بررسی کیا اسپورتیج نسل دوم

شرکت کیا اولین نسل کیا اسپورتیج را بر روی پلتفرم و پیشرانه مزدا بُنگو (MAZDA Bongo) سوار کرد. این محصول جدید کیا با 3 نوع پیشرانه 4 سیلندر 2000 سی سی بنزینی، 2000 سی سی دیزلی و 2000 سی سی بنزینی مجهز به میل سوپاپ دوبل در دو فرم 3 در و 5 در عرضه می شد. ظاهر این خودرو چندان چنگی به دل نمی زد و با شکل جعبه ای اش انگار طراحان و مهندسان کیا همان خودروی معروف پراید را تبدیل به یک کراس اوور کرده بودند!

نسل دوم اسپورتیج که پس از مالکیت هیوندای بر کیا و شروع همکاری نزدیک این دو هموطن روانه بازار شد، بر روی پلتفرم هیوندای النترا سوار شد و پس از وقفه ای 2 ساله در سال 2005، روی خط تولید رفت. البته نسل دوم این کراس اوور کامپکت بیشتر از هر خودرویی شبیه هیوندای توسان است و سال هاست که این دو اتومبیل کره ای با هم مقایسه می شوند. این خودرو دقیقاً همان نسل کیا اسپورتیج بود که با تاخیر حدود 2 ساله در سال 2007، پا به بازار خودروی ایران گذاشت و عرضه آن تا سال 2010 ادامه یافت.

یک کراس اوور شهری

نسل دوم کیا اسپورتیج به شکل کاملاً محسوسی تغییر یافت و با پرداختن به ویژگی های جاده ای و عدم تمرکز بر روی ویژگی های آفرود و توانمندسازی برای تردد در مسیرهای ناهموار خارج از جاده به واقع از شاسی بلند بودن فاصله گرفت و بدل به یک کراس اوور شد. باید به تفاوت های ساختاری و کارکردی این دو کلاس توجه داشت و احتمالاً به دلیل عدم درک دقیق از توانمندی های خودروهای کراس اوور کامپکت بود که در ابتدای عرضه نسل دوم اسپورتیج، بسیاری از مشتریان شکایت هایی مبنی بر ناتوانی این خودرو در مسیرهای پُر فراز و نشیب و آفرود داشتند. امروزه بررسی اسپورتیج دیوار نشان می دهد که این خودرو در تمامی نسل ها یکی از محبوب ترین کراس اوورهای سایز متوسط بازار ایران است.

مشخصات فنی

نسل دوم کیا اسپورتیج از یک پیشرانه V6 با حجم 2700 سی سی برخوردار است که 175 اسب بخار قدرت و 241 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و با حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت، دارای شتاب صفر تا صد کیلومتر 10.5 ثانیه ای است. همچنین با مصرف 10 لیتر بنزین، به صورت ترکیبی از استاندارد آلایندگی یورو4 و مخزن سوخت 65 لیتری برخوردار است. سواری این نسل اسپورتیج به هیچ وجه قابل مقایسه با نسل قبلی آن نیست و به مراتب نرم تر و راحت تر است.

تبلیغات
انگلیسی را مانند آمریکایی ها صحبت کنید

ایمنی

نسل دوم اسپورتیج موفق به اخذ بالاترین امتیاز از موسسه معتبر IIHS شد. برخورداری از سیستم ایمنی ترمز ABS و ESP، شش کیسه هوا شامل: کیسه هوای راننده، سرنشین، پرده ای و جانبی، کمربندهای پیش کشنده، قفل درهای حساس به سرعت و… در این بخش به کمک افزایش سطح ایمنی این خودرو آمده‌ است. همچنین اسپورتیج موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه NHTSA شده است.

تجربه رانندگی

وقتی کیا اسپورتیج به بازار ایران راه یافت، با تکیه بر طراحی قابل قبول، امکانات متنوع، توان فنی مطلوب و قیمت مناسب، توانست نظر مشتریان زیادی را به خود جلب کند. این خودرو چنان تجربه متفاوتی از رانندگی را در اختیار مشتریان قرار داد که تا سال های بعد در پی عرضه نسل های بعدی این خودرو، همچنان طعم خوش این تجربه برای آنها باقی ماند.

کیا اسپورتیج نسل دوم شاید امروزه چندان پُر آپشن و خاص به‌ نظر نرسد، اما در زمان عرضه، یکی از با امکانات ترین خودروهای بازار بود و از نظر فنی نیز ویژگی های خوبی را ارائه می کرد. دقت به روند قیمت ماشین روند قیمت ماشین نشان می دهد که اسپورتیج با وجود این مزایا، همواره قیمت مناسبی نیز داشته است. این خودرو به صورت استاندارد دارای تجهیزاتی مانند: سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، کروز کنترل، کمربندهای پیش کشنده، قابلیت خواباندن صندلی های عقب، ریموت کنترل، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها، سنسور پارک و… است.

اسپورتیج مانند همه کراس اوورهای کامپکت دیگر، در ردیف عقب با کمبود فضا بخصوص در بخش سر درگیر است. البته فضای پای سرنشینان این ردیف نیز چندان مناسب نیست و اصولاً افراد قد بلند در آن احساس راحتی نمی کنند. همچنین اسپورتیج سواری نرم و راحتی ندارد و انتقال ضربات به داخل کابین آن زیاد است. این کابین با معضل نفوذ صدای موتور و محیط نیز مواجه است. در واقع عایق بندی کابین اسپورتیج اصولاً از نقطه ضعف های جدی آن محسوب می شود.

منابع

گزارش خبری – تبلیغاتی «بررسی کیا اسپورتیج نسل دوم» با سفارش دیوار تدوین و نگارش شده است و مسئولیت کامل محتوای آن با سفارش دهنده می باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا