کدهای QR چگونه کار میکنند؟
امروزه در بسیاری از تبلیغات چاپی با یک مربع به شکل ماتریس دو بُعدی شامل لکههای مشکی رنگ مواجه میشوید که کد QR (مخفف Quick Response Codes) یا کدهای پاسخگوی سریع نام دارند. در حقیقت QR کدها یک نوع بارکد هستند که به نسبت بارکدهای سنتی حاوی اطلاعات بیشتری میباشند. در تعریف یک خطیِ آن میتوان گفت که کد QR یک هایپرلینک از جنس کاغذی است. برای مثال شما در حین جستجوهای خود عادت دارید روی کلماتی که به شکل لینک درآمدهاند کلیک کنید و به صفحات دیگری برای دریافت اطلاعات بیشتر هدایت شوید. دقیقاً QR کدها هم همین عملکرد را دارند اما با این تفاوت که مخاطبان را از دنیای حقیقی به سمت صفحات وب هدایت میکنند. شما با گوشی همراه خود این QR کد را میخوانید و به جایی که هدف تبلیغات است، هدایت میشوید و جزئیات بیشتری را بوسیله مشاهده صفحات وب دریافت میکنید.
یک کد QR به سادگی توسط یک دستگاه مانند تلفن همراه یا تبلت متصل به اینترنت اسکن میشود و کار میکند. کافی است گوشی یا تبلت شما به یک دوربین و برنامه کدخوانِ QR مجهز شده باشد. این برنامه میتواند به صورت رایگان روی سیستم عامل گوشیهای هوشمند نصب شود. بدینترتیب کد QR با استفاده از دوربین دستگاه اسکن و سپس به صورت یک URL (یک آدرس در صفحات وب) ترجمه میشود و طیف وسیعی را از اقدامات را روی دستگاه کاربر در بربگیرد. برای مثال:
- مشاهده یک وبسایت و یا صفحه فرود (Landing Page)
- شمارهگیری شماره تلفن
- ارسال پیام متنی یا پیشنهاد ویژه
- ارسال ایمیل
- دانلود اطلاعات تماس (کارت ویزیت)
- مشاهده نقشههای گوگل محل کسبوکار
- مشاهده مشخصات رسانههای اجتماعی
چگونه کدهای QR در بازاریابی موثر هستند؟
شما میتوانید این کدها را در مواردی مانند کنفرانس یا رویداد و هرگونه تبلیغات چاپی از قبیل کارت ویزیت، بروشور، پوستر، آگهی، کارت پستال و… بکار ببرید و تبلیغات آفلاین خود را به فرآیند تبلیغات آنلاین خود متصل کنید.
کدهای QR برای چه کسبوکاری کارآمد هستند؟
هر نوع کسبوکاری میتواند از این کدها در فرآیند بازاریابی خود استفاده کند و دو زمینه تبلیغات آفلاین و آنلاین خود را به هم ارتباط دهد و به بخشی از مخاطبان خود که از فعالیت شما در دنیای دیجیتال خبر ندارند اطلاعرسانی کند و خدماتی که در فضای دیجیتال ارائه میدهد در اختیار آنها بگذارد.
چند نمونه از استراتژی استفاده کردن از کدهای QR در فرآیندهای بازاریابی:
راههای متعددی برای استفاده استراتژیک کدهای QR به عنوان پلی میان تبلیغات آنلاین و آفلاین موجود است که به بررسی چند نمونه از آن میپردازیم:
- یک مشاور میتواند کارت ویزیت خود را به یک کد QR در پیوند با یک صفحه فرود مجهز و در آن صفحه فرود شرایط دانلود اطلاعات تماس و جزییات بیشتر را فراهم کند. بدینترتیب مخاطب مشتاق را در همین صفحه از خدمات و نحوه رزرو نوبت آگاه کند.
- فرض کنید یک پوستر تبلیغاتی برای برگزاری یکسری کلاسهای آموزشی برای تبلیغات طراحی کردید. برای بالا بردن اثرگذاری هرچه بیشتر این پوستر در جذب مخاطب، آن را به یک کد QR در پیوند یک وبسایت متصل کنید. شما میتوانید یک آزمون خودارزیابی و منابعی که قرار است در اختیار دانشجوها قرار بدهید را در آن صفحه بطور کامل توضیح دهید و شرایط ثبت نام را در همانجا فراهم کنید تا مخاطب مسیر آسودهای را برای استفاده کردن از خدمات شما بپیماید.
- یک فروشگاه میتواند برای محصولات خود تگ حاوی QR کد آماده کند تا مشتریان با اسکن این کدها به آرشیو محصولات با جزئیات بیشتر دسترسی پیدا کنند. همچنین از محصولات آینده باخبر شوند. بدین ترتیب با یک کد ساده وفاداری مشتریان نسبت به برند بهنحوی بهبود پیدا میکند.
- یک سازمان خیریه میتواند روی بستههای خیریه خود، کدهای هدایت کننده را ایجاد کنند تا بدین ترتیب مسیر کوتاهی را برای افراد مشتاق به اهدا ایجاد کند.
- یک رستوران روی منوی خود با این کدها میتواند شرایطی را برای رزرو آنلاین طراحی کند. همچنین میتواند منو رستوران خود را آنلاین کند.
- روی بستههای تولیدات خود میتوانید با چاپ این کدها مخاطبان خود را به صفحههای آموزشی نصب و نگهداری و خدمات پس از فروش هدایت کنید.
- یک نامزد انتخاباتی میتواند دسترسی به فایلهای سخنرانی خود را روی پوسترهای تبلیغاتیاش توسط این کدها امکانپذیر کند.
- در یک کنفرانس شرکتکنندگان میتوانند اطلاعات کسبوکار و یا سخنرانان را از طریق اسکن کد روی بروشور بدست بیاورند.
- یک کسبوکار در زمینه املاک میتواند بوسیله این کدها روی تبلیغات چاپی خود، نقشههای داخلی و تصاویری از املاک خود را به راحتی در اختیار مشتریان قرار دهد.
- در پوستر یک فیلم یا تئاتر میتوان کدهای در پیوند با صفحه نمایش تیزر یا تریلر قرار داد.
مزایای استفاده از کدهای QR چیست؟
- راحتی کاربر: با هدایت کاربر به صفحات مورد نظر خیلی از فرآیندها آسان میشود. برای مثال ثبتنام، دسترسی به اطلاعات و جزئیات بیشتر، خریدی آنلاین، ثبت سفارش و…
- مقرون به صرفه: بواسطه ثبت این کدها تبلیغات چاپی کمتری تولید میشود. زیرا توضیحات بیشتر را در فضای بهتری قرار میدهیم.
- حمایت از محیط زیست: تولید تبلیغات چاپی کمتر، کاغذ کمتر در نتیجه منابع زیست محیطی بیشتر.
- یکپارچگی: فرآیند تبلیغات آنلاین و آفلاین یکدست میشود و یک حرکت رفت و برگشتی بوجود میآید.
- قابل ردیابی و آنالیز: شما میتوانید از روی اسکنها اطلاعات مفیدی را بیرون بکشید. برای مثال، مخاطبان شما بیشتر در چه منطقهای حضور دارند؟ شما در چه منطقهای بیشتر باید انرژی بگذارید تا میزان جذب مخاطب را بالا ببرید؟ تعداد اسکنها و موفقیت کدها برای هدایت کاربرها به چه میزان بودهاست؟
چه نکاتی را باید در ثبت کدهای QR رعایت کنید؟
- متن و محتوا: مطمئن شوید کدها مخاطب هدف را به سمت محتوای درستی هدایت میکنند.
- طراحی صفحه فرود: با توجه به اینکه این اسکنها توسط دستگاههای دستی مانند گوشی همراه یا تبلت اتفاق میافتد طراحی صفحه فرودی که کاربر به آنجا هدایت میشود باید مختص صفحه نمایش گوشی یا تبلت باشد تا تمرکز کاربر بالا برود.
- جایی مناسب برای ثبت: کدها را در تبلیغات خود در جایی قرار دهید که هم اسکن آن بسیار آسان باشد و هم مطمئن باشید در آن فضا اینترنت برای مخاطبان وجود دارد و با سرعت خوبی کار میکند.
- پیشنهاد ویژه در کنار کدها: شاید اسکن برای هر کسی جذاب نباشد. هر جا که کد را ثبت میکنید حتماً جمله یا عبارتی را تحت عنوان دکمه فراخوان در کنار این کد قرار دهید. برای مثال برای دریافت تخفیف یا برای دیدن پیشنهادهای ویژه کد زیر را اسکن کنید.
- انعطافپذیری: کدهای QR باید app-agnostic باشد. یعنی هر کسی بتواند کد شما را اسکن کند. این بدان معنی است که از لحاظ فنی کد شما باید از میزان انعطافپذیری بالایی برخوردار باشد.
- موقعیت انتظار: بهترین زمان و مکان که مخاطب هدف خود را جذب کنید فضایی است که افراد در حال انتظار هستند. برای مثال یک فروشگاه با ثبت کد QR در ایستگاههای مترو و اتوبوس میتواند افراد در حال انتظار را به انجام خرید نیازهای روزانه به صورت آنلاین مشغول کند.