درس هایی از زندگی کاظم قلم چی

تبلیغات

کاظم قلم چی (Kazem Ghalamchi) در سال ۱۳۳۴ به دنیا آمد. او در پنج سالگی به مدرسه رفت. در هشت سالگی پدرش فوت کرد و خانواده مجبور شد به خانه پدربزرگ مادری نقل مکان کند. مادرش که تا کلاس ششم درس خوانده بود، معلم یک مدرسه شد و با حقوق ماهیانه صد تومان سرپرستی آنها را به عهده گرفت و همزمان شروع به ادامه تحصیل کرد.

قلم چی بعد از دوره مقدماتی وارد دبیرستان شد ولی به علت مشکلات مالی سه سال آخر دبیرستان را به صورت شبانه گذراند تا بتواند در روز کار کند، در طول تابستان نیز به کار اشتغال داشت. وی دوازده سال تحصیل را در سیزده مدرسه گذراند. بعد از پایان تحصیلات متوسطه وی به علت علاقه زیاد به درس خواندن در آزمون دانشگاه تهران شرکت کرد و برای قبولی صد درصد، پایین ترین رشته دانشگاه از نظر تراز یعنی مهندسی معدن را انتخاب نمود. او در همان سال اول یعنی ۱۳۵۲ در این رشته مشغول به تحصیل شد.

وی سپس شروع به کار تدریس خصوصی می کند ولی تدریس یک یا دو نفر او را راضی نکرده و تصمیم می گیرد که برنامه ای تدوین کند که هماهنگ برای تمام دروس باشد تا تمام دانش آموزانی که ضعیف هستند بتوانند از آن استفاده کنند.

در این مقاله شما می توانید با برخی از اقدامات و دیدگاه های فکری کاظم قلم چی آشنا شوید.

او در سال ۱۳۷۰ کانون فرهنگی آموزش را در وزارت ارشاد ثبت می کند. این کار یک حرکت نوآورانه بوده که تا به حال در ایران انجام نشده بود و او توانست یک مقوله برنامه ریزی و آزمون های منظم را وارد سیستم آموزش نماید بدون آنکه نیاز به فضای درسی داشته باشند. موسسه قلم چی ابتدا در سال ۷۱ با ۵۰ نفر کار را شروع کرد و سال بعد این تعداد ۱۰ برابر شد و این روند صعودی و موفقیت آمیز ادامه یافت. هدف آنها این بود که با توجه به شرایط خاص جامعه ایران، دانش آموزان بتوانند تجربه افراد موفق را با راهکارها و روش های خودشان تلفیق کنند بطوریکه به خود متکی باشند و از دیگران بی نیاز شوند، خودشان یاد بگیرند، برنامه ریزی و مدیریت کنند.

یکی از نوآوری های دیگر در کانون آموزش نهادی تحت عنوان پشتیبان بود، به این صورت که هر ۵۰ نفر یک پشتیبان دارند که وقتی کارهایشان را انجام می دهند، یک نظارت و حمایت روی آنها باشد. یکی از فعالیت های دیگر قلم چی چاپ و نشر کتب درسی، کمک درسی و تست به صورت طبقه بندی شده می باشد که با این نظم و انسجام قبل از ایشان سابقه نداشته است.

از نظر منابع مالی وی از صفر شروع کرد و با خود عهد کرده بود که یک ریال هم وام نگیرد به همین علت در اوایل کار حتی سوال ها تایپ نمی شد و آزمون ها هر دو هفته یکبار انجام می شد.

برای کاظم قلم چی مادرش همواره یک الگو و سرمشق سختکوشی بوده است. او دوره شش ساله دبیرستان را در سه سال طی کرد و در رشته ادبیات دانشگاه تهران قبول شد. وقتی که کاظم قلم چی به دانشگاه تهران وارد شد، مادرش با تمام مشغله کاری و فکری در آزمون فوق لیسانس قبول گردید و زمانی که قصد داشت در آزمون دکتری شرکت کند، به علت بیماری سرطان در ۴۴ سالگی درگذشت.

به نظر قلم چی سخت ترین کار، درست انجام دادن کاری است که همه انجام می دهند. وی معتقد است که باید از آموخته های دیگران استفاده کرد ولی نباید الگوبرداری نمود. باید یک مسیر اکتشافی را طی کرد. به این معنی که هر کس باید سبک و روش خود را داشته باشد. از نظر وی اعتقاد و علاقه به کاری که انجام می دهیم در موفقیت بسیار تاثیر دارد. بطورکلی او فردی خوشبین است و یکی از توانمندی هایش قدرت یادگیری و شنوندگی شَدید است. او بسیاری از ایده هایش را از همین گفت و شنودها گرفته است.

موسسه قلم چی در ۳۰۰ شهر نمایندگی دارد. یکی از نکات موفقیت موسسه قلم چی این است که بسیاری از همکاران ایشان در موسسه یا داوطلب بوده اند یا از دانش آموزان نخبه موسسه بوده اند که تجربه هر دو طرف بودن را دارند. او برای سیستم بازخورد کارآیی افراد در سازمانش طرح رابین هود را ابداع کرده است، به عبارتی کسانی که عملکرد ضعیف دارند جریمه می شوند و این جریمه پس از اخذ به کسانی که عملکرد بهتری داشته اند تعلق می گیرد.

درس های زندگی و کارآفرینی از کاظم قلم چی

زندگی سخت و پُر ماجرای قلم چی از دوران کودکی تاکنون باعث شد که او با دشواری ها و شرایط گوناگونی مواجه شده و قدرت تحملش افزایش یابد. او اکنون بنیانگذار سازمان برنامه ریزی و آموزش دبیرستانی در بخش خصوصی ایران می باشد. گسترش کار او نشانه آن است که وی نیاز را به درستی تشخیص داده و به موقع اقدام کرده و سازمان مناسب را در وقت مناسب فراهم آورده، آن را به تناسب نیاز تجهیز کرده و با دقت و شکیبایی از آن مراقبت کرده تا امروز به یک بنیاد تبدیل شد. امروز می توانیم او را یک کارآفرین تمام عیار بدانیم. کارآفرینی که با نوآوری در شیوه آموزش، یعنی کاری که سال ها بطور معمول انجام می شد خود را متمایز کرد.

محیط خانوادگی

شاید اولین عامل شکل دهنده شخصیت کاظم قلم چی را بتوان محیط خانوادگی او دانست. اولین عامل فقدان پدرش در کودکی بود که آنها را دچار یک تضاد فرهنگی کرد. خانواده ای که پیشینه فقر نداشت ولی فقیر شده بود. دومین عامل روحیه سختکوش مادرش بود، مادری که دوره ۶ ساله دبیرستان را با وجود اشتغال در سه سال تمام کرد و در کنکور دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و در کنکور فوق لیسانس رتبه اول را آورد. قلم چی در دامان چنین مادری تربیت یافت که اکنون بطور متوسط ۱۸ ساعت کار می کند.

واقع بینی و اعتماد به نفس

قلم چی معتقد است که واقع بینی هم در نگاه به کار خودش و هم کار دیگران یکی از مهم ترین نکات موفقیتش می باشد. یعنی هیچ وقت دچار توهم و رویا نشده است نه در مورد امکانات و نه در مورد توانایی های دیگران. او می گوید: «اگر در رویا و توهم باشیم قدمی بر نمی داریم و موقعی که خودمان را هم دست کم بگیریم قدمی بر نمی داریم ولی وقتی واقعیت وجودی خودمان را همانگونه که هستیم بشناسیم می توانیم حرکت کنیم.» او اعتماد به نفس خود را از قبولی در دانشگاه بدست آورد، قبولی در دانشگاه تهران و آن هم در سال اول در شرایطی که شبانه درس می خواند و سر کار می رفت باعث اعتماد به نفس عجیبی در او شده بود.

آرمان طلبی و کمال گرایی

افراد کارآفرین همواره برای خود ایده آلی را تصور می کنند و قصد رسیدن به آن را دارند، آرمان قلم چی در حال حاضر آن است که هیچ دانش آموز مستعد دبیرستانی به خاطر مشکل مالی از ادامه تحصیل باز نماند. او در راستای رسیدن به این آرمان بنیاد قلم چی را وقف عام کرده و دانش آموزان مستعد و محروم را نیز بورسیه می کند.

سن و تحصیلات

قلم چی دانش آموخته رشته معدن می باشد. در واقع او بیشتر به جهت تجربه تدریس خصوصی خود به این سمت کشیده شده است. البته مطالعات شخصی و غیر رسمی وی در مدیریت و روانشناسی در این موفقیت بی تاثیر نبوده است. او فعالیت کارآفرینی خود را در سن ۲۶ سالگی شروع کرد.

توانایی هماهنگ سازی تحمل شکست

یکی از ویژگی های قلم چی برگزاری جلسات زیاد است؛ وی ترجیح می دهد در تعامل با همکاران به تصمیم برسد. او در این جلسات کار واحدها و نیروهای مختلف را هماهنگ می کند و بسیاری از ایده های خود را از همین جلسات با همکاران، اولیاء و دانش آموزان می گیرد. او برای مدیریت مجموعه خود از تجربه و مطالعات شخصی کمک می گیرد و معتقد است افراد باید سبک خود را داشته باشند.

او می گوید: «همه کتاب های مدیریتی و روش های مختلف بر اساس تصمیم تجربه های موفق و کشف قانون مندی ها شکل می گیرد. بنابراین هر آدمی باید با توجه به شرایط خودش به راهکارهایی برسد.» او در مورد شکست می گوید: «از شکست هایم به شدت استقبال می کنم و به شدت درس می گیرم و هر موفقیتی را که بدست آورده ام بعد از یک شکست جانانه بوده است که آن را جمع بندی کرده و از آن درس گرفتم. البته معمولاً این موضوع را به کسی نمی گویم همه فکر می کنند یک جاده صافی است که ما می پیماییم.»

قلم چی در سال ۱۳۸۴ موسسه اش را تحت نام بنیاد علمی قلم چی وقف عام کرد و او ۴۰ درصد از وقتش را در کارهایی خارج از مجموعه قلم چی نظیر حضور در مجمع خیرین مدرسه ساز، شرکت در مراسم افتتاحیه، مجمع و تعاونی ناشران آموزشی و… می گذراند.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «درس هایی از زندگی کاظم قلم چی»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه