مدیر پروژه کیست و چه تاثیری بر موفقیت پروژه دارد؟
مدیر پروژه فردی است که در به ثمر رسیدن یک پروژه نقش کلیدی را بازی می کند. به عبارت دقیق تر، این فرد ضمن آنکه باید دانش بالایی در زمینه برنامه ریزی داشته باشد، باید بتواند از ابزارهای موجود برای کنترل اعضای تیم استفاده و کارها را به گونه ای برنامه ریزی کند که در نهایت یک پروژه به سرانجام برسد و مهم تر از آن در زمان موعد تحویل داده شود. این افراد مسئولیت تعیین محدوده پروژه، تعیین ابعاد و بزرگی کل پروژه، تعیین اعضای تیم، تعیین و تخصیص منابع را بر عهده داشته و در آخر موفقیت یا شکست پروژه بر عهده آنها است.
مدیر پروژه در طرح ریزی، اجرا، نظارت، کنترل و به پایان رساندن پروژه ها نقش کلیدی عهده دار است. بر همین اساس در این مقاله شما می توانید به شکل اجمالی با نقش مدیر پروژه و مسئولیت های آن آشنا شوید.
مسئولیت های مدیر پروژه
یک مدیر پروژه با کمک تمام اعضای تیم، مسئولیت 5 مرحله اصلی در چرخه حیات یک پروژه (شروع و آماده سازی، برنامه ریزی، اجرا، مانیتورینگ و اتمام) را به عهده دارد. تمام این 5 مرحله در مدیریت پروژه به ده حوزه مختلف دانش تقسیم می شود. این شاخه ها شامل یکپارچه سازی، محدوده، زمان، هزینه، کیفیت، منابع انسانی، ارتباطات، ریسک پذیری و مدیریت سهامداران و شرکاء می شود.
1) مرحله شروع و آماده سازی
- مدیریت یکپارچه سازی: تهیه و توسعه منشور پروژه
- مدیریت سهامداران و ذینفعان: شناسایی و شناخت سهامداران
2) مرحله برنامه ریزی
- مدیریت یکپارچه سازی: توسعه طرح مدیریت پروژه
- مدیریت محدوده: تعریف و اداره محدوده، تهیه ساختار شکست کار (WBS) و فراهم کردن نیازها و ملزومات
- مدیریت زمان: طرح ریزی، تعریف و توسعه زمان بندی، فعالیت ها، تخمین منابع انسانی و طول مدت فعالیت ها
- مدیریت هزینه ها: برنامه ریزی و محاسبه هزینه ها و تعیین بودجه ها
- مدیریت کیفیت: برنامه ریزی و شناسایی نیازمندی های کیفی
- مدیریت منابع انسانی: برنامه ریزی و شناخت نیازهای منابع انسانی
- مدیریت ارتباطات: برنامه ریزی ارتباطات
- مدیریت خطر: برنامه ریزی و شناخت خطرات بالقوه، انجام تحلیل های مرتبط با ریسک های کیفی و کمی و برنامه ریزی استراتژیک کاهش خطر
- مدیریت تدارکات: برنامه ریزی و شناخت نیازهای تدارکات
- مدیریت سهامداران: برنامه ریزی برای برآورده ساختن انتظارات سهامداران
3) اجرا
- مدیریت یکپارچه سازی: اداره کردن و مدیریت تمام کارهای پروژه
- مدیریت کیفیت: انجام تمام جنبه های اداره کیفی
- مدیریت منابع انسانی: انتخاب، توسعه و اداره تیم پروژه
- مدیریت ارتباطات: اداره تمام جنبه های ارتباطات
- مدیریت تدارکات: انجام اقدامات لازم درباره تدارکات مورد نیاز
- مدیریت سهامداران: اداره تمام انتظارات سهامداران
4) نظارت و کنترل
- مدیریت یکپارچه سازی: نظارت و کنترل کارهای پروژه و اداره تغییرات لازم
- مدیریت محدوده: اعتبارسازی و کنترل محدوده پروژه
- مدیریت زمان: کنترل محدوده پروژه
- مدیریت هزینه ها: کنترل هزینه های پروژه
- مدیریت کیفیت: کنترل کیفیت دستاوردها
- مدیریت ارتباطات: کنترل تمام ارتباطات تیم و سهامداران
- مدیریت تدارکات: کنترل تدارکات
- مدیریت سهامداران: کنترل مشارکت سهامداران
5) اتمام پروژه
- مدیریت یکپارچه سازی: اتمام تمام مراحل پروژه
- مدیریت تدارکات: اتمام تمام تدارکات پروژه
مدارک مدیر پروژه
تبدیل شدن به یک مدیر پروژه تایید شده می تواند فرصت های کاری بهتر و با حقوق بالاتر را برایتان ایجاد کند. موسسات متعددی هستند که در زمینه ارائه مدارک مدیریت پروژه با تخصص های ویژه فعالیت می کنند. اما اگر تصمیم دارید تا مدیر پروژه شوید سعی کنید تمام دانش ها و مهارت های مرتبط با پروژه را فرا بگیرید. بسیاری از کسب و کارها به دنبال افرادی هستند که در زمینه های گوناگون مهارت و تخصص داشته باشند.
از آنجا که مدیران پروژه باید سطح بالایی از مهارت ها و مسئولیت پذیری ها را داشته باشند، حقوق های بالایی هم دریافت می کنند. طبق بررسی های صورت گرفته توسط موسسه PMI، متوسط حقوق سالانه یک مدیر پروژه در آمریکا 108,200 دلار (در سال 2017) است.
توصیه هایی برای رزومه یک مدیر پروژه
برای پیدا کردن یک فرصت شغلی در حوزه مدیریت پروژه باید توجه خاص و ویژه ای به رزومه خودتان داشته باشید. در این رزومه باید توانایی ها و مهارت های شما به خوبی شرح داده شده باشد. زیرا رزومه بخشی از شخصیت حرفه ای شما است و می تواند در همان اولین برخورد بیشترین تاثیر را روی طرف مقابل داشته باشد. وقتی یک کارفرما به رزومه شما نگاه می کند، باید طوری جذب شود که مجاب به تماس با شما شود. حتماً مطالعاتی در این زمینه ها داشته باشید تا با آمادگی کامل در مصاحبه حاضر شوید:
- درباره صنعت مرتبط با آن کسب و کار تحقیق کنید.
- درباره ماهیت کسب و کار، فعالیت های آن، محصولات و خدمات و سهامداران و شرکاء تحقیق کنید.
- دیدگاه ها، چشم اندازها و اهداف کوتاه مدت و بلندمدت کسب و کار را بشناسید.
- اطلاعات مربوط به تیم مدیریت و ساختار کلی کسب و کار را جستجو کنید.
- تاثیر نقش خود در کسب و کار مورد نظر را مشخص کنید و اینکه کسب و کار متقابلاً چه تاثیراتی روی شما خواهد داشت.
- به این فکر کنید که چگونه می توانید تجارب و تمرین های خود را برای پیشرفت موفقیت آمیز پروژه ها به بهترین شکل بکار بگیرید.
یکی از بزرگترین مزیت های مدیر پروژه آن است که تقریباً تمام صنایع مختلف در هر نقطه دنیا که باشند به مدیر پروژه با تخصص های گوناگون نیاز دارند. شرکت های حوزه بهداشت و درمان، هوانوردی، فناوری، توسعه نرم افزار، مهندسی، ساخت و ساز، املاک، انتشارات، مالی، بازاریابی، تولید، تعلیم و تربیت، بیمه و حتی شرکت های دولتی به دنبال مدیر پروژه های خوب و متخصص هستند. در کل، هر کسب و کاری که پروژه داشته باشد به مدیر پروژه نیاز دارد.
منابع
مقاله علمی و آموزشی «مدیر پروژه کیست و چه تاثیری بر موفقیت پروژه دارد؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله وب سایت CIO ترجمه شده توسط حمید نیک روش، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.