مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ چه ویژگی هایی دارد؟

تبلیغات

مریخ سیاره ای تقریباً نصف سیاره زمین با شباهت های بسیار به زمین است. جو سیاره، تغییر فصل ها و حتی کلاهک های قطبی این سیاره قابل مقایسه با شرایط زمین است. اما با وجود همه این شباهت ها، بزرگترین تفاوت این سیاره با زمین، نداشتن موجودات زنده است. یکی از دلایلی که هر چند سال یکبار زمزمه هایی از پیدا شدن نشانه حیات روی مریخ شنیده می شود، همین شباهت ها است. با این حال با وجود کاوشگرهای بسیاری که تاکنون به مریخ فرستاده شده اند، هنوز بسیاری از قسمت های سیاره سرخ برای ساکنان زمین ناشناخته باقی مانده است

مهم ترین اولویت مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ (Mars 2020) همچون بسیاری از مریخ نوردهای دیگر ناسا، جستجوی نشانه هایی از حیات احتمالی یا هر نشانه زیستی دیگر روی صخره های مریخی است. این صخره ها در واقع گزینه هایی هستند که با توجه به داده های مریخ نوردهای پیشین شرایط وجود حیات را دارند و احتمال وجود نوعی از حیات میکروبی در گذشته این مناطق وجود داشته است.

در این مقاله شما می توانید با ویژگی ها و اهداف مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ آشنا شوید.

مارس ۲۰۲۰ علاوه بر داشتن دوربین های قوی برای طیف نگاری و مطالعه زمین شناسی صخره ها، مجهز به دوربین فوق العاده دقیق (SuperCam) است که مستقیم به سمت هدفی که بازوی مکانیکی مریخ نورد بدست آورده است، نشانه می رود تا عناصر تشکیل دهنده آن را آنالیز کند.

یکی دیگر از اهداف این ماموریت، جمع آوری داده هایی است که بتوان از آنها برای انجام ماموریت های آینده به مقصد این سیاره استفاده کرد. این داده ها در حل چالش های فناوری هایی تاثیرگذار خواهند بود که قرار است انسان به کمک آنها به مریخ برسد. آزمایش روش هایی برای تولید اکسیژن از جو مریخ، شناسایی منابع احتمالی آب های زیرزمینی، توسعه تکنیک های فرود روی سطح سیاره و بررسی دقیق شرایط آب و هوایی سیاره، چالش هایی است که انسان برای سفر به مریخ با آنها روبرو است.

تجربه های قدیم در کنار فناوری های جدید

تصاویر و طرح های منتشر شده از مارس ۲۰۲۰ نشان می دهد که در طراحی این مریخ نورد از الگوی مریخ نوردهای قبلی مثل کنجکاوی یا کیوریاسیتی (Curiosity) استفاده شده است. تقریباً ۸۰ درصد این کاوشگر بر اساس سخت افزارهای کیوریاسیتی طراحی شده است که باعث صرفه جویی در هزینه و زمان ساخت مریخ نورد می شود و احتمال شکست را کاهش خواهد داد. مارس ۲۰۲۰ همچون کیوریاسیتی، بدنه ای مستطیل شکل، شش چرخ، یک بازو و دست و تعدادی دوربین و ابزار کاوش دارد.

با این حال به دلیل اهداف دیگری که این ماموریت به دنبال آن است، یک وسیله برای برش نمونه ها، طیف سنج پرتوی ایکس و لیزر فرابنفش هم به این کاوشگر اضافه خواهد شد. همچنین رادار کاوش زیر سطح مریخ، این امکان را به مارس ۲۰۲۰ می دهد تا نخستین مریخ نوردی باشد که به لایه های زیر سطح نفوذ و از لایه ها تا عمق ۱۰ متر نقشه برداری می کند.

همچنین آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) سیستم فرودی برای این مریخ نورد طراحی کرده است که پیش از فرود، نقشه مسیر و محل فرود را بازبینی می کند و بهترین فرود را برای مریخ نورد پیش بینی می کند. علاوه بر این با توجه به سرعت و محل فرود کاوشگر، بهترین زمان باز شدن چتر را هم انتخاب می کند.

این مریخ نورد ۵ دوربین بیشتر از مریخ نورد کیوریاسیتی دارد و این به معنای دسترسی به تصاویر رنگی و سه بعدی بیشتر از مریخ در ماموریت مارس ۲۰۲۰ است. زاویه دید بازتر دوربین ها هم باعث می شود تصاویری که قبلاً از یک منظره تهیه و روی زمین مثل پازل کنار یکدیگر چیده می شد، اکنون در یک فریم دیده شوند.

این مریخ نورد می تواند حتی هنگام حرکت هم از مناظر اطراف بدون ایجاد تاری حرکت، تصویربرداری کند.

ابعاد این مریخ نورد تقریباً به اندازه یک خودروی استاندارد با حدود ۳ متر طول، ۲.۷ متر عرض و ارتفاع ۲.۲ متر است. وزن آن هم حدود یک تُن و کمتر از وزن یک خودروی جمع و جور است.

جمع آوری نمونه برای ارسال به زمین

مارس ۲۰۲۰ نخستین مریخ نوردی است که برای جمع آوری و بازبینی نمونه ها طراحی شده است. نمونه هایی را که این مریخ نورد جمع آوری می کند، می توان روزی با ماموریت دیگری که پتانسیل بازگشت به زمین داشته باشد، برای مطالعه به زمین رساند. این مریخ نورد قرار است دست کم ۲۰ نمونه از سنگ های مریخ را برای فرستادن به زمین جمع آوری کند و ممکن است این تعداد به ۳۰ یا ۴۰ عدد هم برسد.

نمونه ها در لوله های آزمایشگاهی مخصوص ذخیره و در محل مشخصی قرار داده می شود تا در آینده در ماموریت دیگری به زمین فرستاده شود. اگرچه چنین ماموریتی هنوز طراحی نشده است، اما همین اقدام مقدمات فرستادن نمونه های مریخی به زمین را فراهم می کند. زمانی که این نمونه ها با موفقیت به زمین آورده شوند، انسان یک قدم به سفر به مریخ نزدیکتر خواهد شد.

محل احتمالی فرود مارس ۲۰۲۰

انتخاب محل فرود یکی از مهم ترین بخش های فرستادن کاوشگرها روی سطح مریخ است. مریخ نوردها با سرعت بسیار کُند حرکت می کنند و جابجایی آنها زمان زیادی می برد. در مسیر هم موانع بسیاری وجود دارد که ممکن است مریخ نورد را از کار بیندازد. کافی است مریخ نورد در یک گودال کوچک گیر کند تا یک ماموریت چند میلیارد دلاری که سال ها برای آن برنامه ریزی شده است، شکست بخورد. داده های بدست آمده در ماموریت های پیشین مریخ می تواند بهترین محل های پیشنهادی را برای فرود مشخص کند و بعد از آن محققان و طراحان ماموریت در مورد محل فرود تصمیم گیری می کنند.

تاکنون سه محل فرود پیشنهادی برای فرود مارس ۲۰۲۰ روی سطح مریخ در نظر گرفته شده است:

  1. تپه کلمبیا (Columbia Hills)، یکی از مناطقی است که مریخ نورد اسپیریت (Spirit) سال ۲۰۰۴ در آن نشانه هایی از وجود آب در گذشته مریخ پیدا کرد و تحلیل داده ها نشان داد که احتمالاً دهانه تپه زمانی میزبان دریاچه کم عمقی بوده است.
  2. دهانه جزرو (Jezero Crater) محل پیشنهادی دیگری است که احتمال وجود حیات میکروبی در گذشته این منطقه وجود دارد. مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) پیشتر عناصر شیمیایی ای در این منطقه یافته بود که می تواند نشانه ای از وجود مواد معدنی و حیات میکروبی در منطقه باشد.
  3. یک کوه آتشفشان در شمال شرقی منطقه سیرتیس (Syrtis) محل فرود پیشنهادی دیگر است که احتمالاً در گذشته میزبان چشمه هایی از یخ های ذوب شده بوده است.

در انتظار مارس ۲۰۲۰

این ماموریت قرار است تابستان سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شود، زمانی که زمین و مریخ در موقعیت مداری مناسبی نسبت به یکدیگر قرار دارند و مریخ نورد در زمان کوتاه تری به مریخ می رسد.

ناسا برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن این ماموریت از سیستم فرود موفق مشابه ماموریت کیوریاسیتی استفاده می کند. مارس ۲۰۲۰ احتمالاً در تیر ماه یا مرداد ماه ۱۳۹۹ (جولای یا آگوست ۲۰۲۰) از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در ایالت فلوریدا آمریکا به فضا فرستاده خواهد شد و بهمن (فوریه ۲۰۲۱) به مریخ خواهد رسید.

طول ماموریت این مریخ نورد حداقل یکسال مریخی (۶۸۷ روز زمین) برنامه ریزی شده است، اما ممکن است ماموریت مارس ۲۰۲۰ طولانی تر شود و با اکتشافات بیشتری ما را شگفت زده کند.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ چه ویژگی هایی دارد؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله سپیده شعرباف در مجله دانستنیها، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها
تبلیغات
HiU Company

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط