4 درس از استراتژیهای شرکت لگو (LEGO) از قدیم تا جدید
یکی از قدیمیترین و با شهرتترین شرکتهای اسباب بازی، شرکت لگو (LEGO) است.
شرکت لگو در واقع یک شرکت دانمارکی است. پیشرفت در این شرکت بقدری شایان و قابل توجه است که محصولات آن فراتر از سن، قومیت، شرایط اقتصادی و علایق مختلف حرکت کرده و دور از انتظار است شرکت دیگری بتواند در پی رقابت با شرکت لگو باشد. چرا که اسباب بازیهای تولیدی این شرکت تاثیر شگرفی از خود در تاریخ به جای گذاشتهاند.
یکی از بارزترین ویژگی محصولات این شرکت، طراحی بینظیر و مقاومت آنهاست. جهان این حقیقت را پذیرفتهاند که اسباب بازیهای تولیدی این شرکت هیچگاه فرسوده نخواهند شد. این حقیقت تا حدی جدی است که اگر خانوادهتان اسباب بازیهای دوران کودکی شما را به عنوان یادگاری آن دوران کنار گذاشته باشند امروز میتوانید آنها را با مجموعه لگوی فرزند خود ادغام کنید. بدون آنکه شاهد تغییری باشید. همین قابلیت منحصر به فرد شرکت لگو در دنیای اسباب بازیهاست.
بیشتر شرکتهای تولید کننده اسباب بازی تنها به این مسئله فکر میکنند تا با تولیدات خود تنها در مدت زمان کوتاهی کودکان و یا حتی نوجوان را سرگرم کنند و در طراحی خود ماندگاری طولانیمدت را نادیده میگیرند. به همین علت محصولات این شرکتها پس از مدت زمانی به گوشهای رها میشوند. اما شرکت لگو متفاوتتر عمل میکند و به کیفیت محصولات خود اهمیت میدهد. این شرکت محصولات خود را بر پایه ماندگار ماندن در ذهن مشتری طراحی میکند.
خوب است بدانید، این شرکت همیشه طعم خوش پیروزی و موفقیت را نچشیده است. سالها به خاطر رقابت بازار نیز متحمل ضرر شده است. طبق گزارش گاردین، شرکت لگو در میانهی دههی 2010 با بدهی 800 میلیون دلاری دست و پنجه نرم میکرد و موفقیت امروز خود را مدیون مدیران خوب و دلسوزی است که حتی در آن شرایط سخت هم دست از تلاشهای خود بر نداشتند و تسلیم نشدند. در عوض با گرفتن تصمیمهای عاقلانه از جمله فروش مجوز محصولات و پکیجهای مخصوص اسباب بازیهای لگو به پیشبرد شرکت خود کمک کردند و ضرر متحمل شده را جبران کردند. شرکت لگو در جستجوی طراحیهایی بود تا بتواند به پیشرفت بالاتری دست پیدا کند تا اینکه در سال 2014 فیلم لگو با فروش بالایی روبرو شد و افزایش درآمد چشمگیری را نصیب این شرکت کرد.
شرکت لگو استراتژیهای بازاریابی خود را تغییر داد ولی پایبندی به بازار هدف خود را هرگز. این شرکت در سالهایی که در حال فعالیت بوده، هیچگاه خط اصلی محصولات خود را فراموش نکرده است. داستان فعالیت این شرکت و استراتژیهای مورد استفادهی مدیران این شرکت میتواند برای هر شرکتی چه در صنعت اسباب بازی و چه هر صنعت دیگری درسهای زیادی داشته باشد.
1) به فکر طرحی برای ماندگاری محصول خود در سالیان طولانی باشید.
یک استراتژی خوب برای کسب درآمد سریع طراحی محصولی است که به سرعت به فروش برسد و با همان سرعت و گاهی حتی بیشتر فراموش شود. اما محصولی با این استراتژی هیچگاه نمیتواند ارتباط ماندگاری با مشتریان برقرار کند. وفاداری به مشتری از استراتژی یک درآمد خوب مهمتر است. این وفاداری زمانی محقق میشود که یک مشتری با هیجان محصول شما را به فرزند خود هدیه کند و مستلزم این ذوق و هیجان طراحی محصولی با بیشترین مدت زمان ماندگاری و مقاومت خواهد بود.
یک شرکت تولید کننده یخچال با نام YETI Tundra موفقیت چشمگیری داشته است. این شرکت تولید کننده با فعالیت ده ساله خود توانسته به ارزش برند 5 میلیارد دلاری به همراه 450 میلیون درآمد سالانه دست پیدا کند. در واقع علت اصلی این موفقیت ادعایی است بزرگ که این شرکت نسبت به محصولات خود دارد. این ادعا مبنی بر خراب نشدن و پایبندی به کیفیت طولانیمدت محصولاتش است.
2) آزمایش تا حد امکان
برای هر شرکتی آزمودن بازاریابی و یا استراتژیهای آن مفید خواهد بود. اما یک شرط اساسی در این آزمایشها، فراموش نکردن ریشههای اصلی شرکت است. در یک روز ممکن است تمام اتفاقاتی که برای شما و پیشرفت هرچه بیشترتان نیاز است را شاهد باشید. به این نکته حتماً توجه داشته باشید نباید همهی اتفاقات خوب را در کنار هم بگذارید. به عنوان مثال، وقتی شرکت لگو به دنیای فیلم وارد شد با مجموعههای هری پاتر و جنگ ستارگان همکاری خود را آغاز کرد. مسئولان این شرکت ابتدا اصالت خود را حفظ کردند سپس به سمت تاثیرات فرهنگی و اجتماعی نشانهگیری کردند. این در حالی است که با وارد کردن شرکت لگو به دنیای جدیدی از فیلم و فروش پکیجهای مخصوص ابر قهرمانی، هنوز هم محصولات کلاسیک خود را با قدرت تبلیغ و به فروش میرساند.
3) پذیرای مخاطبان از هر قشری باشید.
درست است که اسباب بازیهای لگو برای کودکان طراحی شده است اما این طراحی بقدری خارقالعاده بوده که توانسته در بین بزرگسالان نیز جذاب باشد. این جذابیت نتیجهی همان برنامهریزی بدون عیب و نقص این شرکت است. به همین علت شرکت لگو تصمیم گرفت بستههای مخصوصی را با هدف جلب هرچه بیشتر قشر بزرگسال طراحی و تولید کند. تلاش کارکنان و مسئولان این شرکت بینتیجه نمانده است. زیرا محصولات این شرکت بقدری در بین همه محبوبیت پیدا کرده که در شبکههای اجتماعی نیز در مورد آنها به بحث و تبادل نظر میپردازند.
استراتژی این شرکت میتواند درس مهمی برای شرکتهای دیگر باشد تا همیشه مطالعه کاملی روی مخاطبان محصولات خود داشته باشند. اگر احساس داشتند که گروه جدیدی به خریداران محصولاتشان اضافه شده است درصدد تلاش برای جذب آنها برآیند و با طراحی و تولید متناسب با تقاضای مشتریان خود، وفاداری به آنها را دائمی کنند.
4) ابداع نوآوریها را از داخل شرکت شروع کنید.
شرکت لگو هر ساله در همایشی 50 گروه از کارمندان خود را در اسپانیا با هدف تبادل نظر و بررسی راههای جدید و نوآورانه محصولات خود به دور هم جمع میکند. شرکت لگو برای نوآوری محصولات خود به دنبال هیچ راهحل و یا مشاورهای در خارج از حیطه شرکت خود نیست. بلکه همیشه تمام ایدههای خود را از کارمندان داخل شرکت خود کشف میکند. این نکته باید برای شرکتهای دیگر نیز قابل توجه باشد. چرا که عموم مدیران برای بدست آوردن ایده و نظر به منابع خارجی اتکا میکنند. در حالی که همیشه کارمندان یک شرکت میتوانند نظرات بهتری را برای ابداع و نوآوری محصولات خود در آینده داشته باشند.
نکات قابل توجه بسیار است اما در بحث دریافت ایده به این نکته توجه بیشتری داشته باشید که اظهارنظر و ایدهپردازی را تنها به گروهی از متخصصان و یا بازاریابان اختصاص ندهید. این اجازه را به بقیه کارمندان خود نیز بدهید حتی اگر ارتباطی با بخش محصولات ندارند. چون این سری از کارمندان جز گروهی از مردم مصرف کننده محسوب میشوند و با اتکا به غریزهی خود به عنوان یک مشتری اظهارنظر میکنند.
هر کسبوکاری مانند یک بازی لگو است. با قرار دادن هر قطعه میتوان ساختاری را به وجود آورد و سبب بهبود روند کارها شد. اما بازی لگو یک شباهت دیگر نیز دارد. هر شرکتی را با همان ذوق و هیجانی که در کودکی در ساخت لگو بکار میبردید با قدرت پیش ببرید و یک میراث جاودانه بر جای بگذارید.