از زبان کارآفرینان برتر بخوانید: 9 توصیه برای شروع یک شراکت کاری
مدتی است که کسبوکارتان را به تنهایی پیش بردهاید و اکنون تصمیم گرفتهاید وارد شراکت با یک فرد دیگر شوید. این یک اتفاق عالی است. شراکت با یک فرد یا کسبوکار دیگر، میتواند سرعت رشد شما را چندین برابر افزایش دهد.
ولی بهتر است توجه داشته باشید شراکت موضوع پیچیدهای است و اگر به درستی مدیریت نشود، حتی میتواند حیات کسبوکار را نیز با خطر نابودی مواجه کند.
اگر به این موضوع علاقه دارید، مقاله چه زمانی میتوانیم نسبت به گرفتن شریک کاری اقدام کنیم؟ را مطالعه فرمایید.
در این مقاله، 9 کارآفرین عضو شورای کارآفرینان جوان (Young Entrepreneur Council) را انتخاب کردهایم و رهنمودهای هر کدام از آنها را در مورد شروع یک شراکت کاری بیان کردهایم. اگر قصد وارد شدن به شراکت کاری را دارید، از این 9 گام غافل نشوید.
1) از همکاران قبلی تحقیق کنید.
اینکه رزومه فرد را مورد بررسی قرار دهید، خیلی عالی است. ولی در نظر داشته باشید که برخی افراد، در نوشتن رزومه اغراقآمیز رفتار میکنند و بعضی دیگر، تمامی حقیقت را بیان نمیکنند. یک راهکار پیشنهادی برای بررسی توانمندیهای شرکای احتمالی، مراجعه به نمونهکارهای قبلی و صحبت کردن با افرادی است که پیشتر با آنها همکار بودهاند. با همکاران قبلی هر یک از شرکا صحبت کنید، در مورد کیفیت تجربه و نوع احساسی که با وی داشتهاند سوال بپرسید و نقاط ضعف و قوت آنها را مورد سنجش قرار دهید.
Travis Steffen از Cyber Superpower
مقاله مرتبط: مدیریت بحران: فرشته نجاتبخش کسبوکارها
2) حضور آنلاین طرف مقابل را مورد بررسی قرار دهید.
با مشاهده نحوه حضور افراد در شبکههای اجتماعی، میتوانید نکات زیادی را در مورد آنها کشف کنید. برای نمونه، لینکدین برای بررسی نحوه فعالیت کاری هر یک از شرکای احتمالی و بازخوردهای ارائه شده برای هر کدام، بستر مناسبی است. توئیتر به شما امکان میدهد نحوه جهانبینی شرکا را مورد مطالعه قرار دهید و بر محتوایی که برای آنها ارزشمند است، آگاهی پیدا کنید. از طریق اینستاگرام نیز میتوانید دیدگاه خوبی در مورد ارزشهای شخصی هر یک از آنها بدست آورید.
ترکیب این بررسیها با جلسات رو در رو و صرف چند وعده غذایی در کنار یکدیگر، به شما یک دید کلی خواهد داد در مورد کسانی که قصد وارد شدن به شراکت کاری با آنها را دارید.
Arjun Arora از ReTargeter
3) در مورد انتظاراتتان با یکدیگر گفتگو کنید.
برقراری خطوط ارتباطی با هر یک از شرکای کاری، یک باید است. طرفین باید به این اصل اشراف داشته باشند که شراکت یک جاده دوطرفه است. در صورتی که پیش از شروع شراکت، در مورد انتظاراتی که از یکدیگر دارید به اجماع نرسیده باشید، هر همافزایی به سرعت رو به افول خواهد گذاشت.
مستندات را بین یکدیگر به اشتراک بگذارید و به خاطر داشته باشید که شفافیت و ارتباط، کلید هر شراکت موفق و پُر سود به شمار میرود.
Sharam Fouladgar-Mercer از AirPR
4) اطمینان حاصل کنید که ارزشهایتان همسو هستند.
تمامی افرادی که با شما در ارتباط هستند، از سرمایهگذار گرفته تا شریک و کارمند، باید به ارزشها و استانداردهای اخلاقی شرکت شما باور و اعتقاد داشته باشند. کار کردن با شرکایی که از ارزشهای مشابه با شما پیروی نمیکنند، میتواند به اعتبارتان در برابر مشتریان و سرمایهگذاران لطمه بزند. پیش از شروع شراکت و نوشتن توافقنامه، در مورد تمامی جوانب با طرف مقابل خود مصاحبه کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها میتوانند نماینده خوبی برای شرکتتان باشند.
Sharam Fouladgar-Mercer از AirPR
مقاله مرتبط: تمام آنچه باید درباره مدیریت سازمان بدانیم
5) به مدت یک هفته به صورت آزمایشی با یکدیگر کار کنید.
هیچچیز به اندازه کار کردن واقعی با شرکای آینده، شما را با خصوصیات و ویژگیهای واقعی آنها آشنا نخواهد کرد. در نتیجه همکاری آزمایشی با یکدیگر است که از نحوه تصمیمگیری و عملکرد کلی طرف مقابل آگاهی پیدا خواهید کرد و درخواهید یافت که آیا کار کردن با آنها، شما را به شرکت بهتری تبدیل خواهد کرد یا عرصه را بر شما تنگتر خواهد ساخت.
Dave Nevogt از Hubstaff.com
6) از ارزیابیهای دقیق و هوشمندانه افراد کارکشته غافل نشوید.
بهترین راه برای کسب آمادگی و وارد شدن به مسیر یک شراکت کاری جدید، خودِ آمادگی است. از هر زاویه ممکن، رابطه را مورد ارزیابی قرار دهید و از همان ابتدای شراکت، با فرآیند دستیابی به هدف به شکلی فنی برخورد کنید. این اقدام جلوی بروز بسیاری از دلشکستگیها را خواهد گرفت.
انجام ارزیابی دقیق، به نفع هر دو طرف است و تردیدها، سوالات و نگرانیهای احتمالی را از میان برمیدارد. بدین منظور به افراد باتجربه مراجعه کنید و از آنها بخواهید نقاط ضعف پروپوزال و چگونگی تاثیرگذاری رابطه جدید بر زیرساخت فعلی شرکت را برایتان روشن کنند.
Fabian Kaempfer از Chocomize
7) در مورد گذشته شریک احتمالی پرس و جو کنید.
واقعاً تعجببرانگیز است که چطور برخی افراد به شکلی کاملاً کورکورانه وارد شراکت کاری میشوند. بررسی رفتار گذشته، درست مثل یک گوی پیشبینی، آینده را برایتان روشن خواهد کرد. با ارزیابی رفتارهای گذشته افراد است که میتوانید متوجه شوید آنها در موقعیتهای مختلف چه واکنشی از خود نشان خواهند داد. هیچ صحبت، طوفان فکری و مدرک حقوقی نمیتواند به اندازه بررسی سابقه افراد کارآیی داشته باشد.
Ashish Rangnekar از BenchPrep
مقاله مرتبط: تمامی بشقابها را خودم میچرخانم، نیازی به مشاور کسب و کار ندارم
8) مطمئن باشید که در آینده مشکل پیش خواهد آمد و پیش از شروع شراکت در مورد موانع آینده با یکدیگر گفتگو کنید.
معمول است که طرفین شراکت در ابتدای امر هیجانزده میشوند و شور و اشتیاق بالایی برای همکاری نشان میدهند. ولی این شور و اشتیاق نباید درب را به روی قضاوت صحیح ببندد.
شما هیچگاه بعد از چند ملاقات کوتاه و بدون صحبت کردن در مورد مواردی همچون داشتن فرزند، باورهای مذهبی و برنامههای آینده، با کسی پیمان زناشویی نمیبندید. شراکت کاری نیز از بسیاری جهات به ازدواج شباهت دارد. بنابراین جایز نیست بدون گفتگو در مورد ارزشها، اهداف و سیستمهای تاثیرگذار در موفقیت مشترک، نسبت به عقد پیمان شراکت اقدام نمایید.
اگر بعد از گفتگو با شریک احتمالی دریافتید در مورد موانعی که احتمال وقوع آنها در آینده بالاست، با یکدیگر تفاهم ندارید، بهتر است در مناسب بودن وی شک کنید و از امضای قرارداد شراکت خودداری ورزید.
Brittany Hodak از Superfan Company
9) اهداف شخصی شرکای احتمالی را بررسی نمایید.
کسانی که با یکدیگر وارد شراکت کاری میشوند، باید از نظر دیدگاه و نگرش با یکدیگر همراستا باشند. این همراستا بودن، نه تنها در اهداف تجاری، بلکه در اهداف شخصی شرکا نیز باید نمود داشته باشد.
پیش از شروع شراکت، برای این سوال پاسخ مناسبی پیدا کنید: آیا شریک احتمالی میتواند از پس روزهای سخت، ساعات کاری طولانی و درآمد اندک بربیاید یا خیر؟ طبیعی است که شرکت شما در برههای از زمان در دام گرفتاری یا چالش بیفتد، شما باید بدانید شریکتان در این مواقع با شما همپا خواهد بود یا به اصطلاح جا نخواهد زد و تنهایتان خواهد گذاشت؟
Sujan Patel از .Bridge U.S
سخن پایانی
به عنوان نکته پایانی به خاطر داشته باشید که بسیاری از شراکتها به این دلیل به هم میخورند که هر یک از طرفین تقصیر اشتباهات را به گردن یکدیگر میاندازند و معتقدند طرف مقابل باید مسئولیت بخش مشخصی از کارها را به عهده میگرفت. به منظور جلوگیری از بروز این اختلاف، در همان مرحله اولیه شراکت، پای میز مذاکره بنشینید و در مورد نقشهایی که هر یک از شرکا به عهده خواهد داشت، به توافق برسید.



