مهم ترین دلیل شکست استارت آپ ها

استارت آپ ها تیم های کوچک و چابک هستند که تلاش می کنند با ارائه محصول مورد نیاز جامعه، بازار خود را بزرگ کنند و به رشد برسند. اما در این میان فقط 10 درصد از استارت آپ ها موفق می شوند و بقیه در این مسیر شکست می خورند.

عوامل بسیاری در شکست استارت آپ ها نقش دارند و حتی از کسب و کاری به کسب و کار دیگر متفاوت خواهند بود، در این مقاله شما می توانید با مهم ترین دلایل عمومی شکست استارت آپ ها آشنا شوید.

وب سایت www.cbinsights.com با بررسی 156 استارت آپ، اصلی ترین دلیل شکست آنها را بی توجهی به نیاز بازار معرفی کرده است و پس از آن تمام شدن بودجه استارت آپ را دومین دلیل شکست استارت آپ ها از دید مدیران آنها می داند.

  • ممکن است شما بخواهید در بازارهای مختلف وارد شوید و نیازهای مختلفی را برطرف کنید. ورود به هر بازار مستلزم آشنایی با آن و مشتریان خاص آن بازار است. توجه و تسلط به فرهنگ، خواسته ها، تعاملات و نوع رفتار مصرف کنندگان عواملی تعیین کننده در خروجی کار شما خواهد بود. اگر نیاز بازار را نبینید و آن را برطرف نسازید، مهم نیست چقدر زحمت کشیده اید و هزینه کرده اید، کار شما قطعاً شکست خواهد خورد. ساختن بازار و یافتن مشتری یک فعالیت اصلی است که بدون شناخت بازار ممکن نیست.
  • تلاش کنید سرمایه تان را در ابتدای کار صرف هزینه های غیر ضروری مثل استخدام پُر هزینه یا راه اندازی دفتر نکنید و بیشتر روی محصول و هزینه های آن تمرکز کنید. تیم را بدون دلیل موجه بزرگ نکنید. بسیاری از استارت آپ ها شکست می خورند چون توان تامین هزینه های خود را ندارند یا موفق به جذب سرمایه گذار نمی شوند. مدیریت صحیح هزینه ها و برنامه ریزی برای جذب سرمایه، فعالیت حیاتی برای هر استارت آپ است.

Peter Cohan در مقاله ای که در www.inc.com منتشر کرده است، پیدا نکردن مشکل مشتری را عامل اصلی شکست استارت آپ می داند. وی اشاره می کند توجه نکردن به بازخوردگیری از مشتری و ایجاد نکردن اشتیاق نسبت به محصول در بازار از دیگر دلایل اصلی شکست استارت آپ ها است.

  • هر چقدر برای شناخت مشتری وقت بیشتری صرف کنید و به دنبال اعتبارسنجی ایده باشید، شانس موفقیت بیشتری خواهید داشت. توجه کنید اگر با یک ایده نزد دیگران بروید و از آنها درباره اش بپرسید، به شما می گویند عالی است اما اگر قرار باشد برای آن هزینه کنند هرگز دست به جیب نمی شوند! روش های اعتبارسنجی پیچیده بوده و شامل مصاحبه های عمیق، تست های کاربردپذیری و جلسات تمرکزی می شود. محاسبه دقیق حجم بازار و تخمین میزان فروش و رشد آن به درک بهتر تیم از شرایط منجر می شود.

Asoke Laha در مقاله ای در www.entrepreneur.com به این مسئله اشاره می کند که عامل اصلی شکست یک استارت آپ در درجه اول ضعف بنیانگذاران است. وی عقیده دارد اینکه صرفاً بنیانگذار یک استارت آپ از تجربه کارمندی خسته شده و به دنبال راه اندازی کسب و کار خودش است، کفایت نمی کند و اینکار نیازمند فداکاری و تمرکز تمام وقت است و باید اولویت انحصاری بنیانگذاران باشد در غیر این صورت منجر به شکست خواهد شد.

  • برای هر بنیانگذاری ممکن است این مسئله پیش بیاید که تصور کند ایده اش بی نقص است. یک بنیانگذار کارش را کنار گذاشته و مسیر زندگی اش را تغییر داده است تا استارت آپ خودش را راه بیندازد و طبیعی است که باوری بیش از اندازه به ایده اش داشته باشد اما برای موفقیت باید واقع بین بود. خوب بودن ایده را مشتریان تعیین می کنند نه تیم ایجاد کننده آن، زیرا این مشتریان هستند که قرار است برای داشتن محصول شما هزینه کنند.

صادقانه و دوستانه به شما می گوییم: «به فکر ایجاد کسب و کار خودتان باشید.» شاید امروز وقت ایده شما باشد.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «مهم ترین دلیل شکست استارت آپ ها»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا