زمانی که فیلم های حمله مردم کشورهای جهان به فروشگاه ها در اولین جمعه بعد از روز شکرگزاری پخش شد فروشگاه های آنلاین هم تصور کردند که از این فرصت می توانند برای فروش بیشتر استفاده کنند. سال ها است که این جمعه در آمریکا و حدود 50 کشور دیگر شلوغ ترین روز خرید برای فروشنده های آنلاین در کنار فروشگاه های سنتی است؛ روزی که در واقع فرصت خرید برای پایان سال میلادی است. اما در ایران با وجود اینکه خبری از پایان سال نیست این حراج جمعه در همان 24 نوامبر (3 آذر) برگزار می شود و هیچکس دلیل همزمانی این حراج در ایران با اروپا و آمریکا را نمی داند.
از دسترس خارج شدن سایت های فروش آنلاین!
بامداد روز قبل که بعضی فروشگاه های اینترنتی کشور همزمان با 24 نوامبر اقدام به برگزاری حراج جمعه کردند سایت های آنها خیلی سریع از دسترس خارج یا به اصطلاح فنی داون (Down) شد. مسئولان این وب سایت ها حداقل 3 سال است که می گویند این مسئله به خاطر بازدید بیش از حد کاربران از سایت در زمان شروع حراج بوده است. این در حالی است که سایت های فروش آنلاین مثل آمازون که در سطح بین المللی فعالیت می کنند خیلی کم این مشکلات سرور برایشان پیش می آید.
مشکل اصلی فنی نداشتن سرور و پهنای باند مناسب از سوی فروشگاه های آنلاین است که از خریدهای اینترنتی کاربران سود کلانی می برند. این مسئله باعث انتقادهای بسیار کاربران در فضای مجازی شده است. چون فروشگاه های آنلاین قرار بوده که خرید را تبدیل به کاری آسانتر و با صرفه جویی در وقت کنند. به نظر می رسد که اگر فروشگاه های اینترنتی یک دهم هزینه تبلیغات خود را صرف هزینه های IT و همچنین سرورهای خود کنند به هدف اصلی فروشگاه آنلاین نزدیکتر می شوند. گفته می شود سرور بعضی از این سایت ها حتی در مواردی بازدیدکننده زیاد سایت (به اصطلاح فنی افزایش ناگهانی تعداد Request) را حمله تشخیص داده و دسترسی به سرور را قطع می کند.
هر چند انتظار حین خرید اینترنتی مسئله ای بی معنی است، اما وارد شدن فروشگاه های آنلاین به تقلید جمعه سیاه در کشور باعث شده که حین خرید به صورت اینترنتی هم مجبور به ایستادن در صفی مجازی باشید! علاوه بر از دسترس خارج شدن سرور مشکلات فنی بسیاری هم در فروشگاه ها اعلام شده است. از حذف ناگهانی فاکتور، صدور فاکتور اشتباه، صفر شدن ناگهانی سبد خرید تا دیدن خریدهای دیگران مشکلاتی بود که کاربران روز قبل گزارش کردند.
حقه ای برای بازاریابی آنلاین
فلسفه حراج جمعه در اصل اعمال تخفیف های باورنکردنی روی تمامی محصولات بوده است. شاید ایده آل ترین حالت برای یک فروشنده در پایان سال، خالی شدن انبار و تمام شدن موجودی اجناسی است که به تعداد محدود باقی مانده اند. اما در ایران حراج جمعه در پایان سال نیست و خبری از تلاش برای خالی کردن انبار و انبارگردانی هم در 4 ماه مانده به پایان سال وجود ندارد! در واقع با استفاده از این ترفند سایت های فروش اینترنتی تلاش می کنند شما را برای خرج کردن پول تان با اعلام تخفیف های عجیب و غریب تشویق کنند.
روز گذشته بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی به این مسئله واکنش نشان دادند و نارضایتی خود را اعلام کردند. بر اساس گزارش های منتشر شده بسیاری از فروشگاه های اینترنتی قیمت واقعی محصولات خود را بالا برده و بعد با ادعای تخفیف های کلان کاربران را برای خرید کالا وسوسه می کنند. یکی از کاربران روز قبل گفت: از یکی از فروشگاه های اینترنتی چند ماه قبل یک ظرف نگهداری برنج را به قیمت 90 هزار تومان خریداری کرده بودم. در حراج جمعه در همان فروشگاه اینترنتی سراغ همان کالا رفتم و دیدم که قیمت آن 162 هزار تومان درج شده و سایت مدعی شده که با تخفیف بیشتر از 40 درصدی قیمتش به همان 90 هزار تومان رسیده است! قاعدتاً کسی که قیمت واقعی کالا را نداند با دیدن تخفیف 40 درصدی وسوسه به خرید می شود. کاربر دیگری هم در توئیتر خود نوشته است: جنسی که هفته قبل از یک فروشگاه اینترنتی خریدم با 25 درصد تخفیف حالا در حراج جمعه 5 هزار تومان گرانتر در حال فروش است!
کاربر دیگری هم گفته است: کالایی در یکی از حراج جمعه ها ادعا شده بود قیمتش از 67 هزار تومان با تخفیف 26 درصدی به 49900 تومان رسیده است اما در فروشگاه های آنلاین دیگر که حراج هم نداشتند توانستم «بدون حراج و تخفیف» و دردسر آن را به قیمت 49 هزار تومان خریداری کنم! فروشگاه های اینترنتی کشور باید اعتماد مردم را سرمایه مهمی به حساب آورند و به راحتی آن را از دست ندهند.