فرانشیز چیست؟

فرانشیز اجازه یا امتیازی است که یک بنگاه کسب‌وکار به شما می‌دهد تا تحت نام تجاری آن بنگاه، فعالیت کنید. در این میان شما به عنوان شخص امتیازگیرنده باید در بیشتر فعالیت‌های شغلی خود از روش یکسانی که بنگاه امتیازدهنده تعیین می‌کند، پیروی نمایید. همچنین شما باید هزینه‌های اولیه و مستمر برخورداری از حق امتیاز را به امتیاز دهنده پرداخت کنید. در مقابل، از نام تجاری و پشتیبان‌های مداوم امتیازدهنده و حق استفاده از سیستم اداره کسب‌وکار و فروش محصولات و یا خدمات ایشان، بهره‌مند می‌شوید. از نمونه‌های این نوع کسب‌وکار می‌توان به فروشگاه‌ها و رستوران‌های زنجیره‌ای اشاره کرد که شما می‌توانید با مراجعه به دفتر مرکزی، تقاضای خرید امتیاز و راه‌اندازی شعبه جدیدی را ارائه نمایید.

امتیازهای فرانشیز

خرید امتیاز یک نام تجاری مشهور مزایای بسیاری در پی دارد که در شروع کسب‌وکار از نقطه صفر، یافت نمی‌شود. شاید چشمگیرترین این امتیازات بدست آوردن یک سیستم اثبات شده و آزمایش شده و آموزش درباره چگونگی استفاده از آن برای شما باشد. بدین ترتیب شما می‌توانید از اشتباهات بسیاری، مخصوصاً در مراحل اولیه برپایی کسب‌وکار در امان بمانید. چرا که امتیاز دهندگان صاحب نام، عیوب و نواقص فعالیت‌های روزانه را از طریق سعی و خطاهای متعدد شناسایی و برطرف کرده‌اند.

امتیازدهندگان خوشنام قبل از فروش امتیاز به شما و افتتاح شعبه‌ای جدید، به تحقیق بازار می‌پردازند. پس می توانید درباره کشش بازار در منطقه خود، بیشتر مطمئن باشید. عدم انجام تحقیقات بازار به میزان کافی، یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که معمولاً افراد مستقل هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار مرتکب می‌شوند. در قالب کسب‌وکار فرانشیز، این کار قبلاً برای شما انجام شده است. همچنین امتیاز دهنده تصویری روشن از رقبا و چگونگی رقابت کردن با آنها را با شما در میان می‌گذارد.

در نهایت تعدد امتیاز گیرنده‌ها برای شما و همکاران‌تان یک مزیت محسوب می‌شود. شما می‌توانید از ارائه سفارش‌های عمده استفاده کنید. این سفارش‌ها می‌توانند خرید مواد اولیه، ملزومات و استفاده از خدماتی چون تبلیغات و حتی مذاکره برای یافتن و اجاره مکان مناسب را در بر داشته باشند. در مقایسه با کسب‌وکارهای مستقل که مجبور به خریدهای اندک و جزئی هستند، سفارش‌های عمده باعث کاهش هزینه‌های خرید شما به میزان قابل توجهی می‌شوند. معمولاً به کسب‌وکارهای مستقل پیشنهادهای همکاری کمتری ارائه می‌شود. حتی برخی از تامین کنندگان با ایشان معامله نمی‌کنند یا پیشنهاد آنها را رد می‌کنند. به این دلیل که حساب‌شان به اندازه کافی معتبر نیست.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا