استراتژی های مدیریت ریسک در شرکت های مایکروسافت و نوکیا

تبلیغات

یکی از بزرگترین پارادایم هایی که شرکت های مشهور و بزرگی همچون مایکروسافت و نوکیا به شکل های متفاوتی با آن روبرو شدند و عملکرد کاملاً متفاوتی در قبال آن از خود نشان دادند، نحوه برخورد و واکنش نشان دادن آنها در برابر ریسک ها و تحولات ناشی از تکنولوژی و انقلاب دیجیتال بود که در قالب محصولات جدید خود را بروز داد. در این میان شرکت مایکروسافت توانست با شناسایی به موقع نبض بازار و پیش بینی انتظارات آینده مشتریان سهم قابل توجه خود از بازارهای جهانی را حفظ کند و در مقابل رقیب تازه نفس و قدرتمندی همچون گوگل موفق باشد، در حالی که شرکتی مثل نوکیا که زمانی بزرگترین شرکت تولیدکننده گوشی های تلفن همراه بود به دلیل غافل شدن از تحولات سریع تکنولوژی و بی توجهی به انتظارات و نیازهای آینده مشتریان به ناگهان عرصه را به رقیبی همچون سامسونگ واگذار کرد و پس از آن هیچگاه نتوانست دوباره سر بلند کند.

اگر به ریشه و علل این تفاوت در برخورد با تحولات و ریسک ها نگاهی بیندازیم، در می یابیم که عامل اصلی و تعیین کننده در برخورد با تهدیدهای آینده در عصر دیجیتال چیزی نیست مگر شناسایی ریسک های نوین و از قبل آماده کردن خود برای رویارویی با آنها.

حال سوال کلیدی این است که ریسک های نوین در عصر دیجیتال کدام اند و چگونه می توان با آنها مقابله کرد؟ در این مقاله شما می توانید پاسخ این سوال را دریابید.

ریسک محصول

یکی از واقعیت های انکارناپذیر در دنیای دیجیتالی امروز این است که محصولات و خدمات جدید و نوآورانه به آسانی قابل کپی برداری توسط دیگران هستند و به همین دلیل هم چنین محصولات و خدماتی در عین حال که فرصت و عاملی برای پیشرفت و موفقیت محسوب می شوند، در صورت کپی شدن توسط رقبا می توانند تهدیدی بالقوه باشند و بر این اساس، مدیران شرکت ها حتماً باید به محض ارائه محصولی جدید به بازار، پادزهر آن یعنی پیش بینی اقدامات لازم در قبال کپی برداری رقبا و سایر شرکت ها از آنها را نیز در برنامه ریزی های خود لحاظ کنند و بدین ترتیب به مصاف ریسک های محصول خود بروند؛ بنابراین بهترین توصیه در مورد مدیریت ریسک محصول، رویارویی با آن و از قبل پیش بینی کردن آن است که این همان کاری است که در مورد محصولاتی همچون اسکایپ و دراپ باکس صورت گرفت.

تبلیغات

ریسک های بازار

اگرچه ریسک بازار مفهوم جدیدی نیست و از ده ها سال پیش در مبحث مدیریت ریسک، به ریسک های بازار پرداخته شده است و همچنان می شود، اما باید توجه داشت که ریسک های بازارهای امروز کاملاً با یک دهه قبل متفاوت است. ماهیت به شدت متغیر و غیر قابل پیش بینی بازارهای دیجیتالی امروز به گونه ای است که با روش های سنتی و متداول مدیریت ریسک بازار نمی توان به مصاف آنها رفت. به عبارت روشن تر، امروزه به جای اینکه منتظر وقوع تحولات در بازارهای بین المللی باشیم باید خود دست به ایجاد تحولات بزنیم و به بازارها شکل ببخشیم و از حالت انفعالی به حالت فعال و پویا تغییر روش دهیم. در آینده نیز موفقیت از آنِ شرکت هایی خواهد بود که دست روی دست نمی گذارند و خود راساً برای ایجاد تحولات در بازارها اقدام می کنند و این همان کاری است که شرکت هایی مانند فیسبوک، توییتر و گوگل از طریق پیشنهاد مدل های رسانه ای جدیدشان انجام داده و می دهند.

ریسک های تکنولوژی

آیا تکنولوژی مورد استفاده محصولات جدید در حال تغییر یافتن است؟ و آیا این تغییر می تواند یک تهدید تلقی شود؟ پاسخ هر دو سوال مثبت است، زیرا پیشرفت های سریع تکنولوژیک باعث می شوند تا محصولات قبلی ما خیلی زود از مفید و کاربردی بودن ساقط شوند و ناگزیر جای خود را به محصولات دیگری بدهند؛ بنابراین یکی از اولویت های حال و آینده مدیریت ریسک تکنولوژی باید معطوف به پیش بینی تحولات تکنولوژیک و طراحی و ساخت محصولات بر اساس آنها باشد. به عنوان مثال، شرکت مشهوری همچون IBM به دلیل مقابله با ریسک های تکنولوژیک بود که در سال های اخیر دست به بازطراحی بسیاری از محصولات موفق و پُر طرفدار خود زد که از دید بعضی ها این تغییرات آن چنان ضرورتی نداشت، در حالی که واقعیت آن است که این بازطراحی ها ناشی از شامه تیز مدیران و سیاسگذاران این شرکت مشهور است. در مقابل شرکت هایی مانند المپوس و کُداک قرار دارند که زمانی حرف اول و آخر را در بازار دوربین های عکاسی و فیلم های عکاسی می زدند اما به علت غفلت از ریسک های تکنولوژیک، به شدت غافلگیر شدند و به سراشیبی سقوط افتادند.

روزگار امروز دوران یکه تازی اطلاعات و داده ها است و یکی از مهم ترین و تعیین کننده ترین اطلاعاتی که در فرآیند مدیریت ریسک های نوین در عصر دیجیتال بکار می آید داده های مربوط به عقاید عموم مردم و انتظارات حال و آینده مشتریان است که با سریع تر شدن تغییر و تحولات در آنها، نیازمند رصد و کنترل پیوسته و فراگیر از سوی تمام ارکان و اجزای سازمان ها است.

در دنیای تمام دیجیتال فردا، موفقیت از آنِ شرکت هایی خواهد بود که ریسک ها و تهدیدهای فردا را امروز ببینند و با کمک همین آینده نگری بتوانند آنها را به فرصت تبدیل کنند.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «استراتژی های مدیریت ریسک در شرکت های مایکروسافت و نوکیا»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله مجله فوربس ترجمه شده توسط سیدحسین علوی، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا