اینفوگرافیک چیست؟
اینفوگرافیک بطور خلاصه بیان اطلاعات مفید و کاربردی به صورت گرافیکی است. اگر بخواهیم نگاهی دقیقتر به این نوع از محتوا داشته باشیم، باید بگوییم Infographic، ارائه محتوا، اطلاعات و یا داده به صورت بصری و در قالب یک تصویر گرافیکی است. این عبارت از دو کلمه اینفو (Info) به معنای اطلاعات و گرافیک (Graphic) تشکیل شده است.
Infographicها به دلیل ماهیت بصری خود، باعث میشوند کاربران بیشتر با آنها ارتباط برقرار کرده و در نتیجه از قابلیت اشتراکگذاری و تعامل بیشتری نسبت به محتوای متنی برخوردار هستند. شما میتوانید با استفاده از قدرتی که یک تصویر میتواند به نمایش بگذارد، محتوای مورد نظر خود را به کاربرانتان ارائه دهید.
مطالعات صورت گرفته روی این نوع از محتوا نشان میدهد که اینفوگرافیکها میتوانند تا بیش از 3 برابر نسبت به انواع دیگر محتواها، در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شوند. اینجا است که Infographic قدرت خود را به رخ انواع محتوای موجود در وب میکشاند!
چگونه اینفوگرافیک تهیه کنید؟
اگر شما طراح گرافیک خاصی را در شبکه افراد حرفهای دور و بَر خود میشناسید، به او بگویید که برای شما Infographic کار کند. برخی افراد تخصص بسیار زیادی در طراحی اینفوگرافیکها دارند. البته شایان ذکر است که اینفوگرافیک هزینه بالایی دارد و معمولاً از 1,000 دلار شروع میشوند.
چه زمانی از اینفوگرافیک استفاده کنید؟
اینفوگرافیک تقریباً یک روش بسیار عالی برای بیان هر گونه اطلاعات، دادهها و ایدههای مختلف است. شما میتوانید دادههای آماری، آمار و ارقام مربوط به یک پژوهش و هر گونه اطلاعات این چنینی دیگری را به خوبی با اینفوگرافیک به نمایش بگذارید.
مواردی که باید در نظر گرفت:
اینفوگرافیکها به شدت محتوای گرانی هستند. مبلغی که در بالا بدان اشاره شد، تقریباً هزینه پایه برای انجام یک Infographic است.
همانطور که اشاره شد، این نوع از محتواها به شدت ماهیت اشتراکگذاری بالایی داشته و به خوبی میتوانند باعث تعامل کاربران شوند. اما این موضوع را فراموش نکنید، این روزها تقریباً همگی اینفوگرافیک تولید میکنند. برای اینکه بتوان از قدرت بسیار بالای اشتراکگذاریِ اینفوگرافیکها بهره برد، باید این محتوای جذاب بصری به خوبی طراحی شده باشد. (نکات مهم استفاده از اینفوگرافیکها در بازاریابی محتوا)
شما میتوانید از گیفوگرافیک هم استفاده کنید. گیفوگرافیک به نوعی همان Infographic است که به جای محتوای بصری ایستا، از محتوای بصری پویا (تصاویر گیف) برای بیان اطلاعات موجود در خود استفاده میکند.