7 راهکار برای گسترش پذیری کسب و کار

مقیاس پذیری یا گسترش پذیری کسب و کار چیست؟ مقیاس پذیری کسب و کار به معنای انعطاف پذیری در تمام جنبه های عملیاتی است که با کسب و کار رشد می کنند و شامل مواردی همچون حسابداری، شرایط بازاریابی و حتی سیستم تلفن شما هستند. اما مزایای داشتن یک کسب و کار مقیاس پذیر چیست؟

در این مقاله شما می توانید با ایده های عملی برای دستیابی به حداکثر ظرفیت ممکن بازار و قرار دادن کسب و کار خود در مسیر درست، آشنا شوید.

1) مقیاس پذیری کسب و کار فعلی شما

نگاهی به کسب و کار فعلی خود بیاندازید. اگر کسب و کار بر پایه مهارت یا استعداد خاص مالک آن باشد، مقیاس سازی دشوارتر خواهد بود. این کسب و کار تنها می تواند در محدوده ظرفیت و استقامت آن فرد رشد کند. خدماتی که توسط کارشناسان ارائه می شوند، تقریباً مقیاس ناپذیر هستند. مهارت آموختنی است، اما آموزش و ارتقای کیفیت مستلزم صرف زمان و منابع است. یک کسب و کار مقیاس پذیر واقعی، کسب و کاری است که ضمن پایین نگه داشتن هزینه های حاشیه ای، درآمد را افزایش دهد و با دخالت کمتر مالک کسب و کار بطور موثر کار کند. از رایج ترین کسب و کارهایی که پتانسیل خوبی برای گسترش پذیری دارند، به موارد زیر می توان اشاره کرد.

  • نرم افزار: یک نمونه مشخص و کلاسیک از کسب و کار مقیاس پذیر است. وقتی محصول آماده است،‌ نسخه های اضافی با هزینه های بسیار کمتری عرضه می شوند.
  • تجارت الکترونیک: هر محصول یا سرویسی که از طریق اینترنت عرضه می شود، مقیاس پذیر است. کسب و کارهای اطلاعاتی، وبینارها و انواع خدمات مشاوره ای را می توان با استفاده از دوربین و میکروفون اسکایپ به جمع کثیری از افراد منتقل کرد.
  • محصولات تکرار شونده: شبیه به مورد قبل هستند. امروزه فروشگاه های آنلاین به شکل مطلوبی با مراکز خرید رقابت می کنند. گسترش مناطق تحویل کالا و تنوع محصول دو موردی هستند که باید به عنوان فرصت هایی برای مقیاس سازی در نظر گرفته شوند.
  • شبکه های اجتماعی:‌ فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام؛ به نظر می رسد شبکه های اجتماعی همانند هر سکوی جدیدی برای به اشتراک گذاشتن عکس ها و احساسات مورد استقبال هستند. همین چندی پیش، در سال 2015 بود که سر و کله پریسکوپ (منبع اشتراک گذاری ویدئو در سراسر جهان) و The League (برنامه دوست یابی برای نخبگان) پیدا شد.
  • دانلودها: موسیقی، کتاب ها، بازی ها و اپلیکیشن ها شبیه مقیاس پذیری نرم افزار هستند. اپی که برای اولین بار اجرا می شود را می توان در یک روز هزاران بار دانلود کرد.
  • تولید خطی: اکثر فرآیندهای مربوط به تولید کالاهای خطی خودکار هستند. هزینه خالص نسبتاً پایین است، اما همیشه روی کیفیت نظارت دقیق وجود دارد. هرگز انتظارات مشتریان را نادیده نگیرید، چون موجب وفاداری آنها به شما می شود. بطور مثال، شخصی که به فروشگاه مک دونالد مراجعه می کند، همواره انتظار دارد تا همان همبرگر بزرگی که در گذشته آن را خرید می کرده است دریافت کند.

2) جلب توجه سرمایه گذاران

برای سرمایه گذاران، بهترین ایده های کسب و کارهای کوچک ایده های مقیاس پذیر هستند. استارت آپ هایی که پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه دارند، حامیانی را بدست می آورند. بازیگران قدرتمند این عرصه فقط به صحبت اکتفا نمی کنند. آنان به یک طرح تجاری و مالی معتبر اعتقاد دارند. سود بالا،‌ حداقل بودن تعداد کارمندان و پشتیبانی کم، معیارهای اصلی کسب توجه سرمایه گذاران هستند. شما محصول خود را به چند بازار می توانید عرضه کنید؟ سرمایه گذاران روی استارت آپ هایی سرمایه گذاری می کنند که می توانند در سراسر جهان گسترش پیدا کنند. مفهوم کسب و کار خود را به گونه ای ارائه دهید که برای حامیان مالی جذاب باشد.

3) مشارکت

سعی کنید یک رابطه کاری مطمئن با دیگر بازیگران این عرصه در بازار ایجاد کنید. می توانید با هم به عنوان مجریان کم تجربه ایده های کسب و کاری کوچک، تجربیات خود را به اشتراک بگذارید و درباره مسائل مربوط به بحث بنشینید. همکاری و برون سپاری هزینه ها را کاهش می دهد و زمان را برای توسعه کسب و کار فراهم می سازد. حتی غول های بازار هم همکاری را بیشتر از رقابت می پذیرند. در سال 2006، نایک و اپل مشارکت خود را اعلام کردند. محصولات حاصل از اتحاد این دو شرکت، دستگاه های تناسب اندام هستند که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. همکاری و مشارکت با شرکت های دیگر فعال در بازار یک رویکرد پیش رونده است.

مزایای این کار بیشتر از سبقت گرفتن از آنها است. به علاوه، فرانشیز یک روش اثبات شده برای مقیاس بندی است. فرانشیز یا حق امتیاز گونه ای از کسب و کار است که بر پایه آن به یک شرکت اختیار داده می شود که تولیدات یا فرآورده های شرکت دیگر را بفروشد و در برابر آن مبلغی دریافت کند که به این مبلغ فرانشیز می‌ گویند.

4) بازاریابی

اگر می خواهید کسب و کار کوچک شما به رهبر بازار تبدیل شود، یعنی بیشترین سهم از فروش یک کالا را در اختیار داشته باشد و بیشترین کنترل را بر بازار اعمال کند، از داشتن یک راهبرد بازاریابی کارآمد غافل نشوید.

یک استارت آپ باید به سرعت مورد توجه قرار گیرد. البته منظور راه انداختن کمپین های تبلیغات محلی برای جذب مشتریان نیست. بلکه منظور پیوستن به یک بازار جهانی و دسترسی به کنفرانس های کسب و کار و همچنین شرکت در کارگاه های آموزشی است. در این کنفرانس ها شبکه های ارتباطی و آشنایی های درست در حوزه های مختلف انجام می گیرد.

برای نمونه، لینکدین، سکوی غنی از اطلاعات، انجمن ها و رویدادها است. روی برند تجاری خود سرمایه گذاری کنید. این یک دارایی ارزشمند است که شما و ویژگی شما را معرفی می کند. علامت تجاری باید ساده و قابل توجه باشد. بازاریابی یک فرآیند دائمی است. خط تولید خود را بطور مداوم بروزرسانی کنید. به این ترتیب، می توانید مشتریان جدیدی جذب کنید و نوآور و خلاق باشید. بازخورد مشتریان را دریافت کنید و روی واکنش و پاسخ های آنان کار کنید. مردم از کسانی خرید می کنند که به آنها اعتماد دارند. به خاطر داشته باشید «بدون مشتری،‌ کسب و کار ندارید،‌ فقط سرگرمی دارید.»

5) راهکارهای خودکارسازی

فرآیندهای کسب و کار خود را ارزیابی کنید. همیشه مراحل تکراری و فعالیت های مدوری وجود دارند که می توانید آنها را خودکارسازی کنید. این کار موجب می شود وقت آزاد بیشتری داشته باشید و روی رشد کسب و کار تمرکز کنید. ساعت کاری کارکنان را به حداقل برسانید. برای مثال، به جای وارد کردن اطلاعات و تنظیم قرار ملاقات ها به صورت دستی، روی سیستمی سرمایه گذاری کنید که فرآیند کار را برای کارمندان آسان کند. کارمندان تازه وارد را می توان به سرعت آموزش داد و بدون تاخیر وارد جریان کار کرد. کارلا مارتینز رئیس سابق HICKES (فروشگاه کفش کتانی)، دلیل موفقیت خود در مقیاس سازی را نتیجه «خودکار کردن همه کارها» می داند. HICKES از نرم‌افزار Zapier برای خودکارسازی جریان کار استفاده کرد. Zapier به صورت خودکار و بدون کدگذاری اضافی،‌ داده ها را بین اپ های وب انتقال می داد. با اینکار تمام فرآیندها سریع تر شدند. کسب و کاری که خدمات ارائه می دهد، بر اساس تعدادی کارشناس،‌ حجم کار و کارآیی آنان شکل می گیرد. برای مقیاس سازی این نوع کسب و کارها،‌ کارآفرین باید بطور خاص روی خودکارسازی تمرین کند. اینکار می تواند به درآمد اضافی با ساعات کاری کمتر منجر شود.

6) پایه و اساس محکم

وقتی کسب و کار خود را راه اندازی کردید،‌ بهترین فرصت است تا به فکر محکم کردن زیرساخت ها باشید و برای این کار سرمایه گذاری کنید. از راه حل های نرم افزاری سریع و ارزان قیمت اجتناب کنید، چون آنقدر قدرتمند نیستند که برای رشد و توسعه کافی باشند. بهترین نرم افزار، نرم افزاری است که مناسب ایده یک کسب و کار کوچک باشد و بتواند هنگام توسعه کسب و کار از آن پشتیبانی کند و قادر به حفظ و نگهداری یک سازمان بزرگ در هنگام استفاده از بروزرسانی های منظم باشد. سیستم کارآمد برنامه‌ ریزی منابع سازمانی (ERP)، نرم افزار تجارت الکترونیک یا سکوهای ارتباطی برای اکثر فرآیندهای کسب و کار، خودکارسازی ارائه می دهند. این کار اساس مقیاس پذیری کسب و کار است.

7) تیم

بدون شک تمام تلاش خود را برای تحقق ایده کسب و کار کوچک خود به کار می گیرید، اما حقیقت این است که اداره یک کسب و کار بزرگ می تواند برای مالک آن طاقت فرسا باشد. شما نمی توانید همه چیز را کنترل کنید و همه جا باشید. کسب و کار مقیاس پذیر یعنی خودتان را کمتر درگیر فرآیندهای کاری کنید و نقش شما بیشتر و بیشتر به یک ناظر سطح بالا تبدیل شود. یک تیم قوی تشکیل دهید تا نهایت تلاش خود را به کار گیرند. افراد مناسب را استخدام کنید. این گونه می توانید بدون دخالت در تصمیم گیری های کوچک، کسب و کار را مدیریت کنید. بهترین ساختار یک شرکت، ساختاری ساده و کارآمد است تا آدم های مورد اعتماد موقعیت های پیشروی داشته باشند. مالک کسب و کار به عنوان رئیس شرکت، باید روی نقاط قوت اصلی و مسائل مهم تمرکز کند.

در مسیر رشد و توسعه، نگذارید شکست ها شما را از پای درآورند. در عوض، از شکست های خود درس بگیرید. رویاهای بزرگ داشته باشید و اجازه ندهید کسی در این مسیر سد راه شما شود.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «7 راهکار برای گسترش پذیری کسب و کار»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله وب سایت MightyCall ترجمه مهسا قنبری از مجله شبکه، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا