سرمایه گذاری

تفاوت بازار اول و دوم و تابلوهای اصلی و فرعی بازار سرمایه چیست؟

تبلیغات
راهنما و نیازمندی های رایگان خرید و فروش، استخدام و خدمات در ایران

چه تفاوت هایی بین بازار اول و دوم یا تابلوهای اصلی و فرعی در بورس وجود دارد؟ آیا برای معامله در هر کدام از آنها باید شرایط خاصی را احراز کنیم؟ پاسخ به این سوال از نظر معامله گران منفی است. به عبارتی شما با دریافت یک کد سهامداری از کارگزاری ها، می توانید سهام های درج شده در همه این بازارها و تابلوها را خریداری کنید. نه تنها در بازارها و تابلوهای مختلف بورس، بلکه امکان خرید و فروش در فرابورس (بازارهای اول و دوم و…) را هم برای شما فراهم می کند.

تفاوت های این بازارها، متوجه شرکت ها است. یعنی شرکت ها با توجه به میزان شفافیت، میزان سرمایه، میزان سهام در دست عموم (سهام شناور آزاد) و…، در بازارها و تابلوهای مختلف درج می شوند. البته این به این معنی نیست که شما موقع خرید، هیچ نیازی به بررسی تابلو سهام مد نظر خود نداشته باشید، بلکه یکی از معیارهای خرید شما، می تواند این موضوع باشد.

در این مقاله شما می توانید با تفاوت های بازار اول و دوم و تابلوهای اصلی و فرعی بازار بورس آشنا شوید.

معیارهای درج نماد شرکت ها در بازارهای مختلف

بورس تهران، بازارها و تابلوهای مختلفی دارد. بازار اول که مربوط به شرکت های بزرگتر و دارای سهام شناور بالاتر است و خود دارای دو تابلوی اصلی و فرعی است. بازار دوم هم برای شرکت های کوچکتر است که سرمایه ثبت شده آنها کمتر از ۵۰ میلیارد تومان است. این سه تابلو، مربوط به معاملات سهام است، اما بورس بازارهای دیگری هم دارد؛ بازار اوراق بدهی، بازار اوراق مشتقه، بازار صندوق های قابل معامله و….

جدول زیر نشان می دهد که شرکت های درج شده در تابلوهای مختلف بورس چه تفاوت هایی با هم دارند.

معیار

الزام

تابلوی اصلی بازار اول

تابلوی فرعی بازار اول

بازار دوم

معیارهای عمومی

سودآوری آخرین سال مالی حسابرسی شده و سودآوری آینده

نبود زیان انباشته

مثبت بودن جمع جریان خالص وجه نقد ناشی از عملیات ۲ سال مالی قبل

گزارش حسابرس مردود یا عدم اظهارنظر نباشد.

جمع بندی های شرط گزارش حسابرس با اهمیت نباشد.

معیارهای اختصاصی

حداقل مبلغ سرمایه ثبت شده به میلیارد ریال

۱۰۰۰

۵۰۰

۲۰۰

حداقل درصد سهام شناور آزاد

۲۰

۱۵

۱۰

حداقل تعداد سهامداران

۱۰۰۰

۷۵۰

۲۵۰

حداقل درصد حقوق صاحبان سهام

۳۰

۲۰

۱۵

حداقل درصد روزهای معاملاتی شرکت به کل

۳۵

۳۵

حداقل درصد معاملات سهام ثبت شده شرکت بدون احتساب معاملات عمده

۴.۵

۳

معیارهای پیشنهادی

حداقل امتیاز اطلاع رسانی (درصد)

۲۰

۲۰

حداقل قیمت بازار سهام (ریال)

۱۰۰۰

۱۰۰۰

شرکت ها برای پذیرش در بورس باید شرایط عمومی داشته باشند وگرنه باید قید بورس را بزنند یا اینکه سراغ فرابورس بروند. این شرایط عمومی که در جدول هم آمده، مربوط به وضعیت مالی و سودآور بودن شرکت و کیفیت گزارش حسابرس مستقل از وضعیت مالی شرکت است، اما درباره معیارهای اختصاصی، مهم ترین مورد میزان سرمایه شرکت است. شرکت هایی با بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه ثبت شده می توانند برای حضور در تابلوی اصلی بازار اول بورس تهران درخواست بدهند، اما دیگران باید سراغ تابلوی فرعی یا بازار دوم بروند.

اگر نگاهی به سطرهای بعدی جدول بیندازید، به مواردی بر می خورید که معامله گران باید به آن توجه کنند. به عنوان مثال در دومی معیار اختصاصی، سهام شناور آزاد است که برای شرکت های تابلوی اصلی، ۲۰ درصد است و در تابلوی فرعی و بازار دوم ۱۵ و ۱۰ درصد. منظور از سهام شناور، سهم هایی است که در اختیار عموم قرار دارد. می دانیم که سهامداران شرکت ها موقع عرضه سهام خود، معمولاً فقط درصدی از سهام خود را عرضه می کنند و مابقی در اختیار سهامداران عمده قرار دارد و خرید و فروش نمی شود.

اما این موضوع چه اهمیتی دارد؟ پاسخ نقدشوندگی است. معمولاً شرکت هایی که سهام شناور کمتری دارند، نقدشوندگی کمتری هم دارند چرا که تعداد سهامی که در اختیار عموم قرار دارد و مدام خرید و فروش می شود کمتر است. وقتی تعداد سهام در دست عموم و تعداد سهامداران یک سهم کمتر است، طبیعتاً تعداد عرضه و تقاضاها هم کمتر است. در این شرایط معمولاً فاصله سفارش های خرید و فروش زیاد است و تعداد سفارش ها هم کم. بنابراین اگر تصمیم به خرید و فروش چنین سهم هایی بگیرید، مجبور هستید به قیمت های کمتر فروش بزنید. البته از این نظر بین شرکت های مختلف در یک بازار تفاوت وجود دارد.

آگاهانه معامله کنید.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «تفاوت بازار اول و دوم و تابلوهای اصلی و فرعی بازار سرمایه چیست؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله روزنامه خراسان، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها
تبلیغات
راهنما و نیازمندی های رایگان خرید و فروش، استخدام و خدمات در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط